Finální část přeložené prohlídky Starbase s Elonem Muskem

Před měsícem jste si u nás mohli přečíst velké shrnutí rozhovoru Everyday Astronauta s Elonem Muskem, který se věnoval převážně Starship. Rozhovor ale má přes 2 hodiny, takže pochopitelně nebylo možné zahrnout do článku vše a soustředil jsem se v něm hlavně na novinky a zajímavosti, které jsme nikdy předtím neslyšeli. Navíc součástí rozhovoru je také prohlídka areálu SpaceX ve Starbase, a tu je potřeba vidět na vlastní oči.

Petr Voříšek se ale rozhodl celý rozhovor přeložit do češtiny a po prvním a druhém dílu tu pro vás nyní máme titulky také k finální části.

Třetí část rozhovoru se odehrává přímo na orbitální rampě a video nabízí unikátní náhled do „běžného“ pracovního dne v životě Elona Muska. Po příjezdu na rampu mu jeho podřízení podají hlášení o aktuálním dění a informují ho o plánovaných úkonech na následující hodiny. Rozhovor byl natočen den před instalací 370tunového vypouštěcího stolu, a tak vrchní vedoucí provozu Starship Sam Patel vzal Elona přímo na místo, kam měl být stůl usazen, a  informoval jej o plánu instalace.


Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
9 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

Pokud se to nepovede, Bude to ohnivá koule. To je vlastnost
kapalneho metanu s malým explosivnim účinkem. Vodík je v tomto horší. FAA má starost o sluch fandů starship. Tak ať si daj sluchátka. A nebo online přenos.

PetrV

Diky za zprostredkovani slozitosti vystavby starbase. Hodně štěstí.

Petr Voříšek

K termínu “QD hoods” jsem našel zajímavou teorii na NSF fóru – https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=54355.340

Uživatel Crispy se domnívá, že by to mohly být záklopky na vnitřní straně vypouštěcího stolu. Motory na vnějším okraji boosteru by měly být používány pouze při startu, takže není důvod táhnout s sebou součástky potřebné k zažehnutí motorů i pro motory, které se už za letu spouštět nebudou. Přípravou na zažehnutí je například ochlazení motoru. Manipulace předstartovních kapalin tedy možná byla přesunuta z boosteru do vypouštěcího stolu a až se před startem mechanismus schová do útrob stolu, QD hoods se zaklopí a ochrání ho před odlétávající raketou.

https://pbs.twimg.com/media/E8BpezoXEAEOnk8?format=jpg&name=large

Po odstranění přistávacích nohou, tankování Starship skrz booster či mechanismu na sklápění roštových kormidel by se tak mohlo jednat o další zajímavý způsob odlehčení rakety a přesunutí součástek nepotřebných během letu na pozemní vybavení startovací rampy.

Petr

diky!!! už jsem myslel že 3 část nikdo nepřeloží jaká to byla doba 🙂 ale diky !!!

Michal Andrej

Táto tretia časť ma sklamala. Elon bol už zjavne unavený a vlastne nič zaujímavé nepovedal.

Erx

Tak ale zas… Si vezmite, že video zodpovie na otázky aj tým, ktorým to žiaden podnikateľ a majiteľ najprogresívnejšej firmy na svete nepotrebuje prezrádzať. Si vezmite ázijských kopírovačov. Čiže je vôbec zázrak, že Elon niekoho pustil do Starbase-u s kamerou a že sa s ním mohli poprechádzať po areáli ako aj po stanoch.

poil532

Nejdříve jsem viděl originál, ale musím překlad pochválit. Na Elonovi bylo tu a tam vidět, jak má v hlavě něco jiného, než jen odpovědi na otázky.
Je docela fascinující, kam se to v Boca Chica pohlo, když docela nedávno tam byla jen nějaká skládka.
A když kouknu na poslední prototypy, tak je vidět, jak umějí spasovat a svařit jednotlivé prstence či jiné díly, aniž by se výrazně deformovaly. Jak asi řeší pnutí v materiálu po svaření?
Zajímalo by mne taky, pokud nepoužijí deflektor spalin na orbitální rampě, jestli by se dal otestovat start z mořské plošiny, když by základ rampy mírně utopili ve vodě. Něco jako správně hluboký bazének. Tedy jestli by ty kapičky odlétající vody nefungovaly jako drobné projektily. Pokud není přijatelnější, když odlétává písek, beton, nebo drobnější kousek rampy.

Naposledy upraveno před 28 dny uživatelem poil532
Jiří Lacina

Velké díky za překlad.

Pavel

Moc díky za dokončení třetí části ! Člověku z toho leze mráz po zádech 😉