Tesla má za sebou rekordní kvartál, prodala téměř 140 tisíc vozů, což představuje meziroční nárůst o 43 %

V prvních dvou kvartálech letošního roku byla výroba Tesly značně ovlivněna pandemií koronaviru a s ní související nutností uzavřít továrny a přerušit výrobu. Celé třetí čtvrtletí každopádně již produkce běžela na plné obrátky, můžeme tedy nové statistiky brát jako ukazatel toho, kolik vozů automobilka zvládá vyrábět v Giga Shanghai a v Tesla Factory ve Fremontu. K tomu přihlíželi i analytici, kteří tentokrát očekávali něco kolem 140 tisíc prodaných vozů. Odhady tentokrát nebyly vůbec mimo, americká automobilka totiž zažila svůj historicky nejúspěšnější kvartál, a to jak z hlediska výroby, tak i z hlediska prodejů. Tesla za třetí čtvrtletí roku 2020 vyrobila 145 036 elektromobilů a z toho jich zákazníkům doručila 139 300, tedy téměř přesně takové množství, o němž hovořily odhady.

Prodeje oproti předchozímu kvartálu narostly o přibližně 53 %, v případě meziročního srovnání pak vychází nárůst o 43 %. Porovnání mezi druhým a třetím kvartálem letošního roku samozřejmě není moc vypovídající, a to právě kvůli zavření továren. Tesla najednou nezískala o polovinu více zákazníků, během druhého čtvrtletí ovšem nemohla vyrobit dostatek vozů k uspokojení poptávky. Oproti tomu meziroční srovnání dobře ukazuje, jak Tesla za uplynulý rok zvládla navýšit výrobu svých vozů, a to jak ve Fremontu tak v Giga Shanghai, kde loni touto dobou pouze začínala zkušební produkce. Doposud rekordní kvartál z pohledu prodejů byl ten čtvrtý v roce 2019, kdy Tesla doručila zákazníkům celkem 112 tisíc vozů. Nárůst vůči tomuto kvartálu je tak 24%.

Výroba Prodeje
Modely S/X 16 992 15 200
Modely 3/Y 128 044 124 100
Celkem 145 036 139 300

Většinu prodaných vozů tvoří Modely 3 a Y (Tesla je ve statistikách nerozlišuje), dražších Modelů S a X bylo zákazníkům předáno 15 200. To přibližně odpovídá číslům minulých kvartálů, Tesla se tedy nejspíš těší konstantní poptávce po svých vlajkových vozech. Zbylých 124 100 prodaných vozů tak byly Modely 3 a Y. Lze počítat s tím, že velké množství z této dvojice byly právě Modely 3. Kolem 7 % prodaných elektromobilů Tesly je poskytováno v rámci leasingu. Větší podíl na tom mají celkem očekávaně luxusnější Modely S a X, u kterých jde o 13 % doručených vozů, u Modelů 3 a Y se jedná pouze o 7 %.

Do výroby vozů momentálně promlouvají pouze Tesla Factory a Giga Shanghai, přičemž první jmenovaná dosahuje roční výrobní kapacity něco přes 500 tisíc vozů. Giga Shanghai zatím zvládá vyrobit kolem 200 tisíc Modelů 3 ročně. Tato čísla pravděpodobně zůstanou stejná až do konce roku, příští kvartál lze tedy počítat s podobnými výsledky. V Číně se již sice blíží zahájení výroby Modelu Y, půjde každopádně pouze o o zkušební produkci, která moc kvartální výsledky neovlivní. Ve větším množství má výroba probíhat až na začátku příštího roku, kdy ke též plánováno předání prvních vozů majitelům. Podobné je to i v případě chystaných Giga Berlin a Giga Texas, jež mají začít vyrábět vozy v průběhu příštího roku.

Akcie Tesly krátce po oznámení výsledků za třetí čtvrtletí 2020 (Zdroj: Google)

Oznámení finančních výsledků můžeme očekávat někdy koncem tohoto měsíce. Odhady hovoří o non-GAAP zisku kolem 0,5 dolarů na akcii, přičemž je třeba si uvědomit, že akcie Tesly prošly splitem v poměru pět ku jedné. Earning per share (EPS) 0,5 dolarů by tak v době před splitem odpovídaly 2,5 dolarům. Cena akcií nejdříve klesla o víe než 5 %, ale to nejspíš souviselo s obecným poklesem trhu v důsledku oznámení, že americký prezident Donald Trump se nakazil koronavirem. Akcie Tesly následně opět začaly stoupat a v době vydání článku se cena za akcii pohybovala na hodnotě kolem 433 dolarů.

Zdroj: Tesla




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře