Koupil jsem si Teslu v ČR: První road trip po Evropě, nabíjení, zkušenosti z pronajímání auta

Už 4 měsíce jezdím s Teslou Model 3 (TM3), první zkušenosti najdete v mém předchozím článku. Tento článek bude o dlouhodobějších zkušenostech. Vyrazili jsme na výlet po Evropě a přespávali v autě. Také jsme poprvé zkusili Teslu pronajmout přes službu HoppyGo.

První eurotrip

Tento výlet jsem chtěl udělat rovnou po předání, ale kvůli uzavřeným hranicím to nebylo možné. Jakmile se 15. června 2020 plně otevřely hranice, vyrazili jsme s manželkou na týdenní výlet. Chtěli jsme se vykoupat v Chorvatsku, ale důležitější byla cesta než cíl. Jeli jsme přes Německo, Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko.

Trasa výletu a statistiky spotřeby a nabíjení

Nabíjení

Celkem jsme najeli 2952 km s průměrnou spotřebou 18,4 kWh / 100 km. Nabíjeli jsme 18x, z toho 16x na Superchargerech, jednou v Chorvatsku v nákupním centru a jednou u známého v ČR. Nabíjení nás vůbec nezdržovalo – naplánovali jsme si nabíjení vždycky ve spojení s jídlem a kávou / záchodem a střídáním řidičů. Časově to vycházelo tak akorát, někdy jsme museli auto odpojit i dříve, než jsme chtěli (Tesla začne účtovat poplatky, pokud blokujete místo a nenabíjíte). Hlavní výhoda je, že jsme za elektřinu zaplatili 0 Kč. Na Superchargerech mám volné kilometry díky referallům a v nákupním centru v Chorvatsku a u známého to bylo zadarmo. Oproti benzínu tedy výrazně ušetříte, jen je potřeba více plánovat, aby zastávky na občerstvení vyšly zároveň s nabíjením.

Návštěva Giga Berlin

Při průjezdu Německem jsem si nemohl nechat ujít návštěvu stavby továrny Tesly u Berlína. Viděli jsme odlesněnou plochu a stavbu základů. Zastavili jsme u hlavního vjezdu, ale okamžitě nás začal vyhánět hlídač. Objeli jsme tedy továrnu z druhé strany a udělali si procházku lesem. Bylo zajímavé vidět zákulisí tak velké stavby. Těším se, až bude hotovo.

Stavba továrny Giga Berlin (Foto: David Vávra)

Testování maximální rychlosti

Dalším důvodem návštěvy německých dálnic byla tamní neomezená rychlost. Model 3 Long Range má softwarově omezenou maximální rychlost 233 km/h, nám se podařilo 234 km/h. Není tak jednoduché najít vhodné místo na takové testování. Mnoho dálničních úseků v Německu má rychlost omezenou. A když už je neomezená, chcete úsek rovné dálnice, s malým provozem a bez mostů a tunelů. Pak se ale zadařilo a maximálka byla tam! Auto drželo dobře, poryvy větru měly díky nízkému těžišti malý vliv. Jinak jsem v Německu jezdil hlavně 150 km/h, což je maximální rychlost Autopilotu. I díky tomu jsem se naučil Autopilotu víc věřit, zatáčky v této rychlosti zvládal na výbornou.

Spaní v autě

Další výhoda elektromobilu je Camp Mode – celou noc může být puštěná klimatizace bez zapnutého motoru. V případě TM3 to spotřebuje 15–20 % baterie za noc. Díky tomu jsme výrazně ušetřili na ubytování. Zaplatili jsme si jenom jednu noc v hotelu v Chorvatsku, jinak jsme spali v autě a ve stanu. V minulém článku jsem psal o spaní na předních sedačkách, to je ale spíše nouzovka. Teď jsme vyzkoušeli spaní v zadní části. Zadní sedačky lze sklopit – není to úplně rovina, ale my stejně máme rádi vysoké polštáře. Zkusili jsme spaní jeden ve stanu, jeden v autě. Já (195 cm) jsem musel spát na úhlopříčku, ale vyspal jsem se. Pak tam spala trochu menší manželka a spalo se jí lépe než ve stanu. A jak najít místa, kde se dá bezpečně zaparkovat a přespat v autě? Doporučuji aplikaci park4night, která má obrovskou databázi ověřených míst po celé Evropě.

Spaní v autě

Měkký lak

S autem nebyly žádné problémy kromě věcí zjištěných u předání, viz minulý článek. Nicméně mě překvapil na evropské poměry měkký lak na autě. Auta vyrobená v Kalifornii mají jiné složení laku než ta vyrobená v Evropě nebo Asii. Odstraňoval jsem z přední kapoty nějaké nečistoty a na několika místech lak poškrábal. Jedná se jenom o průhlednou vrstvu laku, ale je to viditelné. Uvažuji o tom, že nechám lak vyleštit a auto potáhnout průhlednou fólií. Je to investice kolem 50 tisíc Kč, ale vzhledem k pronajímání auta to asi bude potřeba. Měkký lak je pro mě asi největší nedostatek TM3, jinak všechno splnilo nebo překonalo očekávání.

Proč pronájem?

Bydlíme a pracujeme v Praze, auto potřebujeme jenom na výlety. Tak mi přijde škoda, aby auto stálo většinu času zaparkované. Pronájmem se mi vrátí část nákladů na auto a budu rád ostatním předávat radost z elektromobility. Elektromobily se také méně opotřebovávají a oproti spalovacím motorům potřebují servis pohonného ústrojí méně často. Souhlasím s vizí, že až budou auta samořídící, nebude vlastně potřeba auto vlastnit. Kliknete v aplikaci a do 5 minut nějaké auto přijede – podle vaší aktuální potřeby malé auto, sporťák nebo dodávka. Celkově tak ubyde aut, sníží se ekologická zátěž a parkovací místa se využijí smysluplněji. Půjčováním svého auta se této vizi chci přiblížit.

Příprava na pronájem

Asi každého jako první napadne, že by svoje auto nikdy nepronajímal, protože se o něj bojí. Myslím, že na to lze jít chytře:

  • Na pronájem jsem zvolil službu HoppyGo, která to má dobře zajištěné. Řidiče i majitele ověřuje a má extra pojištění, které pokrývá i tzv. zpronevěru. Pokud totiž někomu dáte klíčky a on vám auto ukradne, nejedná se o krádež, ale o zpronevěru, a běžné pojištění se na to nevztahuje.
  • Budu si vybírat, komu auto půjčím. Zatím byli všichni zájemci fanoušci Tesly, kteří uvažují o koupi TM3 a mají o elektromobilitě načteno. S takovými lidmi nebude problém a rád jim předám své zkušenosti.
  • Rozchodil jsem si TeslaMate. Mám kompletní data o historii auta – kde jezdilo, kde nabíjelo, jakou mělo spotřebu atd. To se hodí pro kontrolu a také pro knihu jízd. TeslaMate má nejlepší data a má nejmenší spotřebu baterie auta. Ale vyžaduje nějaké technické znalosti (hostujete to na vlastním serveru). Pokud chcete používat něco jednoduššího jako službu, doporučuji TeslaScope nebo TeslaFi.
  • Rozdíly v používání Tesly oproti jiným autům jsou docela velké a oficiální návod nikdo nebude číst. Sepsal jsem tedy příručku k našemu autu, která odpovídá na většinu častých praktických dotazů.
První pronájem

Mám za sebou první pronájem auta na 4 dny přes HoppyGo. Komunikace s řidičem byla přes HoppyGo aplikaci jednoduchá. Už měl načtenou příručku a dokonce i manuál auta, takže nebylo nutné nic moc vysvětlovat. Řešil jsem, jak dát řidiči přístup k autu. Mohl bych mu předat kartu, která funguje jako klíč. Ta je ale vlastně nouzová a sám ji nepoužívám. Součástí zážitku s autem je mobilní aplikace, kterou auto odemykáte a ovládáte. Naštěstí pár dní před výpůjčkou přibyla v mém Tesla účtu nová funkce: Car Access. Můžete dát přístup jinému Tesla účtu k vašemu autu a ten si tak může všechno vyzkoušet naplno. S autem lze přes aplikaci dělat všechno kromě odebrání mého účtu. Výpůjčka proběhla v naprostém pořádku, řidič se choval k autu jako k vlastnímu, měl dokonce lepší spotřebu než já.

Štastný řidič při první výpůjčce přes HoppyGo (Foto: David Vávra)

Máte zájem o výpůjčku?

Pokud vás to zaujalo, můžete si auto půjčit přes profil auta na HoppyGo. Uvidíte tam volné termíny a cenu. Pro delší výpůjčky je tam sleva. Pokud ještě nemáte HoppyGo účet, použijte tento referral link a budete moci využít 500 Kč slevu z první výpůjčky.

Pokud Vám tento článek usnadnil pořízení nové Tesly, budu rád, když využijete můj referral link, který nám oběma umožní získat nabíjení zdarma.

Předchozí díly seriálu o nákupu a používání Tesly v Česku:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
43 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře