SpaceX oprášilo plán na stavbu Starship v losangeleském přístavu

V dubnu 2018 si SpaceX pronajalo pozemek v losangeleském přístavu za cenu 1,38 milionů dolarů ročně, aby zde vybudovalo továrnu na výrobu rakety BFR. Z těchto plánů však v lednu 2019 sešlo a o dva měsíce později Elon Musk oznámil, že nově přejmenovaná Starship bude vyráběna přímo u startovních ramp v Texasu a na Floridě. Nyní se však situace opět mění. SpaceX alespoň částečně obnovilo své původní plány a hodlá si znovu pronajmout a používat přístavní pozemky v Los Angeles pro výrobu Starship.

Letecký snímek pozemku v losangeleském přístavu, který si bude SpaceX pronajímat (Foto: Bloomberg)

První informace o obnoveném zájmu SpaceX o pozemky v Port of Los Angeles se objevila v lednu 2020. Podle zdrojů deníku Daily Breeze se k tomuto kroku SpaceX odhodlalo poté, co se při snaze o výrobu svých kosmických lodí v Texasu setkalo s komplikacemi. Pozemky v přístavu však byly stále volné, a tak během února probíhala jednání mezi správou přístavu a raketovou společností. 20. února schválila správa přístavu v Los Angeles, že pronajme SpaceX pozemek o rozloze 5 hektarů (50 tisíc metrů čtverečních) s možností rozšířit jej až na 7,6 hektarů (76 tisíc metrů čtverečních). Jednalo se o první krok, v tom dalším pak tuto dohodu měla schválit i městská rada Los Angeles. I zde dopadlo všechno v pořádku – rada tuto dohodu na svém zasedání 25. února jednohlasně schválila. Pozemek bude pronajat na dobu 20 let a SpaceX za něj bude platit ročně 1,7 milionu dolarů. Do 180 dnů lze od této dohody odstoupit.

Mapka pozemku, který si SpaceX pronajme (Zdroj: Port of Los Angeles)

Jedná se o tentýž pozemek v losangeleském přístavu, který si SpaceX chtělo pronajmout v roce 2018 a vyrábět tu kosmickou loď BFR, což byl předchůdce Starship tvořený uhlíkovými kompozity. Pozemek se nachází na převážně umělém ostrově Terminal Island, v části, kde v minulosti fungovala společnost Southwest Marine. Případní zájemci si mohou tuto oblast podrobněji prostudovat přes Google Street View.

SpaceX si sice pronajalo tentýž pozemek, ovšem plány na jeho využití se změnily. Původně firma plánovala postavit výrobní halu o rozloze 7 500 metrů čtverečních, s možností ji rozšířit až na 18 500 metrů čtverečních. Pracovat zde mělo až 700 lidí. SpaceX však tentokrát poněkud spěchá a už v lednu společnost uvedla, že chce na novém pozemku spustit výrobu do 90 dnů. Místo stavby nových velkých budov proto volí rychlejší cestu a nejdříve zde postaví jen pevný stan podobný těm, které můžeme znát například z Boca Chica. Jeden takový stan už SpaceX v přístavu postavilo v roce 2018 a probíhala v něm zkušební výroba komponentů z uhlíkových kompozitů pro raketu BFR. Začátkem roku 2019 však byl stan odstraněn a výrobní nástroje zlikvidovány.

Stan SpaceX v přístavu Port of Los Angeles v dubnu 2018 (Foto: Teslarati)

Na nově pronajatém pozemku v losangeleském přístavu má také dojít k rekonstrukci existujících budov a teprve časem by došlo na stavbu budov zcela nových. Podle SpaceX zde najde zaměstnání 130 lidí. Konkrétní plány pro tuto lokalitu jsou však poněkud vágní. Městský radní Joe Buscaino uvedl: „Na tomto pozemku bude SpaceX provádět návrh, výrobu a vývoj největší rakety v historii lidstva.“

Prototyp Starship Mk1 v Boca Chica (Foto: Jack Beyer)

Kosmická loď Starship se v minulosti vyráběla jak v Boca Chica v jižním Texasu (prototyp Mk1), tak v Cocoa na Floridě (prototyp Mk2). Dnes však veškerá aktivita kolem Starship probíhá pouze v Boca Chica, kde aktuálně vznikají exempláře SN1 a SN2. SpaceX však tato situace asi plně nevyhovuje, a tak chce Starship vyrábět také v Los Angeles. Hlavní výhodou této lokality je to, že se nachází jen asi 20 kilometrů od továrny SpaceX v Hawthorne, kde pracuje 6 000 zaměstnanců firmy. Nevýhodou losangeleského přístavu naopak je, že zde vyrobené lodě (nebo jejich části) bude vzhledem k jejich velikosti nutné dopravovat ke startovním rampám v Texasu či na Floridě po moři skrz Panamský průplav. Zároveň není úplně jasné, jestli zde SpaceX plánuje vyrábět také nosné rakety Super Heavy.

Starship a Super Heavy během letu (Zdroj: SpaceX)

Nebude se jednat o první část přístavu, kterou SpaceX používá. V přístavu má již pronajaté vývaziště 51, 52 a 53. Jejich celková výměra je přibližně 8,1 akrů (32 tisíc metrů čtverečních) a společnost za ně platí 3 500 dolarů měsíčně za akr. Používá je pro vykládku zachráněných prvních stupňů raket Falcon 9 z mořské plošiny a také lodí Dragon po jejich návratu z misí CRS. Podle nejnovější smlouvy s městem Los Angeles je však opustí a přesune veškeré své námořní aktivity na vývaziště 240.

Vzdálenost nynějších vývazišť 51, 52 a 53 od vývaziště 240 na Terminal Island (Zdroj: Google / Business Insider)

V tomto případě se však vlastně pro nejbližší budoucnost jedná spíše o formalitu. V rámci prvního kontraktu s NASA pro zásobování ISS zbývá už jen poslední mise CRS-20 a potom se všechny zásobovací lety přesunou na východní pobřeží, jelikož nová nákladní loď Cargo Dragon 2 bude přistávat v Atlantiku místo Pacifiku. A co se týká záchrany prvních stupňů Falconu 9, plošina Just Read The Instructions se loni přesunula na Floridu, takže možnost vykládky raket v losangeleském přístavu momentálně není možná. Některé mise, které měly startovat z nedaleké Vandenbergovy letecké základy, se také přesunuly na východní pobřeží. Je tedy možné, že ze západního pobřeží budou startovat už jen mise, u kterých je první stupeň schopný přistát na pevnině. Vyvstává tak otázka, jaké má vlastně SpaceX plány se svou námořní flotilou na západním pobřeží. Bude zde ještě vůbec někdy docházet k záchraně prvních stupňů na moři nebo alespoň chytání aerodynamických krytů?

Poslední návrat plošiny JRTI do přístavu Port of Los Angeles po misi Iridium-8 v lednu 2019 (Foto: Teslarati)

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ales

Na otazku bych odpovedel ze SX bude vandenberg pouzivat je minimalne a to jak je zmineno – nemoznost zachranny boostru na mori. Hold jen pevnina nebo tim flaknou do more (treba nejaky jiz vicekrat leteny boostr). Ted se budou snazit co nejrychleji vyvijet SS a k tomu jim pomuze pristav v LA. SS postupne nahradi F9 a pak uz nebude potreba zadna namorni flotila (myslen idealni stav – pristavani vzdy na pevnine)

Pepa

Myslím si, že uvažují i o vybudování obří plovoucí startovací plošiny v blízkosti přístavu. Pro tak velkou raketu to sice bude výzva, ale někde si suborbitální přepravu musí natrénovat. Počáteční zdržení s výstavbou bohatě vyváží ušetřený čas za lodní přepravu a relativně brzký příjem z osobní přepravy.

Silhan.J

Letenku LA-Londýn jsem našel za 8-50K i kdyby do SHS narvali 500 lidí tak se dostanou sotva na 1 milion dolarů. Jak přesně na tom podle tebe budou vydělávat?

Petr Melechin

Mezní náklady na start Starship podle vás budou 500 milionů dolarů?

Ivo Janáček

Letenky jsou v Kč.

Silhan.J

Kde jste proboha vzal 500 milionů dolarů?

Jonason 185

Asi dle Vaší úvahy 500 lidí * 1 milion dolarů = 500 mil.dol.? Musk plánuje start za 2 mil.

Silhan.J

Pepa psal že začnou mít “relativně brzký příjem z osobní přepravy” já napsal že i když tam nacpou 500 lidí(což nenacpou) a budou si účtovat jako aerolinky tak se dostanou na 1mil. dol.

Petr Melechin

Aha, pardon, já váš komentář pochopil tak, že “při 500 pasažérech bude jedna letenka na Starship stát milion dolarů”. Ale teď když to čtu znova, tak vidím, že násobíte cenu běžné letenky krát 500 a tím pádem vám celkové příjmy vyjdou na ten milion.

PetrK

Concorde lítal (zpáteční letenka Londýn – New York) za 0,5M CZK, pak za 240k CZK a pak ještě o něco méně (kosmeticky). Málokdy se podařilo zaplnit kapacitu (cca 100 lidí). Bylo to před rokem 2000, dnes by to bylo asi o 50% víc.
I tak bych byl skeptický, že se to vyplatí. Navíc, když EM slibuje cenu podobnou letence, …

technomagg

mno v mexickém zálivu určitě půjde koupit hned několik starých ropných plošin které by šlo odtáhnout na vhodné místo a za relativně rozumný peníz předělat na luxusní startovací i přistávací rampu v mezinárodních vodách. Bylo by to v mnoha ohledech ideální řešení. Šlo by to odtáhnout relativně blízko rovníku, mimo hlavní letové trasy, neřešil by se hluk v okolí apod.

Ivo Janáček

Taky je možné, že budou startovat z Vandenbergu a po zkušebním letu přistanou na Floridě.