Rychlozprávy #46: Představení Pickupu, výroba solárních tašek, baterie Megapack, Falcon Heavy naživo, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V tomto vydání se budeme věnovat hlavně Tesle, ale dojde také na SpaceX. Mimo jiné se dozvíte o plánech na výrobu solárních střešních tašek Tesly, jména konferenčních místností v Hawthorne, nově představené baterii Megapack, termínu představení futuristického pick-upu, zjistíte, jaká auta používá Elon Musk, a mnoho dalšího.
Renovační zařízení SpaceX
Nedávné fotky z přístavu Port Canaveral ukazují, že SpaceX skladuje či dále zpracovává zachráněné aerodynamické kryty v komplexu bývalého Spacehabu, který od roku 2017 pronajímá. Měla by tam probíhat také renovace zachráněných Falconů, ale zatím jsem neviděl potvrzení, že tomu tak opravdu je.
V aktuálně vydané environmentální studii ohledně provozu Starship na LC-39A však bylo mimo jiné zmíněno také to, že SpaceX plánuje v budoucnu provádět renovace krytů a Falconů v chystaném novém komplexu na Roberts Road v Kennedyho vesmírném středisku.
Tesla Model 3 získala další skvělé hodnocení z bezpečnosti
Tesla Model 3 nedávno získala plných pět hvězdiček v crash testech evropské agentury EuroNCAP, stejně tak jako minulý rok získala plné hodnocení od americké organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu). Teď se na Model 3 podívala australská agentura Australasian New Car Assessment Program, zkráceně ANCAP. I zde Model 3 získal všech pět hvězd, přičemž ochrana dospělých dostala 96 %, ochrana dětí 87 %, ochrana chodců 74 % a asistenční systémy si připsaly 94 %.
Výroba solárních střešních tašek Tesla
Solární střešní tašky Tesly byly představeny již v roce 2016 a s jejich nástupem na trh se počítalo někdy v roce 2018. V té době se ale Tesla potýkala s problémy ve výrobě Modelu 3, solární střešní tašky tak byly odsunuty na druhou kolej s tím, že jejich výroba začne ve velkém letos. To se Tesle zatím dodržet nepovedlo a během prvního pololetí její energetická divize nenainstalovala prakticky žádné střechy. Změnit by se to mělo ve druhé polovině roku, jelikož Tesla dokončuje třetí verzi solárních tašek, jež by měla být levnější a snazší na výrobu i instalaci.
Právě na druhou polovinu roku plánuje americká automobilka značné navýšení výroby solárních střech. Musk v jedné odpovědi na Twitteru prozradil, že cílem je do konce roku vyrábět přibližně 1000 solárních střech za týden, což je poměrně vysoké číslo vzhledem k tomu, že Tesla v posledních dvou letech provedla instalaci pouze na pár domech.
Blesková oprava chyby v softwaru Tesly
Začátkem tohoto roku Tesla představila funkci zvanou Dog Mode, která by měla ve voze udržovat ideální teplotu pro vašeho zvířecího mazlíčka v případě, že jde jeho majitel například nakoupit. Automobilka tím chtěla předejít mnohým případům, kdy kolemjdoucí lidé musejí zachraňovat psy z přehřátých aut. Teď to ale vypadá, že má funkce jeden potenciálně nebezpečný bug, na který upozornil na Twitteru jeden z majitelů vozu.
Tím majitelem byl obchodník Rahul Sood, dle něhož Dog Mode nefunguje, pokud řidič manuálně nastaví úroveň větrání a při odchodu vypne klimatizaci. Dle slov Sooda bylo v autě následkem toho 85 stupňů Fahrenheita, což je necelých 30 stupňů Celsia. Na Soodův tweet po chvíli reagoval sám Musk, dle něhož automobilka pracuje na opravě. Softwarová aktualizace obsahující opravu této chyby pak byla vydána necelé dva dny poté. Možnost takto rychlých oprav je jednou z velkých výhod vozů Tesla, které můžou aktualizovat vlastní software přes internet a majitelé tak kromě oprav průběžně dostávají i nové funkce a různá vylepšení.
Falcon Heavy na vlastní oči
Jaké to je, vidět start Falconu Heavy na vlastní oči? Právě to z vlastní zkušenosti čtivě popsal Miroslav Pospíšil na webu Kosmonautix. Měl velké štěstí, protože kromě startu mise STP-2 nakonec viděl i zachráněný aerodynamický kryt v přístavu a jeden z bočních stupňů po přistání. Viděli jste vy nějaký start naživo?
Obří baterie Tesla Megapack
Tesla představila tzv. Megapack, což je baterie s kapacitou až 3 MWh. Ta umožní snadné a spolehlivé skladování elektrické energie pro velké projekty, kde současné Powerpacky s kapacitou 200 kWh nestačí. Baterie se hodí pro ukládání energie ze solárních a větrných elektráren a také stabilizaci celé elektrické sítě. Megapack zabírá o 40 % méně místa než Powerpacky o stejné kapacitě, má 10x méně dílů a jeho instalace je tak 10krát rychlejší. Tesla prý dokáže nainstalovat elektrárnu o výkonu 250 MW a kapacitě 1 GWh za méně než tři měsíce.
Tesla chystá velký energetický projekt v Kalifornii, kde by nainstalovala celkem 449 Megapacků o celkové kapacitě 1200 MWh. Jednalo by se o největší baterii tohoto typu na světě.
Pick-up od Tesly bude představen na podzim
Futuristický pick-up od Tesly by podle Elona Muska mohl být veřejně představen za 2–3 měsíce a momentálně probíhá pilování finálních detailů. Musk v minulosti vůz popsal jako “cyberpunkový elektromobil jako z Blade Runnera” a nedávno řekl, že to bude lepší pick-up než populární Ford F-150 a bude jezdit lépe bež Porsche 911. Podoba pick-upu je zatím tajemstvím, ale Tesla se podělila o jeden obrázek, který podle Elona Muska ukazuje přední část vozu. Na jeho základě vzniklo několik fanouškovských představ designu pick-upu, přičemž ta následující od Justina Duel Jamese je zatím nejpovedenější.
Jaká auta řídí Elon Musk
Elon Musk nedávno prozradil, jaká auta využívá pro osobní účely. Nejvíce prý jezdí se svou Teslou Model S Performance v modernizované verzi s adaptivním odpružením a vylepšenou pohonnou jednotkou. Musk má navíc má k dispozici interní verzi softwaru pro Autopilot, takže může snadno testovat vyvíjené funkce a nejnovější vylepšení. Musk dále využívá Model 3 Performance a pokud jede s dětmi, preferuje Model X. Není se co divit, Musk má pět synů, takže rozměrnější SUV Model X se jistě hodí. Dříve také vlastnil původní Teslu Roadster, ale tu loni vyslal do vesmíru na Falconu Heavy.
Musk před časem také prozradil, jak má svá auta pojmenovaná v mobilní aplikaci. Zmínil jména Eurovision, Blood, Gandalf the Grey, Superdraco a Baby Smurf.
Moderní nabíjecí stanice Supercharger V3 v Las Vegas
Tesla v Las Vegas otevřela nový Supercharger vybavený 24 stojany v nejnovější verzi V3, solárními panely a bateriemi Powerpack. V3 umožňuje dvojnásobnou rychlost nabíjení (250 kW oproti dřívějším 120 kW). Majitelé Tesel však dosud měli k dispozici tyto nabíječky pouze na dvou místech v Kalifornii. Automobilka otevření moderního Superchargeru v Las Vegas oznámila novým videem:
Dá se předpokládat, že všechny nově budované Superchargery už budou tohoto nového typu, přičemž Tesla nedávno aktualizovala mapku chystaných Superchargerů a hodlá začít svou rozsáhlou síť rozšiřovat například také do východní Evropy. V Česku už máme Superchargery na třech místech a do konce příštího roku by měly přibýt další dva – jeden v Severních Čechách u dálnice D8 a druhý v Českých Budějovicích.
Konferenční místnosti ve SpaceX
Na závěr jen taková malá zajímavost. Narazil jsem na Redditu na staré AMA (Ask Me Anything) se softwarovými inženýry SpaceX, kde mě zaujal výpis názvů konferenčních místností v centrále firmy v Hawthorne. Ty jsou totiž pojmenovány převážně po významných osobnostech z historie kosmonautiky nebo místech na Marsu. A pokud vás zajímají informace, které inženýři tehdy na Redditu prozradili, najdete je hezky shrnuté v tomto videu, které jsme už před časem přeložili.
- Apollo
- Arthur Clarke
- Buzz Aldrin
- Deimos
- Eugene Roddenberry
- Hermann Oberth
- Johannes Kepler
- John Von Neumann
- Karel Bossart
- Konstantin Tsiolkovsky
- Mars
- Melas Chasma
- Meridani Planum
- Olympus Mons
- Phobos
- Qian Xuesen
- Robert Goddard
- Robert Heinlein
- Saturn V
- Sergei Korolev
- Sir Isaac Newton
- Theodore Von Karman
- Valentina Tereshkova
- Valles Marineris
- Wernher Von Braun
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Nejsem si jistý, že to takto bylo napsáno a myšleno. Mám za to, že mysleli 40 % a 10x oproti běžné konkurenci. Ale oproti běžné konkurenci byl na tom pravděpodobně lépe už i Powerpack.
Možná máte pravdu, z toho původního textu to není moc jasné. Nicméně píšou, že Megapack má o 60 % vyšší energetickou hustotu než Powerpack, takže minimálně z hlediska celkového prostoru by těch 40 % mohlo odpovídat. S tím počtem dílů nevím, ale pokud místo 14 Powerpacků použijí 1 Megapack, tak tam těch dílů už z principu bude o dost méně, i když pomineme nějaké další optimalizace, které ten Megapack určitě má.
stačí “nepatrná” změna v kapacitě článků co použijí, např. místo 20Ah článků ze kterých to složí použijí 200Ah články a hned máte těch 10x méně dílů při 10x větší kapacitě úložiště, ono vážně nedává smysl to dělat z malých článků – je lepší z téměř každého ohledu používat velkokapacitní články, tady nejde o energetickou hustotu jako u automobilů ale o celkovou kapacitu úložiště v okamžiku kdy váhu nikdo neřeší.