SpaceX představuje upravenou raketu BFR, která s turisty obletí Měsíc
AKTUALIZACE: Podrobnější informace o změnách rakety BFR a plánech obletět Měsíc najdete v samostatném článku.
SpaceX v únoru 2017 oznámilo, že Falcon Heavy koncem roku 2018 vynese Crew Dragon s dvoučlennou soukromou posádkou a vyšle ji na týdenní cestu kolem Měsíce. O rok později však Elon Musk řekl, že Falcon Heavy nejspíš nikdy neponese lidi, a tak to vypadalo, že na oblet Měsíce nakonec nedojde. Letos v červnu jsme ale na ElonX informovali, že SpaceX stále plánuje turisty kolem Měsíce poslat. Mluvčí firmy tehdy poskytl oficiální prohlášení:
SpaceX pořád plánuje let soukromých osob kolem Měsíce a zájem projevuje stále více zákazníků. Soukromé pilotované mise včetně obletu Měsíce představují příležitost pro návrat lidí do hlubokého vesmíru a výpravy do koutů Sluneční soustavy vzdálenějších než kdy dříve. To je samozřejmě významným milníkem na cestě za naším vytyčeným cílem rozšířit lidstvo na více planet.
A jelikož prohlášení nezmiňuje konkrétní raketu ani loď, spekulovali jsme, že původní plán s Crew Dragonem mohl být nahrazen chystanou raketou BFR. A nyní SpaceX tyto spekulace potvrdilo, když na Twitteru oznámilo, že firma získala prvního pasažéra pro cestu kolem Měsíce na raketě BFR. Tweet zároveň láká na podrobnější oznámení, které v našich končinách připadá na 18. 9. Údajně se dozvíme identitu prvního vesmírného turisty a také proč vlastně k misi dojde. Elon Musk poté na Twitteru naznačil, že první pasažér by mohl pocházet z Japonska.
Pozornější fanoušky SpaceX však zaujal především přiložený obrázek lodi BFS s Měsícem v pozadí. Loď totiž vypadá o dost jinak, než jak ji Elon Musk představil na podzim 2017 v Austrálii. Nejde o chybu, Musk na Twitteru potvrdil, že se jedná o novou verzi BFR. Nejviditelnějším rozdílem jsou přidaná křídla. Loňský koncept obsahoval pouze menší dvoudílné delta křídlo, ale nová verze lodi má malá křidélka na přídi a další větší plochy na zádi. Horní směrovka je fixní, ale další dvě křídla jsou zřejmě sklopná. Navíc se zdá, že přistávací nohy jsou nově vestavěny v těchto křídlech. Pohyblivost křídel by mohla umožnit vyšší stabilitu při přistání a také usnadnit průlet různě hustými atmosférami Země a Marsu. Jeden fanoušek na Redditu už dokonce stihl vytvořit nákres nové verze BFS pro lepší představu předpokládané konstrukce:
Upravena byla také okna, která vypadají stejně jako ta z konceptu ITS, který byl představen v roce 2016 a byl předchůdcem zmenšeného BFR. Zajímavostí je, že když Elon Musk před pár měsíci na Instagramu zveřejnil obrázek houslistky na oběžné dráze Země, tvar okna v pozadí mě vedl k teorii, že se jedná o nějaký nepoužitý obrázek z dob ITS. Ale teď je jasné, že se naopak jednalo o obrázek související s touto novou okřídlenou verzí BFR.
Další výrazná změna se týká motorů. Loňský koncept lodi BFS disponoval šesti motory Raptor (dvěma atmosférickými uprostřed a čtyřmi vakuovými okolo). Nedlouho poté však Elon Musk řekl, že design byl upraven a kvůli zvýšené bezpečnosti při přistání byl přidán ještě jeden atmosférický motor (v případě selhání jednoho z nich tak stále máte 66 % celkového tahu). Motorů je tedy celkem sedm. Nový obrázek BFS u Měsíce má také sedm motorů, ale všechny jsou stejně velké a všechny jsou zažehnuté. Vzhledem k jejich velikosti by to znamenalo, že všechny motory jsou atmosférické. To je hodně zvláštní, protože s takovou konfigurací by motory ve vakuu nebyly moc efektivní. Buď jde o chybu, což by u uměleckého vyobrazení nebylo nic neobvyklého, nebo je v tom něco víc.
Nicméně nemá smysl zabředávat do spekulací. V úterý 18. 9. ve 3:00 SELČ proběhne živě přenášené oznámení, kde se dozvíme další informace (doufejme, že včetně nějakých termínů). Předpokládá se, že se jedná o slibované oznámení týkající se BFR, které Musk před časem avizoval, a zároveň oznámení o vesmírném turismu, o kterém před pár dny mluvila prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell. Živý přenos už je připraven na YouTube a SpaceX jej na svých stránkách uvádí slovy: „Měsíc v celé historii navštívilo jen 24 lidí. Od poslední mise Apollo v roce 1972 tam nikdo další nebyl.” Je evidentní, že SpaceX chce s touto poněkud smutnou statistikou konečně něco udělat.
A pokud vás zajímá, kde SpaceX vezme peníze na vývoj BFR, Elon Musk na tuto otázku odpověděl webu Ars Technica:
[BFR budeme financovat] zisky z vynášení komerčních satelitů, dopravy lidí a nákladu na ISS a Starlinku. Dále také pomocí záloh potenciálních zákazníků jako v tomto případě.
Co byste na takový výlet kolem Měsíce říkali vy? Budete stát frontu na letenky? Kdy myslíte, že se dočkáme prvních misí BFR s posádkou?