Spoluzakladatel SpaceX Jim Cantrell odpovídá na otázky o Elonu Muskovi a znovupoužitelnosti

V nedávném článku jste si mohli přečíst vyprávění od spoluzakladatele SpaceX Jima Cantrella o zrodu této firmy, kterou však po roce opustil. Před pár lety pak na serveru Quora odpověděl na několik otázek o Elonu Muskovi – o jeho odhodlání, uvažování, vysoké inteligenci a dalších věcech. Jeho odpovědi jsme pro vás přeložili. Za zmínku stojí také jeho názor na znovupoužitelnost raket, který se ukázal jako přehnaně skeptický.

Jim Cantrell (Foto: Vector Launch)

Jak funguje ve společnostech SpaceX a Tesla kreativní proces? Kdo přichází s prvotním nápadem? Proč do sebe jejich vynálezy tak dobře zapadají? Jaká přesně je Elonova role v celém procesu?

Pohyboval jsem se ve SpaceX jen v jeho začátcích, ale myslím si, že se ten proces příliš nezměnil. Začíná to s tím, jací zaměstnanci jsou přijati. VŠICHNI z našich zaměstnanců, které jsme ze začátku přijímali, museli mluvit přímo se zakladateli a s Elonem. Všem z nich se museli líbit a také většinou přicházeli na doporučení existujících zaměstnanců. Doporučením někoho špatného by zaměstnanci ztratili důvěru. Když jsem odcházel, doporučil jsem, aby mě nahradila Gwynne [Shotwell], protože jsem ji znal velmi dlouho. Samozřejmě se výborně osvědčila. Takže si myslím, že kreativní proces spočívá hlavně v tom, dát dohromady ten správný tým. Všichni se musí soustředit na stejné priority a musí v něm být ti nejchytřejší. Na tom Elon trval. Myslím si, že když máte v jedné místnosti pohromadě ty správné lidi, kreativita prostě zákonitě přijde. Motivují se navzájem, vylepšují nápady, poskytují si různé pohledy. To bylo SpaceX v jeho počátcích.

Zleva: Gwynne Shotwell, generál amerického letectva Terrence O’Shaughnessy a Elon Musk (Foto: U.S. Northern Command)

Jaké má Elon Musk IQ a jak si dokázal nastudovat dostatek informací o raketách, aby mohl vést SpaceX?

S Elonem jsem pracoval dva roky, strávil jsem s ním spoustu času a pomohl jsem mu rozjet SpaceX. Je to těžké určit přesně, ale když srovnám Elona s většinou jiných chytrých lidí, se kterými jsem pracoval, řekl bych, že jeho IQ se bude pohybovat mezi 160–165. Je hrozně chytrý, ale také velmi odhodlaný a pracovitý. Spolu s jeho inteligencí a vizí, je to především tvrdá práce, co ho udělalo tak úspěšným. Zmínil jsem, že pracuje opravdu ale opravdu tvrdě? Jo.

Ze spolupráce s Elonem jsem si odnesl to, že vždy začíná určením cíle a pak věnuje ohromné úsilí tomu, aby pochopil, co tím cílem je a proč se jedná o dobrý a oprávněný cíl. Jeho cíl se podle mě od srpna 2001, kdy mi poprvé zavolal, nezměnil. Pořád to slyším v jeho projevech. Jeho cílem bylo udělat z lidstva multiplanetární druh, a aby toho mohl docílit, musel nejprve vyřešit problém dopravy.

Jakmile má cíl, jeho dalším krokem je naučit se o tématu co nejvíce to jde a z co nejvíce zdrojů. Je to zdaleka nejchytřejší člověk, se kterým jsem kdy pracoval…tečka. Je opravdu velmi inteligentní. Ale ne tím typickým šprtovským způsobem. Má ohromnou mysl. Doslova nasává znalosti a zkušenosti z lidí, kolem kterých se pohybuje. Když jsme spolu začínali v roce 2001 pracovat, půjčil si všechny mé učebnice o raketových pohonech. Tyhle knížky si ode mě půjčil a nikdy mi je nevrátil:

  • Rocket Propulsion Elements – George P. Sutton, Oscar Biblarz
  • Fundamentals of Astrodynamics – Roger R. Bate, Donald D. Mueller, Jerry E. White
  • International Reference Guide to Space Launch Systems – S. Isakowitz, J. Hopkins, J. Hopkins Jr
  • Elements of Propulsion: Gas Turbines and Rockets – J. Mattingly, H. von Ohain

Taky jsme najali co nejvíce mých kolegů z raketového a kosmického průmyslu, kteří to s ním byli ochotní konzultovat. Bylo to jako obrovská vesmírná párty. V té době jsme nemluvili o stavění raket vlastními silami, pouze o vyslání soukromě financované mise na Mars. Později jsem zjistil, že tehdy s několika dalšími lidmi probíral návrhy raket a spolupracoval s nimi na návrzích systémů pro nosné rakety. Když se naše plány s Rusy zhatily, rozhodl se postavit si vlastní raketu a to bylo zrození SpaceX.

Takže bych řekl, že není úspěšný proto, že má ohromné vize, ani proto, že je neobyčejně chytrý, ani proto, že pracuje ohromně tvrdě. To je všechno pravda. Ale tím hlavním rozdílem, který ho odlišuje od ostatních, je jeho neschopnost brát v úvahu selhání. To prostě není v jeho myšlenkovém procesu. Nedokáže selhání přijmout, a to je opravdu obdivuhodné. Nezáleží na tom, jestli se zaměří na bankovnictví (PayPal), nebo celému kosmickému průmyslu (SpaceX), nebo celému automobilovému průmyslu Spojených států (Tesla). Nedokáže si představit, že by neuspěl, a to je jeho zásadní vlastnost, která ho nakonec vede k úspěchu.

Oba jsme vyrostli ve velmi podobných podmínkách, měli jsme podobné zájmy a podobné životní příběhy. Byl to trochu samotář, a já taky. Ve 13 letech se rozhodl, že založí vlastní softwarovou společnost. Já jsem se ve 13 rozhodl navrhnout a postavit svůj vlastní stereo zesilovací systém. Oběma se nám to povedlo. Oba naši otcové byli inženýři a oba jsme byli jako děti extrémně motivovaní. Co nás odlišovalo, byla podle mě jeho neschopnost přijmout selhání. Vím to, protože kvůli tomu jsme se rozešli. Dostali jsme se do bodu, kdy jsem si nedokázal představit, že by SpaceX mohlo uspět, a tak jsem odešel. On ne a uspěl. Já mám 25 let zkušeností se stavbou kosmické techniky a on v té době neměl žádné. Tolik ke zkušenostem.

Nedávno jsem napsal článek pro Space News, kde jsem také nadhodil, že jeho nemilosrdně efektivní schopnost rozdělování kapitálu je dalším významným důvodem jeho úspěchu. Skoro jako by cítil správnou cestu skrze problém a potom tvrdě tlačí svůj personál a celou firmu, aby se tam dostal. Výsledky hovoří samy za sebe. Ten článek najdete zde.

Nakonec si myslím, že vidíme velmi zásadní posun ve způsobu, jakým náš svět bojuje s výzvami, kterým lidstvo čelí, a Elon je se svým přístupem průkopníkem. Smekám před ním.

Jakožto patnáctiletý kluk, který by se chtěl stát inženýrem, obdivuji lidi jako Elon Musk. Jak se někdo, kdo není tak chytrý jako on, může stát stejně úspěšným?

Ani trochu nepochybuji o tom, že inteligence je jen zlomek z přísad potřebných k dosažení úspěchu. Vlastně bych řekl, že inteligence je spíše než přísada pouze nástroj, který ti úspěch umožní. Mnoho let jsem strávil jako konzultant, poradce pro rizikový a rozvojový kapitál, radil jsem mnoha miliardářům, pracoval jsem jako správní ředitel a poradce technologických společností. A taky mám šest dětí. Díky těmto zkušenostem jsem se setkal s mnoha věcmi, které lidem pomohly k úspěchu, ale také s mnoha věcmi, které je zničily. Nicméně, všechny úspěchy byly založeny na jediném prostém vzorci. Úspěch je součinem tří obyčejných věcí:

  • Dělej to, do čeho jsi nadšený. Bez nadšení nebudeš mít svou práci rád, a tak nikdy nebudeš nejlepší, nebo alespoň lepší než ti, kteří svou práci dělají s láskou.
  • Dělej to, v čem jsi dobrý a máš k tomu přirozený talent. Každý z nás má nějaké nadání, ale mrháme svými životy, protože děláme něco, co je pro nás daleko obtížnější. Potom jsme v nevýhodě oproti jiným, více talentovaným lidem.
  • Dělej něco, co vytváří hodnotu a může se v současnosti nebo budoucnosti prodat. Vytvoření vychytávky, kterou nikdo kromě tebe nechce, může pro tebe být naplňující, ale rozhodně ti nevydělá jmění, ani ti nezajistí osobní či profesionální úspěch.

Elon Musk s použitým Falconem 9 (Foto: Rolling Stone)

Všimni si, že ani v jednom z těchto faktorů nezmiňuji peníze ani inteligenci. Nutno přiznat, že díky vyšší inteligenci pro tebe může být snazší vzdělávat se v určitých oborech (např. rakety), ale ve většině případů tyhle přísady nejsou hlavní součástí úspěchu. Pokud se na tyto tři věci v životě zaměříš, budeš velmi úspěšný a peníze pak už přijdou samy. Peníze jsou odrazem skutečné hodnoty, kterou vytváříš.

To mě přivádí k tomu, o čem si osobně myslím, že je tou nejdůležitější vlastností, kterou člověk musí mít, aby uspěl. Nejde o inteligenci. Nejde o vzdělání. Nejde ani o zkušenosti. Jde prostě o odhodlání nikdy to nevzdat. To je nejdůležitějším předpokladem pro úspěch: zarputilé odhodlání. Jeden z mých nejoblíbenějších citátů na toto téma je od Gartha Steina, autora knihy Umění závodit v dešti.

Vítěz, šampion, svůj osud přijme. Bude pokračovat s koly na štěrku. Udělá všechno, co jen bude moci, aby se dostal zpátky na trať, jakmile to bude bezpečné. Ano, ztratí svou pozici v závodě. Ano, bude v nevýhodě. Ale pojede dál. Zůstal naživu.

Kolik peněz SpaceX ušetří opakovaným použitím rakety Falcon?

Pozn. redakce: Odpověď je z roku 2017.

Když si projdeme náklady na výzkum a vývoj opakovaně použitelné rakety, náklady obětované příležitosti navrácení prvního stupně (ve smyslu paliva použitého pro návrat a ušlý zisk z vynesení většího nákladu na orbitu) a náklady na opravy mezi lety, obecně přijímaná praxe ukazuje, že musíte nosnou raketu použít 5–10 krát, než se vám peníze vrátí, pokud počítáte všechny náklady. Na toto téma vzniklo mnoho studií a jedná se o velmi známé obecné pravidlo. Do toho ještě není započítané snížení ceny, které bude pravděpodobně mnoho zákazníků požadovat za let na „použitém“ prvním stupni.

Takže si myslím, že jen málo z prvních stupňů Falconu 9 bude opakovaně použito více než třikrát, pokud vůbec nějaký, takže SpaceX se nevrátí ani náklady za opakované použití. Proč by tedy SpaceX chtěla mít přistávající opakovaně použitelnou raketu? Ze dvou důvodů.

Zaprvé, jedná se o technologii potřebné pro přistávání na Marsu, a pokud je toto jedním z cílů SpaceX (což si myslím, že je, protože to byl jeden z hlavních důvodů, proč byla společnost založena), náklady na vývoj přistávacího systému mohou být započítány do mnoha jiných kategorií, které se znovupoužitelnosti netýkají.

Zadruhé – a to si myslím, že je hlavním důvodem – znovupoužitelnost umožní podstatný nárůst počtu letů. Reverzně získané finanční modely SpaceX ukazují, že pro získání dobrého, silného a pozitivního peněžního toku potřebují více než tradičních 10–12 startů za rok. Znovupoužitelnost by toto množství možných letů mohla z pohledu výroby a logistiky snadno zdvojnásobit.

Návrat již pětkrát použitého Falconu 9 do přístavu po misi Starlink v1-7 (Foto: Next Horizons Spaceflight)

S opakovaným používáním dosáhne SpaceX 20–25 letů za rok, čímž se podstatně zlepší pozice jejich peněžních toků. Proto si myslím, že se jedná o velmi důležitý faktor. Myslím si, že první stupeň byl jednou z hlavních překážek pro častější lety, hlavně kvůli jeho výrobě, převozu a související infrastruktuře. Znovupoužitelnost vytváří značce skvělou image, ale co je důležitější, umožňuje SpaceX zdvojnásobit jejich počet letů a vydělat tak více peněz, to vše zatímco zároveň připravují technologie na přistávání na Marsu.

Co Elon Musk nesnáší?

To je snadné. Nemá rád, když někdo řekne, že něco nejde.

Barbora Kubalová



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře