Tesla je opět ve velké ztrátě, ale je pozitivní ohledně vlastní budoucnosti

Tesla zveřejnila své finanční výsledky za první čtvrtletí tohoto roku a i když tentokrát vykazuje značnou ztrátu, má dost dobrých důvodů, proč být pozitivní ohledně vlastní budoucnosti. Zavádí modernizované verze vozů Model S a X, stavba čínské Gigafactory 3 pokračuje ďábelským tempem, letos se konečně začnou ve velkém prodávat solární střešní tašky a Tesla dokonce začne nabízet vlastní pojišťovací služby pro své vozy.

Tesla byla v druhé polovině minulého roku mírně zisková, ale tentokrát spadla do značné ztráty, která dosáhla hodnoty 702 milionů dolarů. Důvodů je hned několik – firma v březnu splatila obligaci ve výši 920 milionů a zároveň nestihla zákazníkům dodat velkou část vyrobených vozů kvůli zdržením při jejich přepravě do Evropy a Číny. Dobře to ilustruje následující statistika – polovinu všech prodaných vozů v prvním čtvrtletí Tesla dodala v posledních 10 dnech tohoto období. Příjmy z velké části vyrobených vozů tedy sklouzly do druhého kvartálu, což se negativně projevilo na celkovém kvartálním výsledku.

Automobilka vyrobila celkem 63 000 kusů Modelu 3, což představuje navýšení o 3 % oproti předchozímu kvartálu. Proč se nepodařilo výrobu navýšit výrazněji, Tesla vysvětluje tím, že výrobní proces byl upravován kvůli zavedení nových variant Modelu 3, bylo méně pracovních dnů a vznikla omezení na straně dodavatelů (například Panasonic nedokázal v Gigafactory 1 vyrobit potřebný počet bateriových článků). Model 3 se přesto v USA opět stal nejprodávanějším prémiovým osobním automobilem, přičemž překonal vůz na druhém místě o 60 %. Podle Tesly to není překvapivé, neboť je to vůbec poprvé, co je cena elektrického vozu stejná nebo nižší jako u ekvivalentního auta se spalovacím motorem:

Porovnání ceny Tesly Model 3 s konkurenčními vozy stejné kategorie (Zdroj: Tesla)

Větší pokles zaznamenaly Modely S a X, kterých se dlouhodobě dodávalo kolem 25 000 kusů každé čtvrtletí, avšak tentokrát hodnota klesla na 12 000 kusů. Důvody jsou podle Tesly běžný sezónní pokles (v prvním čtvrtletí jsou prodeje tradičně nižší), snížení daňové úlevy na elektromobily Tesla (řada lidí si vůz koupila v předchozím čtvrtletí, aby stihli úlevu v plné výši) a také vyřazení nejlevnějších verzí těchto vozů z nabídky. Tesla však očekává, že poptávka se vrátí na původní hodnoty důsledkem zavedení modernizované verze Modelů S a X, které mají efektivnější motory, vyšší dojezd, jsou schopny rychlejšího nabíjení a obsahují řadu dalších vylepšení jako například chytrý adaptivní podvozek. Automobilka zároveň vrací zpět do nabídky levnější varianty těchto vozů se standardním dojezdem.

Tesla plánuje v letošním roce doručit celkem 360–400 tisíc automobilů (v roce 2018 dodala 245 tisíc vozů). Avšak pokud se podaří rozjet výrobu v Šanghaji ještě letos, počet vyrobených automobilů by prý letos mohl dosáhnout až k hodnotě 500 tisíc kusů. Automobilka odhaduje, že ve druhém čtvrtletí doručí 90–100 tisíc automobilů, avšak varuje, že i přesto pravděpodobně vykáže mírnou ztrátu.

Důvodem by mohly být kromě mírného poklesu hrubé marže u Modelu 3 na 20 % také náklady spojené s přípravou výroby Modelu Y a tahače Semi a také se stavbou Gigafactory 3 v Číně. Co se týče Modelu Y, brzy má být rozhodnuto, zda bude jeho výroba probíhat v kalifornském Fremontu, kde se momentálně vyrábějí všechny Tesly, nebo se bude vyrábět v Gigafactory 1 v Nevadě. Nicméně motory a baterie se budou určitě vyrábět v GF1 stejně jako v případě Modelu 3. Kamion Tesla Semi se má začít vyrábět během příštího roku, což představuje odklad dřívějších plánů začít s výrobou ještě letos. Motory a baterie se prý budou určitě vyrábět v Gigafactory 1, avšak zatím nebylo oznámeno, zda se tam bude vyrábět i zbytek vozu.

Co se týče továren Gigafactory, Elon Musk potvrdil, že je stále v plánu rozjet výrobu Modelu 3 v čínské Gigafactory 3 už koncem roku s kapacitou 1–2 tisíc kusů týdně. Musk zároveň oznámil, že bateriové články pro vozy vyráběné v Číně bude dodávat několik různých firem (v současnosti články pro vozy Tesla dodává exkluzivně Panasonic). Tesla také stále plánuje evropskou Gigafactory, která by podle aktuálního Muskova tweetu mohla vzniknout v Německu.

Gigafactory 3 v dubnu 2019 (Foto: Chang Yan CY/Weibo)

Během konferenčního hovoru přišla řeč také na divizi Tesla Energy, která se zabývá výrobou a instalací solárních panelů, tašek a bateriových úložišť. Elon Musk vysvětlil, že loni byl největším problémem nedostatek bateriových článků pro produkty Powerwall a Powerpack, neboť téměř všechny vyrobené články v Gigafactory 1 byly v druhé polovině roku využity pro Model 3. Tesla tak pro svá bateriová úložiště musela využívat články „vyškemraných“ od rozličných dalších dodavatelů. V prvním čtvrtletí 2019 se už situace trochu zlepšila, a tak výroba bateriových úložišť vzrostla o 30 % oproti předchozímu kvartálu. Musk odhaduje, že zhruba 5–10 % článků z GF1 bude letos použito pro Tesla Energy, což prý povede ke zvýšení prodejů o 300 %.

Co se týče solárních produktů, Musk si pochvaloval zlepšení a optimalizace, s kterými firma přišla v oblasti instalace a prodeje solárních panelů. Podrobnosti prý Tesla oznámí možná už příští týden. Musk mluvil také o dlouho odkládaných solárních taškách. Prozradil, že firma už vyvinula třetí verzi designu, protože je potřeba zajistit, aby střecha spolehlivě vydržela alespoň 30 let. Testování tedy trvá dlouho a zároveň je potřeba co nejvíce optimalizovat proces instalace. V průběhu letošního a příštího roku bude probíhat postupné navyšování výroby tašek v Gigafactory 2 v Buffalu.

Dále už jen ve zkratce:

  • Tesla měla na konci čtvrtletí 2,2 miliardy dolarů v hotovosti, přičemž v předchozím kvartálu disponovala 3,7 miliardami. Důvodem takto výrazného poklesu je především již zmíněné splacení obligace ve výši 920 milionů dolarů.
  • Automobilka si dává za cíl dosáhnout hrubé marže 25 % u Modelů 3, S a X.
  • Tesla začne od příštího měsíce nabízet vlastní pojišťovací služby pro své vozy.
  • Model 3 se na rozdíl od S a X nevyrábí na objednávku. Místo toho Tesla vyrábí různé várky tohoto vozu a auta jsou následně přiřazena k individuálním objednávkám odpovídajícího typu.
  • Nejlevnější verze Modelu 3 s cenou 35 000 dolarů bez daně, která byla nedávno odstraněna z nabídky, bude podle Muska nadále k dispozici na požádání, ale prý o ní je malý zájem, protože o něco dražší verze standardní dojezd+ nabízí lepší poměr cena/výkon.
  • Nový výkonnější počítač FSD Computer začne být užitečný pro řidiče až za pár měsíců, a tak prý není potřeba, aby současní majitelé Tesel se starším počítačem a zakoupeným balíček Full Self-Driving Capability spěchali s jeho upgradem, na který mají nárok zdarma.
  • Tesla sice plánovala zavřít většinu svých kamenných prodejen, ale nakonec je bude posuzovat individuálně a zavře jen ty, které jsou na špatně dostupných místech s nízkou návštěvností. Zároveň bude otevírat i nové prodejny, kde to bude mít smysl.
  • Cena akcií v posledních týdnech klesla až na 247 dolarů, což je nejnižší hodnota za dva roky.

Zdroj: Oficiální finanční zpráva za 1. čtvrtletí 2019




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
21 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře