Kosmická loď Starship z nerezové oceli by mohla poprvé letět už na jaře

Elon Musk nás v noci ze soboty na neděli obdařil další smrští tweetů, které tentokrát pojednávaly primárně o chystané megaraketě Starship-Super Heavy, jež nedávno prošla radikálními změnami v použitých materiálech a přesto má poprvé letět už za pár měsíců. Řeč ale přišla také na upravený motor Raptor a plány vypuštění satelitní konstelace Starlink.

Všechno začalo tweetem Everyday Astronauta, který se podělil o svůj tip ohledně tajuplné kovové konstrukce vznikající v oblasti budované rampy SpaceX v jižním Texasu. Nejdříve zde vyrostl pevný stan připomínající ty, které Elon Musk využil pro dočasné zázemí vývoje rakety Starship v losangeleském přístavu a také pro dodatečnou montážní linku Tesly Model 3 ve Fremontu. V posledních dnech se pak začaly objevovat fotky válcovité kovové konstrukce, kterou někteří považovali za vodojem. Následně však dostala nohy a také se objevily další kovové sekce, které tvarem podezřele připomínaly kosmickou loď Starship. Viz fotky od bocachicagal z fóra NASA Spaceflight:

Everyday Astronaut na fotky na Twitteru reagoval s tipem, že loď Starship bude využívat balonové nádrže z nerezové oceli stejně jako staré rakety Atlas. Na to Elon zareagoval slovy:

Nerezová ocel je správně, ale bude využita jiná směs slitin a půjde o odlišnou architekturu rakety. Na rozdíl od Atlasu se Starship nezkroutí, i když bude stát na rampě nenatlakovaná.

Balonové nádrže jsou totiž tenké a lehké, protože nemají vnitřní nosnou strukturu, ale kvůli tomu musejí být neustále natlakovány (v případě Atlasu dusíkem), jinak dojde ke zhroucení konstrukce pod vlastní vahou, jako se to stalo v případě Atlasu:

Musk poté doplnil, že materiály nádrží Atlasu a lodi Starship jsou sice podobné, ale celkový design je velmi odlišný. Jediným společným prvkem je prý použití nerezové oceli, i když s jiným složením. Musk si pochvaluje ocel „Series 300“, což by měla být austenitická korozivzdorná ocel obsahující chrom a nikl. Ocelové plechy prý vyrábí dodavatel podle požadavků SpaceX, přičemž odlévání firma provádí ve vlastní slévárně v Hawthorne. Tvarování probíhá za kryogenních teplot.

A co je tedy zač vyráběná raketa v jižním Texasu? Musk potvrdil, že jde o experimentální raketu, která bude provádět zkušební skoky, o kterých jste se na ElonX mohli už mnohokrát dočíst. Tento „skokan” bude mít k finální verzi lodi daleko, podobně jako tomu bylo v případě experimentální rakety Grasshopper. S tou SpaceX v letech 2012 a 2013 trénovalo přistávání prvních stupňů, ale s Falconem 9 toho moc společného neměla. Podle Muska bude mít skokan budovaný v Texasu stejný 9metrový průměr jako finální Starship, ale bude o něco nižší. Nosič Super Heavy (první stupeň rakety) pak bude rovnou vyráběn v plné velikosti, takže není v plánu nějaká zmenšená meziverze.

Nové označení rakety BFR (Foto: SpaceX / popisky: Pavel Vantuch)

První zkušební skoky v Texasu by podle Muska mohly proběhnout už v březnu či dubnu příštího roku. Elon zároveň potvrdil, že se jedná o dřívější termín, než jaký byl původně v plánu. V poslední době jsme totiž od zástupců SpaceX slýchali, že ke skokům dojde až na konci roku 2019. Zatím však není jasné, co přesně vedlo ke zrychlení plánů. Mohlo to být způsobeno jen přechodem z uhlíkových kompozitů na ocel, což pravděpodobně vedlo ke značnému zjednodušení vývoje, nebo třeba tím, že raketa určená pro první zkušební skoky bude jen extrémně hrubou verzí finální rakety. Tomu nahrává další Muskův tweet, podle kterého ve stanu v losangeleském přístavu probíhá výroba dílů pro „orbitální design lodi Starship verze 1″. Zde vyráběná verze lodi tedy nejspíše bude mít mnohem blíže k finální podobě. Vývoj a výroba však bude v takovém případě trvat déle. A tak místo aby SpaceX čekalo na relativně věrný prototyp, stavějí mezitím velmi hrubou verzi rakety v Texasu, na které mohou otestovat alespoň některé technologie, jako jsou motory či avionika. Poslední fotky ze stanu v Los Angeles však ještě ukazovaly komponenty pro Starship z uhlíkových kompozitů, takže není jasné, co přesně se tam vyrábí teď, když se přešlo na ocel.

Na odpovědi však možná nebudeme muset čekat moc dlouho, Elon před dvěma týdny řekl, že se zhruba začátkem ledna podělí o první fotky lodi Starship. Teď už můžeme celkem s jistotou říct, že nejspíš půjde o snímky hotového skokana v jižním Texasu, jehož hrubou podobu nám už vyzradili místní špehové. Nicméně další podrobnosti o novém designu rakety Starship se podle Muska dozvíme na technické prezentaci, která proběhne po prvním zkušebním skoku v Texasu, tedy možná už v březnu či dubnu příštího roku.

Zatím jsme se bavili vlastně jen o konstrukci nádrží a trupu lodi, ale jistě vás zajímá, jak pokračuje vývoj metanového motoru Raptor. Ten bude raketu Starship pohánět a dlouho jsme o něm neslyšeli nic nového. Zmenšená verze motoru byla testována v McGregoru už od roku 2016 a Tom Mueller, který má celý projekt na starosti, letos v červnu řekl, že firma už pracuje na letové verzi motoru, ale víc nevíme. Musk nyní prohlásil, že Raptor byl „radikálně přepracován a na první zážeh bude připraven příští měsíc”.

Zatím však není jasné, v čem spočívají ty radikální odlišnosti, protože následně dodal, že se stále jedná o motor typu „full flow staged combustion” s uzavřeným cyklem, což byl plán už od začátku. Z dřívějška víme, že dlouhodobým cílem SpaceX je dosáhnout tlaku ve spalovací komoře ve výši 300 barů, což by byl rekord mezi raketovými motory. Musk ale dnes v reakci na další tweet Everyday Astronauta vyvrátil, že by ono radikální přepracování Raptoru najednou umožnilo dosáhnutí tak vysokého tlaku. Prý bude nějakou dobu trvat, než se podaří dosáhnout takové „šílené hodnoty”. Pro úplnost připomínám, že na konci roku 2017 Musk řekl, že Raptor bude mít tlak v komoře 250 barů.

Testovací stav pro motor Raptor v dubnu 2018 (Foto: Teslarati)

Everyday Astronaut si radikální změnu u Raptoru vyložil tak, že by to mohlo znamenat použití elektrických turpočerpadel. Tohle zbožné přání ale Musk rychle sestřelil:

U raketového motoru rozhodně nechceš elektrické čerpadlo! Čerpadlo v Raptoru potřebuje 100 000 koní. To není překlep.

Musk tedy asi není fanouškem rakety Electron společnosti Rocket Lab, která využívá elektrická čerpadla. Je však fanouškem ruského motoru RD-180, jehož design označil za geniální, ale ve stejném tweetu dodal, že používání těchto motorů americkou společností ULA na raketách Atlas je „trapas”.

Když se pak někdo zeptal, zda loď Starship dokáže doletět na orbitu Země i bez nosiče Super Heavy, Musk odpověděl:

Ano, ale jednostupňová raketa, která doletí na orbitu bez nákladu, je k ničemu. Když se přidá Super Heavy, nosnost je gigantická. Nosič je potřeba jen na Zemi, kde je vysoká gravitace a hustá atmosféra. Na Měsíci a Marsu postačí samotná Starship.

Musk mimochodem v minulosti prohlásil, že na orbitu by dokázal doletět i samotný první stupeň Falconu 9. Dá se ale předpokládat, že by to také bylo jen se zanedbatelným nákladem a bez možnosti záchrany rakety.

A nakonec přišla řeč také na internetovou konstelaci Starlink, kterou bude tvořit zhruba 12 000 satelitů, a tak se nabízí otázka, jak je SpaceX plánuje všechny vynést na oběžnou dráhu. Elon potvrdil to, co jsme už tušili:

Starlink verze 1 poletí na Falconu a od verze 2 už bude létat na lodi Starship. Všechny naše budoucí produkty budou mít v názvu „star” nebo „link” 😀

V nedávném článku jsme informovali, že první sada vynesených satelitů bude zjednodušená, aby mohly být vyneseny co nejdříve, a pokročilejší verze přijdou na řadu později. Nicméně pokud už druhá verze má letět na raketě Starship, je to další indikátor Muskova záměru uvést tuto megaraketu do provozu velmi brzy. Ostatně, Musk nedávno prohlásil, že Super Heavy se začne vyrábět už na jaře, tedy zhruba ve stejnou dobu, kdy mají být zahájeny zkušební skoky hrubé verze lodi Starship. Elon to evidentně myslel vážně, když v listopadu prohlásil, že SpaceX už nechá rakety Falcon být a místo toho se bude soustředit na vývoj Starship-Super Heavy. Jestli se však radikálně změněný design rakety osvědčí v praxi, ukáže až čas.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

10
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Martin
Host
Martin

Peťo, nemôžeš spať? 😀 O 4-tej ráno pridať horúci článok z tweetov nie o moc starších…. 😀 Máš môj obdiv. ElonX – svetovo najčerstvejšie informácie! 😊

Premek
Host
Premek

Super článek, díky!

Ayda
Host
Ayda

Výborný článek

Ondrej Melich
Host
Ondrej Melich

Jo jo, když se Elon na twitteru rozjede. člověk se pak nestačí divit 🙂 Tohle je milej vánoční dárek od Elona

Ladislav
Host
Ladislav

Tak to jsou fantastické zprávy.A při těch termínech , jak to Elon plánuje , bych se toho i mohl dožít. Jinak díky za perfektní článek.

Vladimír Todt
Host
Vladimír Todt

Ti se nějak s tou SH/SS rozjeli. Evidentně Falcony už berou nyní jako zaběhlou produkci a všechny uvolněné prostředky tlačí do univerzálnějšího a výkonnějšího nového nosiče. Ani jsem něvěděl že mají vlastní metalurgickou produkční “dílnu” většího rozsahu.

No jo, ale co ten vodojem teda, přece tam nějaký budou časem potřebovat. Ten nic?! 😀

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

To jsou ale veletoče. Doteď to byl samý kompozit a 3D tisk a najednou ocel a vlastní slévárna. Mám pocit, že se ještě pobavíme.
Díky za článek.

Yokotashi
Host
Yokotashi

To umeni neni pouzit starou technologii, protoze je vyzkousena, ani novou, protoze je prevratna, ale vybrat si z nich tu, ktera je pro danou vec nejlepsi.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Dobré a rychlé Petře. Ona chronologie má něco do sebe. Za sebe mám vždycky lepší pocit, že celý průběh a vývoj víc chápu 🙂