SpaceX poprvé chytilo kryt do sítě, ale přistání Falconu Heavy skončilo výbuchem

Falcon Heavy má za sebou třetí a na dlouhou dobu poslední start, ale nejsilnější raketa současnosti se s fanoušky rozloučila ve velkém stylu. Aktuální mise STP-2 byla nejnáročnější v historii SpaceX a během živého přenosu rozhodně bylo na co koukat. Kromě ladného přistání bočních stupňů a úspěšného vypuštění dvou tuctů satelitů jsme se dočkali taky úplně prvního zachycení aerodynamického krytu do sítě. Jedinou vadou na kráse bylo nezdařené přistání centrálního stupně na mořské plošině.

Úterní mise STP-2 představovala první noční start Falconu Heavy, a tak se nám dostalo pěkných záběrů na stoupající raketu a také úžasných obrazců, které na obloze vytvářely spaliny raketových stupňů po oddělení. Nevýhodou nočního letu však bylo, že jsme moc dobře neviděli přistání bočních stupňů, které se po odpojení vrátily na Mys Canaveral. Částečně to však vynahradily záběry z infrakamery na jeden z přistávajících stupňů.

Centrální stupeň hořel o minutu déle než stupně boční a jelikož se v zájmu šetření paliva vzdal zpětného zážehu, balistická trajektorie jej navedla na místo přistání vzdálené rekordních 1234 km od pobřeží. Zde čekala věrná autonomní plošina Of Course I Still Love You (OCISLY), pro kterou to byl již třetí centrální stupeň Falconu Heavy, jenž se na ní pokoušel přistát. Při prvním pokusu v únoru 2018 raketa neměla dostatek zápalné směsi pro zážeh motorů při přistání a i když při druhé misi Falconu Heavy v dubnu 2019 stupeň úspěšně přistál, než mohl být zajištěn k palubě, převrhl se následkem rozbouřeného moře. Kvůli tomu SpaceX před touto misí upgradovalo robota OctaGrabbera, aby byl kompatibilní s centrálními stupni Falconu Heavy a dokázal je po přistání zajistit.

Všichni tedy drželi palce, aby se tentokrát přistání obešlo bez problémů a prolomila se tak kletba nešťastných centrálních stupňů. Raketa to však neměla vůbec snadné – podle Elona Muska šlo o nejnáročnější přistání v historii SpaceX a odhadoval jen 50% šanci na úspěch. Pesimismus se ukázal jako opodstatněný, neboť přistání se nakonec opravdu nezdařilo. Zatím sice není jasné, co přesně se stalo, ale v živém přenosu bylo vidět, že centrální stupeň přiletěl k plovoucí plošině, načež se těsně před přistáním odklonil a dopadl do vody kousek od OCISLY, kde vybuchl:

Populární teorií je, že stupeň detekoval nějakou závadu nebo identifikoval podmínky neumožňující přistání, a tak záměrně přerušil přistávání, zvýšil tah na maximum a odletěl pryč, aby zbytečně neponičil plošinu. Osobně si ale myslím, že vysvětlení bude prostší, protože raketa podle mě až takhle „chytrá“ není. Napadá mě, že mohlo dojít ke špatnému načasování přistávacího zážehu a raketa se tak dostala na nulovou rychlost moc brzy, když ještě byla relativně vysoko nad plošinou. Vzhledem k tomu, že tah byť jen jednoho motoru Merlin je vyšší než hmotnost prázdného stupně, raketa v takové situaci nemá jak dokončit přistání, protože se v podstatě začne vznášet a poté stoupat (i když v reálu by jí pravděpodobně dříve došlo palivo). Řekl bych, že dosažení nulové rychlosti nad plošinou vedlo ke ztrátě stability a naklonění stupně , načež tah Merlinu raketu odklonil mimo OCISLY. To, že raketa netrefila plošinu, tedy podle mě byla spíš šťastná náhoda než cílený manévr. Ale jak to bylo doopravdy, nám snad brzy prozradí Elon Musk, který se obvykle o podobné informace rád dělí.

AKTUALIZACE: Elon Musk upřesnil, že přistání centrálního stupně selhalo, protože vysoký nápor a horko, kterým byl stupeň při návratu vystaven, poškodil vektorovací systém středového motoru. Motor tedy před přistáním nemohl řídit směr náklonu. Elon si zároveň myslí, že odklon pryč od OCISLY byl záměrný, ale není si jistý.

Pár set kilometrů od místa neúspěšného přistání centrálního stupně mezitím probíhal pokus o záchranu další části Falconu Heavy – aerodynamického krytu. Tato rozměrná, ale lehká skořápka chrání náklad během letu atmosférou a od rakety se odpojila ve dvou částech 4 minuty po startu. Kryty následně několik minut strávily pomalým návratem do atmosféry, načež obě poloviny rozevřely řiditelné padáky a vydaly se na předem určené místo přistání. Tam čekala loď GO Ms. Tree s rozměrnou sítí, aby jeden z krytů zachytila.

Tuto loď jistě dobře znáte, akorát pod jiným jménem. Nedlouho před misí STP-2 se totiž začaly objevovat zprávy, že loď Mr. Steven, kterou si SpaceX už více než rok a půl pronajímá, byla přejmenována na GO Ms. Tree. Důvodem přejmenování byla změna majitele lodi. Společnost SeaTran Marine, která loď vlastnila, totiž nedávno zkrachovala, a tak plavidlo odkoupila firma Guice Offshore, která jej předtím jen provozovala. A jelikož jméno Mr. Steven bylo poctou otci původního majitele, není až tak překvapivé, že se nový vlastník rozhodl plavidlo překřtít.

Tato loď se poprvé pokusila chytit kryt do sítě v únoru 2018 a od té doby pak ještě čtyřikrát, avšak ani jednou nebyl pokus úspěšný. Na přelomu roku se pak plavidlo přesunulo z Kalifornie na Floridu, jelikož tam SpaceX provádí mnohem více startů. V únoru 2019 však byla loď poškozena během své první floridské mise a přišla o dvě ramena i záchytnou síť. Až do konce května pak loď byla mimo provoz, načež konečně dostala nová ramena a síť a nedlouho poté také nové jméno. K poslednímu pokusu o zachycení krytu došlo v prosinci 2018 a aktuální mise STP-2 byla pro Ms. Tree floridskou premiérou.

Nové jméno ale evidentně přineslo štěstí, protože i když k pokusu došlo za tmy, lodi se vůbec poprvé podařilo pod přistávající kryt vmanévrovat takovým způsobem, aby dopadl do sítě. Pro SpaceX to je první takto zachráněný kryt a jelikož nepřišel do kontaktu s vodou, mělo by být možné jej snadno použít na nějaké budoucí misi. Nejdříve však bude potřeba kryt po návratu do přístavu pořádně prohlédnout a ověřit, že není mechanicky poškozený. Nezbývá než doufat, že inspekce potvrdí, že opakované použití je možné i bez nějakých výraznějších prací. Výroba jedné poloviny krytu z uhlíkových kompozitů vyjde na 3 miliony dolarů, takže pokud SpaceX dokáže alespoň některé kryty používat vícekrát, představuje to velké potenciální úspory.

Zachycený kryt v síti na lodi GO Ms. Tree během mise STP-2 (Zdroj: SpaceX)

Osud druhé poloviny krytu je zatím neznámý, ale víme, že měla přistávat do vody, odkud by ji pravděpodobně vylovila loď GO Navigator, která byla v přistávací oblasti přítomna také a je vybavena jeřábem pro šetrné vytažení krytu z oceánu. Alternativně mohla druhý kryt vylovit i Ms. Tree, která uveze až dvě poloviny krytu najednou. Dobré je, že pokud nebyl kryt po přistání do vody mechanicky poškozen, stále může být použít znovu, i když možná jen na interních misích SpaceX pro projekt Starlink.

Během živého přenosu také bylo zmíněno, že SpaceX se zatím pokouší chytit vždy jen jednu polovinu aerodynamického krytu a teprve až si tento proces řádně osvojí, začne se pokoušet o zachycení obou polovin. Není však zatím jasné, jestli to znamená, že oba kryty bude chytat jedna loď, nebo si SpaceX pronajme druhou.

Záznam živého přenosu:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jansa Jaroslav

Mě připadalo že se u centrálního stupně dostatečně nevysunuly nohy do přistávací pozice.
Zachycovat obě půlky do jedné sítě nelze.

tonda

Petře,ten titulek se mě zdá dost nešťastný,skoro jako na novinkách,FH přeci nevybuchl,jen centrální stupeň.A mohli by změnit značení středního bloku na C a mohlo by se zadařit!

Damel

+1

Falcon Heavy je název vzletové konfigurace. FH nikdy nepřistával, nikdy přistávat nebude a nemůže tedy při přistání vybuchnout.

Ale článek pěkný a za ten děkuju!

Petr Blaschke

Everyday Astronaut měl zajímavou hypotézu proč centrální stupeň havaroval. Jsem zvědaví, jestli se potvrdí. Na videu s “přistáním” se totiž zdá, že těsně před dopadem byl centrální stupeň skoro horizontální (byli vidět přistávací nožky jakoby se na ně člověk díval ze zdola — nebo to mohl být jenom lensflare). Je tedy možné že jeden z bočních motorů selhal a ten opačný raketu pak převrátil na bok.

Ales

Nevite nekdo jestli s presunem lodi floridu se zmenila i posadka? Me prijde jako kdyz s tim manevroval nekdo s lepsim odhadem….na zapade klickovali daleko vic. Ano muze to byt napriklad silnym vetream atd.

Vladimír Todt

Mluvilo se o tom, že finální přistávání nebylo 1 3 1, ale 1 3 motory pro max úsporu paliva. Tedy, že centrální stupeň měl přistávat na tři zapálené motory a nikoliv na jeden. Což zvyšuje extrémně náročnost na načasování. Problém s načasováním mě také napadl a pokud byly opravdu zapálené 3 motory až do konce, tak při špatném načasování zase stupeň prudce vyrazil nahoru a díky špatné aerodynamice se naklonil a odletěl stranou. Zdálo se mi, že těsně před tímto, dle šlehání úplamenů sormálně totiž přistával do středu kruhu a zpomaloval a pak hop nahoru bokem a do moře.

Tomas

Mna by velmi zaujimalo ako chytaju ten kryt. Je to cisto iba o vizualnom kontakte, typu jeden ho sleduje a dava pokyny druhemu 5 metrov doprava, pridaj a pod…alebo tam je pouzita aj nejaka technika, typu radar.

Yokotashi

Muj odhad je, ze lod urcite s krytem komunikuje. Takze mozna nepotrebuje radar, ale staci DGPS, nebo lidar. Nedava smysl, aby kryt nevedel, kde je lod a lod nevedela, kde je kryt, kdyz obe (vozidla/letadla/plavidla/vehikly/bazmeky (selhani ceskeho jazyka: chybi dost obecny termin)) maji navigacni pocitace.

Ales

Tak slo by to i obracene. Prece jen jsme na otevrenem mori a mame tak temer neomezenou plochu. Kryt po odpojeni z falconu pada a udava svou GPS….otevre padak….a na zaklade jeho dat urcuje misto dopadu. Predpokladam ze nejjednodusi by bylo kryt smerovat po primce ve smeru vetru…a pripadne manevry jen jako korekce kdyz foukne z boku. Kryt by tedy posilal svou gps polohu (vcetne vysky) a pribliznou polohu dopadnu. Tzn jednosmerna komunikace. Pri dopadu do site vysle lod signal pro odriznuti padaku. Tod muj nazor na vec. Mate nekdo lepsi? 😄

Zdeněk

+půlka krytu, – centrální stupeň. Tak nevím co je lepší. 🤔

Jirka

Snažili se zachránit oboje

otaznick

Vzhledem k tomu, že centrální stupeň už jednou úspěšně přistál, tak je rozhodně lepší zachycení krytu. Je to ostatně další kousek SpaceX, u kterého málokdo věřil v úspěšnost. Hlavní motivací byla úspora v kombinaci s vírou v technologie. Věřím, že až se v důsledku klimatických změn změní paradigma růstu na snahu o maximální efektivitu, tak nás čeká čas dramatických inovací.

PetrK

Jestli si to dobře pamatuji, tak chycením téhle půlky si tak nějak zaplatili dosavadní provoz a předplatili provoz na docela dlouhou dobu “slečny stromu”.

Zdeněk

Mě šlo o finanční stránku věci. Co je dražší. Půlka krytu za 3 miliony, nebo centrální stupeň u kterého neznám cenu.