Rychlozprávy #50: Miliontá Tesla, český zloděj Modelu S, stavba Giga Berlin a Shanghai, a další novinky o Tesle

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

Rychlozprávy naposledy vyšly před více než dvěma měsíci, a tak se toho za tu dobu nashromáždilo opravdu hodně. Dnes se tedy podíváme jen na zprávičky o Tesle a ty o SpaceX dalších firmám přijdou na řadu o něco později. V tomto článku se mimo jiné dozvíte, jak pokračuje výstavba továren Tesly v Číně a Německu, jakých vylepšení se dočkal Model 3, jak dopadl český zloděj Tesly, nebo zjistíte výsledek soudního sporu automobilky se společností Zoox.

Tesla vyrobila již milion vozů

Americké automobilce se 10. března povedlo překonat milník jednoho milionu vyrobených vozů. Informoval o tom na Twitteru Elon Musk a zároveň se podělil o fotky miliontého vozu. Symbolicky se jedná o červenou Teslu Model Y, tedy elektromobil, který Tesla teprve nedávno začala doručovat zákazníkům a u něhož očekává větší poptávku než po všech dosavadních modelech dohromady. Tesla je mimochodem první automobilkou na světě, které se podařilo vyrobit milion elektromobilů, v průběhu minulého roku také překonala v počtu prodejů čínskou automobilku BYD (ta navíc nerozděluje čísla mezi elektromobily a hybridy).

Červený Model Y, který se stal miliontou vyrobenou Teslou (Foto: Tesla)

Tesla rozšiřuje továrnu v Šanghaji

Tesla pokračuje s výstavbou další výrobní haly pro Giga Shanghai, o které z nedávného konferenčního hovoru k finančním výsledkům již oficiálně víme, že bude sloužit pro výrobu čínské varianty Tesly Model Y. Ze záběrů z dronu i z oficiálních fotografií to vypadá, že nová stavba bude rozdělena na dvě haly, přičemž zatím není jasné, která bude k čemu konkrétně sloužit. Výroba Modelů Y by v Giga Shanghai měla začít ještě závěrem tohoto roku, první zákazníci by se pak svých vozů měli dočkat příští rok.

Soudní spor Tesly a společností Zoox

Minulý rok podala Tesla žalobu na americký start-up Zoox (psali jsme zde). Automobilka konkrétně tvrdila, že čtyři její bývalí zaměstnanci – Scott Turner, Sydney Cooper, Christian Dement a Craigh Emigh – ukradli firemní dokumenty a předali je svému novému zaměstnavateli. Jednalo se o materiály týkající se systému zvaného WARP, Teslou vyvinutého proprietární softwaru určeného pro správu různých úseků činnosti, jako jsou výroba, sklady zboží, distribuce či doprava. V průběhu dubna pak bylo oznámeno, že se obě společnosti dohodly na odškodnění. Zoox vyplatí Tesle blíže nespecifikované finanční odškodnění a zároveň se podrobí auditu, který zajistí, že firma nebude dokumenty Tesly dále využívat. Americký start-up také v prohlášení uvedl, že „lituje jednání svých zaměstnanců“ a že zajistí, aby se v budoucnu podobná situace neopakovala.

Tesla vylepšuje interiér Modelu 3 novinkami z Modelu Y

Nový crossover Tesla Model Y by mohl být brán jako evoluce sedanu Tesla Model 3. Americká automobilka u něho přišla s lepšími výrobními metodami a zároveň do vozu přidala spoustu menších vylepšení, o kterých jsme podrobněji psali dříve. Jednou z novinek bylo například bezdrátové nabíjení telefonu, které Tesla nově nabízí také ve standardní výbavě čínského Modelu 3. Stejně tak došlo k výměně zadních USB konektorů staršího typu USB-A na novější standard USB-C. Tyto novinky se zatím týkají pouze v Číně vyráběného vozu, je ale pravděpodobné, že se v nejbližší době objeví také ve variantách pro ostatní trhy včetně toho českého.

Zadní konektory typu USB-C v čínské Tesle Model 3 (Zdroj: Jay in Shanghai)

Tesly dostaly ještě vyšší akceleraci

Na začátku dubna vydala Tesla nový softwarový update, který zahrnuje aktualizaci startovacího módu o „Cheetah stance“ neboli gepardí postoj. Ten je dostupný pouze pro Modely S a X využívající pohonnou jednotku Raven, tedy pro všechny tyto vozy vyrobené od dubna roku 2019. Nový mód umožní odstartování vozu s využitím maximální energie a zlepšení trakce. To je možné díky adaptivnímu odpružení, které modernizované Modely S a X využívají. Při zapnutí módu dojde ke snížení výše podvozku v přední části vozu a naopak k jeho zvýšení vzad – od toho vznikl název související s gepardem, přesně takto se totiž tato kočkovitá šelma chystá k běhu.

S novým updatem také došlo ke zkrácení doby potřebné k akceleraci z nuly na sto kilometrů za hodinu a ke zlepšení odolnosti vůči teplotním šokům. Ohledně těch Tesla dokonce tvrdí, že se jim odolnost podařilo zlepšit trojnásobně oproti předchozímu stavu.

Tesla nyní u nejvýkonnější varianty Modelu S uvádí zrychlení z 0 na 60 mil/h za pouhých 2,3 sekund, což je jedna z nejvyšších hodnot u sériově vyráběného vozidla. Jeden z majitelů tohoto vozu pak po instalaci aktualizace dosáhl času 10,45 sekundy na čtvrtmíli:

Jízda s Autopilotem je opět o něco bezpečnější

Tesla již tradičně každé čtvrtletí informuje o statistikách nehodovosti svých vozů a nejinak je tomu i tentokrát. V případě využití Autopilotu zaznamenala Tesla nehodu na každých 4,68 milionů mil, což je velké zlepšení v porovnání s předchozím kvartálem, kdy Tesla s Autopilotem bourala v průměru 3,07 milionů mil. Pokud měl řidič vypnutý Autopilot, ale aktivní bezpečnostní prvky, pak se jedna nehoda stala v průměru každých 1,99 milionu mil, což je zhoršení o 0,1 milionu mil oproti předchozímu čtvrtletí.

Největší nehodovost zaznamenala Tesla u vozů bez Autopilotu a s vypnutými bezpečnostními prvky, konkrétně jednu na každých 1,42 milionu mil. Opět jde o mírné zhoršení, v závěrečném čtvrtletí minulého roku se jednalo o nehodu každých 1,64 milionu mil. Pro srovnání, dle americké organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) dochází v průměru k jedné nehodě každých 479 tisíc mil.

Dle Tesly došlo během prvního kvartálu letošního roku k výraznému snížení počtu najetých mil a počtu nehod, což má pravděpodobně na svědomí pandemie koronaviru, která se během března dostala do Evropy i USA.

Giga Berlin

S přijatými opatřeními vůči šíření koronaviru se začaly objevovat spekulace, jestli Tesla nenabere zpoždění s výstavbou své evropské továrny Giga Berlin. Automobilka se navíc v březnu kvůli zákazu letů z Evropy do USA rozhodla stáhnout z Německa svůj americký tým řídicí celý proces stavby, veškeré povinnosti těchto zaměstnanců tak musely být převedeny na německý personál či řízeny na dálku. Německý ministr ekonomiky Peter Altmaier ale nedávno uvedl, že neočekává žádné větší zdržení s výstavbou Giga Berlin v důsledku pandemie koronaviru. Podle původního plánu by první evropské Tesly Model Y měly z výrobní linky sjet v průběhu roku 2021.

Zloděj Tesly v ČR

V Česku nedávno došlo ke kuriózní situaci, o které informovala i zahraniční média. Zloděj ukradl Teslu Model S a zajel s ním do neoficiálního pražského servisu, aby jej nabil. Zaměstnanci však znali právoplatného majitele vozu a zavolali policii. O události informoval web ElektrickeVozy.cz.

Krást automobily Tesla se obecně moc nevyplácí. Statistiky ukazují, že 112 ze 115 odcizených Tesel se v USA podařilo vrátit původním majitelům. Důvodem je například možnost vůz neustále sledovat pomocí GPS nebo bezpečnostní funkce vyžadující zadání PINu před každou jízdou. Pro srovnání, průměrná šance na navrácení ukradeného vozu jiné značky je jen 58,4 %. Nutno však podotknout, že evropští zloději jsou sofistikovanější a Tesly se jim zde daří krást častěji než v USA. Přesné statistiky však nejsou k dispozici. Nicméně ukradené vozy jsou obvykle rozmontovány a zpeněženy ve formě náhradních dílů.

Ukradená Tesla Model S (Foto: Tesla Servis Clinic)

Tesla opět odkládá prezentaci Battery Day

Nějakou dobu to vypadalo, že by dlouho očekávaná prezentace Battery Day měla proběhnout již závěrem května, před pár dny ale Musk na Twitteru oznámil další odklad. Důvodem je skutečnost, že vzhledem ke koronavirové krizi by podle Muska na událost dorazilo jen malé množství lidí a Tesla chce pravděpodobně své baterie představit ve vší parádě. Musk zmínil, že jednou z možností je během června udělat online prezentaci a událost s lidmi o několik měsíců později. Z jedné další odpovědi ale vyplývá, že se mu představa online představení tolik nezamlouvá. Konkrétně napsal, že „lidé zapomněli, jak moc jsou akce s fyzickou účastí důležité“. Zároveň nejde prý jen o prezentaci, ale bude k vidění spousta dalších věcí. O tom, co přibližně můžeme na Battery Day očekávat, se můžete více dočíst v našem dřívějším článku.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

2
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Martin B
Host
Martin B

Předpokládám, že Tesla bude chtít ukázat nové verze Modelu S a X, které už budou používat nové baterie. Odpovídalo by to Muskovým slovům o možnosti objednání Plaid verze v létě letošního roku. To asi bude hlavní důbod proč tam chce mít lidi. Očekávám i rozsáhlejší celkovou modernizaci. To by souhlasilo s dlouhodobými plány Tesly na rozsáhlou modernizaci po 5 letech od té poslední a to bylo v roce 2015.

Dominik
Host
Dominik

Doporučuji si přečíst tenhle článek a následně komentáře a odpovědi chytráka Petrolhead
takhle jsem se dlouho nezasmál 😀
https://fdrive.cz/clanky/bezkobaltove-baterie-tesla-by-mohly-zasadit-smrtici-uder-fosilnim-palivum-5372?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu