Falcon 9 se už měnit nebude, SpaceX se místo toho soustředí na “radikálně změněné” BFR

Elon Musk se nikdy netajil tím, že touží po dosažení kompletní znovupoužitelnosti Falconu 9. První stupeň už je běžně používán opakovaně a na záchraně aerodynamických krytů se také pracuje, ale znovupoužitelnost horního stupně je vzhledem k jeho orbitální rychlosti o dost komplikovanějším problémem. Elon Musk však jednou za čas naznačí, že uvažuje o nějaké nové metodě či experimentu, který by konečně umožnil bezpečný návrat horního stupně z orbity, aby mohl být později použit znovu. Tomu je však nyní konec, protože Musk na Twitteru prohlásil, že plány na znovupoužitelnost horního stupně Falconu 9 byly uloženy k ledu a SpaceX se bude místo toho soustředit jen na vývoj rakety BFR. Pojďme se tedy ohlédnout za minulými Muskovými prohlášeními o znovupoužitelnosti horního stupně a také se podíváme na to, co aktuální tweety znamenají pro budoucnost Falconu 9.

SpaceX v roce 2011 vydalo oficiální animaci, která světu představila ambiciózní plány firmy vyvinout zcela znovupoužitelný raketový systém Falcon 9. Ukázaná vize motoricky přistávajícího prvního stupně se pak stala realitou v prosinci 2015, když během mise Orbcomm-2 poprvé úspěšně přistál první stupeň Falconu 9. Video také ukazovalo motoricky přistávající loď Dragon, což je věc, která je pro SpaceX sice technicky proveditelná, ale z různých důvodů z těchto plánů nakonec sešlo a Dragony tedy nakonec budou nejspíš vždy přistávat v moři na padácích. Dnes nás však nejvíce zajímá znovupoužitelný horní stupeň, který byl ve starém videu vidět taky. SpaceX si představovalo horní stupeň vybavený tepelným štítem, který by po průletu atmosférou motoricky přistál na pevnině:

Od vydání videa se však SpaceX soustředilo hlavně na projekt znovupoužitelnosti prvního stupně, který tvoří zhruba 60 % ceny celé rakety a jeho záchrana je technicky snazší než v případě horního stupně. První reálné pokusy o přistání prvního stupně začaly v září 2013 a po několika explozivních neúspěších došlo k prvnímu úspěchu na konci roku 2015 během mise Orbcomm-2. SpaceX se pak velmi rychle dostalo do fáze, kdy se z přistání prvních stupňů stala v podstatě rutinní záležitost. Elon Musk tedy opět začal pošilhávat po znovupoužitelnosti horního stupně.

Jedno z mnoha úspěšných přistání prvního stupně Falconu 9 (Foto: SpaceX)

Musk v dubnu 2017 řekl, že zvažuje během demonstrační mise Falconu Heavy provést nějaký experiment se záchranou horního stupně. K tomu nakonec nedošlo, ale Muska opakovaně použitelný horní stupeň stále lákal. To potvrdila Gwynne Shotwell na podzim 2017, když řekla, že SpaceX plánuje s horním stupněm Falconu 9 měkce přistát do vody. Dodala však, že cílem by bylo získání dat pro vývoj BFR, nikoli znovupoužitelnost horního stupně Falconu. V dubnu 2018 pak Elon Musk na Twitteru oznámil, že se SpaceX pokusí o návrat horního stupně z orbity pomocí obřího balónu. Nic ale evidentně nebylo definitivní, protože před necelými dvěma týdny Musk představil upravený plán, podle kterého SpaceX upgraduje horní stupeň Falconu 9 po vzoru chystané rakety BFR a vznikne tak “miniBFR”. To mělo urychlit vývoj velkého BFR.

Falcon 9 s miniaturním BFS na špici – tak tomu je konec (Autor: /u/purpleefilthh)

A tím se dostáváme do současnosti, kdy je všechno zase jinak. Musk 17. listopadu, tedy pouhých 10 dnů po oznámení plánu na “miniBFR”, na Twitteru napsal:

SpaceX už neplánuje upgradovat druhý stupeň Falconu 9 v zájmu znovupoužitelnosti. Místo toho zrychlujeme [vývoj] BFR. Nový design je velmi vzrušující! Krásně neintuitivní.

Následně upřesnil, že nový design představuje “radikální změnu” od verze BFR, kterou Musk představil letos v září v rámci oznámení projektu dearMoon. Čím přesně se bude nové BFR lišit, ale zatím nevíme. Co se týče budoucích úprav Falconu 9, Musk k tomu dodal:

Pro F9 už nejsou plánovány žádné upgrady. Pouze malé úpravy pro zlepšení spolehlivosti, pokud to odsouhlasí NASA a USAF.

Vypadá to tedy, že došlo k přehodnocení plánů a místo toho, aby byl Falcon 9 využit pro experimenty, které by byly užitečné pro vývoj plnohodnotného BFR, SpaceX už nechá Falcon 9 být a vše bude testovat rovnou s BFR. Ostatně Falcon 9 Block 5 byl vždycky plánován jako finální varianta této rakety, tudíž zmínky o znovupoužitelném horním stupni byly poněkud zvláštní. Nicméně důvodem pro odklon SpaceX od Falconů rovnou k BFR by mohlo být také to, že vývoj této megarakety nejspíš pokračuje dobře, takže je jednodušší soustředit se přímo na něj.

Například aktuální fotky „špionů” z webu Teslarati ukazují, že SpaceX už dokončilo (nebo téměř dokončilo) zakulacenou kompozitovou sekci nádrže pro prototyp kosmické lodi BFS, se kterou chce firma příští rok provádět zkušební skoky v jižním Texasu. Prototyp se prozatím vyrábí v rozměrném stanu v losangelském přístavu, než se o kousek vedle dostaví plnohodnotná továrna. Už dříve jsme mohli vidět také fotky válcovité sekce BFS. Pro představu, tyto díly mají průměr 9 metrů!

Vývoj a výroba BFS tedy pokračují slibně a pokud budou brzy připraveny také motory Raptor, začátek testování protypu BFS v Texasu v roce 2019 by se mohl stihnout.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ales

Tak asi je snazsi vyrobit zmenseny model jako kdysy delali s dragonem. A to zmensene bfr nacpat pod kryt v F9. Na testy by to byl dobry napad. Nikdo nemuzete dokazat ze se to nestane 😂

Matem

Asi to je hloupí dotaz, ale Elon řekl, že došlo k radikální změně designu BFR oproti tomu DearMoon designu?

Matem

Díky za odpověď.

Jiří Hadač

Ona je otazka taky design ceho. 🙂 z venku nemusi byt zmena zadna.

Ivo Janáček

No a nebo konečně odstranili ty nesmyslně obrovská okna. 🙂

Martin

Jop, okná sú nezmysel – určite prešli na silové polia 😉 😀 😀

Ivo Janáček

Aha, tak tedy raději vysvětlím. Ta velká okna, která jsou na návrhu jsou velice nepraktická, je to bezpečnostní riziko a hlavně z hlediska hmotnosti jsou značně nevýhodná. Jinými slovy, myslel jsem to tak, že budou nahrazena menšími a částečně zrušena.

Martin

of course 🙂 to bol len vtip 😉

Milan

No spíš bych řekl, že design BFR bude zachován. Nový design bude mít BFS

Viktor

Porad to ale podle me nevylucuje nejake testy na druhem stupni napr. zpusob sestupu pomoci kachnich ploch atd. Jak se o tom v minulych dnech mluvilo,ne?

Viktor

Uprime na miniBFR jsem neveril ani pred tim..chapal jsem to vzdycky jako zkousky jednotlivych systemu na druhem stupni “zdarma”..

Zdeněk

Nějaká vizualizace nové BFR?

Roman

Nic. Spiš mě připadá, že ani sami nevědi co chtěj postavit 🙂

vencour

Neznáme přesné požadavky a domluvy s potenciálními zákazníky. Takže je možné, že nějaké optimalizace probíhají za pochodu.

Jiří Hadač

Na druhou stranu, Elonovo prohlášení neobsahovalo nic, co by naznačovalo, že došlo ke změnám v designu.

Milan

Naopak, sdělení na Twitteru říká, že se design změnil radikálně.

https://twitter.com/FrameshiftShark/status/1063866097903050753

Jiří Hadač

Já sem ten článek četl asi nepozorně, omlouvám se za to. Máš pravdu Milane.

Milan

O nic nejde, spíš bych uvítal to kdyby neměnili co chvíli design. Testy BFS by měly začít dle vyjádření SPACEX ve 2019.

Entes

Ani mi to nevadi.