Rychloprávy #36: Měsíční základna v roce 2025, dílenské zpracování Tesly, nový zákazník pro Falcon Heavy, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky o všech Muskových firmách. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

Dnes mimo jiné zjistíte, jak chce Tesla zlepšit dílenské zpracování, o kolik je Model X efektivnější než Jaguar I-PACE a jak bude fungovat pokročilé automatické parkování. Dále si prohlédnete skafandry SpaceX a simulátor Crew Dragonu, dozvíte se o novém zákazníkovi pro Falcon Heavy a zjistíte, kdy se dočkáme základen na Měsíci a Marsu.

Historická LC-39A

Floridská rampa LC-39A, kterou SpaceX od roku 2014 pronajímá, má za sebou úžasnou historii. Kromě mise Apollo 11 odtud startoval také úplně poslední raketoplán a první Falcon Heavy. Navíc by odtud už příští rok měli opět startovat astronauté, tentokrát v lodi Crew Dragon. Rampa je součástí Kennedyho vesmírného střediska.

Rampa LC-39A napříč érami (Autor: @MichaelBuss2 / Twitter)

Raketoplán vs. BFS

Loď BFS s každou další změnou stále více připomíná klasický raketoplán (i když opravdu jen na první pohled, fungovat budou naprosto odlišně). Jeden fanoušek nyní vytvořil povedené porovnání velikosti raketoplánu s nejnovější verzí lodi BFS, která bude mít na délku 55 metrů. Objem nákladového prostoru raketoplánu byl 300 m3, zatímco BFS má mít přes 1100 m3 hermetizovaného prostoru. Nosnost raketoplánu byla zhruba 27 tun na LEO, přičemž BFS tam má být schopno vynést 100 tun.

Porovnání raketoplánu a lodi BFS (Autor: /u/Spacexforthewin)

Tesla a slícování dílů

Vozům Tesla bylo obzvláště v dobách, kdy začínala výroba nových modelů, vytýkáno ne zrovna ideální slícování dílů karoserie, které vedlo k nehezkým mezerám mezi nimi. Problém se objevoval také u dříve vyrobených kusů Modelu 3. Tesla v dubnu 2018 na kritiku reagovala tím, že novější kusy jsou na tom o zhruba 40 % lépe a dílenské zpracování je srovnatelné s vozy značek Audi, BMW či Mercedes. Elon Musk následně zaměstnancům rozeslal email, ve kterém řekl, že i když je na tom Model 3 už dobře, je pořád co zlepšovat a cílem je dosáhnout kvality slícování, která je 10x vyšší než u ostatních aut.

Nyní si Tesla nechala patentovat speciální systém upnutí dílů karoserie, který je navržen pro minimalizaci mezer mezi díly, jelikož umožňuje úpravu jejich narovnání i po smontování. Není jasné, jestli Tesla tuto vychytávku už používá při výrobě, nebo se to teprve chystá, ale pokud se technologie osvědčí, mohlo by to navždy vyřešit problémy s nepřesným slícováním dílů. Velké mezery mezi díly předního a zadního kufru můžete vidět například na těchto fotkách jednoho z prvních vyrobených kusů Modelu 3:

Efektivita elektromobilů

Dálniční test srovnal Teslu Model X s novým Jaguarem I-PACE a vyšlo najevo, že Tesla je mnohem efektivnější z hlediska spotřeby energie. I-PACE měl průměrnou spotřebu 22,5 kWh na 100 km, zatímco Model X měl spotřebu 17,5 kWh na 100 km, přestože je větší a o čtvrtinu těžší než I-PACE. Je to jeden z mnoha příkladů toho, že Tesla má v oblasti baterií a elektroniky před konkurencí náskok. Nemluvě o tom, že Model X se začal vyrábět už před pár lety a novější Model 3 využívá jiný formát bateriových článků a vylepšený bateriový modul. Video a více informací najdete v článku na Teslarati.

Jaguar I-PACE vs. Tesla Model X (Zdroj: Carscoops)

Lepší automatické parkování

Elon Musk oznámil, že zhruba za 6 týdnů bude vydána aktualizace softwaru pro Tesly, která zpřístupní funkci Advanced Summon. Ta je součástí Autopilotu a umožní pokročilejší automatické parkování či vyjíždění z garáže. Momentálně je systém dost primitivní a pro detekci překážek používá jen ultrazvukové senzory, ale po aktualizaci bude využívat i všech 8 kamer. Díky tomu bude možné auto mobilem přivolat k vám, přičemž se bude vyhýbat překážkám. Někdy příští rok pak bude auto dokonce schopné díky Autopilotu samo najít parkovací místo kdekoli na parkovišti, přečíst informační cedule a následně zaparkovat, aniž byste museli být v autě. Zároveň bude možné auto kompletně řídit na dálku jako hračku. Ukázky současných funkcí Summon a Autopark:

Nácvik astronautů a nové skafandry

Astronauté NASA se nadále připravují na první pilotované mise soukromých lodí Crew Dragon a Starliner. V říjnu proběhl nácvik evakuace rampy LC-39A (více informací v článku na Kosmonautix.cz) a NASA také aktuálně vydala video z tréninku astronautů Boba Behnkena a Douga Hurleyho, kteří budou tvořit první posádku Crew Dragonu. Video v rozlišení 4K zachycuje oba astronauty ve skafandrech SpaceX uvnitř simulátoru Crew Dragonu. Za zmínku stojí překvapivě pomalá reakce dotykových obrazovek na vstupy astronautů. Zajímalo by mě, jestli se takto bude chovat i finální verze ovládacího systému.

Další mise pro Falcon Heavy

V půlce října jsme informovali, že SpaceX získalo nového zákazníka pro svou obří raketu Falcon Heavy, a nyní se objevila informace o dalším. Společnost Viasat si totiž zvolila Falcon Heavy pro vynesení jednoho ze satelitů ViaSat-3 v období 2020–2022. Satelit bude vynesen “skoro až na geostacionární dráhu”, což znamená, že družice bude v provozu dříve, než kdyby byla vynesena jen na klasickou dráhu přechodovou ke geostacionární. Možnost takového letového profilu je jednou z hlavních výhod Falconu Heavy.

Nejsilnější raketa současnosti zatím letěla jen jednou, ale už je certifikována pro armádní mise a na následující roky má už celkem pět potvrzených startů. Příští rok by měl Falcon Heavy letět rovnou dvakrát (mise Arabsat 6A a STP-2).

Start prvního Falconu Heavy (Foto: SpaceX)

Základna na Měsíci

Elon Musk na Twitteru prohlásil, že měsíční základna by mohla vzniknout už v roce 2025. Nedávno stejným způsobem odhadoval, že základna na Marsu by mohla být postavena v roce 2028. Jedná se o velmi optimistické odhady, především kvůli tomu, že SpaceX nemá v této oblasti skoro žádné zkušenosti a zatím nenavázalo oficiální spolupráci s žádnou firmou či vládní agenturou, která by mohla se stavbou základny pomoci.

Loď BFS před základnou Marsu (Zdroj: SpaceX)

Vesmírný angličák

Hračkářská společnost Mattel začala prodávat speciální edici Hot Wheels modelu Tesly Roadster na oslavu jeho vynesení do vesmíru během demonstrační mise Falconu Heavy. Skutečný Roadster byl tehdy vyslán až za oběžnou dráhu Marsu, přičemž na palubní desce vezl právě červený “angličák” Hot Wheels. Nová edice obsahuje fotku Roadsteru z oběžné dráhy a má upravená kola, aby vůz lépe odpovídal Muskově autu, který teď krouží kolem Slunce. Více informací o této hračce najdete na webu collectSPACE.

Skutečná Tesla Roadster a jí inspirovaná hračka (Foto: collectSPACE)

Nejčtenější články od posledního vydání Rychlozpráv:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
54 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře