Starhopper už dostal první Raptor a proběhly zkoušky nádrží

SpaceX rozhodně nepolevuje v nasazeném tempu, s kterým vyrábí a testuje experimentální prototyp kosmické lodi Starship v jižním Texasu poblíž Boca Chica Village. Teprve týden po přesunu nedokončené rakety z montážní plochy na nedalekou rampu už firma stihla ozkoušet nádrže a začala s instalací prvního motoru Raptor. Dost možná tedy nebudeme muset čekat moc dlouho na dříve avizovaný statický zážeh.

Prototyp přezdívaný Starhopper byl přesunut na rampu v jižním Texasu 8. března. Tam v podstatě okamžitě začaly přípravy na statický zážeh, při kterém bude stroj zatím ještě ukotven k zemi. Starhopper byl na rampě zajištěn pomocí zelených popruhů a zároveň proběhla příprava pozemní techniky pro tankování pohonných hmot.

Už 11. března pak místní „špehové“ zaznamenali první zkoušku nádrží. Ty budou normálně plněny kyslíkem a metanem, ale tentokrát byly napouštěny jen inertním dusíkem. To na otestování těsnosti při potřebných tlacích stačí a zároveň je to bezpečnější, protože odpadá riziko nečekaného vznícení. To vysvětluje, proč zkoušku bylo možné natočit z takové blízkosti. Při reálném tankování by totiž okolní oblast byla uzavřena pro případ nehody. Další zkouška tankování pak proběhla 14. března, soudě podle obláčků kondenzace kolem Starhopperu.

Druhá zaznamenaná tankovací zkouška (Foto: bocachicagal / fórum NASA Spaceflight)

Starhopper budou ve finále pohánět tři motory Raptor, které umožní až několikaminutové lety do výšky 5 kilometrů, ale tyto motory jsou zatím dost nedostatkovým zbožím (víme o existence dvou, přičemž ten první byl poškozen při testování). Zatím to tedy vypadá, že úvodní testování Starhopperu bude probíhat jen s jedním motorem. A ten už dokonce 11. března dorazil na rampu, jak pár dnů předtím avizoval Elon Musk, načež potvrdil, že jde o motor se sériovým číslem 2. Ten má obsahovat pár vylepšení na základě testů prvního exempláře v McGregoru. Není však jasné, jestli tento druhý motor dorazil na rampu přímo z továrny v Hawthorne, nebo předtím ještě absolvoval nějaké zkoušky v McGregoru. Nicméně už 4 dny po příjezdu byl Raptor přesunut ke Starhopperu a začala jeho instalace k raketě.

Raptor je velice komplikované zařízení, čehož je důkazem spletenec potrubí a čerpadel nad hlavní spalovací komorou, nicméně je potřeba podotknout, že se stále jedná o testovací exemplář. Motor je proto osázen spoustou senzorů, které přidávají na vizuální komplexnosti celého zařízení. Po odstranění této dodatečné instrumentace bude Raptor působit o něco jednodušeji a kompaktněji. Pro ilustraci si můžete porovnat testovací exemplář Merlinu 1D s verzí bez dodatečných senzorů určenou pro ostrý let:

Vzhledem k rychlosti přípravných prací by na sebe statický zážeh Starhopperu nemusel nechat dlouho čekat. Při něm bude motor pravděpodobně zažehnut jen na pár sekund, přičemž Starhopper se maximálně jen trochu vznese. Zajímavé je, že Starhopper bude startovat jen z obyčejné betonové plochy a chybí jakákoli šachta pro odvod spalin. Podobně fungoval také experimentální Grasshopper, s kterým SpaceX před 5 lety testovalo přistávání prvních stupňů Falconu 9. Ten však byl vybaven jen jedním relativně slabým motorem Merlin. Everyday Astronaut tedy na Twitteru vyjádřil obavy, že beton či nohy Starhopperu by mohly být poničeny po zažehnutí silného Raptoru. Na to Elon Musk odpověděl: „Jo, mohl by se rozbít.“ Zde není úplně jasné, jestli mluví o potenciálním poškození betonu, Starhopperu nebo Raptoru během testovacích letů, ale doufám, že tím myslel jen popraskání betonu.

AKTUALIZACE: První statický zážeh/extrémně malý skok by mohl proběhnout už za pár dnů.

Většinu pozornosti sice nyní poutá spodní polovina Starhopperu, která obsahuje nádrže, motory a další důležité „vnitřnosti“, ale nesmíme zapomínat také na horní polovinu. Ta bude dutá a plní v podstatě jen funkci krytu nákladového prostoru a aerodynamické špičky. První verze byla vyrobena už v lednu, ale následně byla zničena, když ji kvůli nedostatečnému ukotvení převrátil silný vítr. SpaceX se následně soustředilo na práce na důležitější spodní polovině Starhopperu, ale na začátku března začala výroba nové horní poloviny, která nahradí tu, co zničil vítr.

Zajímavé však je, že na původní montážní ploše vznikají dvě podobné válcovité sekce, které ale jsou možná až moc vysoké, aby dohromady tvořily novou horní plovinu. Zároveň byly spatřeny zakulacené díly, které by mohly tvořit novou špičku. Pokud budou všechny vyráběné části opravdu dohromady tvořit jen jednu horní polovinu pro současný Starhopper, znamenalo by to, že Starhopper bude o dost vyšší než verze z ledna. Ta byla o zhruba 15 metrů nižší než plánovaná výška lodi Starship, takže je možné, že SpaceX využilo nutnosti vyrobit novou horní plovinu k tomu, aby vytvořilo vyšší Starhopper s proporcemi, které více odpovídají zamýšlené finální verzi lodi. Za zmínku stojí také to, že válcovité sekce jsou nejspíš vyráběny ze silnějších ocelových plechů, takže nepůsobí tak zmuchlaným dojmem jako první verze.

Mezi fanoušky se však spekuluje o dalších možnostech – například, že druhá válcovitá sekce by mohla sloužit jen jako záložní kus, nebo že bude určena pro orbitální prototyp lodi Starship, který má podle Muska být připraven už v červnu. Někteří si dokonce myslí, že jde o první sekci určenou pro nosič Super Heavy, který má stejný 9metrový průměr jako Starhopper a jeho výroba má podle Muska začít už během jara. Osobně mi to ale přijde jako nejméně pravděpodobná možnost. Co myslíte vy?

Dění na rampě a montážní ploše v jižním Texasu neustále sledujeme a o tom nejdůležitějším informujeme v průběžně aktualizovaném článku Přípravy prototypu Starship. Pokud vás tedy problematika zajímá, rozhodně článek jednou za čas navštivte, ať jste stále v obraze.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

40
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Jan Jančura
Host
Jan Jančura

Je to čistě o věštění z pověstné křišťálové koule. Já si myslím, že to bude jen horní část toho Hopperu a je docela možné, že to bude později sloužit pouze k propagačním účelům. Na SuperHeavy to nevypadá, ten by asi skutečně nestartoval s vícero motory z rovné betonové plochy a nevím proč by jej zkoušeli jen 3 motory a ještě s vrchlíkem. A na orbitální prototyp to taky nevypadá, ten by měl být vybaven transpiračním chlazením a to tomu co lze vidět na montážní skruži neodpovídá.

Honza
Host
Honza

Take myslim ze to je “jen” horni cast hopperu. Kdyby to bylo cokoliv orbitalniho, pak by to byl vazne gol, protoze stavet orbitalni raketu kdesi na poli, to se opravdu nevidi kazdy den 🙂

Martin B
Host
Martin B

Tak je to venku. Jedná se o orbitální Starship 🙂 SpaceX přeskočí horní část u Hopperu, která tam byla hlavně z propagačních důvodů.

Honza
Host
Honza

Koukam na to a nevericne kroutim hlavou. Jak jsem psal, stavet orbitalni raketu (i kdyz jen proto) “za barakem na poli” to je teda vazne neco 😀 Ale jinak samozrejme drzim vsechny palce a tesim na prvni let! 🙂

Hrímfaxi
Host
Hrímfaxi

Hozená rukavice pro Přemka Podlahu 😀

yamato
Host
yamato

zda sa ze podozrenie o propagacnych uceloch bude u niektorych ludi pritomne aj pocas prveho zostupu na mars :)))

Petr Šída
Host
Petr Šída

Však jo, to by byla nejlepší propagace (:))

Zdeněk
Host
Zdeněk

Článek super. A ať chystají ve Spacex co chtějí, tak jim držím palce ať jim to vyjde.

Jan Jančura
Host
Jan Jančura

O tom, k jakému účelu bude sloužit ta nově sestavovaná část se přou všichni na internetu. Já jen dodávám svou domněnku, že ty kuželové části nemusí být vrchlíkem rakety, ale částí vrchlíku nádrže. Nejpravděpodobněji to může být prototyp SuperHeavy, který bude testován s menším počtem motorů. Je mi záhadou, ale kdy, kde a jak bude testován. Hádám, že pokud to bude prototyp SuperHeavy, tak ta montáž bude trvat nějakou delší dobu, než přijdou motory, takže budou mít čas vybudovat něco přijatelnějšího pro jeho start.

peter
Host
peter

https://twitter.com/elonmusk/status/1107378575924035584

zeby po par mesiacoch dalsia radikalna zmena koncepcie? uz to nebude pekna nerezova do zrkadla vylestena raketa s unikatnym chladenim?
no co, bola ta do zrkladloveho lesku vylestena SS znovu len jedna z mnohych koncepcii?

no chlapci rychlo treba nastartovat photoshopy a prikreslit tam dlazdice 🙂 samozrejme tie uz zrkadlovy lesk mat nebudu

Hubert
Host
Hubert

Tak ta poslední série fotek, jak svařují tu špičku mě rozsekala. Inu i tak se dá postavit raketa co poletí do vesmíru (i když jenom jako prototyp) 😀