Giga Berlin má být největší továrnou na baterie na světě, Tesla zde také navrhne elektrický hatchback
Elon Musk nedávno poskytl rozhovor v rámci evropské konference zaměřené na baterie, kde se podělil o pár zajímavých novinek týkajících se budoucích produktů Tesly. Konference se pořádala v Německu, většina otázek tedy souvisela s momentálně stavěnou továrnou Giga Berlin. Ta má kromě Modelů Y a 3 pro evropský trh také vyrábět nové baterie představené na Tesla Battery Day. Americká automobilka je bude využívat v již zmíněných evropských Modelech Y. Ze začátku by měla potřebné bateriové články dodávat pilotní linka v kalifornském Fremontu, od roku 2022 by ale měly výrobu zajišťovat výhradně linky v Berlíně.
Největším problémem podle Muska není vymyšlení nové technologie baterií, nýbrž jejich následná masová výroba, což má být důvod, proč spousta nadějně vypadajících konceptů bateriových článků nakonec neuspěla. Problému masové výroby se tak Tesla v minulých letech výrazně věnovala, přičemž musela od základu znovu navrhnout některé stroje a zařízení potřebné k výrobě baterií. Kromě velkých továren totiž Musk jako velkou překážku masové produkce uvedl takzvaný cycle time, což je čas potřebný k přeměně surovin do finálního výrobku. Právě ten musí být dostatečně nízký, aby mohly být baterie vyráběny efektivně a levně.
Giga Berlin má dosáhnout roční výrobní kapacity přes 100 GWh, z dlouhodobého hlediska je pak podle Muska možné potenciální rozšíření na 200 až 250 GWh ročně. To by z Giga Berlin udělalo největší továrnu na baterie na světě. První mety 100 GWh ročně by Tesla chtěla dosáhnout do roku 2022. To by poskytlo Tesle možnost vyrobit přes milion vozů ročně (pokud budeme brát 85 kWh jako průměrnou kapacitu baterií ve vozech Tesly) jen s využitím vlastních bateriových článků.
Tesla také chce do své berlínské továrny získat špičkové inženýry v oblasti designu. Hlavním lákadlem by měl být návrh elektromobilu určeného převážně pro evropský trh. Podle Elona Muska by se s největší pravděpodobností mělo jednat o menší hatchback. O tom Musk hovořil už v minulosti, a tak víme, že by měl mít cenu do 25 tisíc dolarů, tedy kolem 700 tisíc Kč s daní, a že by mohl být na trh uveden do tří let.
Dalším tématem rozhovoru byl tahač Tesla Semi. Ten měl původně na trh dorazit již loni, ale Tesla nakonec musela zahájení výroby odložit. Současně tým mající tento projekt na starost řeší problematiku nabíjení. Nabíjecí výkon do 350 kW, který je plánován jako maximum pro osobní vozy, totiž nebude stačit k dostatečně rychlému nabíjení tohoto tahače. Tým se proto poohlíží po jiných možnostech, přičemž spolupracuje i s dalšími firmami. Plán je, aby mohl být tahač nabit během přestávky řidiče a poté poskytnout dojezd až do další přestávky. Tesla plánuje Semi prodávat v několika různých variantách, přičemž ta nejdražší by měla mít potenciál časem dosáhnout dojezdu až 1000 km. Základního dojezdu 500 km je přitom podle Muska velmi jednoduché dosáhnout, lepších 800 km by také neměl být větší problém.
K dosažení takového dojezdu bude potřeba mít články s vysokou energetickou hustotou a zvládat je instalovat do jednotlivých baterií bez zbytečné dodatečné hmotnosti. Z toho důvodu má být u Semi baterie strukturální částí vozu, stejně jako to Tesla plánuje u evropského Modelu Y. Musk odhaduje, že díky tomu bude Semi schopen vozit skoro stejné množství nákladu jako klasické dieselové tahače. Rozdíl má být kolem 1 tuny ve prospěch tradičních kamionů, ale tato hodnota má podle Muska časem klesnout na nulu.
Záznam celého rozhovoru:
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021