Neoficiální vizualizace rakety Starship (Autor: Gravitation Innovation)
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Loni v listopadu byl první prototyp kosmické lodi Starship zničen při tlakové zkoušce. Tehdy nebylo jasné, jak moc to zdrží další plány SpaceX, ale nyní se ukazuje, že vývoj a výroba dalších exemplářů Starship pokračuje dále. V Texasu už teď probíhá montáž vylepšeného prototypu s označením SN1 a výroba SN2 má začít ještě v lednu. Pokračuje také výroba motorů Raptor.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]
[/showhide]
U příležitosti blížící se prezentace pokroku Neuralinku, která by se měla konat co nevidět, firma…
SpaceX má poměrně rozsáhlé plány, které se týkají prakticky všech startovních ramp této firmy. Ani…
Na povrchu Marsu jezdí velké rovery Curiosity a Perseverance. Nicméně ani ty nejsou tak dokonale…
Rob Greiner je zřejmě již šestým uživatelem neurálního rozhraní N1 Telepathy od Neuralinku. Rob na…
V dalším přehledu novinek Starlinku se podíváme na loňské povolení, díky kterému může SpaceX nahrazovat…
Již řadu let vynáší SpaceX na oběžnou dráhu družice pro internetovou konstelaci Starlink. Ze začátku…
Zobrazit komentáře
Natlakování zkušební nádrže až na limit již proběhlo, povolila při tlaku cca 7 bar.
Tlak potřebný při provozu = nominální tlak Elon uvádí 6 bar. Nejsem odborník na tlakové nádoby, běžně se však ověřují jejich vlastnosti při 1.5x vyšším tlaku a to samozřejmě ještě musí mít rezervu do selhání. Mám tedy za to, že by ta nádrž měla vydržet alespoň 10bar, klidně i 12bar. Faktor 1.4 při selhání nádrže mě přijde málo, navíc při letu se nádrž mnohem více namáhá, než statickým testem.
https://twitter.com/elonmusk/status/1215719463913345024
Moc nechápu jak je to vůbec možné že se ty plechy tak kroutí, to se bude celá raketa vlnit jako želé? :D
U té testovací nádrže se kroutil hodně vrchlík s prstencem, když to nasadili a svařili tak je to strukturálně pevnější a váha materiálu se rovnoměrně rozložila do toho podstavce . Až tam bude palivo bude větší nápor na stěny nádrže ale díky natlakování bude stěna pevnější proti axiálnímu a radiálnímu zatížení.
Kroutí se to proto, jak s tím zacházejí. Naštěstí si to mohou u toho nerezu dovolit. Na hotové raketě se nic kroutit nebude, maximálně to bude trochu zvlněné. Při natlakování nádrží se tomu vrásky vyrovnají a bude z toho krásná loď.
Jsou k dispozici informace o tloušce ocelových prstenců nebo se to jen odhaduje ? Celkem by mě zajímalo o kolik jsou tenčí.
3,95mm (mk1 měla 4mm / ono se to nezdá, ale při počtu 21 prstenců, které jsou potřeba, je úspora hmotnosti zhruba 4,4t)
Také bych řekl, že Mk1 měla ještě silnější plech, než ty 4 mm, ale nemám to potvrzené. Brát 5 setin milimetru jako změnu nominální tloušťky je úlet, když tolerance nominální tloušťky 4mm bude právě cca +/- 0,05mm.