Elon Musk chce s Dragonem přistávat na lodích, které pro SpaceX chytají aerodynamické kryty

Po nedělním úspěšném testu záchranného systému Crew Dragonu uspořádala NASA spolu se SpaceX tiskovou konferenci, které se zúčastnil také Elon Musk. Zajímavé informace o únikovém testu a připravované misi DM-2, které na konferenci zazněly, shrnu v jiném článku, ale mezitím jsem chtěl krátce vypíchnout alespoň jedno Elonovo prohlášení. Musk by totiž chtěl, aby v budoucnu Crew Dragon přistával do sítě na lodi podobným způsobem, jakým dnes SpaceX zachraňuje aerodynamické kryty.

Přistání Crew Dragonu v Atlantiku během mise DM-1 (Foto: SpaceX)

Na první pohled může takové prohlášení působit jako vtip, ale není to poprvé, co Musk tuto věc zmínil. V únoru 2018 Elon Musk mluvil o záchraně aerodynamických krytů, což byl projekt, který byl tehdy teprve v začátcích:

Máme taky speciální loď na chytání krytů. Vypadá jako baseballová rukavice. Obří chytací rukavice ve tvaru lodi. Bude jezdit a chytat kryty. Vtipné je, že bychom nejspíš mohli udělat to samé s Dragonem. Takže kdyby NASA chtěla, můžeme zkusit chytit Dragon. [smích] Loď je určená pro kryty, ale dala by se použít i pro Dragon.

Mluvil samozřejmě o lodi Mr. Steven, která se jen pár dnů poté pokusila vůbec poprvé zachytit kryt do své sítě během mise Paz. Loď od té doby dostala větší síť a další vylepšení a také byla přejmenována na Ms. Tree. Následně loď provedla dvě úspěšná zachycení krytů po sobě a nedávno také dostala sestřičku ve formě téměř totožné lodi Ms. Chief. Tato dvojice se už za pár dnů opět pokusí o zachycení obou polovin aerodynamického krytu do sítě během mise Starlink v1-3.

Loď Mr. Steven v době prvních pokusů o zachycení aerodynamického krytu (Foto: SpaceX)

Během aktuální tiskové konference po únikovém testu Musk sám od sebe prohlásil (čas 18:22), že by bylo super, kdyby Dragony přistávaly na stejných lodí, které SpaceX dnes používá pro záchranu aerodynamických krytů. Kosmická loď by tak po návratu z orbity vůbec nepřišla do kontaku s mořskou vodou, což by pochopitelně usnadnilo její opakované použití (Crew Dragon a jeho nákladní varianta jsou navrženy pro až pět použití). Musk však dodal, že takový způsob přistání je samozřejmě potřeba nejdříve probrat s NASA. Zároveň prý nejde o nic, k čemu by došlo v dohledné době. Nejdříve je totiž potřeba se dostat do fáze, kdy bude proces chytání aerodynamických krytů spolehlivý. Zatím se totiž SpaceX podařilo přistát do sítě jen ve dvou z deseti případů.

Přistání krytu do sítě na lodi během mise Amos-17 (Zdroj: SpaceX)

Otázkou zůstává, jak moc je vlastně současný princip záchrany krytů pomocí lodí přenositelný na Dragony. Jedna polovina krytu totiž má hmotnost asi 900 kg, zatímco Crew Dragon má spíše kolem 10 tun. Rozhodně tedy nelze použít stávající zachytávací konstrukci a síť. Další problém je, že kryty jsou vybaveny řiditelným padákem typu křídlo, a tak můžou během přistání letět zachytávací lodi naproti. Oproti tomu Dragony mají čtyři kulaté padáky, které nelze ovládat, a tak by úspěšnost přistání byla zcela v rukou lodi se sítí. Ta se však nemusí pod přistávající Dragon dostat včas. Na druhou stranu je výhodou to, že díky vysoké hmotnosti Dragonu by měl vítr výrazně menší vliv na trajektorii přistání.

Osobně si myslím, že přistání Dragonu na loď místo do moře nikdy neuvidíme. Bez úplně nového přístupu k celému problému mi to přijde nerealistické. Víc bych věřil (a vítal) třeba prohlášení, že se SpaceX chce vrátit k motorickému přistání Crew Dragonu. Co myslíte vy?




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
74 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře