První Tesly Model 3 vyrobené v Číně byly předány zákazníkům necelý rok po zahájení stavby továrny

Tesla se během posledních měsíců připravovala na rozeběhnutí ostré výroby čínských variant Modelu 3 v Gigafactory 3. Ta byla ve větším množství spuštěna někdy během druhé poloviny prosince a automobilka dle místních zdrojů vyráběla a z továrny odvážela několik stovek těchto sedanů týdně. Stále ale nedošlo k oficiálnímu zahájení dodávek a dle dostupných informací ani žádní zákazníci z Číny „domácí“ Modely 3 neobdrželi. To se změnilo toto pondělí, kdy si Tesla do Gigafactory 3 pozvala média a slavnostně zahájila dodávání vozů z této továrny. Stalo se tak přesně 357 dní ode dne, kdy automobilka se stavbou továrny začala. Tesla díky Gigafactory 3 získala v Číně několik prvenství; jde o nejrychleji postavenou továrnu v této zemi, největší zahraniční investici v Šanghaji a o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou plně vlastní zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami.

Slavnostní předávání prvních vozů Tesla Model 3 vyrobených v Číně (Foto: Bloomberg)

Prvních patnáct Modelů 3 pocházejících z GF3 dostali čínští zaměstnanci Tesly, kteří si vůz objednali. V následujících dnech plánuje automobilka předat dalším svým zaměstnancům nové Modely 3 a během ledna je plánován začátek doručování po celé Číně. Továrna dle Wanga Haoa, generálního ředitele Tesly pro Čínu, již dosáhla výrobní kapacity 1000 vozů týdně, jelikož vyrobí přibližně 280 aut denně. Na příští rok je v plánu navýšení na 3000 vozů týdně. Vyrobené vozy jsou momentálně buď odváženy, pravděpodobně do jednotlivých showroomů, kde pak budou předány zákazníkům, či zůstávají na parkovišti vedle Gigafactory 3. Toto parkoviště je momentálně téměř zcela zaplněné, dle odhadů na něm může být kolem 600 Modelů 3.

Tesla Model 3 vyrobená v Číně, což je ekvivalent americké varianty Standard Range Plus, momentálně stojí 355 800 čínských jüanů s daní (v přepočtu 50 tisíc dolarů nebo 1,15 milionu korun) bez balíčku FSD Capability a před započtením dotací. Možnost získání dotací na Model 3 byla nedávno posvěcena čínským Ministerstvem průmyslu a informačních technologií, zákazníci tak mohou získat zpět kolem 25 tisíc jüanů, tedy přibližně 80 tisíc korun. Čínská varianta Modelu 3 sice stále vyjde značně dráž než její ekvivalent v USA, pro čínské zákazníky ale došlo k mírnému zlevnění vůči importované verzi Standard Range Plus. Za čínský Model 3 totiž zaplatí o v přepočtu přibližně 70 tisíc korun méně.

To na jednu stranu není moc, hlavní výhoda ale bude spočívat v tom, že se cena nebude náhle měnit v závislosti na importních clech, jako tomu bylo několikrát v minulosti. Poptávka v Číně je navíc zřejmě stále velká, takže americká automobilka momentálně nepociťuje nutnost cenu snižovat. Existuje ale možnost, že Tesla cenu čínských Modelů 3 v budoucnu sníží, a to až o 20 %. Dle místních zdrojů totiž automobilka momentálně využívá kolem 30 % místních součástek, zatímco zbytek dováží z USA. Song Gang, ředitel výroby, na slavnostním zahájení dodávek uvedl, že Tesla plánuje do konce roku 2020 plně využívat místní zdroje. To znamená i lokální výrobu baterií, o které jsme dříve psali v tomto článku.

Zákazník si odváží Model 3 vyrobený v Číně (Foto: Bloomberg)

Tesla mimochodem stále pokračuje v plánech na rozšiřování továrny, momentálně se staví část pro výrobu zmiňovaných baterií a jednotlivých modulů, chystá se také stavba výrobních hal pro Model Y. V souvislosti s rozšiřováním nedávno Tesla získala půjčku ve výši 1,6 miliardy dolarů, jejíž částí plánuje zafinancovat předchozí půjčku a zbytek využít právě pro rozšiřování továrny. Vraťme se ale ještě k Modelu Y, konkrétně k jeho čínské variantě. Je potvrzené, že Tesla v Gigafactory 3 bude vyrábět nějakou verzi tohoto crossoveru, zatím ale není jasné jakou a kdy začne s prodeji. Vzhledem k tomu, že jsou zatím v čínském konfigurátoru pouze importované varianty, si ale Číňané budou muset na lokálně vyráběný Model Y ještě nějakou dobu počkat. Osobně si myslím, že Tesla bude v Gigafactory 3 vyrábět ekvivalent varianty Standard Range, tedy verze, jež by na americký trh měla přijít až v první polovině roku 2021 (přípravy na výrobu ostatních verzí ale probíhají mnohem rychleji, je tedy možné, že se nejlevnější verze dočkáme třeba již na přelomu let 2020 a 2021). Výroba čínských Modelů Y by tak mohla naplno začít někdy během roku 2021.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
25 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře