SpaceX propouští 10 % zaměstnanců. Je to špatné znamení?

Muskova společnost SpaceX v pátek oznámila, že propustí část zaměstnanců. Podle neoficiálních informací jde o zhruba 10 % pracovníků, kterých podle prezidentky Gwynne Shotwell společnost měla na konci lonškého roku kolem 7000 napříč několika pobočkami. SpaceX vydalo následující vyjádření:

Abychom mohli pokračovat v poskytování služeb našim zákazníkům a uspět ve vývoji meziplanetární kosmické lodi a globálního satelitního internetu, musí se SpaceX stát štíhlejší společností. I jen jeden z těchto dvou projektů v minulosti dokázal nejednu společnost přivést k bankrotu. To znamená, že se musíme rozloučit s několika talentovanými a pracovitými členy našeho týmu. Jsme vděční za vše, co dokázali, a za jejich oddanost poslání SpaceX. Tento krok podnikáme jen kvůli mimořádně náročným výzvám, které jsou před námi, a v jiné situace by nebyl nutný.

Gwynne Shotwell v minulosti odhadovala, že projekt Starlink, který spočívá ve vynesení 12 000 satelitů na oběžnou dráhu, jenž pak budou poskytovat internetové připojení po celém světě, vyjde na zhruba 10 miliard dolarů. Generální ředitel Elon Musk v září 2018 odhadoval, že vývoj rakety BFR (nyní nazývané Super Heavy Starship) vyjde na dalších 2–10 miliard dolarů. Oba projekty letos nabírají na rychlosti – první satelity pro Starlink mají být vyneseny už v polovině roku a první testy kosmické lodi Starship by mohly začít už za pár týdnů, přičemž orbity má kombinace nosiče Super Heavy a lodi Starship dosáhnout během roku 2020.

Pracovníci SpaceX před Dragonem pro misi CRS-11 v Hawthorne (Foto: SpaceX)

Takovéto propouštení je však relativně normální a nemusí značit finanční problémy firmy. Jedním z důvodů, které k tomuto rozhodnutí vedly, může být nutnost přeorientování pracovních týmů následkem měnící se priority firemních projektů.

  • Vývoj raket Falcon 9 a Falcon Heavy a motoru Merlin v podstatě skončil
  • Zbývající práce na Crew Dragonu už také budou spíše menšího charakteru
  • Prvních stupňů Falconu 9 se díky jejich znovupoužitelnosti v budoucnu bude vyrábět stále méně, takže nebude potřeba tolik pracovníků
  • Firma v minulosti nejspíš najala řadu odborníků a pracovníků, kteří se specializují na uhlíkové kompozity. Od těch bylo nyní v případě rakety Super Heavy Starship (SHS) upuštěno ve prospěch běžnější oceli.

Někteří lidé z těchto týmů se samozřejmě přesunuli do vývoje SHS, Raptoru či Starlinku, ale u všech to možné nebylo. Podle svědectví zaměstnanců SpaceX na Redditu byli všichni pracovníci v pátek posláni domů a následně byl každému z nich zaslán email ohledně toho, zda jim zaměstnání zůstalo, nebo o něj přišli.

Mimochodem, Tesla před půl rokem provedla podobné propouštění v rámci restrukturalizace, ale jelikož firma nepřestala najímat nové pracovníky (i když pravděpodobně na odlišné pozice, než u kterých nejvíce propouštěla), automobilka má dnes více zaměstnanců než před oním propouštěním a stále roste. To samé nejspíš nastane u SpaceX, i když možná o něco pomaleji – firma však stále shání stovky pracovníků na různé pozice.

Společnost tedy provádí menší čistku, aby se lépe připravila na nové výzvy. Souběžně s tím SpaceX shání dodatečný kapitál, který bude potřebovat na výrobu satelitů pro Starlink a také vývoj megarakety Super Heavy Starship. Nedávno si vzala půjčku na 250 milionů dolarů a také umožnila investorům koupit podíl ve firmě v hodnotě až 500 milionů dolarů. Poslední informace ukázaly, že firma zatím prodala podíl ve výši 273 milionů. SpaceX je v současnosti jedna z nejhodnotnějších soukromých firem na světě a její hodnota se momentálně odhaduje na 30 miliard dolarů.

AKTUALIZACE: Celou situaci pěkně shrnul Eric Berger z Ars Technica v sérii tweetů.

Zdroje: Ars Technica, The Verge, Florida Today

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vencour

Shrnutí: jedná se o tento článek – https://www.teslarati.com/spacex-10-percent-workforce-fired-bfr-starlink-launches/. Na tom Redditu se píše i:

ASTRALsunder 49 points · 2 days ago
My guess would be a combination of things: low launch manifest for 2019, reduction in F9 production due to refurbs, and BFR not in the production stage yet. I’m sure SpaceX will hire up in a few years when BFR will be built. SpaceX undergoes these purges every few years or so after a hiring frenzy from production managers screaming for more people to meet deadlines. I lived through 2 myself, but none has been as big as 10%.

TechnicalBen 1 point · 1 day ago
Yeah, I’ve seen office work bounce up and down quicker and larger than 10%. XD

peter

zaujimavejsie je na tom skor tato pasaz
“[SpaceX showed] positive earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization of around $270 million for the twelve months through September … But that’s because it included amounts that customers had prepaid and because it excluded costs related to non-core research and development. Without those adjustments, earnings for the period were negative.” – Bloomberg, 19 November 2018

cize vsetky rozpravky o tom ako je spacex v zisku su naozaj asi len rozpravkami

skoda, ze amerika nieje tak daleko s transparetnostou ako napr. slovensko kde sa da pozrel obraty a zisky a aj zaplatene dane kazdej jednej firmy a plus povinne musia zverejnovat aj svoje uctovne zavierky
takto si musk moze vymyslat rozpravky ako je na tom spacex super ziskova aj ked vskutocnosti je pravdepodobne vstrate

Jan Jančura

Co mi na těch projektech Starlink a SHS jsou investor/investoři, kteří by platili SpaceX za rakety. Starlink v plánovaném rozsahu je gigantický projekt, kde je nutno zajistit klienty pro nabízení služby, zajistit platby, vysílací frekvence apod. a technicky zabezpečit celý systém pro většinu států světa z různými právními předpisy. Ty státy se na tom minimálně budou chtít přiživit, regulovat přístupy apod. Navíc zde bude silná konkurence mobilních operátorů.
Podobné to bude u letů na Měsíc a Mars, taky zde schází investor, který by zajistil platící klienty pro SpaceX, infrastrukturu atd.
Bez těchto investorů nebude mít SpaceX zákazníky pro své rakety, kdyby to sám chtěl zorganizovat, tak by si musel zajistit úvěry v desítkách miliard dolarů.

endemit

Dnes je na Teslarati článek o vyhazovu a to jednání SpaceX nevypadá moc hezky. Vyhodili inženýry ze dne na den přes email. a ekonomicky na tom firma asi taky není moc dobře. Zřejmě museli “zeštíhlit” firmu, tedy snížit náklady, aby vůbec dostali půjčky.

Vlado

Ja SpaceX strašne fandím a držím im palce. SHS, ak sa prakticky overí funkčnosť celého návrhu, bude obrovský prielom v kozmonautike. Čo sa týka StarLinku, nečudoval by som sa, keby výsledná konštelácia mala výrazne menej satelitov. Ako to budú časom budovať, začnú to aj predávať, a následne uvidia aký je reálny záujem o takúto službu. Nič im nebráni postaviť sieť s “iba” 5000 satelitmi, keď sa počas budovania siete ukáže, že to úplne stačí na pokrytie dopytu. Tých 12000 satelitov sa dá predsa chápať ako maximum, na čo dostali povolenie, či?

JANSA JAROSLAV

Tady nejde o Trumpa ale o peníze na kosmický program NASA který již dlouho stagnoval za Obamy ale prospívá to Čínskému kosmickému programu, jejich a Indický cíl o přistání na Měsíci. Snad to probudí spolupráci Roskosmos, ESA i NASA.

JANSA JAROSLAV

Jen co demokrati přestanou blokovat plot proti pašerákům drog tak se solventnost SpaceX opět dostane do normálu. Ten plot měl Trump již v předvolebním programu, no a že tam nahnaly migranty tak s tím nepočítal.

Yamato

1. Proti paserakom drog bojuje CIA, FBI, armada, mexicka armada, kolumbijska armada aj interpol. Na susi, na vode aj vo vzduchu. Ale moment… to je napad!! Postavme plot!! :)))
2. Solventnost SpaceX je v nenormale? Zdroj?
3. Kto tam nahnal migrantov? Zdroj?

Jan Dudek

Faktorů bude pravděpodobně více. Od ušetření peněz, po osekání starých projektů. Faktem je, že lepší je dělat ve firmě, kde vás nevyhodí. 🙂

Ales

Petre to asi nezaruci nikdo. Na druhou stranu kdybych tam mel delat a nekdo me ze dne na den vyhodil ze uz projekt zkoncil tak je to takovy “nefer”. Docela by me zajimalo jakych pozic se zbavili a jaka byla jejich cinnost. To by se pak dalo posoudit objektivneji.

Venca

Není to ze dne na den. Několikrát je zmíněno, že propouštění bylo očekávané.

Ales

Já teda nevím jaké byli konkrétní situace. Jestli je běžné pracovat na dobu určitou nebo na neurčito (existuje něco takového v usa?). Jak dlouho dopředu to zaměstnanci věděli že zkončí? Níže Zdeněk píše že třeba kontrolor svárů. Jenže asi jich tam bylo moc (těch kontrolorů)? Pač takový člověk tam je potřeba i nadále. Prostě není k tomu dostatek informací aby se dala situace objektivně posoudit.

Osobně dělám designera, smlouva na dobu neurčitou, práce je víc než dost. A kdyby ke mě někdo přišel ať už v pondělí nechodím asi by mě to zaskočilo.

Zdeněk

Jedna z pozic kdo šel : byl např – člověk co rentgenoval sváry.

peter

tak dat vypoved cloveku co rentgenuje zvary je uplne logicke ked ides stavat najvacsiu raketu v dejinach z nerezovej ocele, tam takeho cloveka predsa nepotrebujes 🙂

Trololo

To si fakt myslite, ze v SpaceX pracuje jeden clovek, ktory sa venuje rentgenovaniu zvarov? Pokial viem, tak pri F9 B5 je ciel nerobit ziadnu vyraznejsiu kontrolu prvych 10 startov. Samozrejme beriem 10 ako Muskovu konstantu, ale s rozsirujucimi sa datami z kontrol pouzitych stupnov im zjavne vyslo, ze maju nadbytocne kapacity pre tuto profesiu. Specialne v kontexte toho, ze uz nie je potrebne vyrabat tolko prvych stupnov.

A preco to urobit v dobe ked idu stavat najvaciu raketu z nerezovej ocele? Napriklad preto, ze aktualne ide iba o proof of concept hopper. Stavaju presne jeden kus. Tam zas nie je potrebna armada kontrolorov zvarov. A az pride SH a SS do produkcnej fazy s ustalenym dizajnom (2020+), tak lahko najmu novych.

Cize na sucasne prepustanie sa treba pozriet tak, ze koho sa im nepodarilo prealokovat na inu poziciu dostane bohuzial vypoved.

Yamato

To mozete “len” skrachovat :))

Ivo Janáček

Firma ne, ale státní sektor to takto praktikuje a tím brzdí celkový rozvoj a snižuje životní úroveň všem.

Michal Lenc

Takovéhle propouštění dělají v rámci restrukturalizace prakticky všechny větší firmy. Takový Siemens loni propouštěl nějakých 3 000 lidí a slučoval jednotlivé divize, Skanska též propouštěla. To je prostě taková daň za práci ve firmách tohoto typu. 🙂

endemit

Po těchto vyhozených zaměstnancích ihned sáhnou jiné firmy Blue Origin, Virgin Galactic, atd. Trochu se obávám, že to bude vývoz know-how ve velkém. A taky si říkám, jestli si Elon nevzal s BFR a Starlinkem moc velké sousto. Když se něco z toho ukáže nefunkční, může SpaceX zkrachovat. Když vidím jaké má NASA problémy uvést do provozu velkou raketu, a to ani nemluvím o Rusku a dalších, tak moc nevěřím, že bude BFR připravena dřív, než za pět let, jestli vůbec. A se Starlinkem to taky vidím černě. 12000 satelitů, to si nedovedu představit a i kdyby byla raketa a satelity se podařilo vynést, vyplatí se to, když podobné služby, i když s menším počtem družic chce a zřejmě bude provozovat i konkurence? A navíc i “klasický” pozemní internet se bude rozvíjet i v rozvojových zemích čím dál rychleji. Já myslím, že měl SpaceX zatím zůstat u F9 a FH, vydělávat na vynášení nákladů na ISS, na komerčních letech, vozit turisty kolem měsíce, atd. a na nové raketě pracovat až druhotně.

Roman

SpaceX je uplne na jinem levlu nez ostatni firmy. Neni zatižena tolik pravidly a byrokracii jako NASA. Nezajimaji je penize jako konečný cil ale jen jako prostředek k dosažení jejich poslání. SpaceX to zvládne ja jim věřim. Dělá tam spousta chytrých lidi.

endemit

Já jsem obrovský příznivec E. Muska a jeho firem a byl bych moc rád, kdyby se mu podařilo vše co zamýšlí. Jen mám obavu, jestli BFR a Starlink nejsou příliš velké sousto. Ale je pravdou, že nebýt jeho, tak nemáme žádný pokrok v raketové technice ani v elektromobilitě. Takže palce držím.

Yamato

Bez velkych sust by sme boli v dobe kamennej. Pokrok sa deje tak, ze si niekto trufne na prilis velke susto a nejakym zazrakom uspeje. Viete na akej urovni bola americka kozmonautika, ked Kennedy vyhlasoval Apollo?

3,14ranha

Velká sousta jsou opakovaně možná jen za války, v soukromých firmách (dokud NEZKRACHUJÍ) a v diktaturách.

Jistě víte že po přistání Apolla 11 neustále klesal zájem veřejnosti a ochota dávat na to prachy z daní až byl projekt nemilosrdně zaříznut.

A pak je pokrok a pokrok – ten vývoj není lineární a vesmír je mnohem, MNOHEM horší místo k životu nežli ta nejhorší pustina, ledovec či člověkem zničená krajina kdekoli zde na zemi.

Místo základny na měsíci dnes máme mobilní počítače a kapesní komunikátory… nebo třeba facebook jak si před časem povzdechl N. Armstrong

A místo slibovaných bojových obleků dnes americká armáda likviduje nepřátele přes monitor a joystick pomocí dronů

Futurologové a prognostici mají štěstí že nejsou placeni podle úspěšnosti předpovědí, to by chodili žebrotou…

😀

Jonathan

Do lodi a letadel nad oceány a neobydlenými oblastmi internet jinak než přes satelit nedostanete… O Starlink proto bude myslím velký zájem.

peter

a kolko potencionalnych zakaznikov je nad tymi oblastami kde inak nez satelitom internet nedostanes?

Roman

Internetove spojeni melo v roce 2017 +- pouze 46% světove populace

peter

a kolko africanov si bude moct dovolit muskov internet za desiatky eur mesacne?

Jonathan

Však stačí mít jednu přijímací stanici a v dané vesnici pak šířit signál přes WiFi, takze ta cena za jeden SAT přijímač mi přijde naprosto v pořádku.

peter

len ci to takto bude vyhovovat aj spacex, predsa len tam sa pocita s urcitou mierou agregacie a podla toho sa nastavuje cena, ak by mala firma vacsinu takychto zakaznikov tak nieje mozne mat tak nizku cenu
ak ponuknes napr. 1Gbit/s za 50$ tak je jasne, ze pocitas, ze ten clovek nebude vyuzivat tu linku naplno cely cas a tak tu istu kapacitu predas dalsim ludom pri pevnej linke to byva agregacia +- 1:40, pri mobilnych sietach je ta agregacia vyssia, cize urcitu kapacitu linky predavas XY krat, lenze ak budes mat niekoho kto sam bude zdielat svoje pripojenie s desiatkami dalsich ludi tak uz mas agregaciu 1:80 a ked to spravia vsetci tak zrazu tu kapacitu linky zdielas 1600 ludmi :), ale ty dostanes zaplatene len tych 2000$
a kym pri povodnej agregacii v najhorsom pripade vyjde 25Mbit/s na jedneho zakaznika tak potom by uz vyslo len 0.65Mbit/s

ono sa to takto robi, ale nie kazdy operator to dovoluje a da sa to zistit, ze ci tu linku vyuzivas sam, alebo ci ju dalej zdielas

na takychto typoch pripojenia by firma vela nezarobila, lebo dostane 50$ za jedno pripojenie ale linku jej to bude vytazovat ako keby ho predala desiatkam ludi

Jonathan

Ano, ale na druhou stranu v Africe by koncoví uživatelé i velmi malé rychlosti odpovídající dobám vytáčeného připojení u nás. I s malou rychlostí lze využívat nejdůležitější prvky internet a to je email a web (např. vzdělávání na wikipedii) + využít internetu i pro VoIP telefonii. Nicméně ano, životaschopnost nakonec rozhodne neviditelná ruka trhu 🙂

3,14ranha

Dnes má mobilní telefon teoreticky 100% obyvatel světa (přesněji mezi lidmi je víc než 7 miliard telefonních čísel) a 50% obyvatel už dnes má přístup k internetu (kde funguje mobil, tam bezpečně dostanete i internet – dřív nebo později). Za pět let bude mít “doma” internet drtivá většina obyvatel planety i bez satelitů .

Nejsem škarohlíd ani nepodceňuji Elonův úsudek, ale je třeba tvrdě říct že satelitní internet nebude žádný zlatý důl, ale spíš nevděčná nádeničina – půjde skutečně jen o vykrývání neobydlených oblastí
tedy buď pro bohaté jednotlivce, nebo pro dopravní prostředky všeho druhu (ale pozor na nízkonákladové společnosti – ne každý touží, nebo si může dovolit luxusní služby)

Yamato

Dnes ma viac africanov mobil, nez pitnu vodu. Navyse, internetove pokrytie moze znacne pomoct riesit niektore problemy, ktore by si inak vyzadovali vystavbu nakladnejsej infrastruktury (uz len z dovodu moznosti komunikacie), takze nakoniec to mozu Muskovi platit miestne vlady alebo rozvojove projekty OSN. O cinanoch, ktori skupuju celu afriku, ani nehovoriac…

peter

takze dalsi muskov projekt ktory bude dotovany z verejnych zdrojov? 🙂

Jonathan

Množství letadel a lodí se neustále zvysuje a majitelé těchto dopravních prostředků patří mezi solventní zákazníky.

3,14ranha

Solventní majitel lodě či letadla ≠ provozovatel luxusních služeb.

Ta úměra je ve skutečnosti opačná ( nejvíce sypou, nejvíce zákazníků mají a nejrychleji rostou nízkonákladové služby)

Yamato

Škarohlídi v tom samozrejme hneď vidia finančnú situáciu SpaceX. Prečo ja na tie fóra chodím…

Vladimír Todt

Vidím to jako snahu interního přesunu kapitálu na vývoj stavbu SH/SS+Starlink a zrušení kriticky nepotřebných pozic. Když se jim povede SH/SS, tak řadu Falcon už moc potřebovat nebudou. Přece jen budou mít plně návratový “těžký tahač” na orbitu a zmizí řešení neustálé výroby 2. stupňů + adaptérů, výroby aerodynamických krytů a snaha o jejich chytání.