SpaceX vyrábí dvě Starship najednou a podle Roberta Zubrina firma přistane dříve na Marsu než NASA na Měsíci

O vyvíjené raketě Starship jsme naposledy psali před pár týdny, ale pokud sledujete naše živé zpravodajství z Boca Chica v Texasu, nejspíš jste zaznamenali, že od té doby se toho opět hodně událo. Připravil jsem tedy shrnutí dění v Boca Chica, doplňujících tweetů Elona Muska a také to nejzajímavější z vyprávění Dr. Roberta Zubrina ohledně jeho debaty s Muskem o Starship a Marsu. Dozvíte se také o problematickém přistání Starship na Měsíci, tepelné ochraně nejnamáhanějších částí lodi a plánů na první testovací let.

Neoficiální vizualizace rakety Starship (Autor: Gravitation Innovation)

Od té doby, co SpaceX přestalo vyrábět prototyp Starship ve floridském Cocoa, se veškerá aktivita týkající se této rakety odehrává v Boca Chica v jižním Texasu. Elon Musk zde v posledních týdnech tráví hodně času a osobně dohlíží na výrobu prototypů Starship SN1 a SN2. Práce zde nabírají velké obrátky (tým jede „max hardcore“) a SpaceX tu dokonce 6. února uspořádalo náborovou akci. Podle Elona Muska firma potřebuje další pracovníky pro nepřetržitý 4směnný provoz. Kromě výroby Starship totiž také probíhá stavba startovní rampy a rozšiřování celého místního zázemí. Aktuálně například probíhá stavba nové montážní haly.

Nová montážní hala v Boca Chica (Foto: @SpacePadreIsle)

Co se týče způsobu výroby Starship, Elon Musk rozporoval článek na webu Teslarati, podle kterého SpaceX využívá běžné stroje pro výrobu vodojemů. Musk vysvětlil, že orbitální raketa vyžaduje 3–4x vyšší preciznost součástek, svařování a výrobních nástrojů. Dodal, že běžné stroje pro výrobu vodojemů jsou nedostatečné, protože nejsou navrženy pro minimalizaci hmotnosti, která je pro orbitální rakety extrémně důležitá. Jako zajímavost uvedl, že Starhopper byl vyroben z oceli s tloušťkou 12,5 mm, zatímco Starship SN1 využívá 4mm ocel a po optimalizacích bude v určitých místech využívána dokonce jen 2mm ocel.

Téměř celé tělo Starship je vyráběno z ocelových prstenců, přičemž výroba jednoho z nich podle Christophera Coulurise trvá pouhých 10 minut, a tak by smontování celé lodi mělo být teoreticky možné provést během jednoho dne. Zatím je však samozřejmě celý proces výrazně pomalejší. Co se týče využívaného materiálu, tak Elon Musk vysvětlil, že Starship se momentálně vyrábí z tradiční nerezové oceli 301, ale zhruba za 6 měsíců by mohlo dojít k přechodu na upravenou slitinu 30X, která má být lepší. Ze stejného materiálu má být mimochodem vyráběn elektrický pick-up Tesla Cybertruck. SpaceX také pokračuje v optimalizaci procesu svařování kvůli minimalizaci svrašťování. Firma například vyrábí výkonný nástroj pro vyhlazování svařovaných míst.

Výroba ocelových prstenců v Boca Chica (Foto: bocachicagal / NASA Spaceflight)

Elon Musk se také vyjádřil k tepelnému štítu Starship. Nerezová ocel má prý dostatečnou tepelnou odolnost, aby loď nepotřebovala dodatečnou ochranu při suborbitálních letech. Při návratu z nízké oběžné dráhy pak stačí „velmi lehký“ tepelný štít na návětrné straně lodi, závětrná strana dodatečnou ochranu nepotřebuje. Nejobtížnější však bude tepelná ochrana kloubů stabilizačních ploch. Ty budou mít tepelný štít, ale podle Muska je obtížné zajistit dobré těsnění. V této části tedy možná bude použito transpirační chlazení, které bylo původně v plánu pro celou návětrnou stranu lodi. Tento způsob chlazení využívá metanu unikajícího skrz malé dírky na povrchu lodi.

Starship při vstupu do atmosféry (Zdroj: SpaceX)

Přípravy prototypu Starship SN1 mezitím značně pokročily. V posledních týdnech byla spatřena spousta různých rozpracovaných částí pro tuto kosmickou loď a postupně jsou spojovány do větších segmentů. Například 17. února byly spojeny obě hlavní nádrže do jednoho kusu. K tomuto kusu pak bude připojena také motorová sekce, do níž bude časem usazeno 3–6 Raptorů (jeden motor byl v Boca Chica nedávno spatřen).

Dá se očekávat, že jakmile bude tato část lodi kompletně hotová, SpaceX s ní nejdříve provede tlakové zkoušky a statický zážeh motorů, podobně jako tomu bylo u prototypu Mk1, který při jedné z tlakových zkoušek vybuchl. Teprve pokud testování SN1 proběhne v pořádku, dojde na instalaci stabilizačních ploch a horní poloviny lodi. Ta je převážně dutá, protože slouží především jako nákladní prostor, avšak ve špičce jsou také umístěny baterie a malé přistávací nádrže. Několik vyrobených segmentů určených pro novou horní polovinu lodi už bylo spatřeno.

Následně by mohlo dojít na první testovací let SN1. Ten bude pouze suborbitální s maximální dosaženou výškou 20 km. SpaceX už požádalo Federální komunikační komisi o udělení licence potřebné pro provedení tohoto testu v období mezi 16. březnem a 16. zářím 2020. Avšak vzhledem k tomu, kolik práce a testování ještě zbývá, bych rozhodně nepočítal s tím, že let proběhne už v březnu. Navíc bude potřeba také povolení Federální letecké správy, jehož získání se v minulosti ukázalo jako obtížnější a vedlo k několika zdržením testovacích letů Starhopperu.

Fanouškovské schéma jednotlivých vyráběných dílů Starship SN1 (Autor: /u/fael097)

Dobrou zprávou však je, že SpaceX nečeká na to, jak dopadne testování Starship SN1 a rovnou už vyrábí komponenty pro exemplář SN2. Potvrdil to Elon Musk, když zveřejnil fotku rozpracovaných komponentů pro Starship v Boca Chica. Dva vrchlíky v popředí jsou prý pro nádrže SN2.

Komponenty pro Starship SN1 a SN2 v Boca Chica (Foto: Elon Musk)

Tento rychlý výrobní a vývojový cyklus potvrdil také Dr. Robert Zubrin, který Elona navštívil v Boca Chica a mluvil s ním o Starship a Marsu. Získané poznatky pak převyprávěl v podcastu The Space Show:

  • SpaceX v Boca Chica nestaví jen kosmickou loď, ale celou loděnici.
  • V Boca Chica momentálně pracuje asi 300 lidí, ale do roka by jich měly být 3000.
  • Cílem je časem vyrábět dvě Starship týdně s výrobními náklady 5 milionů dolarů za kus.
  • Ve výrobě je vždy několik exemplářů, takže když jeden selže, další může být patřičně vylepšen a rychle znovu otestován.
  • Zatím to nevypadá, že by probíhala výroba nosné rakety Super Heavy, a tak Zubrin odhaduje, že orbitální lety Starship proběhnou nejdříve v roce 2021.

Starship startuje z Marsu (Zdroj: SpaceX)

Zubrin je velkým zastáncem a propagátorem myšlenky pilotovaných misí na Mars, a tak pochopitelně s Muskem mluvil i na toto téma.

  • Prvních pět lodí Starship nejspíš zůstane na Marsu navždy. (O tom už v minulosti mluvili lidé ze SpaceX. Lodě by mohly posloužit jako dočasné příbytky.)
  • Musk plánuje, že marsovskou kolonii bude pohánět elektřina vyprodukovaná solárními panely. Zubrin vypočítal, že by pro to byly potřeba panely o rozloze 6–10 fotbalových hřišť. Musk na to odvětil: „Tak jich tolik postavíme.“
  • Musk cesty na Mars ve Starship přirovnává spíše k vylodění v Normandii než k misím Apollo.
  • První posádku letící na Mars by mohlo tvořit 20–50 lidí.
  • Zubrin si myslí, že by SpaceX mělo vyvinout také zmenšenou verzi Starship, ale Musk prý nechce vyvíjet dvě různé rakety.

Jedním z důvodů pro menší loď by podle Zubrina mohlo být to, že aktuální Starship má moc silné motory. To podle něj znemožní přistání na Měsíci, jelikož proud spalin v podstatě vyfouká kráter v regolitu a loď se po přistání převrhne. Zároveň bude měsíční prach natolik urychlen, že se může dostat až na orbitu Měsíce, což by způsobilo další komplikace. Bylo by tedy potřeba nejdříve na Měsíci vybudovat základnu a zároveň přistávací plošinu. Teprve poté by tam mohla přistát Starship v aktuální podobě. SpaceX však o tomto problému ví, a proto spolupracuje s NASA na výzkumu vlivu spalin přistávající Starship na lunární regolit. SpaceX chce na Měsíci přistát do roku 2022.

Zubrin není fanouškem aktuálního plánu NASA na návrat na Měsíc v rámci programu Artemis a prohlásil, že SpaceX dost možná přistane na Marsu dříve než NASA přistane na Měsíci.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
55 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře