Příští start Falconu Heavy potkal další odklad, plus další novinky o nejsilnější raketě současnosti

Falcon Heavy je nejsilnější aktivní raketa na světě a každý její start je úžasná podívaná. Naposledy jsme ale start této rakety viděli před více než dvěma lety, a tak se fanoušci už nemůžou dočkat příští mise. Tu sice nyní potkal další odklad, ale dobrou zprávou je, že Falcon Heavy by měl poté startovat mnohem častěji než v posledních letech. SpaceX aktuálně vyrábí potřebné stupně pro tyto mise, získává nové kontrakty na další a také se vyjasnila situace ohledně osudu bočních stupňů Falconu Heavy, které byly před lety uskladněny.

Falcon Heavy na rampě před startem mise Arabsat 6A (Foto: SpaceX)

Příští misí Falconu Heavy je USSF-44 s tajnou armádní družicí a pár menšími satelity. Tento náklad bude vůbec poprvé vynesen přímo na geosynchronní dráhu a také poprvé uvidíme přistání bočních stupňů na dvou různých plovoucích plošinách. Start už má zpoždění zhruba rok, avšak důvodem je zřejmě nepřipravenost nákladu, nikoli problémy související s raketou. Mise byla podle posledních informací plánována na 9. října, ale následně se objevily náznaky, z kterých vyplývá, že došlo k dalšímu zdržení. Mohlo jít o relativně malý odklad, ale jelikož Falcon Heavy i Crew Dragon mohou startovat pouze z rampy LC-39A, dostala přednost pilotovaná mise Crew-3, která je plánovaná na poslední říjnový den. Falcon Heavy tedy nejspíš až po ní, což realisticky znamená nejdříve kolem poloviny listopadu.

Centrální stupeň Falconu Heavy pro misi USSF-44 vedle Dragonu pro misi Inspiration4 (Foto: SpaceX)

Další dva starty Falconu Heavy jsou ale v plánu už na první čtvrtletí příštího roku. Prvním z nich nejspíš bude další armádní mise USSF-52, při které bude vynesena tajná vojenská družice na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO). Tento start už také má zpoždění více než rok a naposledy byl plánován na říjen, ale pak byl odložen na začátek příštího roku. O misi se toho zatím moc neví, ale jelikož se letí jen na GTO, teoreticky by to mohla být po dlouhé době první příležitost provést pokus o záchranu centrálního stupně rakety. V minulosti všechny pokusy skončily z různých důvodů nezdarem, a tak už je na čase, aby se to konečně povedlo.

Poničený centrální stupeň B1055 po návratu z mise Arabsat 6A (Foto: Tom McCool)

Druhým startem Falconu Heavy plánovaným na příští rok je komerční mise, při které bude vynesena jedna z komunikačních družic Viasat-3 „skoro až na geostacionární dráhu“. Společnost Viasat ohledně svých chystaných misí pořád dost tajnůstkaří, ale v posledních týdnech se objevilo pár upřesňujících informací. Dozvěděli jsme se například, že by mělo jít konkrétně o družici Viasat-3 Americas, která navíc bude mít spolupasažéra ve formě satelitu Arcturus od společnosti Astranis. Tato malá geostacionární družice měla dříve název Aurora 4A a bude zajišťovat rychlé internetové připojení pro oblast Aljašky. Start je plánován na jaro 2022. Plán přistání zatím neznáme, ale tipl bych, že opět budou zachráněny pouze boční stupně.

Předpokládané pokrytí zemského povrchu družicemi ViaSat-3 z geostacionární dráhy (Zdroj: ViaSat)

SpaceX tedy plánuje celkem 3 starty během následujících zhruba 9 měsíců. Jak to ale vypadá s dostupnými stupni pro tyto mise? Na kterých misích poletí již použité stupně a kolik nových je ještě potřeba vyrobit? Tady bohužel budeme muset trochu spekulovat, protože zatím nejsou k dispozici kompletní informace o plánech firmy. Víme jistě, že na misi USSF-44 poletí tři nové stupně, které už byly vyrobeny, otestovány a momentálně čekají na Floridě na to, až se uvolní hangár u rampy LC-39A po misi Crew-3. Boční stupně B1064 a B1065 budou přistávat na mořských plošinách ASOG a JRTI, zatímco centrální stupeň B1066 nebude možné vzhledem k parametrům mise zachránit, a tak skončí na dně oceánu. Dále víme, že na misi Viasat-3 poletí nový centrální stupeň B1068, který zrovna před pár dny opustil základnu McGregor po dokončení testování.

Stupeň B1064 během testování v McGregoru (Foto: SpaceX)

Co se ale stane s bočními stupni z letošní mise USSF-44? Pokud úspěšně přistanou, nabízí se možnost, že poletí znovu na jarní misi Viasat-3, nebo možná na USSF-52. Armáda sice historicky vyžadovala nové rakety pro všechny své mise, ale letos se od tohoto požadavku začala odklánět a poslední mise s družicí GPS už letěla na již použitém Falconu 9. Nebylo by tedy až tak divné, kdyby došlo k podobné dohodě u mise USSF-52. I tak se mi ale zdá pravděpodobnější, že použité boční stupně poletí na komerční misi s družicí Viasat a USSF-52 nejspíš dostane všechny tři stupně nové. Ty budou muset být vyrobeny, ale SpaceX na to zatím má čas. Každopádně lze očekávat, že minimálně ještě jedna kompletní sada tří nových stupňů projde testováním v McGregoru během následujících měsíců. Aktuálně byl do McGregoru dopraven stupeň B1070, ale zatím se neví, jestli jde o Falcon 9 nebo stupeň pro některou z misí Falconu Heavy.

Start mise GPSIII-SV05 s již použitým prvním stupněm (Foto: SpaceX)

Někteří z vás si možná při čtení vzpomněli na to, že SpaceX přece má ještě dva použité boční stupně z dřívějších misí Arabsat 6A a STP-2, které proběhly v roce 2019. A máte pravdu, jde o stupně B1052 a B1053, po nichž se po misi STP-2 jaksi slehla zem a dlouho se nevědělo, co dalšího s nimi SpaceX plánuje. Nyní se situace konečně začíná objasňovat, jelikož jeden z těchto dvou stupňů byl spatřen během přepravy v Kennedyho kosmickém středisku. Zajímavostí je, že měl odmontovaná roštová kormidla, která nejspíš byla už dávno přesunuta na některý z aktivních Falconů 9 ve flotile SpaceX.

Boční stupeň B1052 nebo B1053 během přepravy v září 2021 (Foto: Steven Young)

Každopádně tento boční stupeň byl zřejmě převážen do Hangáru X, což je nové zařízení SpaceX pro repasování použitých stupňů mezi starty. Ve stejném hangáru se už nachází i druhý boční stupeň z mise STP-2, byl totiž spatřen na následující fotce z příprav na misi Inspiration4. Všimněte si, že raketě za Elonem Muskem chybí černý mezistupeň, což nejspíš indikuje, že jde o stupeň B1052/53 s odmontovanou aerodynamickou špičkou. Údajně zde ale neprobíhá jeho příprava na některou z chystaných misí Falconu Heavy, podle neoficiálních informací je totiž prováděna konverze obou těchto bočních stupňů na klasický první stupeň Falconu 9. Osobně mi moc nejde do hlavy, proč to je lepší varianta než jejich využití třeba na misi Viasat-3, ale třeba se to časem dozvíme. Stejně tak nechápu, proč se SpaceX rozhodlo pro konverzi až teď a ne kdykoli jindy v posledních dvou letech. Obzvlášť když během té doby párkrát nastala situace, kdy se zdálo, že startovní kadenci firmy omezoval nedostatek dostupných stupňů.

Elon Musk s posádkou Inspiration4 v den startu (Foto: Inspiration4)

Tím ale novinky ohledně stupňů Falconu Heavy stále nekončí. Po dlouhé době byl totiž spatřen také stupeň B1023, který byl uskladněn po demonstrační misi Falconu Heavy v únoru 2018. Nyní byl vyfocen při přepravě do návštěvnického centra Kennedyho kosmického střediska, kde bude vystaven. Zajímavostí je, že i když svou poslední misi absolvoval s titanovými roštovými kormidly, ta byla poté nahrazena starým typem kormidel z hliníku. Ta titanová jsou totiž velmi drahá, a tak už nejspíš dlouho slouží na některém z prvních stupňů Falconu 9. Exemplář B1023 tedy bude vystaven v konfiguraci, ve které boční stupeň Falconu Heavy nikdy neletěl. Vždy totiž byla použita titanová kormidla, která umožňují lepší ovladatelnost, jež je pro boční stupně nezbytná.

Aktuální dvouletá pauza mezi starty Falconu Heavy rozhodně nebyla příjemná, ale dobrou zprávou je, že takto dlouhá mezera se už nejspíš nebude opakovat. Falcon Heavy totiž v posledních letech získal spoustu zakázek a jen příští rok možná proběhne až pět startů. Tady máte kompletní seznam oznámených misí této rakety:

Datum Mise Orbita/cíl Popis
11/2021 USSF-44 GSO Armádní družice, která bude vynesena přímo na geosynchronní dráhu
začátek 2022 USSF-52 GTO První vysoutěžená zakázka pro armádu, tajná družice
jaro 2022 Viasat-3 Americas GEO Telekomunikační satelit bude vynesen „skoro až na geostacionární dráhu“
2022 Inmarsat-6 F2 GTO? Mise s komunikační družicí (zatím nebylo potvrzeno, že poletí na FH)
3. čtvrtletí 2022 USSF-67 ? Armádní družice (zatím nebylo oficiálně potvrzeno, že bude opravdu použit FH)
8/2022 Psyche úniková Sonda NASA, která poletí k asteroidu Psyché
3. čtvrtletí 2023 Griffin Mission 1 TLI Lunární lander Griffin s vozítkem VIPER
4/2024 GOES-U GTO? Vědecká družice pro NASA
10/2024 Europa Clipper úniková Sonda NASA letící k Jupiterovu měsíci Europa
11/2024 PPE/HALO GTO První dva moduly pro stanici Gateway
2024? GLS-1 TLI Zásobovací mise pro lunární stanici Gateway s Dragonem XL
2026? GLS-2 TLI Zásobovací mise pro lunární stanici Gateway s Dragonem XL
Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hadač

Hezký, lehce spekulativní článek, což je přesně ten typ článků, které od tebe rád čtu. Hezké a zajímavé. A kdyby to bylo dvojnásob dlouhé, bylo by to ještě lepší, fakt se to hezky četlo.

Ivo Janáček

Souhlasím s Jirkou a ty dva staré stupně mi pořád vrtaji hlavou. Možná změnili něco na spojích a tak je snazší ty staré překopat na obyčejné případně je můžou použít na mise bez záchrany. Uvidíme.

Jiří Lacina

Já osobně se domnívám , že důvodem je potřeba maximálně rychlého repasování. V tom přeloženém rozhovoru Musk říká , že ač má ta dnes používaná verze Falconů stejné označení , tak přesto ty první vyrobené kusy z této řady, mají podstatně delší dobu repasování. A pokud si chce Musk vyhradit pouze tři první stupně na FH a zároveň nadchází čas častých startů FH , pak je potřeba aby repasování trvalo co nejkratší dobu.