Rychlozprávy #44: Tržní hodnota SpaceX, razicí stroj Line-Storm, snižování výdajů v Tesle, logo Boring Company, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V tomto vydání se mimo jiné dozvíte o tržní hodnotě SpaceX, autorovi loga Boring Company a jejich novém razicím stroji, odhalení nekalých praktik u jednoho z dodavatelů SpaceX a spoustu novinek o Tesle.

Kolik NASA platí za přepravu astronatů v soukromých lodích

Falcon 9 s lodí Crew Dragon a Atlas V s lodí Starliner (Autor: /u/brickmack)

Web Ars Technica analyzoval finanční informace o programu Commercial Crew, v rámci kterého SpaceX a Boeing pro NASA vyvíjejí soukromé lodě Crew Dragon a Starliner. Výše kontraktů se mezi těmito dvěma firmami výrazně liší, i když budou pro NASA vykonávat totožnou službu – jednou ročně dopraví 4 astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici. Kolik tedy NASA v průměru zaplatí za jednu „letenku“ pro každého astronauta?

NASA momentálně platí přes 80 milionů dolarů Rusku za každého astronauta letítícho v raketě Sojuz. Oproti tomu jsou soukromé lodě levnější, i když v případě Boeingu ne o moc. Ars Technica odhaduje, že jedno sedadlo ve Starlineru agenturu vyjde na 71,6 milionu dolarů, zatímco sedadlo v Crew Dragonu jen na 44,4 milionů. Boeing je tedy o 62 % dražší.

Tesla prověří veškeré výdaje

Tesla skončila v prvním kvartálu tohoto roku ve vysoké ztrátě dosahující 702 milionů dolarů, přičemž zaznamenala též poklesy prodejů Modelu S a X. Z toho důvodu se automobilka začala shánět po novém kapitálu, který by použila na běžný provoz. Nakonec se povedlo sehnat 2,7 miliard dolarů, což ovšem podle Muska bude stačit jen na 10 měsíců, pokud Tesla rapidně nesníží své výdaje. Z toho důvodu Musk rozeslal email zaměstnancům automobilky, ve kterém uvedl, že spolu s CFO (finanční ředitel) Zachem Kirkhornem prověří všechny výdaje a vyzval jednotlivé týmy k šetření. Dle Muska musí být prověřen každý výdaj, který odejde z bankovního účtu Tesly, převážně pak náklady na díly, platy či cestovní výdaje.

Pro Teslu nejde o první šetření. V dubnu minulého roku Musk poslal zaměstnancům podobný email, později pak vyšlo najevo, že se automobilka vyhnula krachu prakticky na poslední chvíli. V lednu tohoto roku pak Tesla v rámci šetření propustila přibližně 7 % zaměstnanců.

Fiat Chrysler Automobiles využije vozy Tesly pro dodržení emisních limitů

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA), do jejíhož portfolia patří značky jako jsou Fiat, Alfa Romeo, Chrysler nebo Jeep, je v současné době značně pozadu s vývojem vlastních elektromobilů a pravděpodobně se jí nepovede dodržet emisní limity nastavené Evropskou unií. To by znamenalo,  že by v roce 2021 musela jen na pokutách zaplatit přes 50 miliard korun. Tomu se chce FCA ideálně vyhnout, domluvila se tedy s Teslou, že v Evropě zařadí její vozy do své flotily. Elektromobily americké automobilky, které při provozu produkují nulové emise CO2, tak pomohou FCA snížit emise celé flotily a splnit tak limity. Ty by dle odhadů jinak FCA nedodržela o 6,7 gramů na kilometr.

Tesla samozřejmě své vozy „nepůjčí“ FCA zdarma. Původně se mluvilo o tom, že by americká automobilka od FCA získala stamilióny eur, nakonec se dle posledních oznámení bude jednat téměř o dvě miliardy eur. Tedy v přepočtu o 50 miliard korun, které by FCA stejně zaplatila na pokutách, takhle se ale vyhne špatné negativní publicitě.

Vynese Starship teleskop pro NASA?

NASA zvažuje použít vyvíjenou raketu Starship pro vynesení obřího vesmírného teleskopu LUVOIR (Large UV Optical Infrared Surveyor), který je zatím ve fázi konceptu. K dispozici je nyní i oficiální vizualizace SpaceX, jak by to mohlo vypadat. V minulosti jsme o celé situaci psali, když se Starship ještě nazývala BFR. Vizualizace ukazuje menší zvažovanou variantu teleskopu LUVOIR-B se zrcadlem o průměru 8 metrů. Elon Musk k tomu dodal, že by pro SpaceX bylo velkou ctí tento teleskop pro NASA vynést.

Oficiální vizualizace teleksopu LUVOIR-B v nákladním prostoru lodi Starship (Zdroj: NASA/SpaceX)

Další vystavený Falcon 9

SpaceX v roce 2016 před svou továrnou v Hawthorne hrdě vystavilo první stupeň Falconu 9 s číslem B1019, s kterým firma v prosinci 2015 provedla první úspěšné přistání. Historicky první znovupoužitý stupeň z mise SES-10 pak byl věnován letectvu a časem bude vystaven někde na Mysu. Zároveň se objevila informace, že chronologicky druhý znovupoužitý stupeň z mise BulgariaSat-1 bude v budoucnu vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho vesmírného střediska. Další rakety a lodě firmy pak mají být vystaveny v chystaném komplexu SpaceX v Kennedyho vesmírném středisku.

Aktuálně jsme se také dozvěděli, že první stupeň Falconu 9 s číslem B1035, který v minulosti absolvoval mise CRS-11 a CRS-13, bude vystaven v návštěvnickém centru Johnsonova kosmického střediska v Houstonu. Nejdříve bude v horizontální poloze, ale do budoucna by prý mohl být umístěn vertikálně.

Prototyp Modelu Y byl spatřen na veřejných komunikacích

Tesla představila chystaný crossover Model Y v březnu tohoto roku, poměrně nedávno se pak na Twitteru ChargePoint, sítě nabíjecích stanic, objevila fotografie zachycující prototyp tohoto vozu na veřejné komunikaci. Je to vůbec poprvé, kdy se tento chystaný vůz Tesly podařilo vyfotit během jízdy. Za Modelem Y jel v závěsu Model S speciálně upravený a osazený pohyblivou kamerou na střeše. Tesla tak pravděpodobně vůz, který má na americký trh přijít na podzim roku 2020, netestovala, nýbrž pouze natáčela nějaké propagační video.

První Model Y spatřený na veřejnosti (Foto: ChargePoint)

Byl odhalen podvodný dodavatel součástek pro SpaceX

Vyšetřování generálního inspektora NASA odhalilo nekalé praktiky dodavatele součástek pro rakety SpaceX. Zjistilo se, že inženýr ve firmě PMI Industries zfalšoval podpisy na až 38 zprávách o inspekci a testování kriticky důležitých komponentů používaných na raketách Falcon 9 a Falcon Heavy. Vyšetřování zjistilo, že až 76 součástek dodaných do SpaceX mělo být vyřazeno na základě certifikačního testování a některé dokonce ani neabsolvovaly inspekci. Tyto potenciálně rizikové komponenty nakonec letěly na až 10 misích SpaceX, včetně těch pro NASA, NOAA či letectvo.

SpaceX rozvázalo spolupráci s tímto dodavatelem a inženýrovi, který falšoval zprávy, hrozí až 10leté vězení a pokuta 250 000 dolarů.

Tesla začala prodávat CCS adaptér k Modelům S a X

Již během minulého roku Tesla oznámila, že Modely 3 určené pro evropský trh budou vybavené konektorem CCS Combo 2. Ten je v Evropě nejrozšířenější, podle posledních informací je zde s tímto konektorem již přes 7 tisíc nabíjecích stanic. Automobilka, která na americkém trhu využívá svůj vlastní konektor, krom toho začala předělávat evropské Superchargery a CCS konektor k nim přidala. V květnu tohoto roku navíc přišla dobrá zpráva pro majitele vozů Tesla Model S a X, kteří mají nyní možnost si za 500 euro (12 tisíc korun) nechat v servisu provést vylepšení, které jim umožní nabíjet i ze stanic s CCS konektorem. V ceně této služby je také CCS adaptér. Novým zákazníkům kupující Model S nebo X bude stačit si pouze adaptér zakoupit, vyjde je v přepočtu na 5 tisíc korun.

Nabíjecí konektor CCS na Tesle Model 3 (Foto: Tesla)

Autor loga Boring Company

Věděli jste, že logo Boring Company vytvořil známý režisér, scenárista a producent J.J. Abrams (Star Trek, Star Wars: Epizoda 7 a 9)? Ten v nedávném rozhovoru prozradil, že si byl kdysi prohlédnout, na čem zrovna Musk pracuje, a ten se tehdy pochlubil svým novým projektem zabývajícím se stavbou tunelů. Abrams mu poté jako fór poslal kšiltovku s jednoduchým logem Boring Company. Muskovi se logo zalíbilo a se svolením ho použil jako oficiální. Stejnou kšiltovku pak Boring Company prodávala jako reklamní předmět za 20 dolarů a získané finance posloužily jako počáteční kapitál firmy. Později pak firma podobným způsobem prodávala omezený počet “plamenometů” za 500 dolarů.

Kšiltovka s logem The Boring Company (Foto: Teslarati)

Finance SpaceX

Finanční společnost Jefferies odhaduje, že SpaceX mělo v roce 2018 celkové příjmy 2 miliardy dolarů, což je nejvíce z ostatních konkurenčních společností, jako jsou například ULA, Arianespace, ISRO, Northrop Grumman nebo Mitsubishi Heavy Industries. O celkové příjmy 8 miliard se dělilo osm firem a SpaceX si uzmulo rovnou čtvrtinu.

SpaceX tedy paří velký kus koláče, avšak jedná se o relativně malý koláč. Elon Musk tvrdí, že příjmy z raketových startů mají v dohledné době potenciál vzrůst maximálně na 3 miliardy dolarů ročně, ale dál moc ne. Proto také SpaceX sází na Starlink, který má potenciál přinést o řád vyšší příjmy, jelikož telekomunikační trh je nezměrně větší než trh služeb vynášení nákladů na do vesmíru.

SpaceX zároveň vyvíjí raketu Starship, která v kombinaci se Starlinkem představuje značnou finanční zátěž. Společnost proto aktuálně získala více než miliardu dolarů nového kapitálu prodejem části svých akcií. Zájem byl tak velký, že firma dokonce získala více peněz, než původně plánovala. To vedlo Elona Muska k nedávnému prohlášení, že i když SpaceX momentálně má dostatek financí pro zprovoznění první fáze Starlinku, neočekává problémy se získáním dodatečného kapitálu, pokud to bude v budoucnu třeba.

Zajímavé také je, že po novém investičním kole se tržní hodnota SpaceX vyšplhala na 33,3 miliard dolarů, čímž těsně překonala Teslu, u které v posledních měsících hodnota naopak výrazně klesla.

Fotky nového razicího stroje Line-Storm

Web Teslarati přinesl první fotky nového razicího stroje Boring Company, který je připravován u tunelu v Hawthorne. Nejspíš jde o stroj Line-Storm, který má oproti předchozímu Godotovi disponovat několika vylepšeními. Hlavními změnami by měly být vyšší příkon a upravený razicí štít, který rychleji odvádí vznikající rubaninu. Po něm by ještě letos měla následovat třetí generace, stroj nazvaný Prufrock.

Line-Storm bude pravděpodobně využit při ražbě tunelu pod výstavištěm v Las Vegas, která by mohla začít už v létě.

Evropská Tesla Model 3 má nově tažné zařízení

Velká praktičnost není úplně vlastnost, kterou by se mohla pyšnit Tesla Model 3. Prosklená panoramatická střecha komplikuje připevnění střešních nosičů, karoserie typu sedan není úplně ideální pro přístup do kufru a někomu může vadit též absence sklopné středové opěrky. Problém s převážením větších nákladů, jako jsou kola nebo lyže, byl každopádně teď vyřešen přidáním možnosti objednat si k novému vozu též tažné zařízení.

To je zatím dostupné jen pro evropský trh, kde vyjde v přepočtu přibližně na 25 000 korun. Dle konfigurátoru je zařízení schopno utáhnout až 910 kg a má odjímatelný adaptér. Tesla také uvádí, že není možná dodatečná instalace zařízení do již zakoupeného vozidla.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

5
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Už jsem si říkal, že tu Rychlozprávy dlouho nebyly. A ejhle už jsou tu. Super.

daevid
Host
daevid

Investoval už niekto z Vás do Tesly, aspoň symbolicky 1 akciu?
Kde by ste doporučovali, Degiro, Fio, etoro, iné?

Invc
Host
Invc

Fio – e to banka a poplatky za obchodování jsou mizivé (strop 10usd na transakci). jinde tě často pumpnou o nějaké to procento z hodnoty transakce (coz treba u me kde sem kupoval / prodaval akcie radove v desitkach tisic usd, docela bolelo).

PetrK
Host
PetrK

Mě osobně od tohohle odrazují poplatky za vedení akciového účtu …

Invc
Host
Invc

Cca rok u nich neobchoduju – nemám teď tolik peněz na hraní, aby se mi vyplatilo tomu věnovat čas, který to potřebuje, takže nevím jestli se něco nezměnilo…. ale za vedení účtu sem tam nikdy nic neplatil.