SpaceX

Elonovinky #97: Výroba prototypů Starship pokračuje i po nehodě

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Loni v listopadu byl první prototyp kosmické lodi Starship zničen při tlakové zkoušce. Tehdy nebylo jasné, jak moc to zdrží další plány SpaceX, ale nyní se ukazuje, že vývoj a výroba dalších exemplářů Starship pokračuje dále. V Texasu už teď probíhá montáž vylepšeného prototypu s označením SN1 a výroba SN2 má začít ještě v lednu. Pokračuje také výroba motorů Raptor.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]

[/showhide]

Zobrazit komentáře

  • Natlakování zkušební nádrže až na limit již proběhlo, povolila při tlaku cca 7 bar.

    Tlak potřebný při provozu = nominální tlak Elon uvádí 6 bar. Nejsem odborník na tlakové nádoby, běžně se však ověřují jejich vlastnosti při 1.5x vyšším tlaku a to samozřejmě ještě musí mít rezervu do selhání. Mám tedy za to, že by ta nádrž měla vydržet alespoň 10bar, klidně i 12bar. Faktor 1.4 při selhání nádrže mě přijde málo, navíc při letu se nádrž mnohem více namáhá, než statickým testem.

    https://twitter.com/elonmusk/status/1215719463913345024

  • Moc nechápu jak je to vůbec možné že se ty plechy tak kroutí, to se bude celá raketa vlnit jako želé? :D

    • U té testovací nádrže se kroutil hodně vrchlík s prstencem, když to nasadili a svařili tak je to strukturálně pevnější a váha materiálu se rovnoměrně rozložila do toho podstavce . Až tam bude palivo bude větší nápor na stěny nádrže ale díky natlakování bude stěna pevnější proti axiálnímu a radiálnímu zatížení.

    • Kroutí se to proto, jak s tím zacházejí. Naštěstí si to mohou u toho nerezu dovolit. Na hotové raketě se nic kroutit nebude, maximálně to bude trochu zvlněné. Při natlakování nádrží se tomu vrásky vyrovnají a bude z toho krásná loď.

  • Jsou k dispozici informace o tloušce ocelových prstenců nebo se to jen odhaduje ? Celkem by mě zajímalo o kolik jsou tenčí.

    • 3,95mm (mk1 měla 4mm / ono se to nezdá, ale při počtu 21 prstenců, které jsou potřeba, je úspora hmotnosti zhruba 4,4t)

      • Také bych řekl, že Mk1 měla ještě silnější plech, než ty 4 mm, ale nemám to potvrzené. Brát 5 setin milimetru jako změnu nominální tloušťky je úlet, když tolerance nominální tloušťky 4mm bude právě cca +/- 0,05mm.

Sdílet

Aktuální články

Na Google Earth zřejmě byla zachycena družice Starlink. Jak takový snímek vzniká?

Na Google Earth občas lze najít poněkud nečekané věci. K těmto kuriozitám přibyla před několika…

30. 4. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (21. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Registr…

29. 4. 2025

Neuralink plánuje další investiční kolo, cení se na 9 miliard dolarů

Neuralink plánuje páté kolo financování, ve kterém chce od investorů vybrat dalších 500 milionů dolarů…

26. 4. 2025

Práce v Neuralinku (1. díl)

V Neuralinku vedle sebe pracují lékaři, veterináři, patologové, programátoři, materiáloví inženýři, neurovědci, robotici a specialisté…

21. 4. 2025

Nové kontrakty SpaceX: Teleskop Pandora, další lunární lander, cubesaty NASA a škatulata s družicí GPS

Další přehled nových misí SpaceX. Firma dopraví na měsíční povrch již čtvrtý lunární lander firmy…

20. 4. 2025

SpaceX získalo většinovou část obřího kontraktu na americké vládní mise v hodnotě miliard dolarů

Kdo bude v nejbližších letech zajišťovat americkému vládnímu sektoru vynášení nákladů na oběžnou dráhu? Většinovou…

14. 4. 2025