Původní Tesla Model S z roku 2012 je ve srovnání se současnou verzí úplně jiné auto

Nedávno jsem narazil na zajímavé video z kanálu Cleanerwatt, které podrobně popisuje všechny rozdíly mezi současnou Teslou Model S a původní verzí z roku 2012. Každý samozřejmě na první pohled pozná odlišný design přední masky, ale zajímavější jsou změny pod kapotou. Dnešní Model S je mnohem výkonnější, modernější, efektivnější, má vyšší dojezd a mnoho funkcí navíc. Přitom za něj zaplatíte v podstatě stejnou cenu jako v roce 2012.

Video je poněkud upovídané z velké části jde jen o čtení údajů na obrazovce, a tak jsem nedělal kompletní překlad. Místo toho jsem z něj jen pořídil pár snímků, které hezky ilustrují některé z hlavních rozdílů mezi Modelem S z roku 2012 a tím současným. Nejzjevnějším rozdílem je odlišný vzhled přední masky, která prošla mírným faceliftem v roce 2016. Vůz jinak vzhledově zůstal v průběhu let v podstatě stejný.

Současný Model S je výrazně rychlejší než verze z roku 2012. Nejvýkonnější varianta Performance je dnes o 2 sekundy rychlejší jak z nuly na sto, tak na čtvrtmíli. Maximální rychlost se zvýšila o 51 km/h na 261 km/h. Nemalý podíl na tom má kromě spousty hardwarových i softwarovaých optimalizací především také nová pohonná jednotka Raven, kterou Tesla používá u Modelu S a X od loňského roku.

Aktuální Model S má navíc ve srovnání s verzí z roku 2012 o 40 % větší dojezd (600 km místo 426 km). To je způsobeno větší baterií (100 kWh místo 85 kWh) a také o 27 % vyšší celkovou efektivitou (na každou 1 kWh vůz ujede větší vzdálenost).

Současný Model S tedy má vyšší výkon, vyšší dojezd a mnoho funkcí navíc (k tomu se dostaneme za chvíli), ale přesto je cenově mnohem výhodnější než v minulosti. Pokud se například podíváte na to, kolik zaplatíte za kilometr dojezdu, dnešní Model S vychází o desítky procent levněji.

Důvodem je to, že Model S dnes stojí v podstatě stejně jako v roce 2012, ale přitom cena současné verze zahrnuje kromě větší baterie a vyššího výkonu také druhý elektromotor a s tím související náhon na všechna kola. Dále je v ceně Autopilot a pro něj potřebný hardware. Aktuální Model S je z hlediska nabízených funkcí v úplně jiné lize než ten z roku 2012. Model S prodávaný v roce 2012 totiž třeba vůbec neměl Autopilot, jelikož vozy s potřebnými senzory se začaly vyrábět až od září 2014.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Tehdy šlo ještě o docela primitivní systém, který kromě radaru a ultrazvukových senzorů využíval jen jednu kameru. Na podzim 2016 pak Tesla přešla na pokročilejší systém s výkonnější výpočetní jednotkou a přibylo dalších sedm kamer, které zajistily, že vůz měl rozhled do všech stran kolem sebe.

Počet senzorů už od té doby zůstal stejný, ale Tesla ještě dvakrát upgradovala výpočetní jednotku, naposledy na jaře 2019. Všechna vyráběná auta jsou od té doby vybavena mnohonásobně výkonnějším čipsetem, který si Tesla vyvinula sama a nazývá jej FSD Computer.

Podrobnosti o jednotlivých generací hardwaru pro Autopilot (Zdroj: Wikipedia)

Autopilot je ale jen jedna z mnoha funkcí a systémů, kterými je vybaven současný Model S a o kterých si verze z roku 2012 mohla nechat jen zdát. Propast mezi těmito generacemi vozů však jsou zmírněny tím, že Tesla už od začátku umožňuje průběžné aktualizace softwaru v Modelu S. A tak řadu nových funkcí, které Tesla vydala po roce 2012, dostaly i staré vozy.

Existují však funkce vyžadující novější výpočetní hardware, kterým Model S z roku 2012 vybaven nebyl, a tak tyto nové funkce nejsou ve starších autech k dispozici a nelze je ani přikoupit. Zde je pár příkladů funkcí, kterých se to týká (a v rámci softwarových aktualizací neustále přibývají další). Některé funkce jsou v ceně, jiné za příplatek:

  • Autopilot a různé další bezpečnostní a asistenční funkce (časem má Autopilot umožnit plně autonomní řízení)
  • Summon a Smart Summon (možnost přivolat si vůz na dálku k sobě)
  • Sentry Mode (pokročilý alarm)
  • Tesla Cam (palubní kamera)
  • Arcade (různé hry, které lze hrát na displeji, když auto stojí)
  • Možnost přehrávání videí z Netflixu a YouTube

Vývoj Modelu S samozřejmě neustále pokračuje. Vůz prošel částečnou modernizací relativně nedávno, ale letos by měla Tesla představit další upgrady ve formě nového pohonného ústrojí Plaid, které opět zvýší výkon a zlepší jízdní vlastnosti tohoto už dnes velmi dravého automobilu. Šušká se, že dojde také k modernizaci interiéru.

Pokud vás zajímá, jakými změnami v průběhu let prošly další modely Tesly, na kanálu Cleanerwatt najdete srovnávací videa také pro Model 3 a Model X. U nich však rozdíly nejsou až tak výrazné, protože se neprodávají zdaleka tak dlouho jako Model S.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hadač

Hezké, a to Teslu většinou moc nečtu.

Krys

Jsem hrozně zvědavej jaký to bude, jezdit jednou s autopilotem.. Těším se, až to vyzkouším. Ikdyz některé dnešní asistenční systémy opravdu moc nechápu..
Například Lane Assist od Škoda mě případně doslova nebezpečnej. Není den kdy by mě nechtěl alespoň jednou poslat někam na krajnici nebo do středového ostrůvku..ze začátku to byla sranda, ale teď už to začíná být otravný. Vypnutí samozřejmě znamená X kliku každý start.. děs.

Ivo Janáček

Otázka je co myslíte tím autopilotem, pokud myslíte autonomní řízení lvl5, pak to bude stejné jako jízda taxíkem.

Pokud jde o Lane Assist, nezdá se mi, že by nebylo možné jej vypnout trvale. Já to mám třeba tak, že si mohu nastavit dvě různé úrovně a navíc na vypnutí nebo zapnutí mi stačí stisknout dvě tlačítka na volantu. osobně používám pouze na dálnici v noci nad ránem, kdy je člověk nejvíce unavený kdyby náhodou.

Krys

Ano, myslel jsem autonomní řízení. Přece jen sedět za volantem a nemuset nic dělat bude trochu nezvyk.
Lane Assist je jako autostart, takže vypnout trvale nejde a ano, jak jsem psal, musí člověk klikat v menu, aby to vypnul při každém startu…děs.. :(.

Ivo Janáček

Tak ono já se přiznám, že pokud jedu po dálnici a je volno, tak vlastně ani to řízení nějak nevnímám, adaptivní tempomat řeší rychlost a to samotné řízení je už tak nějak automaticky, takže většinou poslouchám hudbu a koukám kolem co je kde zajímavého. Jak už jsme psal výše, tak Lane Asist běžně nepoužívám, ale skutečně mě děsí to, že to u vás nejde nastavit předem a že se vždy sám aktivuje, z toho bych radost neměl. Asi by to chtělo návštěvu chytrých lidí s vhodným kabelem a softem, kteří by to nastavili trvale na Off.