Smolná mise Crew-5 s prvním ruským kosmonautem: Falcon 9 narazil do mostu a Dragon měl vadný tepelný štít

Crew-5 je už pátá ostrá mise SpaceX s profesionálními astronauty státních kosmických agentur. Tak trochu se jí ale lepí smůla na paty. Falcon 9 pro tuto misi byl poškozen při přepravě a nový tepelný štít Crew Dragonu neprošel výstupní kontrolou, což dohromady vedlo k několikatýdennímu odkladu startu. I přesto ale bude Crew-5 velmi zajímavá mise, při které dojde k několika prvenstvím ve znovupoužitelnosti hardwaru a také ve složení posádky. Poprvé bude misi SpaceX velet žena a navíc bude na palubě Crew Dragonu první kosmonaut Ruské federace.

Posádka pilotované mise Crew-5 (Zdroj: NASA)

Složení posádky

Posádku bude jako obvykle tvořit čtveřice profesionálních astronautů. Velitelem mise Crew-5 bude poprvé v historii SpaceX žena, 45letá americká plukovnice námořní pěchoty Nicole Aunapu Mann, pro kterou půjde o první let. Nicole nejdříve trénovala pro testovací pilotovaný let lodi Boeing Starliner, ale jak pokračovaly problémy a odklady související s nutností provést opravnou testovací misi OFT-2, byla přeřazena na Crew Dragon. Díky této okolnosti také povýšila, z pouhého letového specialisty se stala velitelkou.

Velitelka mise Crew-5 Nicole Mann (Foto: NASA)

Pilotem mise Crew-5 bude 49letý Američan Josh A. Cassada, který je také nováčkem. Nejzkušenějším členem posádky bude 59letý Japonec Kóiči Wakata, pro kterého půjde už o pátý start a díky němu se také stane členem prestižního klubu astronautů, kteří při své cestě na oběžnou dráhu použili tři různé kosmické lodi. Cassada i Wakata měli původně letět na Starlineru podobně jako Nicole Mann, akorát až na první ostré misi Starliner-1.

Kompletní posádka Crew-5, včetně zálohy. Zleva: Jeanette Epps, Kóiči Wakata, Nicole Mann, Josh Cassada, Anna Kikina (Foto: NASA)

Nejspíš nejzajímavějším členem posádky je však 37letá ruská kosmonautka Anna Kikina, která představuje prvního zástupce Ruské federace, jenž poletí na palubě Crew Dragonu. Narodila se v roce 1984 a v roce 2006 získala titul inženýra hydrauliky na Novosibirské státní akademii vodní dopravy. O dva roky později k němu připojila další titul, tentokrát v oboru ekonomickém. Po těchto studijních úspěších vás asi překvapí její další osudy. Několik let totiž pracovala v rádiu Sibiř-Altaj jako programová ředitelka. V roce 2012 se ve věku 27 let rozhodla stát kosmonautkou. Zaslechla výzvu v rádiu, přihlásila se, v konkurenci 304 zájemců uspěla a stala se jednou z osmi nových členů oddílu. Poté už následoval 2letý trénink, který ukončila v roce 2014.

Ruská kosmonautka Anna Kikina během výcviku pro Crew Dragon (Foto: SpaceX)

V současnosti se jedná o jedinou ženu v ruském oddílu astronautů a pokud se dostane na oběžnou dráhu, bude se jednat o šestou kosmonautku z Ruska či SSSR, která tak učiní. Ano, do dnešního dne se na oběžnou dráhu dostalo 579 lidí, avšak pouze 70 z nich (přibližně 12 %) byly ženy. V případě Ruska/SSSR je toto procento ještě nižší. Tato velká kosmonautická velmoc vyslala do dnešního dne na oběžnou dráhu 128 svých občanů a pouze necelá 4 procenta z nich představovala něžnější polovinu lidstva.

Anna Kikina ve skafandru (Foto: SpaceX)

Crew-5 bude po dlouhých dvaceti letech první start americké kosmické lodi, na jejíž palubě bude ruský kosmonaut. Poslední takováto mise se odehrála v prosinci roku 2002 při misi STS-113, což byl poslední úspěšný let raketoplánu před zánikem Columbie. Misí Crew-5 započne dohoda mezi Roskosmosem a NASA, která umožní, že ruští astronauté budou létat na palubě amerických lodí a Američané na ruských. Na základě této úmluvy si oba aktéři nebudou nic platit.

Anna Kikina se už několik měsíců účastní výcviku pro Crew Dragon v kalifornském Hawthorne spolu se zbytkem posádky Crew-5, ale dohoda o výměnách sedadel byla mezi Ruskem a USA oficiálně uzavřena teprve v polovině července. Kdyby vyjednávání selhala a dohodu se nepodařilo finalizovat včas, místo Anny Kikiny by zřejmě obsadila Američanka Jeanette Epps. Ta je sice oficiálně přiřazena k první ostré misi lodi Boeing Starliner, ale zároveň trénovala spolu se zbytkem posádky Crew-5 jako záloha.

Výměnou za let Anny Kikiny na Crew-5 se Američan Francisco Rubio účastní zářijové mise Sojuz MS-22. Dále bylo oznámeno, že na následující misi Crew-6 poletí ruský kosmonaut Andrej Feďajev a výměnou za to poletí Američanka Loral O’Hara na misi Sojuz MS-23. Takovéto výměny by nyní měly pokračovat i u budoucích misí. Díky tomu by i v případě nedostupnosti jedné z kosmických lodí bylo možné snadno zajistit, že na ISS vždy bude alespoň jeden člověk spravující americký segment a také jeden kosmonaut pro ruskou sekci stanice. Dohoda o výměně sedadel se však zatím týká jen lodi Crew Dragon. Druhá soukromá kosmická loď Boeing Starliner zatím čeká na svou první pilotovanou misi a Rusko začne své kosmonauty umisťovat na palubu této nové lodi až někdy v budoucnu v rámci separátní dohody.

Ruský kosmonaut Andrej Feďajev poletí na misi Crew-6 (Foto: GCTC)

Crew Dragon

Na Crew-5 poletí již použitá kosmická loď Crew Dragon Endurance, která poprvé letěla loni v listopadu na misi Crew-3 a po půl roce se vrátila zpět na Zemi. Nově jsme se z tiskové konference dozvěděli, že při tomto návratu došlo k poškození jednoho ze čtyř hlavních padáků. Nešlo ale o nic vážného a nemělo to měřitelný dopad na rychlost klesání nebo jiné metriky. SpaceX a NASA však situaci zkoumají a v případě potřeby pro jistotu zavedou nápravná opatření. Každopádně bylo posouzeno, že poškození nepředstavovalo bezpečnostní riziko, a tak to nijak neovlivní návrat posádky Crew-4 ani start Crew-5.

Crew Dragon Endurance po návratu z mise Crew-3 (Foto: NASA)

Loď Endurance po svém návratu prošla inspekcemi a momentálně je na Mysu Canaveral dokončován proces její přípravy na misi Crew-5. Některé komponenty byly vyměněny za nové (například padáky, sedadla, vnější panely nebo tepelný štít), což je běžný postup. SpaceX ale neustále posouvá hranice, a tak Crew-5 bude první pilotovaná mise, u které dojde ke znovupoužití všech čtyř čelních manévrovacích trysek Draco a také vnitřních okenních tabulek.

Crew Dragon Endurance na ISS během mise Crew-3 (Foto: NASA)

Problém se však objevil u tepelného štítu, který má v případě Dragonu dvě části. Skládá se z vnitřní kompozitní konstrukce, na kterou jsou připevněny destičky z ablativního materiálu PICA-X, a tyto destičky pak dohromady tvoří vnější část štítu. Ablativní destičky jsou na pilotovaných misích vždy nové, avšak SpaceX už v minulosti testovalo jejich částečné znovupoužití na nákladních misích CRS. Opakované použití kompozitní části štítu bylo také nejdříve otestováno na nákladním Dragonu a následně na pilotované misi Crew-4 poprvé letěl Crew Dragon s již použitou kompozitní částí štítu. Na misi Crew-5 jsou obě části štítu nově vyrobené, avšak neobešlo se to bez komplikací. Výstupní kontrola totiž zjistila, že kompozitní konstrukce určená pro misi Crew-5 měla výrobní vadu, a tak loď musela dostat jiný nový kus.

Instalace destičky PICA-X na tepelném štítu nákladní lodi Dragon první generace (Foto: SpaceX)

Zároveň se letos v květnu objevil článek na webu Space Explored, podle kterého během dubnové komerční pilotované mise Ax-1 došlo k úniku hypergolického paliva během návratu posádky v lodi Endeavour. Látka se údajně dostala až do tepelného štítu, narušila jeho strukturu, což prý vedlo k nebezpečně vysokému opotřebení štítu během návratu atmosférou. Článek se odvolával na blíže neurčené zdroje uvnitř NASA a SpaceX. To pochopitelně vyvolalo mezi veřejností obavy ohledně bezpečnosti Crew Dragonu a dopadu incidentu na chystané pilotované mise, včetně Crew-5. Nedlouho po zveřejnění článku však NASA vydala prohlášení, že data získaná při návratech posledních Crew Dragonů byla normální a lodě fungovaly, jak měly. Podle NASA nedošlo k žádnému úniku hypergolických látek, kontaminaci tepelného štítu nebo jeho nadměrnému opotřebení. V rámci tohoto prohlášení jsme se pak dozvěděli o výše zmíněné výrobní vadě u štítu pro Crew-5, avšak to nijak nesouvisí s údajnými problémy, které zřejmě mylně prezentoval web Space Explored.

Návrat Crew Dragonu z mise Ax-1 (Foto: SpaceX)

Znovupoužitelnost a první stupeň

Společnost SpaceX je proslulá svým důrazem na znovupoužitelnost hardwaru svých raket i lodí. První znovupoužití prvního stupně Falconu 9 proběhlo už v březnu 2017 a již použitý nákladní Dragon poprvé odstartoval o 3 měsíce později. V případě misí s astronauty však NASA zpočátku vyžadovala, aby loď i raketa byly nově vyrobené. Z tohoto požadavku ale agentura postupně slevovala na základě dat získaných z prvních dvou pilotovaných misí Crew Dragonu. A tak už posádka mise Crew-2 letěla v již jednou použitém Crew Dragonu vynášeném Falconem 9 s jednou použitým boosterem. NASA následně postupně navyšovala certifikaci již použitého hardwaru pro pilotované mise a povolovala stále více a více „opotřebované“ rakety a lodě. Například na misi Crew-4 letěl první stupeň, pro který to byl již čtvrtý start. A aktuálně jsme se dozvěděli, že NASA nedávno schválila nový limit pro své pilotované mise. SpaceX nyní může astronauty NASA vynášet k ISS pomocí raket a kosmických lodí, které předtím absolvovaly až čtyři starty.

Falcon 9 s již třikrát použitým prvním stupněm během vývozu na rampu před misí Crew-4 (Foto: NASA)

To ale neznamená, že na pilotovaných misích už nikdy neuvidíme nově vyrobené stupně. Konkrétně na misi Crew-5 poletí nový první stupeň, který by měl mít sériové číslo B1077. Jeho přípravy se ale podobně jako v případě Crew Dragonu neobešly zcela bez problémů. Tento stupeň zřejmě byl spatřen koncem června 2022 během převozu do testovacího areálu v McGregoru, avšak o měsíc později jsme se od NASA dozvěděli, že stupeň po cestě narazil do mostu poblíž města Van Horn v Texasu. Není to poprvé, co se něco takového SpaceX stalo, avšak naposledy to bylo před mnoha lety.

Poškození naštěstí nebylo podle Benjiho Reeda ze SpaceX nikterak velké. Firma nakonec vyměnila celý kompozitní mezistupeň (černá část na vrcholku prvního stupně) a také část instrumentačního hardwaru. Opravený stupeň B1077 byl vztyčen v McGregoru 2. srpna 2022 a o tři dny později absolvoval statický zážeh. Po dokončení testování bude booster odeslán na Floridu, kde bude připojen k druhému stupni, Crew Dragonu Endurance a poté vyvezena na rampu.

Stupeň B1077.1 během statického zážehu v McGregoru před misí Crew-5 (Foto: Kevin Randolph)

Start Crew-5 z rampy LC-39A v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě byl původně plánován na 1. září, avšak všechny výše zmíněné komplikace vedly k odkladu na 29. září. Na aktuální tiskové konferenci však zaznělo, že start se nejspíš ještě o trochu posune, aby uvolnil místo v harmonogramu pro Sojuz MS-22, který má vzlétnout 21. září. Odklad následně potvrdil web Launch Photography, který nově uvádí, že Crew-5 odstartuje na začátku října. Nezbývá než doufat, že mise si všechnu smůlu vybrala před startem a od teď už bude vše probíhat hladce.

Jiří Hadač

Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře