Rychlozprávy #28: Crew Dragon testuje padáky, SpaceX vyvíjí vlastní slitiny, OCISLY má díru v palubě, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání mimo jiné uvidíte test padáků Crew Dragonu, vesmírný koncert a vybuchující rakety a dozvíte se novinky o plošinách JRTI i OCISLY a lodi Mr. Steven a také o vylepšeních na rampě LC-39A.
Padákové testy Crew Dragonu
SpaceX se podělilo o parádní videa z nedávného testu padáků lodi Crew Dragon. Jednalo se o již 16. test padákového systému a konkrétně byla simulována situace, kdy Dragon musí provést nouzový únik v nízké výšce.
Pro zajímavost se můžete podívat také na test padáků z roku 2016.
At Naval Air Facility El Centro in Southern California, SpaceX recently completed its 16th test of Crew Dragon’s parachute system—verifying the system’s ability to slow Crew Dragon and ensure a safe landing in the unlikely event of a low altitude abort. https://t.co/OOQnAtNXJ3 pic.twitter.com/kFX7Qth3AK
— SpaceX (@SpaceX) June 26, 2018
Another view of SpaceX’s 16th Crew Dragon parachute test recently completed at Naval Air Facility El Centro in Southern California. https://t.co/M6yppkxXgY pic.twitter.com/zecux3EUEH
— SpaceX (@SpaceX) June 26, 2018
Kulturní vyžití ve vesmíru
Elon Musk na Instagramu zveřejnil zajímavý obrázek znázorňující houslový koncert ve stavu beztíže na palubě kosmické lodi na oběžné dráze Země před odletem na Mars. Vzhledem k velkému oknu by se mohlo jednat o nějaký nepoužitý materiál z představení rakety ITS v roce 2016. BFR, zmenšená verze tohoto konceptu, už takto velké okno podle všeho nemá.
Úpravy LC-39A
Přípravy rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku pro mise lidskou posádkou pokračují. Na aktuálních fotkách z fóra NASA Spaceflight je vidět, že na věži FSS bylo přidáno mezipatro a také se provádí přesun systému záchranných košů do vyšší části věže. Navíc je hezky vidět kloub, který je posledním pozůstatkem po otočné konstrukci RSS, která byla postupně odmontována. Za zmínku stojí také stan s připraveným ramenem pro nástup posádky do Crew Dragonu. Jeho instalace by měla proběhnout někdy na podzim.
Mr. Steven dostane upgrade
Web Teslarati poskytl nové fotky z losangeleského přístavu, na kterých je vidět, že loď Mr. Steven nejspíš prochází upgradem, aby na ni mohla být nainstalována rozměrnější síť pro zachytávání aerodynamických krytů. Má totiž odmontovaná ramena, mezi kterými je síť normálně natažena. Do příští mise s pokusem o přistání krytů (Iridium-7) zbývá necelý měsíc, tak snad bude loď včas připravena.
Kotviště lodi Mr. Steven se nachází přímo u nově pronajatého pozemku SpaceX, kde firma plánuje vyrábět raketu BFR. Z aktuálních fotek od Teslarati vyplývá, že na pozemcích už začala demolice a další přípravy:
JRTI se vrací
Autonomní přistávací plošina Just Read the Instructions (JRTI) slouží na západním pobřeží Spojených států, kde asistuje při přistávání Falconů po startech z Kalifornie. Naposledy však byla nasazena do akce v říjnu 2017 při misi Iridium-3. Od té doby čekala nečinně v přístavu Port of Los Angeles, neboť její služby nebyly potřeba. Následující mise totiž letěly s již použitými stupni starší varianty Block 4, které SpaceX už nechtělo znovu zachraňovat.
Červencová mise Iridium-7 však poletí se zbrusu novým stupněm typu Block 5, a tak bude SpaceX opět potřebovat plošinu JRTI. Fotka od Teslarati z května 2018 ukazuje, že plošina je nejspíš připravována na svou další misi, neboť je opět vybavena všemi čtyřmi modrými propulzory. Nějaký čas jí totiž některé chyběly, neboť podle neoficiálních zdrojů byly loni použity na opravu plošiny Of Course I Still Love You (OCISLY), která byla poškozena při požáru.
A když už jsme u OCISLY, tato sesterská plošina asi také prochází nějakou údržbou či upgradem, neboť byla nedávno spatřena s dírou na palubě. Nad účelem této aktivity se zamýšlel Karel Zvoník:
Podle fotografie z přístavu Port Canaveral je na OCISLY patrný poměrně velký otvor do podpalubí. Podobné otvory se do lodí neřežou jen tak, ale mají většinou nějaký smysl. Například pokud měníte či instalujete pohonnou jednotku nebo potřebujete dostat cokoli rozměrného do nebo z podpalubí, ať už třeba rozměrnou pumpu nebo něco jiného. Jaký je pravý důvod současné díry v OCISLY však zatím nevíme a možná se to ani nikdy nedozvíme. Osobně se mi však zdá pravděpodobné, že se může například jednat o druh zpevnění paluby v místě největšího namáhání. Mohl by tomu odpovídat i bílý předmět, který připomíná ocelový trám. Stejně tak se ale může jednat o opravu podpalubí, které je rozděleno na několik sekcí, do kterých se pravidelně čerpá voda kvůli zvýšené stabilitě plošiny v době přistávání. Bílý předmět může také být schodiště pro přístup do útrob plošiny. Každopádně s jistotou to říci nelze a jako vždy si musíme počkat na informace, které se k nám dostanou.
SpaceX vyvíjí superslitiny
Elon Musk na Twitteru prozradil, že SpaceX vyvíjí vlastní kovové slitiny. Aktuálně využívají SX 300 a brzy bude připravená také SX 500 (SX značí tzv. monokrystalickou slitinu). Jedná se prý o moderní verze superslitiny Inconel (nikl + chrom). Tyto slitiny jsou pevné i při vysokých teplotách a jsou velmi odolné vůči oxidaci. Takové vlastnosti jsou podle Muska potřeba pro turbočerpadlo vyvíjeného motoru Raptor, které musí odolávat tlaku 800 atmosfér v horkém prostředí s vysokým poměrem kyslíku. Raptor bude pohánět megaraketu BFR.
SX 300 & soon SX 500. Kind of a modern version of Inconel superalloys. High strength at temperature, extreme oxidation resistance. Needed for ~800 atmosphere, hot, oxygen-rich turbopump on Raptor rocket engine.
— Elon Musk (@elonmusk) June 17, 2018
Výbušná hitparáda
Everyday Astronaut vytvořil další skvělé video, ve kterém mluví o těch největších a nejzajímavějších výbuších v historii kosmonautiky (vyjma těch, kde došlo ke ztrátám na životech). A takový seznam se samozřejmě neobejde bez výbuchu Falconu 9 na rampě před misí Amos-6 a také nezdařených přistání prvních stupňů na mořských plošinách. Video rozhodně stojí za zhlédnutí. Který výbuch je váš oblíbený? 🙂
Články z minulých týdnů
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv (vyjma profilů misí):
- Ohlédnutí za premiérou Falconu Heavy: 5. část – osud a dráha Tesly Roadster
- Elonovinky #19: Tryskový Roadster a další novinky z Tesly
- Chcete se podílet na vývoji megarakety BFR? Teď máte možnost!
- Záchranné systémy, 1. část: Nouzové úniky kosmických lodí z rampy
- Historky ze SpaceX: Rychlé prototypování při vývoji PICA-X
- Crew Dragon bude mít premiéru až na podzim, ale jeho přílet k ISS uvidíme v HD
- Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště
- Podívejte se, jak jsou rakety SpaceX doopravdy velké
- Falcon Heavy už získal první armádní zakázku
- Záchranné systémy, 2. část: Historie úniků za letu
- Jak vypadá práce ve SpaceX #5: Rozhovor s úplně prvním stážistou
- Co si o Crew Dragonu a nových skafandrech myslí astronautka Sunita Williams?
- Historky ze SpaceX: Proč Elon Musk firmu přestěhoval do Hawthorne
- Elonovinky #21: Tesla utahuje opasky
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Jen taková technická zajímavost. Výzkum slitin překonávajích ve vlastnostech Inconel SX 300 probíhá i u nás v Čechách. Vím to, protože na nich dělá má drahá polovička, a když jsem jí přeposlal ten Muskův tweet, tak mi odepsala: “Přesně tyhle slitiny se snažím nahradit těmi z mého výzkumu. Ty mé mají výhodu, že jsou tvrdší, pevnější a mnohem lehčí, což je pro ty tvoje rakety asi klíčové. Právě teď se zaměřuju na zlepšení jejich lomové houževnatosti.”
Tak jsem jí popřál hodně úspěchů, protože by bylo úžasné mít raketu, jejíž násobná znovupoužitelnost by byla umožněna mimo jiné i díky české slitině.
Přípravy těchto nových slitin jsou neskutečně složité technologie. Nemůžu popsat přesný postup, ale v hrubém nástinu, pro ty které by to zajímalo, to zahrnuje mimo jiné přípravu specifických intermetalických sloučenin (něco mezi slitinou a sloučeninou dvou či více prvků) z extrémně čistých prvků za použití elektrických výbojů a/nebo plazmatu a/nebo vysokých tlaků a teplot. Ty se následně melou, aby bylo docíleno rozrušení velkých zrn (kolem kterých by mohly vznikat nehomogenity a praskliny) a/nebo podrobují mechanickému legování (materiál je v mlýnu s velkými ocelovými koulemi, které svou kinetickou energií reorganizují jeho strukturu a složení) čímž se připraví materiály, které jsou jednostupňově nepřipravitelné a i tyto jsou stále jen meziproduktem pro další technologie zahrnující například loužení pro odstranění složek, které jsou pro další technologické stupně nežádoucí a/nebo pro (re-)aktivaci povrchu zrn, lisování, sintraci, tepelnou rekrystalizaci (annealing), kování a mnohé další kroky. Velmi zjednodušeně jde o přípravu speciálních kovových nebo polokovových krystalických nebo extrémně jemnozrných struktur, které excelují v určitých vlastnostech, obklopených v některých případech nanovrstvičkami a umístěných organizovaným nebo maximalizovaně homogenním způsobem ve speciálním kovovém nebo polokovovém prostředí, které výslednému materiálu dodává další výhodné vlastnosti jako například kujnost, tepelnou/chemickou odolnost, samoléčitelnost (self healing, ve smyslu žádoucích změn struktury materiálu vedoucích k automatické opravě poškození, například praskliny, bez zásahu člověka) a další.
Je mezi námi metalurg?
Díky za parádní příspěvek!
Ví se důvod proč má nyní Dragon 4 hlavní padáky oproti abort testu kdy měl 3? Napadá mě nutnost úpravy padákového systému z nějakého důvodu, ale jakého? Nebo je to kvůli tomu, že to teď bylo na pevnou zem?
Nejde o obyčajnú redundanciu? Ak sa pri troch padákoch jeden neotvorí/poškodí, možno by dopad vyzeral náročne aj pre nepilotovanú misiu…
Apollo 15 dosedlo taktéž na dvou padácích. Wiki uvádí, že ten třetí tam byl pro redundanci. Uvádí se že vyprázdnění hydrazinových nádrží přepálilo 6 šnůr. Takže i pilotovaná mise to rozchodí. Samozřejmě asi bude záležet na ploše padáků atd. Ale tady rozhodně nejsem odborník.
Procházel jsem teď řadu článků a uvádělo se všude, že bude mít 4 hlavní padáky. Vysvětlení mám jednoduché, nedávno Petr Melechin v článku uváděl (ano Petr, tuto část psal on), že to nebyl plnohodnotný crew dragon ale prostě hybrid mezi cargo a crew. Prostě to tak nějak dali dohromady. Aby splnili milník. A pokud vycházeli z cargo verze, tak ta má 3 padáky.
Teď trochu off-topic. Na odkazu http://www.marssociety.org/marsvr-milestone-completed-mdrs-has-been-fully-scanned/ uvidíte, jak by mohly vypadat habitaty na Marsu. Hnedka bych se tam nastěhoval.
Máte možnost, některé vysokoškolské koleje takhle uvnitř vypadají. 🙂
😀
Akorát by to nebylo ono. Přeci jenom Mars je Mars. Není nad to, vyjít si ve skafandru ven a z plných plic se nadechnout čerstvého vzduchu (z plynové lahve).
Skoro jako kdyby to řekl Mark Watney, ale ten všechno dělal poprvé 😀
Na video od Everyday Astronauta jsem nekoukal (datové limity…), ale předpokládám, že tam bude i ta nejspektakulárnější Delta II z tuším roku 1997, kdy pršely z nebe GEMy. Takže asi ten.
Přesně o té jsem mluvil a psal i já 😀 Ano, je tam, start GPS-IIR-1 z ledna 1997. A je na druhém místě. Potlučené SRB z přepravy.
Moje oblibena byla jako cislo 2, s raketami s srb se proste bezne kapalinove nemuzou pomerovat, srb vytvori neuveritelne spektakularni divadlo. Ta Delta II a to vytlucene parkoviste, mazec.