Starship by mohla vynést první komerční náklad už v roce 2021, známe její nosnost na GTO

Revoluční raketa Starship je možná ještě blíž, než si mnozí myslí. Web Space News aktuálně přinesl informace z rozhovoru s Jonathanem Hofellerem, viceprezidentem pro komerční prodej ve SpaceX, který nastínil plány firmy ohledně uvedení Starship do ostrého provozu a její nosnost na GTO. Elon Musk zároveň v aktuálních tweetech prozradil několik zajímavostí z vývoje Falconu 9 a ponaučení, která si z něj SpaceX vzalo.

Nejdůležitější informací z článku je, že SpaceX už teď jedná se třemi různými telekomunikačními společnostmi ohledně vynesení jejich nákladu pomocí obří Starship. Ta má podle Hofellera nosnost 100 tun na nízkou oběžnou dráhu a 20 tun na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO). Druhé číslo je nové a může se vám zdát nízké, protože už současný Falcon Heavy dokáže na GTO vynést přes 26 tun. Jenže je potřeba si uvědomit, že FH to zvládne jen v případě, že oželí záchranu všech stupňů. Při záchraně dvou nebo tří spodních stupňů nosnost klesne na 8–10 tun (navíc horní stupeň v hodnotě několika milionů dolarů nelze zachránit nikdy). Oproti tomu Starship vynese 20 tun na GTO, přičemž se kompletní raketa stále dokáže vrátit zpět na Zemi, aby mohla být znovu použita. Nemluvě o tom, že nákladový prostor Starship má průměr 9 metrů, zatímco u Falconu Heavy jen 5,2 m.

Oficiální vizualizace lodi BFR/Starship při vypouštění nákladu na orbitě

Co se týče plánu zavedení Starship do provozu, tak ten je značně agresivní, jak je už u SpaceX zvykem. Jonathan Hofeller prohlásil: „Cílem je dosáhnout orbity co nejrychleji, možná už letos, načež kompletní raketa Starship s nosičem Super Heavy by mohla poprvé letět do konce roku 2020 a začátkem roku 2021 by mohly následovat první mise pro zákazníky.“ Jedná se o dost optimistický harmonogram, ale SpaceX má k jeho dodržení všechny potřebné ingredience. Snad už v červenci by měly proběhnout první krátké lety zkušební rakety Starhopper a výroba prvních dvou prototypů lodi Starship pokračuje slušným tempem jak v Texasu, tak na Floridě. První nosič Super Heavy pak má být hotový už za pár měsíců.

SpaceX ale nezapomíná ani na současné rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. Ty mají sice být časem nahrazeny schopnější Starship, ale SpaceX novou raketu prý nebude zákazníkům vnucovat a Falcony bude nabízet, dokud o ně bude zájem. Hofeller zároveň uvedl, že ještě letos by mělo dojít ke startu Falconu 9 s již použitým stupněm, pro který to bude již pátá mise (momentálně žádný stupeň neletěl více než třikrát). K dalšímu vývoji raket Falcon už však nedojde. Od snah dosáhnout kompletní znovupoužitelnosti u raket Falcon bylo před časem upuštěno a Hofeller uvedl, že důvodem byl příliš vysoký negativní dopad na celkovou nosnost. Elon Musk navíc aktuálně na Twitteru znovu řekl, že prioritou je Starship, a tak už nevznikne Block 6, tedy další vývojová verze raket Falcon.

Fanouškovské srovnání Falconu 9 s raketou Super Heavy Starship (Autor: Reese Wilson)

Vývoj Falconů však přinesl cenné lekce, které SpaceX zužitkovalo při návrhu Starship. Například Falcon 9 je velice vysoký a hubený, kvůli čemuž mu dělá problémy střih větru ve vyšších vrstvách atmosféry. Starship má proto o dost nižší poměr výšky a průměru trupu a navíc nemá na rozdíl od Falconů na špičce velký, vyčnívající aerodynamický kryt, který ve větru „funguje jako plachta“. Díky tomu by podle Muska měla být Starship schopná přečkat téměř jakoukoli úroveň větru. Musk o odolnosti Starship mluvil už dříve a uvedl, že raketa snese přízemní vítr do rychlosti 60 km/h a vítr ve vyšších atmosféry o maximální rychlosti 300 km/h. Tehdy se ale údaje týkaly rakety BFR, která byla vyrobena z křehkých uhlíkových kompozitů, takže bych si tipl, že současná ocelová Starship na tom bude lépe.

Starship také bude mít oproti Falconu 9 odlišný poměr množství pohonných hmot ve spodním a horním stupni. Elon Musk uznal, že tento poměr je u Falconů moc vysoký, kvůli čemuž musí spodní stupeň odvést moc práce. SpaceX se ale poučilo a u Starship bude poměr nižší (tzn. horní stupeň bude větší). To v překladu znamená, že díky tomu by měla být záchrana spodního stupně méně náročná, což je přínosné z hlediska znovupoužitelnosti (první stupeň má být možné použít až 1000krát).

Fanouškovský koncept znovupoužitelného aerodynamického krytu (Autor: /u/ JeremyOosterbaan)

Musk také prozradil jednu zajímavost z vývoje Falconu 9. SpaceX prý v jednu dobu zvažovalo návrh rakety s velkým aerodynamickým krytem, který by obsahoval horní stupeň i náklad. Kryt by se během letu rozevřel, vypustil horní stupeň a opět se zavřel, načež by se spolu s prvním stupněm vrátil na Zemi. Toto je oblíbený koncept mezi fanoušky, kteří jej často navrhují v diskuzích. Podle Muska se ale ukázalo, že takový kryt by byl moc těžký a navíc by měl neblahý vliv na stabilitu stupně při přízemním větru. Hlavní výhodou tohoto řešení je snadná záchrana aerodynamického krytu, ale ten se nakonec SpaceX rozhodlo zachraňovat pomocí speciální lodě vybavené rozměrnou sítí. Při poslední misi se povedlo vůbec poprvé kryt úspěšně zachytit.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
83 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře