Elon Musk o motorech SpaceX, konkurenci, únikovém testu Crew Dragonu a Blocku 5

Elon Musk byl v posledních dnech opět velice aktivní na Twitteru, kde se podělil o několik zajímavých novinek a úvah na všemožná témata. Hodně mluvil o motorech SpaceX od Kestrelu přes Merlin až po Raptor. Vyjádřil se například k tomu, jak si motory vedou ve srovnání s motory NASA a ruským RD-180 a také prozradil, jaké jsou plány pro další testování Raptoru. Dále si rýpl do konkurenčních společností ULA, Blue Origin i Arianespace a zasnil se ohledně budoucnosti energie a kosmonautiky. Navíc prozradil několik podrobností o chystaném únikovém testu Crew Dragonu a také plánu výroby raket Falcon.

Musk nejdříve zavzpomínal na staré verze motoru Merlin: „Merlin 1A byl hrozný, 1C byl v pohodě, 1D byl dobrý, ale Block 5 (spíš by se měl jmenovat 1E) je něco extra. Dostat se do tohoto bodu nám trvalo 15 let.“

Vizualizace různých variant Merlinu. Zleva: Merlin 1A, Merlin 1B, Merlin 1B Vac, Merlin 1C, Merlin 1C Vac, Merlin 1D, Merlin 1D Vac

Dodal, že ablativní chlazení Merlinu 1A byl „trochu trapas“, protože „vysoký tlak ve spalovací komoře a ablativní chlazení nejdou moc dohromady.“ Pro horní stupeň na jedno použití s nízkým tlakem to ale je v pohodě. Motory Merlin mají čepový vstřikovač, který má podle Muska tendenci vytvářet horké a studené pruhy. Horké oblasti pak prý vytvářejí jakési vymleté koleje u hrdla trysky, což zrychluje její erozi. Vysvětlil, že tyto pruhy jsou vidět například na záběrech zažehnutého vakuového Merlinu na horním stupni.

Musk také měl rád motor Kestrel, který poháněl horní stupeň Falconu 1. Prý to byl Robin Hood mezi motory.

Diskuze na Twitteru se také stočila na téma ruských motorů a jejich srovnávání s Raptorem. Ředitel Roskomosu Dmitrij Rogozin nevěří, že Musk vytvoří motor, který je lepší než ruský RD-180 a že Musk není technický specialista, a tak této problematice nerozumí. Elon Musk na to reagoval: „Byl jsem hlavním inženýrem/designérem ve SpaceX už od začátku. Kdybych byl lepší, první tři starty by možná byly úspěšné, ale poučil jsem se z toho.“ Následně někdo vysvětlil, že článek, na který Musk reaguje, tvrdí, že RD-180 a Raptor nelze srovnávat, protože jeden je motor typu kapalina/plyn, zatímco druhý je plyn/plyn. Musk řekl: „To není pravda. Omezujícím faktorem motoru s uzavřeným cyklem, ať už je typu kapalina/plyn nebo plyn/plyn, je tlak a teplota v kyslíkovém preburneru.“

Test ruského motoru RD-180 pro raketu Atlas III v roce 1998 (Foto: NASA)

Následně někdo řekl, že motory NASA jsou lepší než Merlin, na což Musk reagoval: „Merlin je jednodušší než motory s uzavřeným cyklem, jako jsou SSME nebo RD-180, ale zato drží světový rekord v poměru tahu vůči váze a také tahu vůči ceně. Raptor bude mít vyšší specifický impuls, ale nejsem si jistý, jestli se povede překonat ty další dvě důležité metriky.“ Ta poslední část je zajímavá, protože hlavní konstruktér motorů SpaceX Tom Mueller loni v červnu naznačoval, že Raptor bude mít lepší poměr tahu vůči váze než Merlin. Uvidíme, jak to nakonec bude, ale na druhou stranu se dá předpokládat, že Raptor bude postupně vylepšován stejně jako Merlin, takže se nejspíš budou zlepšovat i zmiňované metriky.

Co se týče Raptoru, tak Musk vysvětlil, že dlouhé zkušební zážehy, které byly aktuálně slyšet v McGregoru, byly ve skutečnosti Merliny. Test Raptoru s maximálním tlakem ve spalovací komoře totiž motor poničil, s čímž se prý počítalo. Spoustu součástek prý půjde použít znovu, ale další testy proběhnou až s druhým exemplářem Raptoru, který už je skoro hotový a obsahuje úpravy, díky kterým by měl být odolnější vůči poškození.

Zkušební zážeh plnohodnotného Raptoru při tahu 170 tun v únoru 2019 (Foto: Elon Musk)

Nakonec si Musk trochu zafantazíroval ohledně budoucnosti raketových pohonů a meziplanetární přepravy. Nejlepší by prý byl „pohon na antihmotu, obzvlášť pokud vyřešíte zachytávání antiprotonů v hlubokém vesmíru“. Na následnou otázku, zda Elon plánuje na Zemi vyrábět antihmotu jako úložiště energie Musk odpověděl: „Výroba antihmoty vyžaduje obrovské množství energie. Ale není to potřeba. Máme k dispozici velice spolehlivý a velký fúzní reaktor, který je zdarma a jmenuje se Slunce.“ Dodal, že energii ze Slunce by bylo možné využít pro výrobu antihmoty, avšak nemyslí si, že někdy vytvoříme Dysonovu sféru.

Dále podotkl: „K tomu, aby se z nás stala meziplanetární civilizace stačí pokročilé znovupoužitelné rakety. Jakmile budeme mít město na Marsu, meziplanetární přeprava povede k výrazným zlepšením v kosmonautice.“ Velkým krokem v tomto směru má být vyvíjená raketa Super Heavy Starship, která podle Muska bude mít kriticky důležitou vlastnost: „Starship dokáže vynést více nákladu než největší raketa v historii, ale za nižší cenu než nejmenší orbitální raketa. Bez něčeho, co stonásobně sníží cenu za orbitální let, se lidstvo nestane meziplanetárním druhem.“

Neoficiální vizualizace rakety Super Heavy Starship (Autor: @cburg_ / Twitter)

Pokud vám tato vize budoucnosti přijde lákavá a chtěli byste ji podpořit investicí do SpaceX, máte zatím smůlu. Musk vyvětlil, že firma je momentálně omezena pravidlem, podle kterého může přijímat investice pouze od akreditovaných investorů. Prý ale popřemýšlí o tom, jak umožnit účast i menším investorům.

Musk si také rýpnul do konkurence. Nejdříve se pochlubil tím, že SpaceX mělo v roce 2010 nulový podíl na trhu komerčních startů raket, ale v roce 2018 už ovládalo 65 % trhu. „A přestože  Boeing a Lockheed (ULA) dostávají masivní dotace, několik let nedokázaly porazit SpaceX ve férové soutěži o zakázky. Dostávaly a stále dostávají skoro miliardu dolarů za ‘schopnost startovat’. I když neprovedou žádný start, americká vláda jim ty peníze dá.“ Této problematice jsem se před časem věnoval v článku porovnávajícím ceny ULA a SpaceX.

Raketa Atlas V společnosti ULA (Foto: ULA)

Co se týče společnosti Blue Origin Jeffa Bezose, tak Musk prý neví, proč firma inovuje tak pomalu, i když má více finančních prostředků než SpaceX. K evropské Arianespace Musk řekl, že „mají skvělé inženýry, ale měli by se soustředit na znovupoužitelné rakety, základnu na Měsíci a soběstačné město na Marsu.“

Musk nedávno také mluvil o chystaném testu záchranného systému Crew Dragonu za letu. Nejdříve řekl, že první stupeň Falconu 9 při misi Nusantara Satu zažil při návratu do atmosféry dosud nejvyšší teploty. V přímém přenosu pak šly vidět „hořící kovové jiskry z tepelného štítu na spodku rakety“. Musk pak oznámil, že tento již třikrát použitý stupeň by mohl letět znovu už v dubnu právě na testu úniku lodi za letu. Tento test však byl podle posledních informací od NASA plánován na červen, a tak Musk vysvětlil, že dubnový termín je nejistý a závislý na tom, kdy se vrátí Crew Dragon z mise DM-1. Tato loď totiž bude použita znovu na tomto testu a záleží tedy také na tom, v jakém se vrátí stavu. Následně potvrdil, že při tomto testu nebude horní stupeň vybaven motorem (protože to není potřeba) a dodal, že oba stupně budou pravděpodobně zničeny aerodynamickými silami. Dále zmínil, že Crew Dragon byl navržen tak, aby byl odolnější vůči mořské vodě, ale až realita ukáže, jestli se jim to podařilo. Podrobnější informace o tom, jak bude probíhat únikový test Crew Dragonu, najdete ve starším článku.

Neoficiální vizualizace úniku Crew Dragonu za letu (Autor: Nathan Koga / NASA Spaceflight)

Poslední zajímavou informací bylo, že Musk odhaduje, že každý první stupeň raket Falcon 9 a Heavy poletí zhruba 20–30krát, přičemž vyrobeno bude dohromady jen kolem 20 stupňů (včetně 3 pro Falcon Heavy). Než pak Falcony odejdou do důchodu, podle Muska je nahradí modernější Starship. Vypadá to, že Musk je optimističtější ohledně znovupoužitelnosti Blocku 5 a/nebo rychlosti vývoje Super Heavy Starship, protože ještě loni v květnu odhadoval, že Falcon 9 má před sebou zhruba 300 startů a předpokládal, že SpaceX vyrobí celkem 30–50 prvních stupňů, které tyto mise obslouží. SpaceX od května 2018 vyrobilo celkem 10 prvních stupňů raket Falcon ve variantě Block 5.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře