Starship SN8 poprvé provedla statický zážeh s třemi Raptory, následovat bude instalace špičky

Prototyp Starship SN8 během testování na startovní rampě v říjnu 2020 (Foto: RGV Aerial Photography)

Před týdnem jste si u nás mohli přečíst o tom, že prototyp Starship SN8 úspěšně prošel kryogenním testováním a nyní už má za sebou další důležitý milník. Prototyp v úterý poprvé provedl statický zážeh všech tří motorů Raptor. Pokud test proběhl podle očekávání, brzy by mohlo následovat namontování již připravené aerodynamické špičky a poté také zkušební let do výšky 15 kilometrů. SpaceX navíc získalo kontrakt NASA na demonstraci orbitálního tankování Starship.

Než se přesuneme k aktuálnímu dění, stojí za to si připomenout, čím vším si už prototyp Starship SN8 prošel. Následující časovou osu sepsal uživatel PeterKatarov na Redditu.

  • 20. července – Byl spatřen první díl pro SN8
  • 30. srpna – Dokončení kompletace nádrží a motorové sekce do jednoho celku
  • 23. září – Instalace ocasních stabilizačních ploch
  • 30. září – Přesun SN8 na vypouštěcí stůl na rampě
  • 5. října – Tlakový test s plynným dusíkem
  • 9. října – Poslední test s kryogenním dusíkem
  • 12. října – Dokončení instalace tří Raptorů
  • 13. října – Aerodynamická špička v montážním areálu dostala křidélka

Všechny tyto milníky jsme rozebírali v minulých článcích, takže nyní se zaměříme na události z posledního týdne. SpaceX provedlo 16. října zkušební tankování metanu a kyslíku a o tři dny později proběhl test preburnerů. Jedná se o část motoru Raptor, kde probíhá spalování části pohonných látek, což pak pohání turbočerpadla pro hlavní spalovací komoru. V úterý ráno pak proběhl další test preburnerů a necelé 2 hodiny poté byl rovnou proveden také statický zážeh. SpaceX se k testu zatím nevyjádřilo, ale předpokládá se, že při něm byly zažehnuty všechny tři motory Raptor. Pracovníci nyní jistě analyzují naměřená data a pokud vše proběhlo, jak mělo, testování by mohlo brzy přejít do další fáze.

AKTUALIZACE: Elon Musk potvrdil, že byly zažehnuty tři Raptory a získaná data vypadají dobře.

Elon Musk minulý týden potvrdil, že po statickém zážehu bude na prototyp Starship SN8 nainstalována aerodynamická špička. Ta byla připravována v montážním areálu, zatímco na rampě probíhalo testování SN8. Dne 13. října byla na špičku nainstalována dvojice stabilizačních ploch a 19. října byl kužel připojen k vyztužené válcovité sekci. Tento celek ve výsledku v podstatě představuje kryt nákladového prostoru lodi.

V úplné špičce je zároveň umístěna malá kulovitá nádrž, z které budou Raptory čerpat kyslík během přistání. Následující neoficiální animace názorně ukazuje, jak jsou ve Starship rozmístěny nádrže a jakým způsobem z nich budou čerpány pohonné látky během startu a přistání:

Než ale Starship SN8 někam poletí, je potřeba provést ještě minimálně dvě věci. Pokud aktuální statický zážeh proběhl v pořádku a SpaceX jej nepotřebuje zopakovat, v následujících dnech by mohlo dojít k převozu hotové aerodynamické špičky na rampu, kde bude pomocí jeřábu připojena ke zbytku SN8. Následně se očekává, že bude proveden další statický zážeh. Ten se ale bude od toho prvního lišit tím, že při něm budou použity pohonné látky čerpané ze zmíněných menších nádrží určených pro přistávací manévr. A pokud i tento statický zážeh proběhne podle plánu, další krok by už měl spočívat v provedení testovacího letu.

Při něm Starship SN8 vzletí do výšky 15 kilometrů, vypne motory, několik minut bude v horizontální poloze padat zpět k Zemi, přičemž bude řízena naklápěním aerodynamických ploch a pomocí malých manévrovacích trysek. Následně dojde k opětovnému zážehu Raptorů, otočení do svislé polohy a přistání na betonové plošině. Jelikož však během letu bude řada věcí testována v podstatě poprvé (restartování Raptorů za letu, naklápění křídel, otočení lodi před přistáním), Elon Musk dává jen asi 50% šanci, že se SN8 podaří úspěšně přistát.

Nicméně i v případě selhání SpaceX jistě získá mnoho užitečných dat a cenných lekcí, které pak může aplikovat na prototyp Starship SN9, který už je ve finální fázi výroby. Hlavní sekce už je nějakou dobu smontovaná a aktuálně se chystá instalace stabilizačních ploch. Takže i v případě, že Starship SN8 nepřežije svůj první let, SN9 by měla být brzy připravena na zahájení svého testovacího programu. Zajímavostí pak je, že by mělo jít o první prototyp, který bude kompletně tvořen ocelí typu 304L. SN8 oproti tomu stále obsahuje několik částí z oceli 301. Ve výrobě už jsou nějakou dobu také prototypy Starship SN10, SN11 a SN12. Spatřen byl také první díl pro SN14.

Stav rozličných prototypů Starship a Super Heavy k 17. říjnu 2020 (Autor: @brendan2908 / Twitter)

SpaceX plánuje provést vícero letů do výšky několika kilometrů a pokud dopadnou dobře, některý z vyráběných prototypů podle Elona Muska dostane tepelný štít a provede zkušební let, při kterém už bude dosaženo nadzvukových rychlostí. Musk se také aktuálně zúčastnil virtuální konference organizace Mars Society, při které prozradil, co SpaceX chystá dál. Musk si je například jistý na 80–90 %, že Starship provede start na oběžnou dráhu během příštího roku. Předtím ale bude potřeba nejdříve otestovat nosnou raketu Super Heavy, jejíž první prototyp je teprve ve výrobě. Musk upřesnil, že první exempláře Super Heavy budou mít jen 2–4 motory Raptor. Důvodem je to, že případné selhání během testovacího letu nebude představovat tak velkou finanční ztrátu, jako kdyby raketa měla všech 28 Raptorů.

Starship a Super Heavy (Autor: Neopork)

Elon Musk na konferenci dále uvedl, že SpaceX provede demonstraci orbitálního tankování Starship nejdříve v roce 2022. S tím souvisí také to, že SpaceX získalo nový kontrakt od NASA. Firma v jeho rámci obdrží 53,2 milionů dolarů na provedení demonstrace přečerpání 10 tun kyslíku mezi nádržemi lodi Starship na oběžné dráze. Podobné kontrakty v oblasti správy kryogenních látek ve vesmíru obdržely také firmy Lockheed Martin, Eta Space a ULA.

Dvě propojené lodě Starship během orbitálního tankování (Zdroj: SpaceX)

Bezpečné skladování a spolehlivé přečerpávání kryogenních látek, jako je kyslík nebo vodík, jsou klíčovými technologiemi pro budoucí průzkum vesmíru. Konkrétně Starship je navrhována tak, aby umožňovala orbitální tankování. Kosmická loď si tak před cestou na Měsíc či Mars bude moci doplnit nádrže. Elon Musk aktuálně uvedl, že pro úplné dotankování Starship bude potřeba pět nebo šest letů Starship ve speciální tankovací variantě. Pro lety na Mars ale prý nebudou potřeba úplně plné nádrže, takže by prý měly stačit čtyři tankovací lety.

SpaceX zároveň pro NASA vyvíjí speciální verzi Starship pro přepravu astronautů na povrch Měsíce. Elon Musk během konference Mars Society zmínil, že prototyp této lunární varianty Starship by měl být připravený za 2–3 roky.

Sestřih toho nejdůležitějšího, co Elon Musk řekl na konferenci Mars Society:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
58 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře