Gwynne Shotwell prozradila jméno speciálního robota, dobu repasování stupňů a cenu za cestu v BFR

Gwynne Shotwell a Matt Desch (Zdroj: AOPA High School STEM Symposium)

AKTUALIZACE (21. 11.): Video rozhovoru je stále smazané, ale nyní je k dispozici alespoň textový přepis.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell na začátku listopadu navštívila akci AOPA High School STEM Symposium, kde ji na pódiu vyzpovídal Matt Desch ze společnosti Iridium. Kromě toho, že Gwynne pustila skvělé nové video o SpaceX, o kterém jste si na ElonX už mohli přečíst, prozradila také několik zajímavých informací. Mluvila například o práci ve SpaceX a problematice žen v technických oborech, ale také o přistávání Falconů, znovupoužitelnosti, budoucích projektech SpaceX a cestách na Mars. Do článku jsem také zahrnul zajímavé poznatky z půl roku staré přednášky Gwynne, kterou teprve teď někdo objevil na YouTube.

(citace mohou být zkráceny či jinak upraveny, nejde vždy o doslovný překlad)

Začátky a partnerství s Iridium a NASA
  • Když Gwynne ve SpaceX začínala, doufala, že firma uspěje, ale rozhodně to nebylo jisté. Kdyby to nevyšlo, byla rozhodnutá, že už nebude dál pracovat v oboru. Spokojila by se prý s prací v kavárně.
  • NASA na vývoj rakety Falcon 9 a lodi Dragon přispěla 406 milionů dolarů v rámci programu COTS a SpaceX investovala miliardu a půl ze svého.”
  • Gwynne a Matt Desch jsou dobří přátelé. Gwynne poděkovala Mattovi za projevenou důvěru při uzavření smlouvy na vynesení zhruba 80 satelitů Iridium NEXT v roce 2010, což byla největší zakázka SpaceX (navíc v době, kdy firma měla za sebou jen jeden start nové rakety Falcon 9). Desch na oplátku poděkoval Gwynne za skvělé a levné rakety.
  • Podle Matta Desche SpaceX pořádá skvělý večírek na oslavu každé nově uzavřené smlouvy se zákazníkem.
  • Mimochodem, Desch v jiném aktuálním rozhovoru řekl, že Iridium nebere SpaceX jako konkurenci. Satelitní konstelace Starlink i Iridium NEXT sice budou na nízké orbitě Země, ale SpaceX bude nabízet běžný internet, zatímco Iridium se soustředí na jiný typ zákazníků a jiné způsoby využití vlastní sítě (například IoT – internet věcí). Starlink bude navíc využívat jinou část vysílacího spektra.
Nehody
  • „Od nehody CRS-7 už neprovádíme starty na Elonovy narozeniny.”
  • Selhání Amosu-6 Gwynne snášela hůře než nehodu při CRS-7. Byla víc neklidná a protivná.
  • „Každé selhání představuje 500 milionů dolarů ztracených nebo odložených příjmů.”
Ženy v technických oborech

Panák Starman v Tesle Roadster na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

  • „Když jsem v roce 1986 dokončovala studium na Northwestern University v oboru strojního inženýrství, v mém ročníku bylo jen 9 % žen. V současnosti je na stejné škole průměr kolem 33 % a na jiných univerzitách dokonce až 50 %.”
  • „Ve SpaceX zkoumáme, proč ženy neláká práce na velkých strojích. Zatím jsme to nerozlouskli.”
  • „Rozmanitost mezi zaměstnanci (přítomnost žen, menšin apod.) je důležitá, pokud chcete řešit obtížné problémy. Když všichni přemýšlejí stejně, nic nového nevymyslíte. Jsou potřeba různé pohledy na věc a nevšední způsoby přemýšlení.”
  • „Je důležité, aby vesmír působil cool. Demonstrační mise je dobrým příkladem, jak vyvolat zájem o technické obory. Jediným nedostatkem bylo, že za volantem Roadsteru měla sedět „Starmadam”, které by z helmy trčel culík.”
Přistávání Falconů a znovupoužitelnost
  • „Velký podíl na úspěchu raketových přistání měl tým pro navádění, navigaci a řízení (GNC) a další inženýři, kteří vymysleli, jak raketu bezpečně přivést zpět, což bylo velmi obtížné. Dále si zaslouží pochvalu také letectvo a FAA (Federální letecká správa), kteří svolili k tomu, aby řízená raketa mohla přistát zpět na Canaveralu. Když o tom s nimi začali mluvit poprvé, zděšením jim vylezly jim oči z důlků a málem omdleli. Seriózní jednání nakonec trvala zhruba dva roky.”
  • „Na záchraně raketových stupňů jsme začali pracovat v roce 2005 nebo 2006. Nejdříve jsme to zkoušeli s padáky, ale byla to hloupost, v těch rychlostech se akorát utrhly. Dost jsme se naučili z návratů Dragonu.”
  • Gwynne během přednášky nazvala robota na zajištění stupňů k palubě po přistání „OctaGrabber”, takže to opravdu je jeho oficiální název, i když možná jen interní. Účelem tohoto „velmi těžkého robota” je podle Gwynne „uchopit raketu a snížit těžiště”.
  • Proces přípravy zachráněného stupně nejdříve trval zhruba 6 měsíců, ale cílem je raketu po přistání jen rychle zkontrolovat (bez oprav či výměny součástek). V případě Blocku 4 proces vyžadoval už jen 20 % práce a číslo se postupně snižuje (video bylo natočeno pár dní před premiérou Blocku 5). Znovupoužitelnost „je z ekonomického hlediska skvělá”.

Robot OctaGrabber pod raketou (Foto: Steven Madow)

Práce ve SpaceX

Zaměstnanci SpaceX sledují probíhající misi za skleněnou stěnou řídícího střediska v Hawthorne (Foto: SpaceX)

  • „Práce ve SpaceX je náročná a nejde se při ní moc flákat.”
  • „Určité množství byrokracie je nezbytné v jakékoli firmě, například pro kontrolu kvality.”
  • „Mám schránku pro anonymní připomínky, takže pokud uděláme nějakou hloupou změnu, velmi rychle se od zaměstnanců dozvím, že jsme udělali chybu.”
  • „Je důležité nespokojit se s aktuálním úspěchem. Je potřeba si vytyčit další extrémně ambiciózní cíl, o který lze usilovat. Nesmíte se ale soustředit na to, jak obtížný daný cíl je. Je potřeba si ho rozložit na menší kousky.”
  • „Nejhorší věc, kterou můžete Elonovi říct je, že něco nejde, protože se to zatím nikomu nepodařilo. Velmi rychle se pak ocitnete v jiném zaměstnání.”
  • „Ve SpaceX máme pravidlo ‘Nebuď kok*t’. Můžeš být génius, ale pokud svým chováním narušuješ chod týmu, rozloučíme se s tebou.”
  • „Kyberbezpečnost bereme velmi vážně. Naše síť pro mise je zcela oddělená a zabezpečená. Nikdo se do ní zvenku nedostane.”
  • Gwynne by uvítala, aby se ve SpaceX víc využívala umělá inteligence. Líbil by se jí učící se algoritmus pro analýzu velkého množství dat, například z testování motorů.
  • „I když zbožňuju svoji Teslu, nechystám se přejít k nim do firmy. Miluji SpaceX.”
Narušování letového provozu

Jedna z dotazujících si stěžovala, že starty raket mají velký dopad na letecký provoz kvůli souvisejícím uzavírkám letového prostoru a že někde slyšela, že SpaceX preferuje starty ve dne, protože je to lepší PR, když je raketa vidět. Gwynne odpověděla, že to je hloupost, protože čas startu určují fyzikální zákony. Ale čím silnější raketa je, tím větší flexibilitu má z hlediska startovního okna. Zároveň upřesnila, že u některých startů má SpaceX dvě možná okna, které dělí 12 hodin, a v takových případech firma okno vybírá podle předpovědi počasí. Přiznala, že ale neví jistě, jestli se při rozhodování bere ohled na dopad na letecký provoz. S úsměvem pak dodala, že pro ni jsou lepší noční starty, protože je menší šance, že její zaměstnanci budou místo práce nebo spánku sledovat start.

Budoucí projekty a vesmírný turismus

Loď systému BFR na Marsu (Zdroj: SpaceX)

  • „Raketa s Crew Dragonem pro misi DM-1 bude vztyčena na rampě ještě před koncem roku. Start proběhne, až bude připravena NASA.”
  • „Vývoj BFR začal před 5–6 lety.”
  • „Do deseti let dopravíme lidi na Mars. Já sice na Mars letět nechci, ale chci, aby lidstvo časem dokázalo cestovat mezi hvězdami.”
  • „Existuje překvapivě hodně lidí, kteří jsou ochotní si zaplatit cestu do vesmíru. Někteří chtějí obletět Měsíc a další si chtějí na víkend odpočinout v Dragonu na orbitě Země. Já na to nemám peníze, ale jiní ano a a mají o to zájem.”
  • Gwynne je velmi natěšená na systém osobní přepravy po Zemi pomocí rakety BFR. Jelikož však půjde o službu poskytovanou koncovým zákazníkům, SpaceX bude potřebovat spoustu nových pracovníků – obchodníky, obsluhu dopravních lodí, právníky atd.  Aerolinky se však nemusejí bát, systém jim nemá přímo konkurovat, spíš jej doplňovat. Nebude to služba pro každého a letenky budou stát několik tisíc dolarů. BFR při takovém letu prý pojme zhruba 100 lidí. Ironií je, že nejdéle bude trvat cesta lodí na mořskou startovní plošinu a zpět. Lodě ale prý budou velmi rychlé, aby to „nebyla nuda”.

Jedno ze dvou videí, ze kterých jsem čerpal (rozhovor s Deschem byl mezitím smazán, ale k dispozici je alespoň textový přepis):




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
32 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře