Kosmická loď Starship bude z kovu a nosič Super Heavy se začne vyrábět už na jaře

Před pár týdny jsme informovali o náznacích Elona Muska, že chystaná megaraketa Super Heavy Starship (nové jméno pro BFR) prošla velkými změnami, a to především z hlediska použitých materiálů. Nevěděli jsme však, o jaké změny přesně půjde. Musk nyní prozradil, že místo uhlíkových kompozitů bude použit kov a že za 4 týdny budou zveřejněny nové obrázky rakety.

Co všechno tedy zatím víme? Musk nechtěl prozradit, o jaký kov půjde, ale řekl, že je „docela těžký, ale extrémně pevný“. Pro srovnání, trup a nádrže raket Falcon využívají slitinu hliníku a lithia. Starship ale bude určitě využívat něco jiného, protože slitinu využívanou Falcony jistě firma zvážila už na začátku. Ideální materiál by byl lehký, pevný, tepelně odolný, snadno znovupoužitelný, levný a jednoduchý na výrobu. Ale takový materiál zatím neexistuje, takže je potřeba zvážit jednotlivé parametry u dostupných materiálů, posoudit  výhody a nevýhody a zvolit kompromis. Původně plánované uhlíkové kompozity jsou lehké a pevné, ale jejich výroba je náročná, tepelná odolnost špatná, což asi zvyšuje nároky na tepelný štít, a spolehlivá znovupoužitelnost kompozitů je pravděpodobně obtížná.

Start rakety BFR (Zdroj: SpaceX)

Je tedy možné, že SpaceX se vrátilo k dříve zavrhnutému materiálu poté, co přišlo s nějakým inovativním řešením, které dostatečně kompenzuje nedostatky daného materiálu. Nový materiál tedy může být těžší, ale výměnou za to bude například snazší na výrobu či mít vyšší pevnost a odolnost umožňující požadovanou mnohonásobnou znovupoužitelnost. SpaceX také vyvíjí vlastní slitiny například pro motor Raptor, takže je možné, že firma nově přišla s nějakým materiálem, který je ideální pro raketu Super Heavy Starship.

Možná ale nebudeme muset spekulovat moc dlouho. Musk aktuálně řekl, že zhruba za 4 týdny budou zveřejněny nové obrázky demonstrační rakety, která, jak víme z dřívějška, bude příští rok provádět zkušební lety v Texasu. Není však jasné, jestli má Musk na mysli fotky nebo jen počítačové rendery, ani co přesně máme očekávat. Z dřívějška víme, že celkový tvar rakety by měl i po změně materiálu zůstat zhruba stejný a že nový design je „krásně neintuitivní“, ale to je tak všechno. Otázkou také je, zda budou v dohledné době připraveny motory Raptor. Pokud ne, uvidíme možná jen snímky kosmické lodi bez motorů.

Musk ještě dodal, že demonstrační loď Starship se už vyrábí. To není nic nového, v posledních měsících jsme viděli hned několik fotek dílů prototypu kosmické lodi, které byly vyrobeny v rozměrném stanu v losangeleském přístavu. Šlo však o sekce nádrží z kompozitových materiálů a není jasné, jestli je stále v plánu je nějak využít, nebo jestli budou vyrobeny znovu s použitím jiného materiálu. Pokud mají být za měsíc ukázány fotky prototypu, a ne rendery, výroba kovových dílů by už musela probíhat teď. A vzhledem k jejich 9metrovému průměru (pokud i zde nedošlo ke změně), je není možné vyrábět v Hawthorne. To by mělo znamenat, že výroba prototypu lodi v novém designu také proběhne ve stanu v přístavu. Budeme tedy doufat, že se špionům z webu Teslarati opět podaří ve stanu vyfotit nějakou rozdělanou práci.

Tím ale překvapivá prohlášení nekončí. Musk zároveň řekl, že v aktivním vývoji je i nosič Super Heavy, který se prý začne vyrábět už na jaře. To je docela nečekané, protože Elon Musk v minulosti říkal, že nosná raketa je ve své podstatě jen zvětšený Falcon 9, který má firma zmáknutý, a tak při jejím vývoji Musk neočekává velké potíže. Plán byl tedy takový, že se bude vývoj soustředit nejdříve na kosmickou loď (Starship), jejíž vývoj je mnohem náročnější, a teprve poté se firma vrhne na nosič (Super Heavy). Pokud se tedy opravdu už za pár měsíců začne vyrábět i nosná raketa, mohlo by to značit, že SpaceX „rozlousklo” design celé rakety následkem nějakého významného průlomu, přesně jak Musk nedávno prohlašoval, a díky tomu je najednou realizace celého projektu méně komplikovaná. To by taky vysvětlovalo Muskova nedávná prohlášení, že SpaceX se nyní plně soustředí na vývoj nové rakety a Falcon 9 se už nebude měnit. K akceleraci vývoje a výroby Super Heavy Starship by totiž nemohlo dojít, pokud by se firma pořád vypořádávala s fundamentálními problémy designu rakety. A pokud vše pokračuje dobře, nemá smysl se dále zabývat Falconem 9, když jeho nástupce bude zcela znovupoužitelný, což má značně zlevnit jeho provoz.

Roli taky může hrát to, že SpaceX potřebuje mít novou raketu funkční co nejdříve. Nově se totiž ukázalo, že firma bude muset do 9 let vynést skoro 12 000 satelitů (nejde o překlep) pro svou internetovou konstelaci Starlink, a použití Falconu 9 pro tyto účely by bylo značně neekonomické, ne-li nemožné. O tom se ale dozvíte více zítra v novém článku od Jirky Hadače.

Na jednu stranu mě sice mrzí, že SpaceX možná zanevřelo na pokročilé uhlíkové kompozity jako hlavní materiál pro novou raketu, a několikaletý vývoj a výzkum v této oblasti potenciálně přijde vniveč, ale na druhou stranu mě těší Elonův aktuální optimismus a náznaky významného pokroku ve vývoji. Působí to na mě tak, že ve SpaceX po dlouhém trápení překonali nějakou velkou překážku, která je dosud brzdila, a teď se vývoj může konečně pořádně rozjet. Doufejme, že to povede k rychlému pokroku, který pro nás bude znamenat, že se obří rakety Super Heavy Starship dočkáme spíše dříve než později.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
33 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře