Obří BFR bude schopné startu za každého počasí a možná vynese teleskop pro NASA

BFR při vypouštění nákladu na orbitě

Raketa BFR (Big Falcon Rocket) byla představena Elonem Muskem loni v září a jedná se o revoluční zcela znovupoužitelnou raketu schopnou cest na Měsíc i Mars. BFR je pořádný macek – na výšku měří 106 metrů a průměr trupu činí 9 metrů. BFR má postupně nahradit jak rakety Falcon Heavy, tak kosmickou loď Dragon. Tato obří raketa bude uvedena do provozu až za pár let, ale už dnes ji NASA zvažuje jako nosič pro některé své náklady. Díky kompletní znovupoužitelnosti BFR se očekává vysoká kadence startů (obzvlášť pokud bude raketa opravdu provozována pro osobní přepravu po Zemi). Jak se ale BFR vypořádá s nepříznivým počasím, které může způsobit odklad startu?

Podle Elona Muska bude BFR schopné startovat za každého počasí a snese přízemní větry dosahující rychlosti 60 km/h. Ve vyšších hladinách, kde je atmosféra řidší, pak dokonce až 300 km/h. Limitní rychlost větru pro přistání prvního stupně je pak stejná jako v případě startu, tedy 60 km/h.

Tyto hodnoty mohou znít působivě, ale nezdá se, že by byly výrazně lepší než ty pro Falcon 9, který dokáže startovat s přízemními větry o maximální rychlosti 56 km/h. Falcon 9 je však velmi vysoký a zároveň “hubený” (70 metrů na výšku a průměr 3,7 m), takže je oproti jiným raketám náchylnější vůči střihu větru (vítr proudící v odlišných směrech v různých výškách), což už mnohokrát způsobilo odklad startu. V tomto ohledu by širší BFR mělo mít výhodu a být odolnější.

Pro zajímavost, Falcon 9 například nemůže startovat, když méně než 30 minut před startem v okruhu 19 kilometrů udeří blesk, nebo se v tomto okruhu nachází mrak typu cumulus, jehož vršek zasahuje do oblasti, kde mrzne. Takových podmínek je více a není jasné, jestli BFR bude odolnější než Falcon 9 i v některých dalších ohledech kromě střihu větru. Budeme si muset počkat, až BFR začne létat doopravdy.

Do té doby se budeme muset spokojit alespoň s těmito neoficiálními 3D vizualizacemi, které nově vytvořil web Gravitation Innovation. Některé aspekty nejspíš nebudou odpovídat realitě (například tepelná ochrana), ale i tak se jedná o zatím nejdetailnější vyobrazení rakety BFR. Když už nic jiného, obrázky se dají použít alespoň jako tapeta na plochu.

I když tedy BFR zatím existuje jen na nákresech a ve formě 3D modelů, to nebylo překážkou pro agenturu NASA. Ta si nechává vypracovat studii, která by zjistila, zda by BFR bylo možné použít pro vynesení obřího vesmírného teleskopu LUVOIR. Prohlásila to Dr. Debra Fischer na konferenci o exoplanetách v anglickém Cambridge. LUVOIR (Large UV/Optical/IR Surveyor) je obecným označením pro různé koncepty plánovaného vesmírné teleskopu, který by disponoval zrcadlem s průměrem 8–18 metrů. Pro srovnání, Hubblův teleskop má zrcadlo o průměru 2,4 metru, zatímco právě dokončovaný teleskop Jamese Webba disponuje výrazně větším zrcadlem o průměru 6,5 metrů. Čím větší zrcadlo je, tím lepší snímky dokáže teleskop pořídit, ale rozměrná zrcadla se špatně vynášejí do vesmíru, neboť aerodynamické kryty raket mají omezenou šířku a objem. Větší zrcadla proto musejí být skládací, což komplikuje a prodražuje jejich vývoj.

Porovnání velikosti zrcadel Hubblova teleskopu, JWST a navrhovaného HDST (Autor: C. Godfrey)

Pokud se tedy NASA rozhodne vyvinout teleskop s velkým zrcadlem, nemá moc různých možností pro jeho vynesení do vesmíru. Hlavním kandidátem je raketa SLS ve variantě Block 2, která má mít obří aerodynamický kryt o šířce 8,4–10 metrů a objemu zhruba 1000–1700 m3. Takový kryt by umožnil vynesení teleskopu s rozměrným zrcadlem, které nebude nutné skládat. Problém je, že vývoj SLS se neustále protahuje a v současnosti to vypadá, že nepoletí dříve než v roce 2020, a to se bavíme o slabší variantě Block 1. Její provoz však bude velmi drahý, a tak je značně nejisté, kdy a jestli vůbec se dočkáme startu větších a silnějších variant Block 1B a Block 2. Vzhledem k nejisté budoucnosti SLS tedy není divu, že NASA hledá záložní metody vynesení svého teleskopu pro případ zpoždění Blocku 2.

Plánované varianty rakety SLS (Zdroj: NASA)

BFR od SpaceX má mít nákladní prostor široký až 9 metrů s objemem kolem 1500 m3, takže pro LUVOIR je rozhodně lákavou volbou. A jelikož má být teleskop hotový až někdy ve 30. letech, v té době už BFR bude téměř určitě v provozu. Ostatně, prototyp horní části BFR, tedy kosmické lodi BFS, má začít provádět zkušební suborbitální lety už příští rok a právě teď začíná stavba továrny v Los Angeles, kde se bude BFR vyrábět.

Bavíme se o době vzdálené 15–20 let, takže situace na poli těžkých raket nakonec může vypadat úplně jinak, ale je pozitivní, že NASA vůbec bere BFR v potaz a nepovažuje jej za imaginární raketu, která nikdy nepoletí.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
44 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře