Mise Starlink 5-13

<< Informace Články Fotky Videa Aktuálně >>

Základní informace

  • Datum startu: 7. 7. 2023 21:29:50 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Další várka družic pro satelitní konstelaci Starlink (48 kusů)
  • Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlink v1.5 má hmotnost kolem 309 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1063.12)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země (337 km x 229 km s inklinací 43°)
  • Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova kosmická základna, Kalifornie, USA)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Další mise s družicemi pro konstelaci Starlink společnosti SpaceX, která nabízí rychlé satelitní připojení k Internetu, časem s globálním pokrytím.
  • Každá družice Starlink první generace měla hmotnost 260 kg a obsahovala čtyři fázové antény a dvě parabolické. V tomto případě ale jde o družice typu v1.5, které navíc obsahují laserová pojítka pro vzájemnou komunikaci na orbitě, takže hmotnost každé družice je přibližně 309 kg. Konstrukce satelitů Starlink je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu.
  • Tato mise nesla družice pro „Group 5“ neboli pátou orbitální slupku konstelace Starlink. Ta má sklon 43° vůči rovníku a po dokončení bude obsahovat 2500 družic ve výšce 530 km. Tato slupka byla schválena v rámci licence pro provoz sítě Starlink druhé generace.
  • Počet již vynesených družic Starlink a další statistiky najdete spolu s informacemi o průběhu budování konstelace na stránce Stav konstelace Starlink. Přehled nefunkčních družic a deorbitací najdete zde.
  • Šlo o další misi, při které z důvodu snížení nákladů byla na druhém stupni použita zkrácená tryska vakuového motoru Merlin. Ta byla poprvé otestována na misi Transporter-7. Tryska je levnější, ale zato o něco méně výkonná, a proto je využívána jen u méně náročných misí, kde není potřeba maximální nosnost rakety. Kvůli zmenšené trysce na druhém stupni zažehává první stupeň v rámci přistání odlišný počet motorů. Částečný zpětný zážeh se neprovádí, vstupní zážeh používá pouze jeden Merlin místo tří a přistávací zážeh naopak používá tři motory místo jednoho. Tento typ přistávacího zážehu byl v minulosti používán pouze u bočních stupňů Falconu Heavy.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která byla umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 668 km od místa startu.
  • SpaceX se při této misi pravděpodobně pokusilo záchranu aerodynamických krytů. Loď GO Beyond pro tyto účely byla umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 668 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, zda se kryty podařilo zachránit.
  • Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý. Jedna jeho polovina letěla počtvrté a druhá už posedmé.
  • Vývoj data startu: červenec 2023 → 2. července 2023 → 6. července 2023 → 7. července 2023

Související články

Fotky

Videa

Záznam oficiálního přenosu ze startu:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Jak funguje konstelace Starlink:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře