Starship nakonec bude mít o motor méně (a další Muskovy tweety o Starship, Raptoru a konkurenci)

Elon Musk nás obdařil další sérií tweetů, které se tentokrát týkaly především kosmické lodi Starship a také motoru Raptor, který ji bude pohánět. Hlavní novinkou byla změna designu Starship, která má nakonec být přeci jen vybavena dvěma druhy motorů. Musk dále mluvil o zrychlení výroby Raptorů a také manévrovacích tryskách a konkurenci SpaceX.

Raptor

Diskuzi vyvolal Everyday Astronaut svým animovaným schématem spalovacího cyklu motoru Raptor, na který Musk reagoval: „Tok pohonné hmoty v turbočerpadle umožňující dosažení vysokého tlaku v komoře je dost komplikovaný. Je k tomu potřeba inducer a dva rotory s výkonem na hřídeli dosahujícím 100 000 koní (74 569 kW).

Raptor v McGregoru v lednu 2019 (Foto: Elon Musk)

Musk poté sdělil, že pátý vyrobený Raptor je skoro hotový (čtvrtý je testován v McGregoru) a že SpaceX nyní pracuje na zrychlení výroby a během léta chce dosáhnout výrobní kadence jednoho Raptoru každé tři dny (dosud to byl v průměru jeden motor měsíčně). Ale pozor, neznamená to, že výroba jednoho Raptoru bude trvat jen tři dny! Je to myšleno tak, že SpaceX dokončí výrobu jednoho motoru každé tři dny díky souběžné výrobě několika kusů najednou.

Následně se někdo zeptal, kdy začnou zkušební lety s několika motory, na což Musk odpověděl, že prototypy vyráběné na Floridě a v Texasu „budou létat s alespoň třemi motory, možná se všemi šesti“. To pochopitelně vyvolalo otázku, zda se nespletl, jelikož poslední plán byl, že Starship bude vybavena sedmi Raptory. Na to Musk odpověděl, že opravdu myslel šest – tři atmosférické a tři vakuové s větší tryskou.

Uspořádání a parametry motorů Raptor na lodi BFR v roce 2017

Jedná se tedy o částečný návrat k původnímu designu, kdy tehdejší loď BFR měla mít čtyři vakuové motory a dva nebo tři atmosférické. V roce 2018 ale došlo ke změně na sedm atmosférických motorů v zájmu urychlení vývoje Starship, jelikož tak odpadla nutnost vyvinout dvě varianty Raptoru. Elon Musk však nyní dodal, že cílem sice je mít vakuové motory už v krátkodobém horizontu, ale rozhodně to není jisté. Je možné, že testování a finalizace atmosférického Raptoru pokračuje lépe, než se čekalo, a tak to inženýry SpaceX nabudilo k návratu k vývoji vakuové varianty dříve, než původně plánovali. Elon Musk doufá, že vakuový Raptor by mohl mít specifický impuls 380 sekund, ale určitě minimálně 370. Ostatní parametry by měly být podobné atmosférické verzi.

Bližší informace bychom se mohli dozvědět už 20. června, na kdy Musk plánuje prezentaci o vývoji Starship.

Starship

Fanouškovská vizualizace přídi lodi Starship s křidélky a dusíkovými tryskami (Autor: Sam Taylor)

Přidání vakuových motorů by podle Muska mohlo vést k navýšení nosnosti na nízkou oběžnou dráhu na 150 tun v plně znovupoužitelné konfiguraci. Je to opět jen cíl, nicméně nosnost by prý určitě měla být minimálně 100 tun.

Musk navíc nedávno opět potvrdil, že je stále v plánu nahradit metanové manévrovací trysky jednoduššími dusíkovými. Ty bude Starship využívat pro manévrování ve vakuu, zatímco při návratu do atmosféry bude využívat naklánění hlavních motorů a aerodynamické plochy na přídi a zádi. Křidélka na přídi prý budou potřeba i v případě, kdy už raketa bude vybavena silnějšími metanovými tryskami, protože jinak by docházelo k vysoké spotřebě paliva při řízení lodi v atmosféře (nebo by se muselo kvůli tomu hodně hlídat umístění těžiště). Nosič Super Heavy také zpočátku nebude mít metanové trysky, kvůli čemuž nebude moci přistávat přímo na rampě, jak bylo původně v plánu.

A když už jsme u manévrovacích trysek, Musk se podělil o jednu zajímavost ohledně motorů Draco, které používají lodě Dragon pro manévrování na oběžné dráze a k deorbitaci. Regulace tahu u motorů Draco probíhá pomocí stovek malých zážehů, u kterých se ovládá šířka impulzu.

Na otázku, zda by ponaučení z vývoje Starhopperu mohla být užitečná i pro Falcony, Musk odpověděl, že ne, ale opačně to prý platí určitě. Mimochodem, Starhopper by podle Elona Muska mohl poprvé vzlétnout už za pár dnů.

Konkurence

Musk si také nedávno rýpl do konkurence. Jeff Bezos, který vlastní společnost Blue Origin, nedávno oznámil svou vizi lidstva žijícího ve vesmíru uvnitř O’Neillových válců. Podle Muska je něco takového nesmysl, protože aby taková kolonie mohla růst, bylo by nutné tam vozit obrovské množství materiálu z planet, měsíců či asteroidů. Přirovnal to ke snaze vybudovat USA uprostřed Atlantiku.

Jak by mohl vypadat O’Neillův válec (Zdroj: NASA)

Před nedávnou misí Arabsat 6A mluvil Musk také o tom, že Falcon Heavy ve variantě Block 5 má vyšší nosnost než loňský exemplář, který letěl na demonstrační misi. Dodal, že FH dokáže na libovolnou orbitu vynést více nákladu než jakákoli jiná současná raketa. V souvislosti s tím si pak postěžoval na mýtus, který neustále opakuje konkureční společnost United Launch Alliance. Ta totiž ráda tvrdí, že její rakety Delta IV Heavy nebo Atlas V dokážou létat na určité orbity, na které Falcon Heavy létat nezvládne. To je podle Muska „absolutně nepravdivé“. Falcon Heavy by prý sice musel letět v režimu bez záchrany stupňů pro splnění požadavků pro některé armádní mise mířící přímo na geostacionární orbitu, ale ty jsou podle Muska velice vzácné.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře