9. testovací let Starship

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 28. 5. 2025 01:30 SELČ
  • Startovní okno: 60 minut (01:30–02:30) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla neúspěšná
  • Loď: Starship S35
  • Nosič: Již použitý prototyp Super Heavy B14.2
  • Cílová dráha: Suborbitální
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Neproběhl
  • Pokus o přistání nosiče: Neúspěšné přistání do vody
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Další start kompletní sestavy lodi Starship (výška 52 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5300 tun, z čehož 4900 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1500 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Čtvrtý testovací let byl téměř kompletně úspěšný, neboť nosič Super Heavy poprvé kontrolovaně přistál do Mexického zálivu a loď Starship pak poprvé přečkala návrat atmosférou (i když s poškozením, kvůli kterému přistála v oceánu o pár kilometrů jinde, než bylo v plánu). Pátý testovací let už byl kompletně úspěšný, neboť loď Starship dokázala díky vylepšenému tepelnému štítu přečkat návrat atmosférou v lepším stavu a pak přistála přesně na cílovém místě. Navíc proběhl první pokus o zachycení nosiče Super Heavy pomocí Mechazilly zpět na rampě a rovnou byl úspěšný. Během šestého testovacího letu došlo k prvnímu restartu Raptoru během volného letu lodi kosmickým prostorem. Loď navíc měla snížený počet destiček tepelného štítu, ale přesto provedla přesné simulované přistání do vody. Zachycení Super Heavy však bylo odvoláno kvůli ztrátě komunikace mezi věží a raketou, a tak došlo pouze k přistání na vodní hladině. Při sedmém testovacím letu poprvé startovala loď Starship druhé generace. Bohužel selhala ještě před dosažením cílové dráhy z důvodu úniků pohonných látek. Nosič Super Heavy však byl opět úspěšně zachycen Mechazillou, navíc poprvé letěl s již použitým Raptorem. Při osmé testovací misi SpaceX chtělo zopakovat předchozí neúspěšný let, ale loď opět selhala před dosažením cílové dráhy. Nosič Super Heavy byl úspěšně zachycen Mechazillou.
  • Plán této testovací mise bude z velké části podobný té předchozí, neboť SpaceX zatím stále neprovedlo úspěšný let s lodí druhé generace. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, ale tentokrát neprovede pokus o zachycení věží a místo toho otestuje experimentální letový profil s přistáním ve vodách Mexického zálivu. Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy, kde provede test opětovného zážehu Raptoru a poprvé také vypustí makety družic Starlink. Necelou hodinu po startu loď vstoupí do atmosféry, kde bude znovu prověřen vylepšený tepelný štít a aerodynamické řízení lodi. Pokud loď průlet atmosférou přežije, pokusí se provést také opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu. Hlavním cílem této mise bude ozkoušet správné fungování druhé generace lodi Starship a také schopnost Super Heavy absolvovat více než jeden start. V případě úspěchu by příště mohla následovat plně orbitální mise a také první pokus o zachycení lodi Mechazillou po návratu z oběžné dráhy.
  • Na této misi poletí loď Starship S35 a již použitý nosič Super Heavy B14.2.
  • Starship:
    • Starship S35 je prototyp lodi druhé generace. Oproti první generaci obsahuje řadu vylepšení. Loď je o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže (ale zato o něco menší nákladový prostor). Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ. Zároveň loď nejspíš dostala řadu vylepšení, která SpaceX zavedlo na základě poznatků z prvních dvou neúspěšných testovacích letů lodi druhé generace. Loď je nadále vybavena třemi atmosférickými Raptory a také třemi vakuovými.
    • Díly pro prototyp S35 byly poprvé spatřeny v prosinci 2024 a výroba byla dokončena v únoru nebo březnu 2025.
    • V březnu 2025 byla loď převezena do areálu Massey’s, kde proběhly tři kryogenní zkoušky nádrží. Poté proběhla instalace motorů a 1. května 2025 následoval statický zážeh jednoho motoru. O den později proběhl statický zážeh všech motorů. Zřejmě ale při něm došlo k problému, a tak byl zážeh po opravách zopakován 12. května. Po dalších blíže neurčených úpravách pak 23. května následoval ještě spin prime test motorů.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B14.2 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp je podobný svým předchůdcům, ale nejspíš obsahuje nějaká vylepšení.
    • První díl byl spatřen v únoru 2024 a výroba byla dokončena na podzim téhož roku.
    • Prototyp absolvoval svůj první let v rámci sedmé testovací mise v lednu 2025, při které byl úspěšně zachycen Mechazillou. Po kontrolách a blíže neurčených opravách a údržbě raketa 3. dubna 2025 absolvovala statický zážeh.
    • Celkem 29 z 33 motorů Raptor na B14.2 je již použitých. Půjde o první znovupoužití Super Heavy.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
    • Po provedení přistávacího zážehu (nejdříve s 13 motory, pak se třemi a nakonec se dvěma) dosedne Super Heavy do vod Mexického zálivu.
  • Vývoj data startu: 2. čtvrtletí 2025 → květen 2025 → 20. května 2025 → 21. května 2025 → 22. května 2025 → 23. května 2025 → 27. května 2025 → 28. května 2025

Související články

Fotky

Start

Super Heavy B14

Starship S35

Mise

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přeno od Kosmonautix.cz:

Statický zážeh jednoho Raptoru na Starship S35:

Statický zážeh Super Heavy B14.2:

Plný statický zážeh Starship S35:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Luboš

Mám dojem, že plameny byly v motorovém prostoru už od oddělení stupňů. Únik je na záběrech dobře vidět.

prochzde

Na discordu SpaceX přeposlal PROKY úplně odlišný názor. Je delší a strojově přeložen (pro porovnání).

Dělám nějakou analýzu letu 9 a cítím se velmi sebejistě, když říkám, že u nich nedošlo k požáru podkroví v motorovém prostoru a že mnoho předpojatých představ o tom, co bylo vidět na letu 8 (z pohledu veřejnosti), je chybných.

Za prvé, tryska vycházející během stoupání, jasně bílá tryska je systém čištění N2, který zřetelně chrlí ven, když zakrývá motorový prostor během stoupání stejným způsobem, jakým zakrývá motorový prostor Booster během letu CO2. Barevný plyn kolem je recirkulující plyn z motoru, který můžete vidět, jak vystupuje z motorů a kolem stropu, a pak je sfouknut zpět dolů odvzdušňovacím otvorem N2.

Později během letu, když pokračují ve stoupání, se ventil N2 zastaví, ale stále vidíte plyn cirkulující kolem (2. obrázek). Tento plyn nepochází z požáru v motorovém prostoru, je to pouze více recirkulující plyn z oblaků motoru, které jsou mnohem výraznější ve vakuu ve srovnání s hladinou moře. Viděli jsme to také na Letu 8, o kterém lidé předpokládali, že hoří pohonná hmota v podkroví, i když ve skutečnosti šlo jen o recirkulaci kouře.

Další věcí je „horké místo RVac“, které vidíme během tohoto letu stejně jako během letu 8, ale nyní s tímto letem víme, že to neznamená selhání motoru. Můžeme to odvodit z poruchy v letu 8 pocházející z motoru na hladině moře a ne z RVac, a v obou letech všechny RVac nominálně fungují.

Můj nejlepší odhad, co způsobuje horké místo RVac, je směs recirkulujících vlečných plynů, kromě sálavého tepla z motorů Sea Level (a dalších RVac), které ohřívají zvon motoru zvenčí.

miki

no dost dolezity start teraz. po dvoch failoch mozu ukazat, ze zvladnu dodat na (cca) orbitu aj s lodou druhej verzie, co sa im este nepodarilo. v zasade ktorykolvek vysledok bude mat velky psychologicky dopad. opatovny booster start moze byt historicky milnik a moze vyrazne nastartovat tempo startov if success.

LZ.

Nějaké nové informace?

Miroslav

A tak jim asi ty motory dají zabrat aby to zase nebouchlo

Josef

Ahoj! Opravdu tato stránka nemá žádné aktuální informace nebo se mi nezobrazují?

Filip

V dubnu se tedy spise nepoleti, ze?

prochzde

Momentálně není ani letět odkud. Na OLIT 1 “první věži se rozhodli vyměnit zámky 
https://www.youtube.com/watch?v=yAxWgQiRO38
a “druhá věž” je asi dva měsíce před dokončením (ne zprovozněním).

Josef

Díky za odpověď, něco jsem přece jen našel na “vývoj a výroba” 😉
Mívám se zobrazením aktualit potíže, tak proto ten dotaz.

Petr

No jsem celkem zvedav, osobne moc neverim ze tolik motoru pohromade bude do budoucna spolehlive fungovat, je to celkem velke sousto a myslim ze lidstvo na to co planuje spacex jeste zkratka technologicky nema. Viz kuprikladu tepelny stit, celkem jednoduse nasimulovatelna zalezitost pri dnesnich technologiich a stejnak jim horely kormidla, ale to je treba vec u ktere nevidim problem ji vyladit. Predstava ze pristanou se starship, dotankuji ji a znovu poleti je silena, ty motory dostavaji neskutecnou cocku aby z nich vyzdimaly co nejvetsi tah a i kdyz dnes letaji po nekolikate ty same komponenty tak stejne musi kazdy dil projit pred letem dlouhou kontrolou. Kazdopadne bude zajimave sledovat dal cely vyvoj ale na to co spacex se sestavou starship a superheavy zatim predvedla, naproti tomu co rikaly, za me zadna slava …

LZ.

Nekdy není duležitý cíl, ale cesta. Raketoplany nebyly nic moc, ale postavily iss a otevřely dveře pro F9. Možná dokonce Starship.
Ať už bude fungovat nebo ne, otevře cestu pro něco dalšího. Například orbitalní elektrárny, nebo Měsíční stanice.

Jiří

neverim ze tolik motoru pohromade bude do budoucna spolehlive fungovat

Nemusí, několik motorů může selhat a celá mise bude stále úspěšná.

stejne musi kazdy dil projit pred letem dlouhou kontrolou

Zas tak dlouhá ta kontrola není a i kdyby to bylo třeba 5 dnů, tak je to stále řádově jinde než postavit novou raketu.

miki

tesim na toto velmi, o chvilu snad nebudu mat kam uskladnovat boostre vhodne k letu.

Liga

Na webech se diskutuje o 17-20.dubnu

Marián

Zdravim,uz vedia aky opakovane je problem,ked im to vybuchuje ?ake urobili,urobia opravy a zmeny ?