SpaceX propouští 10 % zaměstnanců. Je to špatné znamení?

Muskova společnost SpaceX v pátek oznámila, že propustí část zaměstnanců. Podle neoficiálních informací jde o zhruba 10 % pracovníků, kterých podle prezidentky Gwynne Shotwell společnost měla na konci lonškého roku kolem 7000 napříč několika pobočkami. SpaceX vydalo následující vyjádření:

Abychom mohli pokračovat v poskytování služeb našim zákazníkům a uspět ve vývoji meziplanetární kosmické lodi a globálního satelitního internetu, musí se SpaceX stát štíhlejší společností. I jen jeden z těchto dvou projektů v minulosti dokázal nejednu společnost přivést k bankrotu. To znamená, že se musíme rozloučit s několika talentovanými a pracovitými členy našeho týmu. Jsme vděční za vše, co dokázali, a za jejich oddanost poslání SpaceX. Tento krok podnikáme jen kvůli mimořádně náročným výzvám, které jsou před námi, a v jiné situace by nebyl nutný.

Gwynne Shotwell v minulosti odhadovala, že projekt Starlink, který spočívá ve vynesení 12 000 satelitů na oběžnou dráhu, jenž pak budou poskytovat internetové připojení po celém světě, vyjde na zhruba 10 miliard dolarů. Generální ředitel Elon Musk v září 2018 odhadoval, že vývoj rakety BFR (nyní nazývané Super Heavy Starship) vyjde na dalších 2–10 miliard dolarů. Oba projekty letos nabírají na rychlosti – první satelity pro Starlink mají být vyneseny už v polovině roku a první testy kosmické lodi Starship by mohly začít už za pár týdnů, přičemž orbity má kombinace nosiče Super Heavy a lodi Starship dosáhnout během roku 2020.

Pracovníci SpaceX před Dragonem pro misi CRS-11 v Hawthorne (Foto: SpaceX)

Takovéto propouštení je však relativně normální a nemusí značit finanční problémy firmy. Jedním z důvodů, které k tomuto rozhodnutí vedly, může být nutnost přeorientování pracovních týmů následkem měnící se priority firemních projektů.

  • Vývoj raket Falcon 9 a Falcon Heavy a motoru Merlin v podstatě skončil
  • Zbývající práce na Crew Dragonu už také budou spíše menšího charakteru
  • Prvních stupňů Falconu 9 se díky jejich znovupoužitelnosti v budoucnu bude vyrábět stále méně, takže nebude potřeba tolik pracovníků
  • Firma v minulosti nejspíš najala řadu odborníků a pracovníků, kteří se specializují na uhlíkové kompozity. Od těch bylo nyní v případě rakety Super Heavy Starship (SHS) upuštěno ve prospěch běžnější oceli.

Někteří lidé z těchto týmů se samozřejmě přesunuli do vývoje SHS, Raptoru či Starlinku, ale u všech to možné nebylo. Podle svědectví zaměstnanců SpaceX na Redditu byli všichni pracovníci v pátek posláni domů a následně byl každému z nich zaslán email ohledně toho, zda jim zaměstnání zůstalo, nebo o něj přišli.

Mimochodem, Tesla před půl rokem provedla podobné propouštění v rámci restrukturalizace, ale jelikož firma nepřestala najímat nové pracovníky (i když pravděpodobně na odlišné pozice, než u kterých nejvíce propouštěla), automobilka má dnes více zaměstnanců než před oním propouštěním a stále roste. To samé nejspíš nastane u SpaceX, i když možná o něco pomaleji – firma však stále shání stovky pracovníků na různé pozice.

Společnost tedy provádí menší čistku, aby se lépe připravila na nové výzvy. Souběžně s tím SpaceX shání dodatečný kapitál, který bude potřebovat na výrobu satelitů pro Starlink a také vývoj megarakety Super Heavy Starship. Nedávno si vzala půjčku na 250 milionů dolarů a také umožnila investorům koupit podíl ve firmě v hodnotě až 500 milionů dolarů. Poslední informace ukázaly, že firma zatím prodala podíl ve výši 273 milionů. SpaceX je v současnosti jedna z nejhodnotnějších soukromých firem na světě a její hodnota se momentálně odhaduje na 30 miliard dolarů.

AKTUALIZACE: Celou situaci pěkně shrnul Eric Berger z Ars Technica v sérii tweetů.

Zdroje: Ars Technica, The Verge, Florida Today




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
56 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
P. Roth

Jak chce Musk zafinancovat vývoj SHS, když jeden let F9 stojí 60 M dolarů, z toho se odhaduje, že má zisk méně než 6M dolarů. Ano, starty jsou tak jednou za 3 týdny a k tomu zisk z Dragonu, FH atd. Jak chce Musk tímhle způsobem našetřit 2 – 10 miliard dolarů ? Přijde mi, že to musí dopadnout jako u Dragonu a FH a nakonec vývoj zafinancuje NASA za nějaké služby a až pak bude komerční SHS a let na Mars.

Lukáš Košík

Ještě bych dodal, že investice budou velice pravděpodobně rozloženy v čase. Malý počet jednodušších satelitů (přesto se bude jednat o největší konstelaci na světě), které už ale můžou začít generovat slušné zisky na další vývoj. Starship podobně. Zpočátku jednodušší konstrukce, velmi výrazně větší nosnost, ale přesto výrazně nižší cena za kg – zisk bude oproti Falconu 9 (Heavy) růst exponenciálně.

P. Roth

Omlouvám se, za špatné info ohledně zisku. Ale já nedokážu pochopit, kde SpX vezme 10 miliard na Starlink a 2-10 na SHS ( a to to jsou jenom předběžné odhady, které se téměř vždy zvětší). Nebo vydělat by se to dalo, ale za strašně dlouhou dobu, takže Muskovo termíny mi přijdou nerealizovatelné. Protože nevěřím, že chce Musk vynést 12000 satelitů na F9 a FH, takže Musk potřebuje SHS v každém případě. Dejme tomu, že zprovozní SHS a vynese 12000 satelitů ( za naprosto příšerné náklady). A Starlink bude dlouhodobá investice, takže za pronájem nějakým telekomunikačním společtnostem se zisk objeví za opravdu dlouhou dobu. Pomineme-li oblet Měsíce, který bude stát také velké peníze a bude nebezpečná investice, ale potenciálně ziskový. Tak teď, když se o dvacet let později zaplatilo a začíná to být ziskové, je čas na let na Mars.
Omlouvám se za svůj pesimistický názor, ale uveďte někdo důvod, proč to není pravda.

Lukáš Košík

Vlastně s příklady nemusíme chodit daleko. Falcon 9 do verze B4 (pokud dobře počítám) má za sebou 52 platících misí. To je při 60 milionech za start (i když některé mise stály skoro 2x tolik), 3,12 miliardy dolarů. Tyto peníze vydělal ještě v době, kdy aktivně probíhal jeho vývoj před dokončením finální verze B5. A tyto peníze byly pochopitelně průběžně uvolňovány během sedmi let. Nebylo tedy potřeba mít už v roce 2010 celou sumu na účtě. 🙂

Zdeněk

Někdo na NSF spočítal náklady na platy (pojištění, a různé zaměstnanecké výhody) zaměstnanců SX, něco kolem 1,1 miliardy dolarů ročně.

Ivo Janáček

Zisk bude průměrné kolem 30M.

peter

z jedneho startu F9? tak to asi tazko, to si riadne prestrelil

Ivo Janáček

Ano z jednoho startu a jde o průměr. Samozřejmě myslím tím starty F9 a nikoliv F1. Asi nemáš tušení o tom kolik co stojí pokud si děláš sám výrobu. Navíc odhaduji, že nejnižší zaplacená cena za start bude kolem 82M nebo tak nějak.

peter

30mil. je totalne uletene cislo, mozno tak zo startov pre nasa, ale z komercnych startov rozhodne taky zisk nemaju, ved tu muskofili tvrdia, ze start F9 stoji okolo 50-60mil., kde chces na tom mat zisk 30mil.?

Ivo Janáček

Ano, to je cena prodejní a nikoliv to, kolik stojí výroba a vše kolem startu. Nebo si snad myslíte, že to dělají zadarmo?

Jan M

Přesně tak, marži musejí mít vysokou už jen z toho důvodu, že těch misí není za rok tolik, a samotný vývjo rakety není nic levného, takže těch 30 miliónů dolarů mi příjde docela reálná suma. I tak za předpokladů ceny vývoje F9 v řádu nízkých jednotek miliard, se jim ten vývoj zaplatí až po několika desítkách letů.

Ivo Janáček

S tím se dá souhlasit a teď započítej ty dražší mise a k tomu zakázky pro NASA a myslím si, že dojdeš na těch 30M průměr na misi. Ono to docela pasuje i na to kolik dali do vývoje a že vcelku nemají problémy s financováním, protože se jim to docela solidně vrací. S nástupem Blocku 5 by měla jít dolu výrobní cena i náklady na servis mezi starty. To dále muselo hezky navýšit zisk.

byCx

Muskovi dal borec stovky milionů za hypotetickou cestu kolem Měsíce. Myslíš, že zrovna člověk, jako Musk, má problémy pro tuhle konkrétní společnost sehnat peníze navíc? Její cíle jsou tak vysoko, že dokáží inspirovat spoustu bohatých lidí a nikdy se o nich nedozvíme.

Adam

Jak se píše v článku, nic divného. Jen u Muska z toho novináři vždy dělají scénář hodný konci světa.

Vladimír Todt

Vidím to jako snahu interního přesunu kapitálu na vývoj stavbu SH/SS+Starlink a zrušení kriticky nepotřebných pozic. Když se jim povede SH/SS, tak řadu Falcon už moc potřebovat nebudou. Přece jen budou mít plně návratový “těžký tahač” na orbitu a zmizí řešení neustálé výroby 2. stupňů + adaptérů, výroby aerodynamických krytů a snaha o jejich chytání.

Yamato

Škarohlídi v tom samozrejme hneď vidia finančnú situáciu SpaceX. Prečo ja na tie fóra chodím…

endemit

Po těchto vyhozených zaměstnancích ihned sáhnou jiné firmy Blue Origin, Virgin Galactic, atd. Trochu se obávám, že to bude vývoz know-how ve velkém. A taky si říkám, jestli si Elon nevzal s BFR a Starlinkem moc velké sousto. Když se něco z toho ukáže nefunkční, může SpaceX zkrachovat. Když vidím jaké má NASA problémy uvést do provozu velkou raketu, a to ani nemluvím o Rusku a dalších, tak moc nevěřím, že bude BFR připravena dřív, než za pět let, jestli vůbec. A se Starlinkem to taky vidím černě. 12000 satelitů, to si nedovedu představit a i kdyby byla raketa a satelity se podařilo vynést, vyplatí se to, když podobné služby, i když s menším počtem družic chce a zřejmě bude provozovat i konkurence? A navíc i “klasický” pozemní internet se bude rozvíjet i v rozvojových zemích čím dál rychleji. Já myslím, že měl SpaceX zatím zůstat u F9 a FH, vydělávat na vynášení nákladů na ISS, na komerčních letech, vozit turisty kolem měsíce, atd. a na nové raketě pracovat až druhotně.

Roman

SpaceX je uplne na jinem levlu nez ostatni firmy. Neni zatižena tolik pravidly a byrokracii jako NASA. Nezajimaji je penize jako konečný cil ale jen jako prostředek k dosažení jejich poslání. SpaceX to zvládne ja jim věřim. Dělá tam spousta chytrých lidi.

endemit

Já jsem obrovský příznivec E. Muska a jeho firem a byl bych moc rád, kdyby se mu podařilo vše co zamýšlí. Jen mám obavu, jestli BFR a Starlink nejsou příliš velké sousto. Ale je pravdou, že nebýt jeho, tak nemáme žádný pokrok v raketové technice ani v elektromobilitě. Takže palce držím.

Yamato

Bez velkych sust by sme boli v dobe kamennej. Pokrok sa deje tak, ze si niekto trufne na prilis velke susto a nejakym zazrakom uspeje. Viete na akej urovni bola americka kozmonautika, ked Kennedy vyhlasoval Apollo?

3,14ranha

Velká sousta jsou opakovaně možná jen za války, v soukromých firmách (dokud NEZKRACHUJÍ) a v diktaturách.

Jistě víte že po přistání Apolla 11 neustále klesal zájem veřejnosti a ochota dávat na to prachy z daní až byl projekt nemilosrdně zaříznut.

A pak je pokrok a pokrok – ten vývoj není lineární a vesmír je mnohem, MNOHEM horší místo k životu nežli ta nejhorší pustina, ledovec či člověkem zničená krajina kdekoli zde na zemi.

Místo základny na měsíci dnes máme mobilní počítače a kapesní komunikátory… nebo třeba facebook jak si před časem povzdechl N. Armstrong

A místo slibovaných bojových obleků dnes americká armáda likviduje nepřátele přes monitor a joystick pomocí dronů

Futurologové a prognostici mají štěstí že nejsou placeni podle úspěšnosti předpovědí, to by chodili žebrotou…

😀

Jonathan

Do lodi a letadel nad oceány a neobydlenými oblastmi internet jinak než přes satelit nedostanete… O Starlink proto bude myslím velký zájem.

peter

a kolko potencionalnych zakaznikov je nad tymi oblastami kde inak nez satelitom internet nedostanes?

Roman

Internetove spojeni melo v roce 2017 +- pouze 46% světove populace

peter

a kolko africanov si bude moct dovolit muskov internet za desiatky eur mesacne?

Jonathan

Však stačí mít jednu přijímací stanici a v dané vesnici pak šířit signál přes WiFi, takze ta cena za jeden SAT přijímač mi přijde naprosto v pořádku.

peter

len ci to takto bude vyhovovat aj spacex, predsa len tam sa pocita s urcitou mierou agregacie a podla toho sa nastavuje cena, ak by mala firma vacsinu takychto zakaznikov tak nieje mozne mat tak nizku cenu
ak ponuknes napr. 1Gbit/s za 50$ tak je jasne, ze pocitas, ze ten clovek nebude vyuzivat tu linku naplno cely cas a tak tu istu kapacitu predas dalsim ludom pri pevnej linke to byva agregacia +- 1:40, pri mobilnych sietach je ta agregacia vyssia, cize urcitu kapacitu linky predavas XY krat, lenze ak budes mat niekoho kto sam bude zdielat svoje pripojenie s desiatkami dalsich ludi tak uz mas agregaciu 1:80 a ked to spravia vsetci tak zrazu tu kapacitu linky zdielas 1600 ludmi :), ale ty dostanes zaplatene len tych 2000$
a kym pri povodnej agregacii v najhorsom pripade vyjde 25Mbit/s na jedneho zakaznika tak potom by uz vyslo len 0.65Mbit/s

ono sa to takto robi, ale nie kazdy operator to dovoluje a da sa to zistit, ze ci tu linku vyuzivas sam, alebo ci ju dalej zdielas

na takychto typoch pripojenia by firma vela nezarobila, lebo dostane 50$ za jedno pripojenie ale linku jej to bude vytazovat ako keby ho predala desiatkam ludi

Jonathan

Ano, ale na druhou stranu v Africe by koncoví uživatelé i velmi malé rychlosti odpovídající dobám vytáčeného připojení u nás. I s malou rychlostí lze využívat nejdůležitější prvky internet a to je email a web (např. vzdělávání na wikipedii) + využít internetu i pro VoIP telefonii. Nicméně ano, životaschopnost nakonec rozhodne neviditelná ruka trhu 🙂

3,14ranha

Dnes má mobilní telefon teoreticky 100% obyvatel světa (přesněji mezi lidmi je víc než 7 miliard telefonních čísel) a 50% obyvatel už dnes má přístup k internetu (kde funguje mobil, tam bezpečně dostanete i internet – dřív nebo později). Za pět let bude mít “doma” internet drtivá většina obyvatel planety i bez satelitů .

Nejsem škarohlíd ani nepodceňuji Elonův úsudek, ale je třeba tvrdě říct že satelitní internet nebude žádný zlatý důl, ale spíš nevděčná nádeničina – půjde skutečně jen o vykrývání neobydlených oblastí
tedy buď pro bohaté jednotlivce, nebo pro dopravní prostředky všeho druhu (ale pozor na nízkonákladové společnosti – ne každý touží, nebo si může dovolit luxusní služby)

Yamato

Dnes ma viac africanov mobil, nez pitnu vodu. Navyse, internetove pokrytie moze znacne pomoct riesit niektore problemy, ktore by si inak vyzadovali vystavbu nakladnejsej infrastruktury (uz len z dovodu moznosti komunikacie), takze nakoniec to mozu Muskovi platit miestne vlady alebo rozvojove projekty OSN. O cinanoch, ktori skupuju celu afriku, ani nehovoriac…

peter

takze dalsi muskov projekt ktory bude dotovany z verejnych zdrojov? 🙂

Jonathan

Množství letadel a lodí se neustále zvysuje a majitelé těchto dopravních prostředků patří mezi solventní zákazníky.

3,14ranha

Solventní majitel lodě či letadla ≠ provozovatel luxusních služeb.

Ta úměra je ve skutečnosti opačná ( nejvíce sypou, nejvíce zákazníků mají a nejrychleji rostou nízkonákladové služby)

Jan Dudek

Faktorů bude pravděpodobně více. Od ušetření peněz, po osekání starých projektů. Faktem je, že lepší je dělat ve firmě, kde vás nevyhodí. 🙂

Ales

Petre to asi nezaruci nikdo. Na druhou stranu kdybych tam mel delat a nekdo me ze dne na den vyhodil ze uz projekt zkoncil tak je to takovy “nefer”. Docela by me zajimalo jakych pozic se zbavili a jaka byla jejich cinnost. To by se pak dalo posoudit objektivneji.

Venca

Není to ze dne na den. Několikrát je zmíněno, že propouštění bylo očekávané.

Ales

Já teda nevím jaké byli konkrétní situace. Jestli je běžné pracovat na dobu určitou nebo na neurčito (existuje něco takového v usa?). Jak dlouho dopředu to zaměstnanci věděli že zkončí? Níže Zdeněk píše že třeba kontrolor svárů. Jenže asi jich tam bylo moc (těch kontrolorů)? Pač takový člověk tam je potřeba i nadále. Prostě není k tomu dostatek informací aby se dala situace objektivně posoudit.

Osobně dělám designera, smlouva na dobu neurčitou, práce je víc než dost. A kdyby ke mě někdo přišel ať už v pondělí nechodím asi by mě to zaskočilo.

Zdeněk

Jedna z pozic kdo šel : byl např – člověk co rentgenoval sváry.

peter

tak dat vypoved cloveku co rentgenuje zvary je uplne logicke ked ides stavat najvacsiu raketu v dejinach z nerezovej ocele, tam takeho cloveka predsa nepotrebujes 🙂

Trololo

To si fakt myslite, ze v SpaceX pracuje jeden clovek, ktory sa venuje rentgenovaniu zvarov? Pokial viem, tak pri F9 B5 je ciel nerobit ziadnu vyraznejsiu kontrolu prvych 10 startov. Samozrejme beriem 10 ako Muskovu konstantu, ale s rozsirujucimi sa datami z kontrol pouzitych stupnov im zjavne vyslo, ze maju nadbytocne kapacity pre tuto profesiu. Specialne v kontexte toho, ze uz nie je potrebne vyrabat tolko prvych stupnov.

A preco to urobit v dobe ked idu stavat najvaciu raketu z nerezovej ocele? Napriklad preto, ze aktualne ide iba o proof of concept hopper. Stavaju presne jeden kus. Tam zas nie je potrebna armada kontrolorov zvarov. A az pride SH a SS do produkcnej fazy s ustalenym dizajnom (2020+), tak lahko najmu novych.

Cize na sucasne prepustanie sa treba pozriet tak, ze koho sa im nepodarilo prealokovat na inu poziciu dostane bohuzial vypoved.

Yamato

To mozete “len” skrachovat :))

Ivo Janáček

Firma ne, ale státní sektor to takto praktikuje a tím brzdí celkový rozvoj a snižuje životní úroveň všem.

Michal Lenc

Takovéhle propouštění dělají v rámci restrukturalizace prakticky všechny větší firmy. Takový Siemens loni propouštěl nějakých 3 000 lidí a slučoval jednotlivé divize, Skanska též propouštěla. To je prostě taková daň za práci ve firmách tohoto typu. 🙂

JANSA JAROSLAV

Jen co demokrati přestanou blokovat plot proti pašerákům drog tak se solventnost SpaceX opět dostane do normálu. Ten plot měl Trump již v předvolebním programu, no a že tam nahnaly migranty tak s tím nepočítal.

Yamato

1. Proti paserakom drog bojuje CIA, FBI, armada, mexicka armada, kolumbijska armada aj interpol. Na susi, na vode aj vo vzduchu. Ale moment… to je napad!! Postavme plot!! :)))
2. Solventnost SpaceX je v nenormale? Zdroj?
3. Kto tam nahnal migrantov? Zdroj?

JANSA JAROSLAV

Tady nejde o Trumpa ale o peníze na kosmický program NASA který již dlouho stagnoval za Obamy ale prospívá to Čínskému kosmickému programu, jejich a Indický cíl o přistání na Měsíci. Snad to probudí spolupráci Roskosmos, ESA i NASA.

Vlado

Ja SpaceX strašne fandím a držím im palce. SHS, ak sa prakticky overí funkčnosť celého návrhu, bude obrovský prielom v kozmonautike. Čo sa týka StarLinku, nečudoval by som sa, keby výsledná konštelácia mala výrazne menej satelitov. Ako to budú časom budovať, začnú to aj predávať, a následne uvidia aký je reálny záujem o takúto službu. Nič im nebráni postaviť sieť s “iba” 5000 satelitmi, keď sa počas budovania siete ukáže, že to úplne stačí na pokrytie dopytu. Tých 12000 satelitov sa dá predsa chápať ako maximum, na čo dostali povolenie, či?

endemit

Dnes je na Teslarati článek o vyhazovu a to jednání SpaceX nevypadá moc hezky. Vyhodili inženýry ze dne na den přes email. a ekonomicky na tom firma asi taky není moc dobře. Zřejmě museli “zeštíhlit” firmu, tedy snížit náklady, aby vůbec dostali půjčky.