9. testovací let Starship
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 28. 5. 2025 01:30 SELČ
- Startovní okno: 60 minut (01:30–02:30) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla neúspěšná
- Loď: Starship S35
- Nosič: Již použitý prototyp Super Heavy B14.2
- Cílová dráha: Suborbitální
- Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
- Pokus o přistání lodi: Neproběhl
- Pokus o přistání nosiče: Neúspěšné přistání do vody
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Další start kompletní sestavy lodi Starship (výška 52 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
- Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5300 tun, z čehož 4900 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1500 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
- Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
- Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Čtvrtý testovací let byl téměř kompletně úspěšný, neboť nosič Super Heavy poprvé kontrolovaně přistál do Mexického zálivu a loď Starship pak poprvé přečkala návrat atmosférou (i když s poškozením, kvůli kterému přistála v oceánu o pár kilometrů jinde, než bylo v plánu). Pátý testovací let už byl kompletně úspěšný, neboť loď Starship dokázala díky vylepšenému tepelnému štítu přečkat návrat atmosférou v lepším stavu a pak přistála přesně na cílovém místě. Navíc proběhl první pokus o zachycení nosiče Super Heavy pomocí Mechazilly zpět na rampě a rovnou byl úspěšný. Během šestého testovacího letu došlo k prvnímu restartu Raptoru během volného letu lodi kosmickým prostorem. Loď navíc měla snížený počet destiček tepelného štítu, ale přesto provedla přesné simulované přistání do vody. Zachycení Super Heavy však bylo odvoláno kvůli ztrátě komunikace mezi věží a raketou, a tak došlo pouze k přistání na vodní hladině. Při sedmém testovacím letu poprvé startovala loď Starship druhé generace. Bohužel selhala ještě před dosažením cílové dráhy z důvodu úniků pohonných látek. Nosič Super Heavy však byl opět úspěšně zachycen Mechazillou, navíc poprvé letěl s již použitým Raptorem. Při osmé testovací misi SpaceX chtělo zopakovat předchozí neúspěšný let, ale loď opět selhala před dosažením cílové dráhy. Nosič Super Heavy byl úspěšně zachycen Mechazillou.
- Plán této testovací mise bude z velké části podobný té předchozí, neboť SpaceX zatím stále neprovedlo úspěšný let s lodí druhé generace. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, ale tentokrát neprovede pokus o zachycení věží a místo toho otestuje experimentální letový profil s přistáním ve vodách Mexického zálivu. Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy, kde provede test opětovného zážehu Raptoru a poprvé také vypustí makety družic Starlink. Necelou hodinu po startu loď vstoupí do atmosféry, kde bude znovu prověřen vylepšený tepelný štít a aerodynamické řízení lodi. Pokud loď průlet atmosférou přežije, pokusí se provést také opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu. Hlavním cílem této mise bude ozkoušet správné fungování druhé generace lodi Starship a také schopnost Super Heavy absolvovat více než jeden start. V případě úspěchu by příště mohla následovat plně orbitální mise a také první pokus o zachycení lodi Mechazillou po návratu z oběžné dráhy.
- Na této misi poletí loď Starship S35 a již použitý nosič Super Heavy B14.2.
- Starship:
- Starship S35 je prototyp lodi druhé generace. Oproti první generaci obsahuje řadu vylepšení. Loď je o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže (ale zato o něco menší nákladový prostor). Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ. Zároveň loď nejspíš dostala řadu vylepšení, která SpaceX zavedlo na základě poznatků z prvních dvou neúspěšných testovacích letů lodi druhé generace. Loď je nadále vybavena třemi atmosférickými Raptory a také třemi vakuovými.
- Díly pro prototyp S35 byly poprvé spatřeny v prosinci 2024 a výroba byla dokončena v únoru nebo březnu 2025.
- V březnu 2025 byla loď převezena do areálu Massey’s, kde proběhly tři kryogenní zkoušky nádrží. Poté proběhla instalace motorů a 1. května 2025 následoval statický zážeh jednoho motoru. O den později proběhl statický zážeh všech motorů. Zřejmě ale při něm došlo k problému, a tak byl zážeh po opravách zopakován 12. května. Po dalších blíže neurčených úpravách pak 23. května následoval ještě spin prime test motorů.
- Super Heavy:
- Raketa Super Heavy B14.2 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp je podobný svým předchůdcům, ale nejspíš obsahuje nějaká vylepšení.
- První díl byl spatřen v únoru 2024 a výroba byla dokončena na podzim téhož roku.
- Prototyp absolvoval svůj první let v rámci sedmé testovací mise v lednu 2025, při které byl úspěšně zachycen Mechazillou. Po kontrolách a blíže neurčených opravách a údržbě raketa 3. dubna 2025 absolvovala statický zážeh.
- Celkem 29 z 33 motorů Raptor na B14.2 je již použitých. Půjde o první znovupoužití Super Heavy.
- Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
- Po provedení přistávacího zážehu (nejdříve s 13 motory, pak se třemi a nakonec se dvěma) dosedne Super Heavy do vod Mexického zálivu.
- Vývoj data startu: 2. čtvrtletí 2025 → květen 2025 → 20. května 2025 → 21. května 2025 → 22. května 2025 → 23. května 2025 → 27. května 2025 → 28. května 2025
Související články
- „Mechazilla“ bude na rampě chytat nejen přistávající rakety Super Heavy, ale také lodě Starship
- Elonovinky #178: Přistávající Starship a Super Heavy bude zachytávat kovová Mechazilla
- Elon Musk prozradil parametry budoucích verzí Starship i plány pro přistání Super Heavy a kolonizaci Marsu
- Profil prvního integrovaného letu Starship
- Profil druhého integrovaného letu Starship
- Profil třetího integrovaného letu Starship
- Profil čtvrtého integrovaného letu Starship
- Profil pátého integrovaného letu Starship
- Profil šestého integrovaného letu Starship
- Co všechno víme o Raptoru druhé generace? Elon Musk prozradil řadu novinek o motoru pro Starship
- Jak ve SpaceX zažehli vakuový Raptor na lodi Starship, aniž by došlo k jeho explozi
- Starship nedisponuje systémem pro záchranu posádky v případě nehody. Jak velký problém to je?
- Prohlídka Starbase s Elonem Muskem
- Kolik stojí palivo pro rakety SpaceX a odkud firma bere metan pro Starship?
- Vše o Starship, Super Heavy a Raptoru
- Přehled aktivních prototypů Starship a Super Heavy
- Přehled vyřazených prototypů Starship a Super Heavy
- Seznam testovacích letů Starship
- Centrální přehled aktivit kolem Starship
- Průběžně aktualizovaný článek o vývoji Starship a dění ve Starbase
Fotky
Start
- Start deváté testovací mise Starship (Foto: SpaceX)
- Start deváté testovací mise Starship (Foto: SpaceX)
- Start deváté testovací mise Starship (Foto: SpaceX)
Super Heavy B14
- Prototyp Super Heavy B14 (Foto: Starship Gazer)
- Prototyp Super Heavy B14 během kryogenního testování (Foto: Starbase Surfer)
- Prototyp Super Heavy B14 během kryogenního testování (Foto: Starbase Surfer)
- Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: Starbase Surfer)
- Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: Starship Gazer)
- Detail Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: Starbase Surfer)
- Roštové kormidlo na Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: Starbase Surfer)
- Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: Starship Gazer)
- Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Super Heavy B14 před sedmou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Super Heavy B14 po zachycení Mechazillou při sedmé testovací misi (Foto: John Kraus)
- Statický zážeh Super Heavy B14.2 před devátou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Super Heavy B14.2 před devátou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
- Statický zážeh Super Heavy B14.2 před devátou testovací misí Starship (Foto: SpaceX)
Starship S35
- Starship S35 během výroby (Foto: Space Intelligence)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starbase Surfer)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během výroby (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během převozu po kryogenním testování (Foto: Starship Gazer)
- Starship S35 během testování (Foto: SpaceX)
- Starship S35 během statického zážehu (Foto: SpaceX)
- Starship S35 během statického zážehu (Foto: SpaceX)
- Starship S35 během statického zážehu (Foto: SpaceX)
Mise
- Oficiální znázornění plánovaného průběhu 9. testovacího letu Starship (Zdroj: SpaceX)
- Neoficiální infografika popisující 9. testovací let Starship (Autor: Tony Bela)
- Neoficiální infografika o sedmé testovací misi Starship (Autor: Vikranth Jonna)
- Neoficiální infografika o prototypech Starship S35 a Super Heavy B14.2 (Autor: @BingoBoca)
- Porovnání starších verzí rakety ITS/BFR/Starship (Zdroj: Everyday Astronaut)
- Neoficiální vizualizace lodi Starship po přistání do oceánu (Autor: ErcX)
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přeno od Kosmonautix.cz:
Statický zážeh jednoho Raptoru na Starship S35:
The Starship preparing for our ninth flight test completed a single engine static fire demonstrating an in-space burn pic.twitter.com/6ZvbIaZsTz
— SpaceX (@SpaceX) May 1, 2025
Statický zážeh Super Heavy B14.2:
Static fire of the Super Heavy preparing to launch Starship's ninth flight test. This booster previously launched and returned on Flight 7 and 29 of its 33 Raptor engines are flight proven pic.twitter.com/XBOvoZezvJ
— SpaceX (@SpaceX) April 3, 2025
Plný statický zážeh Starship S35:
Starship completed a long duration six-engine static fire and is undergoing final preparations for the ninth flight test pic.twitter.com/o3WWjwtFre
— SpaceX (@SpaceX) May 13, 2025
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 11-22 - 31. 5. 2025
- Elon Musk představil vizi kolonizace Marsu a novou generaci Starship, letět na rudou planetu má už příští rok - 30. 5. 2025
- Mise Starlink 12-19 - 29. 5. 2025
Mám dojem, že plameny byly v motorovém prostoru už od oddělení stupňů. Únik je na záběrech dobře vidět.
Na discordu SpaceX přeposlal PROKY úplně odlišný názor. Je delší a strojově přeložen (pro porovnání).
Dělám nějakou analýzu letu 9 a cítím se velmi sebejistě, když říkám, že u nich nedošlo k požáru podkroví v motorovém prostoru a že mnoho předpojatých představ o tom, co bylo vidět na letu 8 (z pohledu veřejnosti), je chybných.
Za prvé, tryska vycházející během stoupání, jasně bílá tryska je systém čištění N2, který zřetelně chrlí ven, když zakrývá motorový prostor během stoupání stejným způsobem, jakým zakrývá motorový prostor Booster během letu CO2. Barevný plyn kolem je recirkulující plyn z motoru, který můžete vidět, jak vystupuje z motorů a kolem stropu, a pak je sfouknut zpět dolů odvzdušňovacím otvorem N2.
Později během letu, když pokračují ve stoupání, se ventil N2 zastaví, ale stále vidíte plyn cirkulující kolem (2. obrázek). Tento plyn nepochází z požáru v motorovém prostoru, je to pouze více recirkulující plyn z oblaků motoru, které jsou mnohem výraznější ve vakuu ve srovnání s hladinou moře. Viděli jsme to také na Letu 8, o kterém lidé předpokládali, že hoří pohonná hmota v podkroví, i když ve skutečnosti šlo jen o recirkulaci kouře.
Další věcí je „horké místo RVac“, které vidíme během tohoto letu stejně jako během letu 8, ale nyní s tímto letem víme, že to neznamená selhání motoru. Můžeme to odvodit z poruchy v letu 8 pocházející z motoru na hladině moře a ne z RVac, a v obou letech všechny RVac nominálně fungují.
Můj nejlepší odhad, co způsobuje horké místo RVac, je směs recirkulujících vlečných plynů, kromě sálavého tepla z motorů Sea Level (a dalších RVac), které ohřívají zvon motoru zvenčí.
no dost dolezity start teraz. po dvoch failoch mozu ukazat, ze zvladnu dodat na (cca) orbitu aj s lodou druhej verzie, co sa im este nepodarilo. v zasade ktorykolvek vysledok bude mat velky psychologicky dopad. opatovny booster start moze byt historicky milnik a moze vyrazne nastartovat tempo startov if success.
Nějaké nové informace?
Start nejdříve 14. 5.
A tak jim asi ty motory dají zabrat aby to zase nebouchlo
Ahoj! Opravdu tato stránka nemá žádné aktuální informace nebo se mi nezobrazují?
Zatím žádné nejsou. Od statického zážehu B14 se nic moc nedělo.
V dubnu se tedy spise nepoleti, ze?
Momentálně není ani letět odkud. Na OLIT 1 “první věži se rozhodli vyměnit zámky
https://www.youtube.com/watch?v=yAxWgQiRO38
a “druhá věž” je asi dva měsíce před dokončením (ne zprovozněním).
Pravděpodobně ne.
Díky za odpověď, něco jsem přece jen našel na “vývoj a výroba” 😉
Mívám se zobrazením aktualit potíže, tak proto ten dotaz.
No jsem celkem zvedav, osobne moc neverim ze tolik motoru pohromade bude do budoucna spolehlive fungovat, je to celkem velke sousto a myslim ze lidstvo na to co planuje spacex jeste zkratka technologicky nema. Viz kuprikladu tepelny stit, celkem jednoduse nasimulovatelna zalezitost pri dnesnich technologiich a stejnak jim horely kormidla, ale to je treba vec u ktere nevidim problem ji vyladit. Predstava ze pristanou se starship, dotankuji ji a znovu poleti je silena, ty motory dostavaji neskutecnou cocku aby z nich vyzdimaly co nejvetsi tah a i kdyz dnes letaji po nekolikate ty same komponenty tak stejne musi kazdy dil projit pred letem dlouhou kontrolou. Kazdopadne bude zajimave sledovat dal cely vyvoj ale na to co spacex se sestavou starship a superheavy zatim predvedla, naproti tomu co rikaly, za me zadna slava …
Nekdy není duležitý cíl, ale cesta. Raketoplany nebyly nic moc, ale postavily iss a otevřely dveře pro F9. Možná dokonce Starship.
Ať už bude fungovat nebo ne, otevře cestu pro něco dalšího. Například orbitalní elektrárny, nebo Měsíční stanice.
Nemusí, několik motorů může selhat a celá mise bude stále úspěšná.
Zas tak dlouhá ta kontrola není a i kdyby to bylo třeba 5 dnů, tak je to stále řádově jinde než postavit novou raketu.
Masakr: https://arstechnica.com/space/2025/04/spacex-just-took-a-big-step-toward-reusing-starships-super-heavy-booster/
tesim na toto velmi, o chvilu snad nebudu mat kam uskladnovat boostre vhodne k letu.
Na webech se diskutuje o 17-20.dubnu
Zdravim,uz vedia aky opakovane je problem,ked im to vybuchuje ?ake urobili,urobia opravy a zmeny ?
Pravděpodobně to už vědí, ale obvykle to oznámí až krátce před příštím startem.