SpaceX představuje upravenou raketu BFR, která s turisty obletí Měsíc

AKTUALIZACE: Podrobnější informace o změnách rakety BFR a plánech obletět Měsíc najdete v samostatném článku.

SpaceX v únoru 2017 oznámilo, že Falcon Heavy koncem roku 2018 vynese Crew Dragon s dvoučlennou soukromou posádkou a vyšle ji na týdenní cestu kolem Měsíce. O rok později však Elon Musk řekl, že Falcon Heavy nejspíš nikdy neponese lidi, a tak to vypadalo, že na oblet Měsíce nakonec nedojde. Letos v červnu jsme ale na ElonX informovali, že SpaceX stále plánuje turisty kolem Měsíce poslat. Mluvčí firmy tehdy poskytl oficiální prohlášení:

SpaceX pořád plánuje let soukromých osob kolem Měsíce a zájem projevuje stále více zákazníků. Soukromé pilotované mise včetně obletu Měsíce představují příležitost pro návrat lidí do hlubokého vesmíru a výpravy do koutů Sluneční soustavy vzdálenějších než kdy dříve. To je samozřejmě významným milníkem na cestě za naším vytyčeným cílem rozšířit lidstvo na více planet.

A jelikož prohlášení nezmiňuje konkrétní raketu ani loď, spekulovali jsme, že původní plán s Crew Dragonem mohl být nahrazen chystanou raketou BFR. A nyní SpaceX tyto spekulace potvrdilo, když na Twitteru oznámilo, že firma získala prvního pasažéra pro cestu kolem Měsíce na raketě BFR. Tweet zároveň láká na podrobnější oznámení, které v našich končinách připadá na 18. 9. Údajně se dozvíme identitu prvního vesmírného turisty a také proč vlastně k misi dojde. Elon Musk poté na Twitteru naznačil, že první pasažér by mohl pocházet z Japonska.

Nová verze lodi BFS na cestě kolem Měsíce (Zdroj: SpaceX)

Pozornější fanoušky SpaceX však zaujal především přiložený obrázek lodi BFS s Měsícem v pozadí. Loď totiž vypadá o dost jinak, než jak ji Elon Musk představil na podzim 2017 v Austrálii. Nejde o chybu, Musk na Twitteru potvrdil, že se jedná o novou verzi BFR. Nejviditelnějším rozdílem jsou přidaná křídla. Loňský koncept obsahoval pouze menší dvoudílné delta křídlo, ale nová verze lodi má malá křidélka na přídi a další větší plochy na zádi. Horní směrovka je fixní, ale další dvě křídla jsou zřejmě sklopná. Navíc se zdá, že přistávací nohy jsou nově vestavěny v těchto křídlech. Pohyblivost křídel by mohla umožnit vyšší stabilitu při přistání a také usnadnit průlet různě hustými atmosférami Země a Marsu. Jeden fanoušek na Redditu už dokonce stihl vytvořit nákres nové verze BFS pro lepší představu předpokládané konstrukce:

Fanouškovský nákres nové verze BFS (Autor: /u/forteefly)

Upravena byla také okna, která vypadají stejně jako ta z konceptu ITS, který byl představen v roce 2016 a byl předchůdcem zmenšeného BFR. Zajímavostí je, že když Elon Musk před pár měsíci na Instagramu zveřejnil obrázek houslistky na oběžné dráze Země, tvar okna v pozadí mě vedl k teorii, že se jedná o nějaký nepoužitý obrázek z dob ITS. Ale teď je jasné, že se naopak jednalo o obrázek související s touto novou okřídlenou verzí BFR.

Další výrazná změna se týká motorů. Loňský koncept lodi BFS disponoval šesti motory Raptor (dvěma atmosférickými uprostřed a čtyřmi vakuovými okolo). Nedlouho poté však Elon Musk řekl, že design byl upraven a kvůli zvýšené bezpečnosti při přistání byl přidán ještě jeden atmosférický motor (v případě selhání jednoho z nich tak stále máte 66 % celkového tahu). Motorů je tedy celkem sedm. Nový obrázek BFS u Měsíce má také sedm motorů, ale všechny jsou stejně velké a všechny jsou zažehnuté. Vzhledem k jejich velikosti by to znamenalo, že všechny motory jsou atmosférické. To je hodně zvláštní, protože s takovou konfigurací by motory ve vakuu nebyly moc efektivní. Buď jde o chybu, což by u uměleckého vyobrazení nebylo nic neobvyklého, nebo je v tom něco víc.

Původní uspořádání a parametry motorů Raptor na lodi BFS představené v roce 2017 (Zdroj: SpaceX)

Detail nové generace BFR (Zdroj: SpaceX)

Nicméně nemá smysl zabředávat do spekulací. V úterý 18. 9. ve 3:00 SELČ proběhne živě přenášené oznámení, kde se dozvíme další informace (doufejme, že včetně nějakých termínů). Předpokládá se, že se jedná o slibované oznámení týkající se BFR, které Musk před časem avizoval, a zároveň oznámení o vesmírném turismu, o kterém před pár dny mluvila prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell. Živý přenos už je připraven na YouTube a SpaceX jej na svých stránkách uvádí slovy: „Měsíc v celé historii navštívilo jen 24 lidí. Od poslední mise Apollo v roce 1972 tam nikdo další nebyl.” Je evidentní, že SpaceX chce s touto poněkud smutnou statistikou konečně něco udělat.

A pokud vás zajímá, kde SpaceX vezme peníze na vývoj BFR, Elon Musk na tuto otázku odpověděl webu Ars Technica:

[BFR budeme financovat] zisky z vynášení komerčních satelitů, dopravy lidí a nákladu na ISS a Starlinku. Dále také pomocí záloh potenciálních zákazníků jako v tomto případě.

Co byste na takový výlet kolem Měsíce říkali vy? Budete stát frontu na letenky? Kdy myslíte, že se dočkáme prvních misí BFR s posádkou?




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
45 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kotlopou

Ten poslední obrázek mě trochu mate, vypadá jako optický klam (jde raketa od nás, nebo k nám?).

Honza

Od nás – jsou vidět trysky zadních motorů…

samo

Nemohli by to byť Raptory so stredným expanzným pomerom? Podľa mňa sú príliš veľké na to aby to boli motory určené pre úroveň mora.

Yamato

Na nasaspacedlight sa dost spekuluje, coze je to ta kruhova vec okolo motorov. Zrejme len tepelny stit na ochranu lode pred teplom z motorov, ale moze to byt aj vysuvna “velkotryska” pre vsetky motory naraz. Tym by ziskali defacto 7 motorov pre pristatie, ale sucasne 7 motorov do vakua. Elon to kedysi na twitteri oznacil za dobry napad 🙂

Yamato

Nemam, tvrdil to niekto na nsf v diskusii. Vraj to ktosi navrhol na twitteri a Elon reagoval “good idea”

Zdeněk

Tak vám nevím, ale mě tahle verze [2018] přijde nějaká menší – nezdá se vám? První mise s posádkou ; můj odhad je rok 2024-2025.

Martin

Těžko určit velikost, když není s čím srovnávat.

Matúš Kaman

Ach jaj … zas sú všetky doterajšie vizualizácie BFS zastarané 😀 Na druhú stranu, čím viac sa na tie nové obrázky pozerám, tým viac sa mi nový design páči 🙂

P. Roth

Nemůžu si pomoct, ale ta lodˇ mi připomíná Planet Expres a navíc Matt Groening chvíli v Japonsku bydlel a to není náhoda……

Goodman

Jste napnutí, kdo je tím měsíčním turistou? Já vám zúžím okruh. Já to nejsem.

žížalí nehet

Takže z obletu v dragonu nebude zase nic?

Martin Kolařík

Tak se nám to valem blíží k již dopracovanému modelu NB (Neználek-Buchtík)
http://ufoartworks.sweb.cz/Neznalek/obrazky/mobr55.jpg

ales

Není to nebezpečné mít na raketě tolik oken? Určitě pohlcujou radiaci míň než zbytek trupu a nebudou tak pevná. Není to trochu risk dát jich tam tolik kvůli vzhledu, když vám do nich může kamínek udělat díru a vycucnout turisty do vesmíru?

Pavol

Nemyslím si že je to nebezpečne nakoľko sklo bude viacvrstvové a napríklad táka ISS ma dosť okien a zatiaľ niesu žiadne problémy (mení sa iba vnútorná a vonkajšia vrstva skla – pretože sa na nej časom robia škrabance a znižuje to kvalitu fotiek). Ak chcete dajte si do googlu ISS Cupola a uvidíte vyhliadkovú presklenu kupolu na ktorej sa menili tieto vrchné skla iba 2 krát ak sa nemýlim. A čo sa týka radiácie mnoho koznonautou označuje tuto časť ako najkrajšiu časť ISS práve kvôli výhľadu a strávia tam dosť svojho voľného času keby to bolo nebezpečne tak by kupolu nemali 🙂

Tomáš

Na kupole sa okná dajú zakryť hrubým pancierom.
comment image

Filip

Což slouží na ochranu proti mikrometeoritům a vesmírnému odpadu, ne proti radiaci, ISS je chráněna magnetickym polem Země…

abra616

Nepodceňujte sklo a nezapomeňte, že raketa mnohdy je takřka z alobalu, zlaté sklo.

viktor

Nemohly by ty Raptory byt upravene jako “nelinearni aerospike”? Davaly by smysl kdyz jde o SSOO(single stage of orbit:)

Filip

BFR má být SSTO (Single Stage To Orbit) pouze v případě přistání na Marsu a vzhledem k tomu ze na Marsu dosahuje hustota atmosféry mene než 1% zemské atmosfery byly by aerospiky zbytečně, navic SpaceX se rozhodlo už při vyvoji F9 nejít cestou aerospiků vlivem nedostatečného prozkoumání a overeni teto technologie pro tak velké rakety jako je F9, vzhledem k tomu že BFR je jeste větší, tak je tato moznost téměř vyloučena…