Rychloprávy #36: Měsíční základna v roce 2025, dílenské zpracování Tesly, nový zákazník pro Falcon Heavy, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky o všech Muskových firmách. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
Dnes mimo jiné zjistíte, jak chce Tesla zlepšit dílenské zpracování, o kolik je Model X efektivnější než Jaguar I-PACE a jak bude fungovat pokročilé automatické parkování. Dále si prohlédnete skafandry SpaceX a simulátor Crew Dragonu, dozvíte se o novém zákazníkovi pro Falcon Heavy a zjistíte, kdy se dočkáme základen na Měsíci a Marsu.
Historická LC-39A
Floridská rampa LC-39A, kterou SpaceX od roku 2014 pronajímá, má za sebou úžasnou historii. Kromě mise Apollo 11 odtud startoval také úplně poslední raketoplán a první Falcon Heavy. Navíc by odtud už příští rok měli opět startovat astronauté, tentokrát v lodi Crew Dragon. Rampa je součástí Kennedyho vesmírného střediska.
Raketoplán vs. BFS
Loď BFS s každou další změnou stále více připomíná klasický raketoplán (i když opravdu jen na první pohled, fungovat budou naprosto odlišně). Jeden fanoušek nyní vytvořil povedené porovnání velikosti raketoplánu s nejnovější verzí lodi BFS, která bude mít na délku 55 metrů. Objem nákladového prostoru raketoplánu byl 300 m3, zatímco BFS má mít přes 1100 m3 hermetizovaného prostoru. Nosnost raketoplánu byla zhruba 27 tun na LEO, přičemž BFS tam má být schopno vynést 100 tun.
Tesla a slícování dílů
Vozům Tesla bylo obzvláště v dobách, kdy začínala výroba nových modelů, vytýkáno ne zrovna ideální slícování dílů karoserie, které vedlo k nehezkým mezerám mezi nimi. Problém se objevoval také u dříve vyrobených kusů Modelu 3. Tesla v dubnu 2018 na kritiku reagovala tím, že novější kusy jsou na tom o zhruba 40 % lépe a dílenské zpracování je srovnatelné s vozy značek Audi, BMW či Mercedes. Elon Musk následně zaměstnancům rozeslal email, ve kterém řekl, že i když je na tom Model 3 už dobře, je pořád co zlepšovat a cílem je dosáhnout kvality slícování, která je 10x vyšší než u ostatních aut.
Nyní si Tesla nechala patentovat speciální systém upnutí dílů karoserie, který je navržen pro minimalizaci mezer mezi díly, jelikož umožňuje úpravu jejich narovnání i po smontování. Není jasné, jestli Tesla tuto vychytávku už používá při výrobě, nebo se to teprve chystá, ale pokud se technologie osvědčí, mohlo by to navždy vyřešit problémy s nepřesným slícováním dílů. Velké mezery mezi díly předního a zadního kufru můžete vidět například na těchto fotkách jednoho z prvních vyrobených kusů Modelu 3:
Efektivita elektromobilů
Dálniční test srovnal Teslu Model X s novým Jaguarem I-PACE a vyšlo najevo, že Tesla je mnohem efektivnější z hlediska spotřeby energie. I-PACE měl průměrnou spotřebu 22,5 kWh na 100 km, zatímco Model X měl spotřebu 17,5 kWh na 100 km, přestože je větší a o čtvrtinu těžší než I-PACE. Je to jeden z mnoha příkladů toho, že Tesla má v oblasti baterií a elektroniky před konkurencí náskok. Nemluvě o tom, že Model X se začal vyrábět už před pár lety a novější Model 3 využívá jiný formát bateriových článků a vylepšený bateriový modul. Video a více informací najdete v článku na Teslarati.
Lepší automatické parkování
Elon Musk oznámil, že zhruba za 6 týdnů bude vydána aktualizace softwaru pro Tesly, která zpřístupní funkci Advanced Summon. Ta je součástí Autopilotu a umožní pokročilejší automatické parkování či vyjíždění z garáže. Momentálně je systém dost primitivní a pro detekci překážek používá jen ultrazvukové senzory, ale po aktualizaci bude využívat i všech 8 kamer. Díky tomu bude možné auto mobilem přivolat k vám, přičemž se bude vyhýbat překážkám. Někdy příští rok pak bude auto dokonce schopné díky Autopilotu samo najít parkovací místo kdekoli na parkovišti, přečíst informační cedule a následně zaparkovat, aniž byste museli být v autě. Zároveň bude možné auto kompletně řídit na dálku jako hračku. Ukázky současných funkcí Summon a Autopark:
Nácvik astronautů a nové skafandry
Astronauté NASA se nadále připravují na první pilotované mise soukromých lodí Crew Dragon a Starliner. V říjnu proběhl nácvik evakuace rampy LC-39A (více informací v článku na Kosmonautix.cz) a NASA také aktuálně vydala video z tréninku astronautů Boba Behnkena a Douga Hurleyho, kteří budou tvořit první posádku Crew Dragonu. Video v rozlišení 4K zachycuje oba astronauty ve skafandrech SpaceX uvnitř simulátoru Crew Dragonu. Za zmínku stojí překvapivě pomalá reakce dotykových obrazovek na vstupy astronautů. Zajímalo by mě, jestli se takto bude chovat i finální verze ovládacího systému.
Další mise pro Falcon Heavy
V půlce října jsme informovali, že SpaceX získalo nového zákazníka pro svou obří raketu Falcon Heavy, a nyní se objevila informace o dalším. Společnost Viasat si totiž zvolila Falcon Heavy pro vynesení jednoho ze satelitů ViaSat-3 v období 2020–2022. Satelit bude vynesen “skoro až na geostacionární dráhu”, což znamená, že družice bude v provozu dříve, než kdyby byla vynesena jen na klasickou dráhu přechodovou ke geostacionární. Možnost takového letového profilu je jednou z hlavních výhod Falconu Heavy.
Nejsilnější raketa současnosti zatím letěla jen jednou, ale už je certifikována pro armádní mise a na následující roky má už celkem pět potvrzených startů. Příští rok by měl Falcon Heavy letět rovnou dvakrát (mise Arabsat 6A a STP-2).
Základna na Měsíci
Elon Musk na Twitteru prohlásil, že měsíční základna by mohla vzniknout už v roce 2025. Nedávno stejným způsobem odhadoval, že základna na Marsu by mohla být postavena v roce 2028. Jedná se o velmi optimistické odhady, především kvůli tomu, že SpaceX nemá v této oblasti skoro žádné zkušenosti a zatím nenavázalo oficiální spolupráci s žádnou firmou či vládní agenturou, která by mohla se stavbou základny pomoci.
Vesmírný angličák
Hračkářská společnost Mattel začala prodávat speciální edici Hot Wheels modelu Tesly Roadster na oslavu jeho vynesení do vesmíru během demonstrační mise Falconu Heavy. Skutečný Roadster byl tehdy vyslán až za oběžnou dráhu Marsu, přičemž na palubní desce vezl právě červený “angličák” Hot Wheels. Nová edice obsahuje fotku Roadsteru z oběžné dráhy a má upravená kola, aby vůz lépe odpovídal Muskově autu, který teď krouží kolem Slunce. Více informací o této hračce najdete na webu collectSPACE.
Nejčtenější články od posledního vydání Rychlozpráv:
- Nové jméno pro BFR, Tesla nemá konkurenci, futuristický pickup, a další novinky z rozhovoru s Elonem
- Tesla překvapila! Má za sebou nejlepší kvartál v historii a je opět zisková díky slušné marži u Modelu 3
- Elon Musk provedl čistku mezi manažery SpaceX, aby Starlink mohl být zprovozněn co nejdříve
- Projekt Starlink nabírá rychlost, ale první test možná nebyl zcela úspěšný
- Co všechno může překazit start Falconu 9?
- Mise Starlink 9-7 - 11. 10. 2024
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
ostatne automobilky lahko postavia, ostatne automobilky lahko dobehnu… pani, uvedomte si ze tesla je software na kolesach. Okopirovat plechy alebo baterky je lahke, ale poculi ste uz o okopirovanych windows? Dobehla IBM Microsoft, ked zistila ze jej uteka vlak? Pomohlo jej ze ma nasobne viac zdrojov?
to prirovnanie tesly k mrkvosoftu fakt sadlo 🙂 ani nevies ako, ale nie tak ako si ty myslis
Ale jistě, ještě že jste tady Vy, abyste nám to pořádně vysvětlil:D Co bychom si bez Vás počali:)
Je to velmi podobné spíše Applu, kdy vyšel nový iPhone a Balmer říkal, že se žádný neprodá.
O Tesle také všechny zaběhlé automobilky tvrdili, že zkrachuje, nikdy nedosáhne zisku, atd., atd.
Myslím, že se situace bude opakovat, bohužel než se tak stane, budeme muset číst komentáře nepřejících jedinců…:)
neurazaj apple 🙂
jobs by opovrhoval elonom za to ake nekvalitne vyrobky dokaze pustat na trh
ak by bol elon zodpovedny za kvalitu vyroby v apple a vyrabal by tak “kvalitne” ako vyraba tesla tak by u jobsa velmi nepochodil 🙂
alebo si myslis, ze by jobs toleroval taku kvalitu spracovania aku maju tesly?
Tesla se učí za pochodu. Jestliže vstoupíte do nového oboru, tak samozřejmě z počátku bude kvalita Vašeho produktu nižší, tomu se nevyhnete. Stejně tak kvalita produktů Applu byla v samém počátku samozřejmě nižší, než se naučili co a jak…nebo si myslíte, že pokud byste rozjel vlastní podnik, tak od samého začátku budete vyrábět 100% kvalitní produkty? To přijde až s časem, dostatečným kapitálem a zkušenostmi. Pracuji ve výrobním podniku a sám jsem byl u samých začátků naší výroby, troufám si tedy tvrdit, že o tom mám nějaké povědomí.
Co se Elona Muska týká je to osobnost hodná obdivu a je směšné, že tady v diskuzi zpochybňujete někoho, kdo postavil raketu zásobující ISS a automobilku konkurující nadnárodním gigantům. Buďme rádi, že takoví lidé jsou.
to nieje pravda, ze kvalita produktu bude nizsia ked zacinas v novom obore a hlavne by to nemalo platit pri exkluzivnych vyrobkoch
vsetko je to o kontrole kvality a nastaveni firmy, su firmy ktore zacinali a mali od zaciatku kvalitu vyroby na vysokej urovni, lebo nemali okolo seba vybudovany kult osobnosti ako sa to je pri elonovi
proste kvalita jeho aut nedosahuje kvalit aut v danej cenovej triede, to je nespochybnitelny fakt
a neobstoji ani ten tvoj argument o zacinani v obore lebo tesla je tu uz riadne dlho, to nieje firma s 2-3 rocnou historiou
Jaké mate zkušenosti s najizdenim výroby nového produktu?
Jinak samozřejmě první výrobní šarže jsou většinou horší než ty další. Nebo ve Vašem vesmíru nejdříve něco vyrobíte, zjistíte co jde udělat lépe a tak uděláte další produkt hůře?:D
ale no tak, uz prestan 🙂
to vazne chces tvrdit, ze ked automobilka zacina s novym modelom tak ma narok dodavat take nepodarky ako tesla pri modele 3? ved to normalny zakaznik nekupi, samozrejme svedok to kupi, ten ma inak nastavene priority
Narok sice nema ale dělaji to tak všichni. Jinak to ani nejde. Vyroba automobilu je moc složita. Tisice operaci tisice dodavatelu. Dalo by se řict co kus to original. Ze sve zkušenosti mužu mluvit jenom do karoserie. Nic nejde naplanovat do dokonalosti. Dalo by se řict, že v automobilkach jsou dva tabory. Jedni tlači na kvalitu a ti druzi na kvantitu. Pokud se vyrabi malo většinou vyhravaji ti co tlači na kvantitu. Až se vyroba ustaly na požadovanych čislech začnou vyhravat ti co tlači na kvalitu. Takle to chodi pořad dokola.
Větši blbost jsem dlouho neslyšel. Kvalita vyrobku je vždy nižši při začatku vyroby a nemusi ani jit o novy obor. Je to prostě tak. Ja osobně mam dlouholete zkušenosti s vyrobou aut. Dost věci se vychytava za pochodu a u dost věci se časem zjisti, že se dělaj ne zrovna idealnim zpusobem. Je vidět, že s vyrobou nemate žadne zkušenosti a placate tu blbosti. Tesla, že je tu řadně dlouho? Ani nevite jak šileně obtižné je založit automobilku z ničeho. Elektromobilita je z pohledu spalovacich motoru, ktery je tu s nama uz teměř 150 let stale v plenkach. Co se tyče kvality tak tohle tema bych vubec nevytahoval. Problem s kvalitou maji všechny automobilky a spousta věci se tutla jak jen muže ale to tu rozebirat nebudu pač muj zaměstnavatel by nebyl moc rad:) Zajimave je, že většinou maji problem s kvalitou akcionaři, kteři sazeji na pokles ceny akcii.
Naprostý souhlas, hlavně co se délky historie týká.
ktora automobilka pri aute za radovo 50k dolarov mala tak nekvalitne spracovanie ako tesla pri modele 3?
Špatné lícování plechů je sice vada na kráse, ale žít se s tím dá. Navíc už to prý mají vyřešené.
ale nebavime sa o aute za 10k, ale o aute za 50k a tam uz ide aj o tu krasu nie len ucel
Peter prostě rozumí všemu, a to naprosto dokonale. To jste ještě nepochopili? 😉
Ne to se neda pochopit spis mě to připada jak trolleni. 🙂
Také si říkám, jestli zkratka jen netrolli.
Ano, to je téměř jisté. Jemu jde hlavně o to, zvýšit si tady (zřejmě něčím pošramocené) ego a nasrat u toho všechny kolem. To je vše.
Být správcem tohoto webu, už má dávno ban.
U toho automatického vyjíždějí a zajíždění do garáže mě teď napadlo, že stejně člověk bude muset do garáže přijít a připojit nabíječku.
I to časem půjde automaticky. 😉
a bude to oznacene ako beta verzia a ked sa nieco doje… tak to tesla zvali klasicky na zakaznika, ze ved on je zodpovedny za auto a nema sa spoliehat na beta verzie 🙂
ale nutno dodat, ze tu zlyhavaju aj statne organy a nemaju dovolit rozne autonomne funkcie bez toho aby automobilky neprevzali za ne plnu zodpovednost. jednoducho chces ponukat autonomne funkcie? no tak sa za ne zaruc alebo ich neponukaj.
Díky za shrnutí, jinak si dovolím malé upozornění na překlep v textu ….”o kolik je Model X efektivnější než Jaguar I-PACE a jak bude bude fungovat “
Základna na Měsíci by mohla být již v roce 2025 a na Marsu 2028 – optimistické odhady.
Pro mě to jsou pesimistické odhady. Bože, to mě už potáhne na padesátku. Chtělo by to nasypat prachy a zrychlit. Dovolím si citaci Buzze Aldrina – Slíbili mi základnu na Měsíci a místo toho jsem dostal iPhone.
Základna ma Marsu byla vyčíslena na 2,1 trilionu USD. To je pro porovnání méně, než kolik vyšla americké daňové poplatníky válka v Iráku (ta stála 2,4 trilionu USD), nebo tři armádní rozpočty US Army v době míru. Pokud vezmu v potaz, že rozloha Marsu se rovná rozloze souše Země, že by to přineslo obrovský technologický rozmach a tisíce nových vysoce kvalifikovaných míst a totální dominanci ve vesmíru, tak zdrženlivost v otázce vesmírných cílů amerických leaderů mi nepřipadá rozumná.
A ještě rovnou odpovím na otázku, zdali nebude riziko vyslat kosmonauty na Mars. Samozřejmě, že to riziko bude. S největší pravděpodobností se to neobejde bez obětí. Ale určitě jich bude méně než 4,424 mrtvých a méně než 31tis vážně zraněných. To je opět pro srovnání se ztrátami amerických vojáků a podpůrného personálu. Proč je pro americké politiky válka akceptovatelné riziko a rozumný výdaj a dobývání Marsu není ?
Jednoducha odpoved. Penize. Velke zbrojarske korporace potřebujou valku. Bez valky nejsou zbrane a beze zbrani nejsou penize. Americka vlada je doslova prolezla lidma co lobujou za zbrojařske firmy.
To je svatá pravda. Nicméně zbrojaři jsou i výrobci vesmírných raket, obytných modulů a spacecraft technologií. Prakticky vesmír je volné pole, kde se dá vyrejžovat obrovkej balík (mám na mysli sát prachy z veřejného rozpočtu). Docela se divím, že netlačí více na pilu. Na Měsíci a Marsu vidím obrovský potenciál, který zatím zůstává ladem.
https://www.youtube.com/watch?v=swB7v-wu3oU
dalsie porovnanie tesly a jaguaru, ale tentoraz to bolo dost vyrovnane a to isli rychlostou 130km/h kde sa prejavy vyssi aeroodpor jaguaru a aj tak ten rozdiel v spotrebe nebol velky a jaguar ma este aj vdaka vacsim gumam vacsi valivy odpor, takze opatrne s tymi vyhlaseniami, ze tesla ma velky naskok pred konkurenciou, ono tieto testy niesu az tak spolahlive ako si niektori myslia, lebo niesu tam rovnake podmienky jednemu moze do cesty “skocit” viac aut ako druhemu a uz je vysledok iny, jeden moze mat tazsiu nohu ako druhy a zas to zmeni vysledky
v tom teste ten co jazdil s teslou spominal, ze mal zapnuty chill mode, zatial co v jaguare take podla ich reci nieje. je to plus pre teslu, ale toto nieje nejaky velky technologicky pokrok to je otazka aktualizacie softwaru, ved aj tesla ho nahodila len pred rokom
I kdyby tahle dvě auta byla nakonec srovnatelná (což nejsou, podle EPA má Jaguar 73 MPGe, zatímco Model X se stejně velkou baterií má 92 MPGe), pořád by to znamenalo, že Jaguar je o 3 roky pozadu. Model X má ještě starý typ baterií. Ty nové v Modelu 3 jsou bezkonkurenčně nejlevnější na výrobu a zároveň je Model 3 velice efektivní – na jednu kWh ujede 6,6 km (měřeno systémem EPA), což je podle Tesly vyšší efektivita než kterýkoli jiný elektromobil s pohonem na všechna kola (konkurence prý dosahuje hodnot kolem 4,2 km na kWh). To je smrtící kombinace, kterou ostatní automobilky budou dlouho dohánět, obzvlášť když si většinou baterie jen kupují od třetí strany.
Pokusím se sem něco nakopírovat.
Zdroj: https://auto.idnes.cz/ecotest-adac-elektromobilita-tesla-nissan-hyundai-spotreba-dojezd-1d3-/automoto.aspx?c=A181031_112502_automoto_taj
Udávaná a reálná spotřeba podle ADAC Model Udávaná spotřeba (kWh/100 km)
Ecotest ADAC (kWh/100 km)
1. Hyundai Ioniq Electric 11,5 14,7
2. VW e-Golf 12,7 17,3
3. BMW i3 94 Ah 12,6 17,4
4. Smart Fortwo Coupé EQ 12,9 18,3
5. Opel Ampera-e First 14,5 19,7
6. Renault Zoe Intens 13,3 20,3
7. Nissan Leaf (ZE0) 15 20,5
8. Nissan Leaf (ZE1) 15,2 22,1
9. Tesla Model S P90D 20 24
10. Tesla Model X 100D 20,8 24
11. Nissan e-NV200 Evalia 25,9 28,1
Reálný dojezd a ztráty energie při nabíjení
Model Kapacita baterií (kWh) Energie pro nabití (kWh) Reálný dojezd (km)
1. Tesla Model X 100D 100 108,3 451
2. Tesla Model S P90D 90 94,5 393
3. Opel Ampera-e First 60 67,4 342
4. Renault Zoe Intens 41 49,5 243
5. Hyundai Ioniq Electric 28 30,9 211
6. Nissan Leaf (ZE1) 40 44,5 201
7. VW e-Golf 35,8 34,9 201
8. BMW i3 94 Ah 27,2 32,6 188
9. Nissan e-NV200 Evalia 40 46,9 167
10. Nissan Leaf (ZE0) 30 32,5 159
No moc to nejde, tak když tak mrkněte na zdroj případně zdroj zdroje. 🙂
Tak Tesla má náskok hlavně kvůli vybudované vlastní fabrice GIGA factory na baterie. Může nyní chrlit tisícovky aut denně a baterie postupně vylepšovat. Ostatní do aut dávají obyčejné monočlánky. Kdyby měly vyrábět tolik el. aut co tesla, nek neseženou tolik baterek.
praveze monoclanky sa velmi do aut okrem tesiel velmi nedavaju, to tesla bola priekopnikom davania obycajnych “notebookovych” clankov, teraz ich len zvacsila
ostatni davaju specialne na ten ucel vyrobene clanky
https://www.teslamagazin.sk/tesla-model-x-jaguar-i-pace-spotreba/
nic nieje take ciernobiele ako sa to na prvy pohlad zda 🙂
aj ostatne automobilky maju spolupracu s vyrobcami baterii tak ako tesla spolupracuje s panasonicom a niektore maju vlastne tovarne kde ich vyrabaju ako napr. daimler
Proto jsem napsal, že si je “většinou” kupují od třetí strany. Daimler je kromě Tesly zatím skoro jediná automobilka, která seriózně investuje do vlastní výroby baterií (ještě VW myslím staví/chystá nějakou továrnu na baterky, pokud se nepletu). Ostatní zatím jen kupují články od LG nebo Samsungu a nijak se nepodílejí na jejich vývoji. Jenže ti výrobci baterií mají omezené výrobní kapacity a i když je postupně navyšují, nabídka je pokud vím stále spíše nedostačující, takže většina automobilek nemůže vyrábět elektromobily ve velkém množství, i kdyby chtěla.
bmw ma tiez tovarnu resp. spolocny podnik
nissan ma spolocny podnik s nec a este s nejakou japonskou firmou tokin
….
a vyrobe kapacity az taky problem pre tieto automobilky niesu, ak usudia, ze je ten spravny cas tak fabriky sa rychlo postavia resp. prerobia tie svoje sucastne
velke automobilky maju vyhodu oproti tesle, ze maju neporovnatelne vacsie finacne moznosti, im nerobi problem zafinancovat aj niekolko fabrik ako je gigafactory naraz a nijak ich to neohrozi, lebo stale maju relativne stabilne prijmy zo spalovacich aut(samozrejme nie vsetky) a tie sa budu predavat este dlho a budu ziskove
tento rok bude mat napr. vw zisk cez 10mld. pre neho asi nebude problem financovat vystavbu fabrik na vyrobu baterii
kazda z firiem co vyraba baterie by ochotne isla do spolocneho podniku
problemy potom budu s dodavatelmi surovin ale to bude musiet riesit aj tesla, taziari predaju tomu kto da najlepsiu ponuku
a s tym,ze sa nijak nepodielaju na vyvoji, to je dost prehnane tvrdenie a hlavne ho nevies nijak dokazat
to, ze sa o niecom nepise v novinach neznama, ze sa to nedeje a nemozes vediet na co ci uz u seba doma ale vramci nejakej spoluprace tie automobilky robia. urcite nie vsetky ale vacsina z nich do toho investuje aj ked o tom netwituju
Chceš říct, že na tom vývoji baterek pracují potají? Ty automobilky jsou veřejně obchodovatelné, takže takováhle spolupráce na vývoji či výrobě baterií by byla známá, protože investoři a akcionáři o takových věcech potřebují vědět. Neříkám, že to žádná z automobilek nedělá nebo nechystá, ale přijde mi, že to je zatím pořád spíš výjimka (pokud se pletu, rád se nechám poučit).
A ano, automobilky mají mnohem více peněz než Tesla, takže by si mohly postavit 10 vlastních Gigafactory, ale z pro mě nepochopitelných důvodů to většina z nich ještě neudělala. To samé s tou spoluprácí na bateriích – ano, výrobci by tomu jistě byli otevřeni a automobilky na to mají peníze, ale zatím to většinou zůstává spíš u slov a plánů než běžících továren schopných vyrábět opravdu masivní množství baterií. V dohledné době se až na těch pár výjimek nic moc nerýsuje, pokud vím. Ostatně Tesla a Panasonic podle Muska dohromady vyrábějí 60 % všech baterií do elektromobilů na světě. Takže pokud by ostatní automobilky chtěly vyrábět stovky tisíc elektromobilů ročně, nabídka baterií by tomu v současnosti nestačila a ještě nějakou dobu bude trvat, než se rozhoupou seriózně investovat do vlastní výroby.
Já jsem koukal na https://www.youtube.com/watch?v=GLfWCGeJHMQ
Je pravda, že to působí dost komorním dojmem a rychlost výroby zatím bude žalostná.
tak nazov videa vysvetluje ten komorny dojem
nikde predsa netvrdim, ze to robia tajne, ale ak to netwituju tak sa o tom bezny clovek len tazko dozvie. ci ty snad mas preluskany kazdy r&d projekt automobiliek? to asi nie
ked som si vramci tejto diskusie zistoval ako to je s tou vyrobou baterii do aut pri jednotlivych automobilkach tak to vobec nevypada tak ako ty pises, ze vacsina neprispieva a len nakupuje od tretich stran, prave naopak len sa to tak velmi neprezentuje ako v pripade tesly
bmw stavia fabriky na vyrobu bateriek aj v cine s nejakou cinskou firmou, gm stavia/postavil fabriku s lg v usa,…..
vazne je to pre teba nepochopitelny dovod preco to nestavaju vo velkom? nebude to tym, ze neveria v tak raketovy nastup eaut?
vies dokazat tie muskove tvrdenia o 60% vyrobe bateriek do elektroaut? lebo silno silno pochybujem, ze je to pravda
http://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2015/08/image38-e1440305189585.jpg
podla tohto toje len 51%, lenze tam niesu zaratane cinske fabriky a tie by to dost zamiesali
Nebavíme se o malých R&D projektech, ale o masivních továrnách či rozsáhlých partnerstvích, které by umožnily výrobu mnoha gigawatthodin baterií pro elektromobily. Je jasné, že v menší míře automobilky do baterií dělají, ať už jde o nějaký výzkum či menší partnerství, ale málokteré z nich se chce investovat do velkého projektu, bez kterého ale prostě není možné vyrábět statisíce elektromobilů. Ano, automobilky to z různých důvodů nedělají, ale právě o tom se tady bavíme. Já tvrdím, že to je chyba a že s takovým přístupem asi těžko doženou náskok Tesly jak v technologii baterií, tak v ekonomičnosti výroby. Tím celá tahle diskuze začala.
A smysl tvého přiloženého obrázku nechápu. Je to graf z roku 2015, kdy ještě ani nefungovala Gigafactory, co tím chceš jako říct? A já sice nemůžu dokázat, že Elon nelže (fakt nemám čas dohledávat nějaké důkazy), ale jelikož nevím o tom, že by jeho prohlášení někdo zpochybňoval (tebe nepočítám, ty bys mu nevěřil, ani kdyby ti řek, že se jmenuje Elon Musk), nemám zatím důvod mu nevěřit. Tesla i Musk mají plno kritiků, kteří by si určitě na případné nepřesnosti v jeho číslech rádi smlsli, takže bych to myslím zaznamenal. Každopádně do těch 60 % jsou zahrnuty i další továrny Panasonicu, ne jen Gigafactory.
ale ty si pleties vyskum s vyrobou 🙂
naskok sa ziskava vyvojom a nie masovou produkciou
masova produkcia je uz len finale, nemusis postavit gigafactory aby si vynasiel lepsi typ baterie alebo vylepsil stavajucu technologiu
Z Vašich názoru mi skoro připadá, ze jsou zabehle automobilky spokojene s tím, ze Tesla dodává statisíce elektromobilů na trh a jejich neschopnost zareagovat a ztráta trhu je vlastně jen jakási prazvlastni strategie!:D
velke automobilky cakaju neamaju sa kde ponahlat
z globalneho hladiska je podiel eaut maly aby to bol dovod na paniku u velkych automobiliek
Já bych teda řekl, že by panikařit měli. Model 3 se sotva začal vyrábět a ve svým segmentu začíná vytlačovat BMW, Audi, Mercedes a další značky. Zatím je v USA a v omezené míře, ale co až se začne prodávat v Evropě a vyrábět v dvojnásobném množství?
a vies zarucit ze sa trh tym autom nepresiti? co sa stane ked prestanu dotacie? 7500 dolarov je celkom dost a ak on tesla bude drahsia tak to moze s predajom zamavat
Zaručit to nedokážu, ale statisíce rezervací a skutečnost, že se skvěle prodávají i drahé varianty Modelu 3, podle mě značí, že s poptávkou problém nebude, i kdyby dotace nebyly žádné (za předpokladu, že Tesla začne brzy nabízet levnější konfigurace Modelu 3, na které spousta potenciálních zákazníků čeká).
A ty víš/myslíš, že jiné automobilky mají nějaké super pokročilé bateriové technologie, kterými Tesle vytřou zrak? I kdyby měly, tak dokud je nebudou vyrábět ve velkém a neprokážou jejich spolehlivost, tak jim to bude k ničemu. Takže i pokud teď nějaká automobilka sedí na nějakém revolučním objevu, tak bude trvat dalších několik let, než to budou masově vyrábět. Jak teda podle tebe tu Teslu doženou?
niekde som pisal, ze maju super bateriove technologie? ukaz kde to tvrdim 🙂
maju +- rovnake
Jde o to, že říkáš něco ve smyslu, že Tesla nemá náskok a ostatní automobilky ji můžou snadno dohnat, protože mají více zkušeností a peněz, ale zatím nechtějí. A já říkám, že to je blbost, protože i kdyby teď měly pokročilejší bateriové technologie (což se shodneme, že nemají) nebo aspoň teda srovnatelné, tak jelikož do toho většina z nich málo investuje, trvalo by dlouho, než baterie začnou vyrábět ve velkém, což je pro dohnání Tesly klíčové (i když budu mít 2x lepší baterku než Tesla, ale zvládnu vyrobit jen 10 000 kusů ročně, bude to jen okrajová záležitost, která mi nepomůže získat vyšší tržní podíl). A v době, kdy teda konečně začnou ostatní automobilky vyrábět baterie pro svoje auta ve velkém (ať už samy nebo ve spolupráci s někým), technologie a výrobní kapacity Tesly budou zase o něco dál (např. budou mít Gigafactory v Číně).
Ta továrna na baterky pro BMW bude hotová v roce 2021 a nevím, jak bude velká. Daimler začal teď v říjnu stavět továrnu v Alabamě a oznámil plány na další v Německu, ale nenašel jsem informace o plánované výrobní kapacitě, ani plánovaném datu zprovoznění (ale jsou to investice v řádu 1–2 miliard dolarů, což je dost málo). Volkswagen oproti tomu investoval 25 miliard dolarů do výroby článků u mnoha partnerů a v Německu plánuje produkovat 500 000 bateriových modulů pro auta ročně. Což jsou konečně nějaká pořádná čísla, ale taky to je tak 2 roky vzdálené. A myslíš, že Tesla během té doby bude sedět na zadku?
Jinak mě fascinuje, jak neodpovídáš na moje otázky a vždycky jen přesuneš debatu jinam. Jsi fakt zkušený troll, smekám.
..ty odezvy toho displeje/systému v Dragonu jsou fakt děsivé…
To může být dáno použitím radiačně odolných součástek, které právě nevynikají výkonem a afaik se záměrně vyrábí na “horší” technologii, aby nebyly náchylné na bitflipy, když náhodou částice kosmického záření trefí tranzistor.
Co spíš zaráží mně je stejně jako u Tesly nulová haptická odezva. K tomu taky není možné použít spatial memory a jako bonus musíš koukat na to co mačkáš. Představ si třeba nějaké vibrace při cestě a jak se snažíš trefit do nějakého nápisu na LCD a klikáš na všechno kolem.
SpaceX radiačne odolne součastky nepouživa. Misto toho použiva běžny hardware, ktery maji vicekrat zalohovany. – http://www.kosmonautix.cz/2015/05/tajemstvi-levnych-raket-od-spacex/
To je pravda pro rakety, těžko říct, jestli i pro Crew dragon, na který mimo jiné různě tlačí i NASA co do bezpečnosti. Styl “dva ze tří” dává smysl u řídícího počítače, ale u počítače který funguje jako kontroler pro displej imho ne. Celý ten problém se dá ovšem krásně vyřešit prostě použitím starší výrobní technologie, která má tranzistory tak velké, že je náhodná částice nepřepne. Jinak nevím, jak si vysvětlit tu nízkou responzivitu.
Ono to môže byť dané aj tým že počítače v prípade COTS HW sú 3 a navzájom sa kontrolujú čo môže spôsobovať tú odozvu.
Ja si naopak myslim ze je to zamer…. Dovedu si predstavit ze kdyz se to vsechno klepe, dokaze tam clovek s tou pripadnou rychlou odezvou displaye klepnout cokoliv (klidne nechtene i do fronty). Takhle proste musi chvili pockat a ma to svuj ucel. V tomto pripade by byla rychla odezva asi kontraproduktivni. Tot muj skromny nazor 🙂 Myslim ze vim co delaji.