Testování prototypů pro první orbitální misi Starship finišuje, podle Elona Muska start proběhne v listopadu

Přípravy na první orbitální start Starship se pomalu, ale jistě chýlí ke konci. Testování prototypů Starship S24 a Super Heavy B7 dosáhlo nových milníků a blíží se finální zkoušky kompletní sestavy nosiče a lodi. Elon Musk zároveň nastínil, jaké testy ještě zbývá dokončit, kdy by mohl proběhnout orbitální start a co bude následovat po něm.

V posledních týdnech pokračoval ve Starbase v jižním Texasu testovací program prototypů pro orbitální misi. Loď Starship S24 nejspíš absolvovala svou poslední samostatnou zkoušku, když 8. září poprvé zažehla všech šest motorů Raptor najednou. Dalším krokem pro tuto loď asi bude až připojení k nosiči Super Heavy B7 na orbitální rampě.

Statický zážeh všech Raptorů na Starship S24 dne 8. září 2022 (Foto: SpaceX)

Nosič Super Heavy B7 je vybaven celkem 33 Raptory a v poslední době také podstoupil řadu různých testů. Na konci srpna prototyp B7 zažehl dva motory Raptor a v první polovině září následovalo několik testů roztočení mnoha motorů najednou, avšak bez zážehu (spin prime). Vše završil zážeh celkem sedmi Raptorů, který proběhl 19. září. Dosud nikdy nebylo zažehnuto tolik Raptorů najednou. Elon Musk pak prozradil, jaké další kroky má SpaceX v plánu.

Hned následující den, tedy 20. září, byl na orbitální rampu přepraven nový prototyp Super Heavy B8. Ten zatím není vybaven motory ani roštovými kormidly, a tak nejdříve absolvuje pouze tlakové zkoušky s plynným a kryogenním dusíkem. Super Heavy B7 poté byla odvezena z rampy zpět do montážního areálu, kde podle Elona Muska podstoupí „upgrady robustnosti a spolehlivosti“. To by mělo znamenat především doinstalování chybějících ochranných krytů kolem motorů.

Elon Musk dodal, že prototyp Super Heavy B7 je stále určen pro první orbitální let, ale bude to prý trochu riskantní. Důvodem je to, že SpaceX řeší ochranu okolních Raptorů při selhání jednoho z nich během letu. Vyráběný prototyp Super Heavy B9 podle Muska obsahuje řadu vylepšení, včetně robustnější ochrany motorů. Oproti tomu prototyp B7 se začal vyrábět už před rokem, a tak těmito vylepšeními nedisponuje. Ochranné kryty motorů tedy musely být na B7 nainstalovány až zpětně a zřejmě nejsou tak dobré jako ty na B9. To nejspíš znamená, že pokud při první orbitální misi katastrofálně selže jeden či více Raptorů během letu, mohlo by to způsobit kaskádovité selhání dalších Raptorů.

Chybějící ochranné kryty motorů na Super Heavy B7 (Foto: Starship Gazer)

Nicméně ještě než první orbitální start proběhne, je potřeba dokončit pár finálních testů. Po dokončení upgradů Super Heavy B7 se tento nosič nejspíš vrátí na orbitální rampu a podle Elona Muska bude další velkou zkouškou připojení Starship S24 k Super Heavy B7 a provedení plnohodnotné tankovací zkoušky kompletní sestavy lodi a rakety. V minulosti jsme už měli možnost vidět spojenou Starship S20 se Super Heavy B4, ale tyto starší prototypy společně podstoupily pouze tankovací zkoušku s kryogenním dusíkem. Infrastruktura na orbitální rampě totiž tehdy ještě nebyla připravená na tankování pohonných látek. Tentokrát tedy poprvé uvidíme tankování metanu a kyslíku do nosiče i lodi najednou. A nakonec je v plánu ještě zážeh všech 33 Raptorů na Super Heavy B7 (zřejmě s připojenou lodí S24). Podle Elona Muska by tento finální test mohl proběhnout už za pár týdnů.

Starship S20 a Super Heavy B4 po spojení Mechazillou v únoru 2022 (Foto: SpaceX)

Za předpokladu, že zbývající pozemní testování Super Heavy B7 a Starship S24 proběhne bez vážnějších komplikací, orbitální start by se mohl stihnout ještě letos. Elon Musk aktuálně uvedl, že nejdřívějším možný termínem je konec října a listopad je prý „velmi pravděpodobný“. Jak víme už z dřívějška, při tomto testu se kosmická loď S24 pokusí přistát pouze do oceánu v okolí Havajských ostrovů (pokud loď vůbec přežije žhavý návrat z oběžné dráhy). V případě Super Heavy B7 proběhne buď přistání do vod Mexického zálivu, nebo se SpaceX možná rovnou pokusí o zachycení přistávající rakety pomocí Mechazilly na startovní rampě.

Oficiální představa zachytávání přistávající rakety Super Heavy pomocí Mechazilly (Zdroj: SpaceX)

Během první orbitální mise ale nakonec neproběhne test vypuštění družic Starlink nové generace. Loď S24 sice má ve svém nákladním prostoru nainstalován mechanismus pro vypuštění těchto družic, avšak otevírací dveře, kterými měly být družice vypouštěny z lodi, byly aktuálně napevno zakrytovány. První exempláře družic Starlink V2 tedy ponese až některá z budoucích lodí Starship. Například před pár dny byl ve Starbase nainstalován vypouštěč družic do jedné z budoucích Starship (mohlo by jít o S27):

Otázkou však je, jestli SpaceX bude mít pro první orbitální misi včas vyřízenou startovní licenci od Federálního leteckého úřadu (FAA). Ten v červnu vydal rozhodnutí, že SpaceX nemusí kvůli startům Starship ze Starbase vypracovávat novou studii environmentálních dopadů, avšak než firma obdrží finální povolení umožňující až 5 orbitálních startů ročně, musí implementovat několik desítek změn a nápravných kroků. Jedá se o relativně malé úkony, takže SpaceX snad nebude mít problém všechny požadavky splnit a do listopadu povolení získat.

Neoficiální představa orbitálního startu Starship ze Starbase (Autor: Tony Bela)

Na druhou stranu je potřeba brát Elonovy odhady s rezervou, protože například letos v červnu očekával, že Starship S24 dokončí testování v červenci (nakonec to bylo až v září) a že pár S25/B8 bude připraven na start v srpnu (ve skutečnosti tyto prototypy pro druhou orbitální misi zatím ani nezahájily testování). Nečekané komplikace jako třeba červencový výbuch při testování Super Heavy B7 zkrátka hodily do těchto optimistických plánů vidle a nelze zaručit, že SpaceX nepotkají další zdržení, se kterými původně firma nepočítala.

Výbuch během testování Super Heavy B7 v červenci 2022 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Podle Elona Muska bude SpaceX mít v době první orbitální mise připraveny rovnou dvě sady prototypů Super Heavy a Starship schopné orbitálního startu, přičemž další nový pár bude dokončen každé dva měsíce. To pravděpodobně znamená, že druhý orbitální start by proběhl s prototypy B8 a S25, které jsou v podstatě totožné jako B7 a S24 a v současnosti už jsou připravené na zahájení vlastního pozemního testování. SpaceX chce údajně provést druhý orbitální start do 30 dnů po tom prvním.

Super Heavy B8 během převozu na orbitální rampu kvůli tlakovým zkouškám v září 2022 (Foto: Nic Ansuini)

Dále ve Starbase probíhá výroba prototypů Super Heavy B9 až B12 a Starship S26 až S29 a nejspíš i dalších. Prototypy B9 a S26 prý budou mít vylepšené Raptory, které budou o něco jednodušší na výrobu, budou mít mírně vyšší tah a také budou obsahovat elektrický systém pro vektorizaci trysky. Lodě S26 a S27 však zřejmě nebudou vybaveny tepelnou ochranou ani řídicími klapkami. Zatím ale není znám přesný důvod. Zato Starship S28 je první prototyp, který je vybaven ploššími vrchlíky, které zvýší užitečný objem nádrží kosmické lodi. Teprve čas však ukáže, které prototypy nakonec poletí na oběžnou dráhu a jak budou vzájemně spárovány. Některé z nich navíc nejspíš budou startovat z Floridy místo ze Starbase.

Prototyp Starship S28 během výroby (Foto: RGV Aerial Photography)

SpaceX v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě momentálně buduje novou orbitální rampu pro Starship ve stávajícím odpalovacím komplexu LC-39A a o pár kilometrů vedle zároveň vzniká areál pro výrobu floridských Starship a Super Heavy. Rampa ale zřejmě bude hotová o něco dříve než továrna, protože Elon Musk aktuálně potvrdil, že první floridské starty Starship využijí prototypy, které budou do Kennedyho kosmického střediska dovezeny po moři ze Starbase. První Super Heavy by podle Elona Muska mohla stát na floridské rampě někdy v druhém čtvrtletí příštího roku. Článek NASA Spaceflight před časem uváděl, že Super Heavy B10 měla být určena pro start z Floridy, ale není jasné, jestli to stále platí. Každopádně prototypy Starship a Super Heavy vyrobené v budovaném floridském areálu SpaceX na Roberts Road přijdou na řadu až o něco později.

Budovaná orbitální rampa pro Starship ve floridském komplexu LC-39A. Integrační věž už má plnou výšku. (Foto: Greg Scott)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře