Výroba Tesel v Gigafactory 3 začne v září, Gigafactory 4 by mohla vzniknout v Německu

Oficiální vizualizace plánované podoby Gigafactory 3 v Šanghaji (Zdroj: Tesla)

Výstavba Tesla Gigafactory 3 v Šanghaji pokračuje podle plánu a zkušební výroba prvních exemplářů Modelu 3 by zde mohla začít už v září. Podle prohlášení globální viceprezidentky Tesly Grace Tao z 20. srpna je továrna „téměř hotová“. Zároveň se objevují zkazky o tom, že bateriové články bude Tesle dodávat společnost LG Chem a že evropská Gigafactory 4 by mohla vzniknout v Německu.

Gigafactory 3

Stavba čínské Gigafactory 3 probíhá neuvěřitelně rychle. Pozemek byl zajištěn teprve na konci roku 2018 a stavba začala v lednu 2019. Grace Tao z Tesly uvedla, že momentálně probíhá instalace a odlaďování výrobních strojů uvnitř továrny. Tesla také nedávno obdržela první certifikát na základě vládní inspekce stavby, a to pouhé tři dny po podání žádosti. Pro místní vládu prý jde o rekordní čas a dobře to ilustruje úroveň podpory, které se Tesla těší ze strany čínských úřadů.

Tesle také hraje do karet, že oblast, kde se Gigafactory 3 nachází, byla nově zahrnuta do šanghajské zóny volného obchodu, což podle šanghajského vicestarosty znamená, že na některé produkty doručené do této oblasti se nebudou vztahovat cla.

Vedle továrny také vyrostla nová elektrická rozvodna, která má být hotová příští měsíc. Podle aktuálních zpráv z Číny by pak výroba elektromobilů mohla začít už koncem září a zákazníci by mohly první Modely 3 vyrobené v Gigafactory 3 obdržet do konce roku. Časem se zde bude vyrábět také malý crossover Model Y.

Elektromobily vyráběné v Gigafactory 3 však budou také potřebovat baterie. Elon Musk loni potvrdil, že Tesla bude kupovat jednotlivé články od různých firem a v továrně bude probíhat jen jejich kompletace do modulů a finálních baterií. Nyní se objevila nepotvrzená zpráva, že korejská společnost LG Chem bude do Gigafactory 3 dodávat články ve formátu 2170, které budou použity v Modelu 3 a později také Modelu Y. Není však jasné, jestli budou mít stejné chemické složení jako současné články pro Model 3, které Tesla vyvinula ve spolupráci s Panasonicem a vyrábějí se v Gigafactory 1 v Nevadě. Také se zatím neví, jestli LG Chem bude exkluzivním dodavatelem článků pro Gigafactory 3, nebo jestli bude jen jednou z několika firem (dalšími kandidáty by mohly být například čínský CATL nebo opět Panasonic).

Tesla už má s články od LG Chem zkušenosti, protože je spolu s články od Panasonicu a Samsungu SDI využívá ve svých bateriových úložištích Powerwall, Powerpack a Megapack. Vozy Tesla však momentálně využívají výhradně články od Panasonicu.

Elon Musk má 29. srpna navštívit Šanghaj kvůli konferenci o umělé inteligenci. V rámci této návštěvy má oznámit založení čínské odnože Boring Company a očekává se, že zároveň navštíví Gigafactory 3. Naposledy zde byl v lednu při slavnostním zahájení stavby.

AKTUALIZACE: Krátce po vydání článku se objevily nové fotky z vnitřku továrny, kde už probíhá hrubé testování montážní linky.

Gigafactory 4

Tesla však potřebuje také továrnu pro výrobu vozů určených pro evropský trh, kam momentálně musejí být její elektromobily dováženy z USA. Evropská Gigafactory 4 je v plánu už dlouho, ale nyní to konečně začíná vypadat, že její stavba bude brzy zahájena. Elon Musk při posledním čtvrtletním konferenčním hovoru s investory říkal, že umístění Gigafactory 4 bude oznámeno ještě letos, v průběhu roku 2020 by už měla být stavba v plném proudu a továrna by měla být v provozu do konce roku 2021.

Musk před rokem avizoval, že Německo je nejpravděpodobnějším kandidátem pro umístění Gigafactory 4, a to konkrétně v oblasti u hranic s Francií a Beneluxem. Podle aktuálních zpráv to nejspíš stále platí. Německý ministr ekonomiky Bernd Althusmann tvrdí, že továrna by mohla vzniknout v Dolním Sasku, zatímco podle německých novin Rheinische Post bude továrna postavena v Severním Porýní-Vestfálsku, což je nejlidnatější spolková země Německa. Obě místa se nacházejí u hranice s Nizozemskem, kde Tesla už 6 let provozuje evropské distribuční centrum a kompletovací závod pro dovážené Modely S a X. V Německu se pak také nachází dceřinná společnost Tesla Grohmann Automation, která pro automobilku vyvíjí například výrobní stroje a roboty.

Uvidíme, jestli na těchto zprávách je něco pravdy, nebo jestli nakonec Tesla vybere jinou lokalitu. Oznámení by však mělo přijít již v následujících měsících.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Technomagg

tady je vidět že když se do všeho neserou úřady jak se dá postavit továrna rychle – bude zajímavé sledovat kolik let budou stavět v evropě – odhaduji dobu stavby i se všemi povoleními a kolaudacemi tak na 5-6 let místo ani ne 12 měsíců v číně. A to jsem možná nemístný optimista. Aby se Musk nenasral a nenechal evropu bez gigafaktory nakonec.

Viki

Souhlasím. Měl by si na to půjčit u EU a začít splácet až po kolaudaci. Jinak bych do toho nešel :).

Cahir

Rychlost/kvalita/cena … poměr bude stále přibližně stejný. Takže když máte stavební dělníky včetně inženýrů x-násobně levnější, můžete jich najmout x-násobně více a tím pádem (protože na tak velké stavbě si nebudou překážet) dokončíte stavbu x-násobně dříve.V Číně to trvalo necelý rok (rekněme celý rok, než se stavba včetně zařízení a rozjetí výroby na 80%-90% kompletně dokončí).
Podle délky tohoto procesu v Evropě pak snadno odhadneme dané X 🙂

akuhtr

Mno v evropě se bojím že roky bude trvat zjískat stavební povolení a to jen v případě že na daném pozemku nenajdou vzácného čolka.

Tomáš Kratochvíl

Copak colka, ale ti cinani by nejspis byli schopni vystehovat vesnici aby to mohli postavit. Ja to vidim jako ukazku toho, kdyz se dotoho naopak ty urady oprou de facto spravnym smerem, alespon co se dosazeni cile tyka. To, ze to jiste znamena omezeni osobnich svobod souvisejici s cinskym komunistickym rezimem je vec druha. Takhle efektivne tedy muze fungovat centralne rizeny cinsky kapitalismus, kdyz se mu neco zalibi, a Teslu to vypada, ze primo milujou. A Evropa? Stavet na svem pozemku Gigafactory je dneska take otazkou prestize. Myslim, ze urady jako takove to zdrzovat nebudou, spise ti chudaci colci.

Pavel Dvořák

Já jsem rád, že to nechtějí postavit v ČR. Tady by 6 let bylo skutečně velmi optimistické minimum.