Motor Raptor dosáhl rekordního tlaku v komoře, příští exemplář má být ještě lepší

Elon Musk se na Twitteru pochlubil, že metanový motor Raptor, který pohání raketu a loď Starship, dosáhl během testování rekordního tlaku ve spalovací komoře ve výši 330 barů, aniž by vybuchl. SpaceX si přitom při vývoji Raptoru dalo za cíl dosáhnout tlaku 300 barů, a i to bylo mnohými považováno za dost ambiciózní.

Rekord v této kategorii momentálně drží ruské motory řady RD-180 s tlakem kolem 262 barů. Tuto hodnotu přitom Raptor překonal už loni v únoru. Nutno však dodat, že to zatím není fér srovnání, protože motory RD-180 dokáží udržet tlak 262 barů spolehlivě a po mnoho minut. Navíc při testování prokázaly 10% rezervu, takže reálně dokážou udržet ještě o něco vyšší tlak. Oproti tomu Raptor nyní dosáhl tlaku 330 barů jen na okamžik.

Test ruského motoru RD-180 v roce 1998 (Foto: NASA)

Na grafu výše, který nasdílel Elon Musk, je vidět, že motor běžel přibližně minutu a z toho asi 20 sekund udržoval tlak 300 barů či vyšší. Výhledově je potřeba, aby Raptor zvládal udržet takový tlak po mnoho minut a hlavně opakovaně a bez nutnosti provádět opravy mezi jednotlivými starty. Nicméně i tak je aktuální milník dobrým znamením, že vývoj Raptoru pokračuje dobře a jeho provoz s nominálním tlakem 300 barů je dosažitelná meta.

Ruský RD-180 ale využívá jiné palivo než Raptor, takže by možná bylo lepší srovnání s podobnějším motorem. Americká společnost Blue Origin vyvíjí motor BE-4, který je v mnoha ohledech podobný Raptoru. Také spaluje metan, má uzavřený cyklus (i když nikoli „full-flow“, nýbrž „oxygen rich“) a také má mít podobný tah 240 tun (Raptor má mít 200–250 tun). Motor BE-4 ale má oproti Raptoru jen poloviční operační tlak v komoře (134 barů) a je větší a těžší. Bude tedy nejspíš mít horší poměr tahu vůči hmotnosti. Finální čísla se ale ještě můžou změnit. Motor BE-4 má poprvé letět příští rok na raketě Vulcan Centaur.

Porovnání parametrů různých raketových motorů. Některé hodnoty jsou jen předběžné, nebo jde jen o odhad. (Autor: Everyday Astronaut)

Raptor je navíc nadále vylepšován a upravován. Elon Musk uvedl, že momentálně se chystá už testování motoru se sériovým číslem 40, který na rozdíl od Raptoru, který dosáhl tlaku 330 barů, obsahuje další vylepšení. Musk upřesnil, že tlak 330 barů u Raptoru znamená maximální tah 225 tun, přičemž motor je schopen tah přiškrtit na 90 tun, tedy přibližně na 40 % maxima. Minimální hodnotu tahu by prý bylo možné ještě snížit, ale vyžadovalo by to složitější konstrukci motoru. Omezujícím faktorem snižování tahu je riziko „flameoutu“ ve spalovací předkomoře Raptoru.

V jiném tweetu pak Elon Musk uvedl, že u Raptoru by nakonec mělo být možné dosáhnout podobného poměru tahu a hmotnosti jako u Merlinu. Ten je v této kategorii světovým rekordmanem, ale Musk podotkl, že na začátku vývoje měl Merlin poměr tahu a hmotnosti o polovinu horší než dnes. Aktuální pokroky ve vývoji Raptoru možná Muska vedly k zaujetí optimističtějšího postoje, protože v minulosti tvrdil, že si není jistý, zda bude možné u Raptoru dosáhnout tak dobrého poměru tahu a hmotnosti jako u Merlinu.

Merlin 1D (vlevo) vedle Raptoru (Foto: @brandondeyoung_)

A jako zajímavost na závěr Musk uvedl, že název motoru Raptor je zkratka z „velociraptor“, tedy druhu dinosaura. Možná si ale jen dělá legraci, protože je to v přímém rozporu s tím, co řekl Tom Mueller, hlavní konstruktér motorů ve SpaceX. Ten v roce 2018 vysvětloval, podle čeho jsou pojmenovány motory firmy, a jasně řekl, že název Raptor je odvozen od dravých ptáků, nikoli dinosaurů.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře