Mise GPSIII-SV03

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 30. 6. 2020 22:10:46 SELČ
  • Startovní okno: 15 minut (21:55–22:10) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 25. 6. 2020 v 16:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Navigační družice GPSIII-SV03 postavená na platformě A2100A společností Lockheed Martin
  • Hmotnost nákladu: 3680 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (nový první stupeň B1060.1)
  • Cíl: Vysoce eliptická přechodová dráha ke středně vysoké oběžné dráze (MEO), satelit pak bude provozován na orbitě s parametry 20 200 km x 20 200 km a sklonem 55°
  • Výsledná orbita: 287 km x 20 168 km x 55,01°
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
  • Pokus o zachycení krytu: Kryty byly pouze vyloveny z moře
  • Press kit ke stažení zde (neoficiální)

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start SpaceX s navigační družicí GPS, při tom prvním vynášelo SpaceX v prosinci 2018 družici GPSIII-SV01 Vespucci.
  • Pátý start SpaceX pro americké letectvo, předchozími byly DSCOVR, OTV-5, GPSIII-SV01 a STP-2. Vynášením družic GPS postupně americké letectvo přeskočí v počtu startu i firmu Iridium a stane se druhým největším zákazníkem SpaceX hned po NASA, pro kterou SpaceX uskutečnilo už víc než dvacet misí.
  • V květnu 2008 bylo oznámeno, že Lockheed Martin vyhrál výběrové řízení na postavení globálního navigačního systému GPS 3. generace. Cena kontraktu byla přibližně 3,6 miliardy dolarů.
  • Kontrakt na výrobu této družice obdržela firma Lockheed Martin v lednu 2012 spolu s kontraktem na výrobu družice čtvrté. Americké letectvo za tyto dvě družice zaplatilo 238 milionů dolarů. V listopadu 2017 byla výroba třetí družice dokončena. V červnu 2018 dokončila testy v termální vakuové komoře. Celkem firma Lockheed Martin vyrobí 10 družic GPSIII a následně i dalších 22 vylepšených verze GPS IIIF.
  • Cena předchozí družice GPSIII-SV02 se v době jejího startu (srpen 2019) odhadovala na 500 milionů dolarů. Ovšem cena se má postupně snižovat a družice počínaje číslem SV10 by měly mít cenovku nižší než 200 milionů dolarů.
  • První stupeň Falconu 9 byl nový a na rozdíl od předchozí mise GPSIII-SV01 přistával. U první mise GPS raketa letěla v režimu bez záchrany, jelikož letectvo požadovala co největší výkonnostní rezervu na úkor možnosti přistání. SpaceX dalo u této mise zákazníkovi slevu několik milionů dolarů a výměnou za to došlo k úpravě některých požadavků, aby bylo možné provést přistání prvního stupně Falconu 9. Přistávací plošina Just Read the Instructions se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti 634 km od startovní rampy.
  • Horní stupeň Falconu 9 měl nezvyklý šedý pruh, který SpaceX poprvé otestovalo na misi CRS-18. Jeho účelem je umožnit přesun nežádoucího tepla z kyslíkové nádrže do nádrže s RP-1 během delšího pobytu horního stupně na oběžné dráze a zabránit tak zamrzání paliva. Více v článku.
  • Statický zážeh prvního stupně pro tuto misi proběhl 13. února v McGregoru (video).
  • Družice GPSIII-SV03 se jmenuje Columbus po Kryštofu Kolumbovi, který jako první po Vikinzích doplul do Ameriky.
  • Dne 27. května 2019 bylo oznámeno, že satelit je připraven ke startu. Dle údajů firmy Lockheed Martin jsou družice SV04 až SV06 rovněž kompletní a v současnosti procházejí různými testy. Všechny tyto družice v letech 2020 a 2021 nejspíš vynese raketa Falcon 9.
  • Dne 5. února 2020 byla družice GPSIII-SV03 letecky dopravena na Floridu. Zde byla nakonfigurována pro start, natankovaná palivem a uzavřena do aerodynamického krytu.
  • GPS 3. generace přinese třikrát vyšší přesnost (má umožnit stanovení pozice s přesností pod 1 m) než družice předchozí generace a taktéž mají mít dvojnásobnou životnost (15 let) oproti předchozí generaci, která má životnost 7,5 let. Poslední družice řady IIF byla vynesena v květnu 2016.
  • Družice GPS III ponesou na rozdíl od družic předešlé generace GPS IIF pohonný systém pro zakulacení své oběžné dráhy. Družice předchozí generace byly vynášeny raketami ULA přímo na příslušnou oběžnou dráhu. Družice této generace budou po vynesení na protáhlou přechodovou dráhu v apogeu zažehávat motor a zdvihat přitom perigeum své oběžné dráhy.
  • Družice GPS vysílají celkem tři ruzné navigační signály. Signál L1C je určený k civilnímu použití a je kompatibilní se signálem systému Galileo. Signál L5 bude sloužit pro navigační systémy letadel. Třetí typ signálu, tzv. M-code, je určený pro armádní použití.
  • Vývoj data startu: únor 2019 → 2. čtvrtletí 2019 → srpen 2019→ říjen 2019 → prosinec 2019 → leden 2020 → březen 2020 → duben 2020 → 29. dubna 2020 → 30. června 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Návrat JRTI do přístavu:

Zpracování prvního stupně v přístavu:

Video o projektu GPS III:

Spolupráce letectva a SpaceX:

Výroba satelitů GPS III:

GPS III – modernizace systému GPS:

Jak funguje GPS:

Nezdařené sklopení přistávací nohy:

Statický zážeh prvního stupně v McGregoru:

Jiří Hadač
Latest posts by Jiří Hadač (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jiří cholinský

ahoj přátelé na aerodynamických krytech GPS jsou teď navíc otvory o cca 30cm průměr a jsou symetrycky na obou půlkách krytů dva a dva na proti sobě,hloubka cca 10-15cm nevypadá to na manipulační otvory ale možná airbagy?

bohyn

Bylo to i na misi GPSIII-SV01, ale na jinych jsem to nevidel. Bude to tedy nejake specifikum pro GPS satelity – manipulacni/servisni otvory.

Evzenj

Zachrana aerodynamickych krytu je posledni vec co se jim nedari. Nevite v cem je problem? Lode mijeji padajici kryty, a o kolik ?

Invc

Videí moc není, ale vzhledem k tomu, že je zvládají často vytahovat téměř nepoškozené, tak od místa dopadu moc daleko nebudou. A část z toho budou asi vzdané pokusy – kdy si budou chránit lodě, takže když to nebude vypadat ideálně, tak to raději zruší a nechají spadnout do vody. Kryty jsou sice “lehké” ale pořád to je tuna lásky a něhy…

V čem je problém:
Snaží se chytit velkou (zhruba 13m x 5m x 2,5m) a v poměru k velikosti velmi velmi lehkou věc (1 tuna) pohybující se ve vzduchu na padáku (a snadno podléhající povětrnostním vlivům působícím jak na křídlo, tak na samotnou věc, a co čert nechtěl ve všech směrech) jinou ještě mnohem větší věcí, která je velmi velmi těžká, a pohybuje se ve vodě a to ještě primárně jen jedním směrem, z čehož plynou velmi omezené reakční možnosti. Je to prostě “těžké” … a vyžaduje to dobrou souhru křídla, lodi, moře a větru…

Asi by se to dalo vyzkoušet: chytat pomalu klesající nafukovací balonek v mírném větru na zahrádku osobního auta (a to to auto má ještě větší manévrovací možnosti než loď).

Petr Melechin

Když se SpaceX o zachycení pokusí, kryty obvykle minou loď jen těsně, ale poslední dobou často ani neprovádějí pokus o přistání do sítě a rovnou přistávají do vody. Nevím přesně proč, možná to bude mít různé důvody, ale ze čtyř posledních misí došlo k pokusu o zachycení do sítě jen jednou, ve zbylých třech případech se záměrně přistávalo rovnou do vody. Viz náš přehled všech pokusů.

Petr Melechin

Mně přijde divné, že tentokrát se už dopředu rozhodli, že se nepokusí ty kryty zachytit, i když lodě na to pokud vím byly technicky připravené. Napadá mě jedině, že když přistání do sítě těsně nevyjde, tak je velká šance, že se kryt poškodí. Stejně tak je určitá šance, že se kryt poničí při přistání do vody nebo při vylovení, ale pokud je ta šance nižší, může se jim vyplatit víc prostě rovnou přistávat do vody. Ale fakt těžko říct, jak uvažujou.

bohyn

Jak bylo řečeno výše, kryty jsou upravené pro tuto misi, i to může být důvod. Vyloví je pro analýzu a možná pro použití na Starlinku, kde už ví, že jim kryty z moře stačí.