Tesla dosáhla rekordního zisku a vydala betaverzi plně autonomního řízení

Americké automobilce Tesla se během třetího kvartálu letošního roku podařilo dosáhnout rekordu jak v počtu vyrobených vozů, tak i v případě následných prodejů. Konkrétně šlo o 145 tisíc vyrobených a 139 tisíc prodaných elektromobilů. Po dlouhé době navíc konečně šlo o kvartál, který nebyl přímo ovlivněn restrikcemi souvisejícími s pandemií koronaviru. V obou předchozích čtvrtletích letošního roku byla Tesla nucena na nějakou dobu zavřít své továrny, aby omezila kontakty mezi zaměstnanci. Během tohoto kvartálu tak poprvé byl celou dobu otevřený jak kalifornský Fremont vyrábějící Modely S, X, 3 a Y, tak i čínská továrna Giga Shanghai vyrábějící Model 3 pro čínský a nově též evropský trh.

S rekordními čísly a obecně bezproblémovým kvartálem očekávali analytici také dobré finanční výsledky za toto čtvrtletí. Odhady konkrétně hovořily o non-GAAP zisku kolem 0,5 dolarů na akcii, přičemž je třeba si uvědomit, že akcie Tesly prošly splitem v poměru pět ku jedné. Earning per share (EPS) 0,5 dolarů by tak v době před splitem odpovídaly 2,5 dolarům. V případě celkových příjmů pak odhady Tesle přisuzovaly částku kolem 8,26 miliard dolarů. Tesle se nakonec podařilo nejen těmto odhadům dostát, ale dokonce je opět překonat a dosáhnout rekordů v případě zisku, příjmů i free cash flow. Non-GAAP zisk na akcii byl za třetí čtvrtletí 0,76 dolarů, což oproti předchozímu čtvrtletí znamená růst o 73 %, meziročně si pak Tesla polepšila o 105 %. Pokud se podíváme na zisk dle všeobecně uznávaných účetních principů (GAAP), pak Tesla vydělala 0,27 dolarů na akcii, o 170 % více než v předchozím kvartálu, meziročně činil nárůst 69 %.

Automobily Tesla (Foto: Tesla)

Celkový příjem Tesly v období červenec až září 2020 byl 8,71 miliard dolarů, na čemž se z většiny dle očekávání podílela automobilová divize. Její příjem činí 7,61 miliard dolarů. Příjem energetické divize Tesly tentokrát dosáhl 579 milionů dolarů, podobně na tom byly též příjmy ze servisu a dalších aktivit, které činily 581 milionů dolarů. Čtvrtletní srovnání příjmů nedává kvůli dřívějšímu uzavření továren moc velký smysl, vypovídající může být pouze meziroční srovnání, dle kterého příjmy zaznamenaly 39% růst. Zajímavé je také poměrně výrazné navýšení hrubé marže, v případě automobilové divize nyní dosahuje 27,7 % (oproti předchozímu čtvrtletí jde o nárůst o 2,23 %, meziročně dokonce o 4,83 %). Celková hrubá marže je nyní 23,5 %, nárůst je podobný jako v případě marže automobilové divize.

Tesle se také nejspíš podařilo výrazně optimalizovat výrobu a způsob svého fungování, provozní marže totiž narostla z 5,4 % na 9,2 %. S mírným zlepšením marží přišel i vyšší zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA), jehož marže teď činí 20,6 % oproti 20 % v Q2. Tesla je často kritizována, že se do zisku dostává jen díky emisním kreditům, které prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují své emisní limity. Příjmy z těchto povolenek v posledních dvou čtvrtletí poměrně výrazně rostly, tentokrát ovšem zaznamenaly naopak pokles. Za Q3 dostala Tesla za kredity 397 milionů dolarů, o 7 % méně než v předchozím kvartálu. Bez prodeje těchto povolenek by ani tentokrát Tesla GAAP zisku nedosáhla, dostala by se ovšem na poměrně slušný non-GAAP zisk. Je ale třeba si uvědomit, že přestože jde z dlouhodobého hlediska počítat s výpadem těchto příjmů, tak momentálně tyto peníze umožňují Tesle investovat a zároveň se udržet v zisku.

Na závěr finančního shrnutí se ještě podívejme na free cash flow, tedy peněžní tok. Tesle se i tento kvartál podařilo tok udržet v kladných číslech, konkrétně generovala peněžní tok 1,39 miliardy dolarů, o 234 % více než v předchozím čtvrtletí. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 14,531 miliard dolarů, a to i přes velký nárůst kapitálových nákladů na 1 miliardu dolarů. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Giga továrny

Díky nedávno zveřejněným novinkám od Muska víme, že Tesla plánuje do evropského Modelu Y rovnou instalovat nové baterie typu 4860 představené na Tesla Battery Day. To s sebou samozřejmě přináší možné riziko. Pokud by Tesla narazila v Berlíně na nějaké problémy s výrobní linkou pro baterie, která zde bude poprvé implementována ve velkém, byla by výrazně ohrožena i produkce Modelu Y. Automobilka si je této hrozby vědoma, proto je jejím cílem vyrobit co nejvíce nových baterií s dostatečným předstihem, aby Giga Berlin byla na lokální produkci ze začátku co nejméně závislá. Výroba článků momentálně probíhá na pilotní lince ve Fremontu, přibližně do roka Tesla plánuje dosáhnout výrobní kapacity 10 GWh. Doposud zde byly vyrobeny už desítky tisíc článků. Produkce článků v Giga Berlin pak bude mít zásadní vliv na výrobu vozů až v roce 2022.

Elon Musk během konference zopakoval, že považuje za dobrý cíl dosáhnout roční výroby 20 milionů vozů v roce 2030. Není si každopádně jistý, zda toho automobilka opravdu dosáhne, jelikož je nárůst těžké předpovědět. Připomeňme, že na začátku letošního roku Tesla překonala hranici milionu vyrobených vozů. Současná kombinovaná výroba všech továren je 840 tisíc vozů ročně (590 tisíc Fremont, 250 tisíc Giga Shanghai), přičemž příští rok lze počítat s otevřením Giga Berlin a Giga Texas a též rozšířením produkce v Giga Shanghai o Model Y. Pravděpodobná roční výroba příští rok by tak měla být mezi 840 tisíci až 1 milionem vozů. Musk ani další představitelé Tesly ovšem nechtěli čísla moc komentovat, odhady na příští rok mají být oznámeny až po skončení čtvrtého kvartálu.

Vozový park

O samotných vozech Tesly se tentokrát ani přes nedávné modernizace a navyšování dojezdu moc nemluvilo, řeč se ale aspoň na chvíli stočila k chystanému Cybertrucku. Jeho vstup na trh je pořád naplánován na závěr příštího roku, příslušný tým se momentálně věnuje několika vylepšením, takže by finální produkt měl být lepší než představený prototyp. Musk očekává nějaké výzvy a možné zádrhely při zavádění vozu do výroby a je také potřeba, aby Giga Texas byla včas dokončena, přesto ale vidí závěr příštího roku jako realistický cíl pro zahájení výroby. Půjde každopádně s největší pravděpodobností o omezenou produkci, ve velkém začne doručování vozů až v roce 2022.

Zatím stále probíhá vývoj na tahači Tesla Semi, tým mající ho na starost se momentálně věnuje problematice nabíjení. Nabíjecí výkon do 350 kW, který je plánován pro osobní vozy, nebude stačit k dostatečně rychlému nabíjení tohoto tahače. Tým se proto poohlíží po jiných možnostech, přičemž spolupracuje i s dalšími firmami. Plán je, aby mohl být tahač nabit během přestávky řidiče a poté poskytnou dojezd až do další přestávky. Dle pravidel nepřerušená doba řízení nesmí být delší než 4,5 hodiny, poté je nutná pauza alespoň 45 minut.

Autopilot

Tesla nedávno oficiálně vypustila první betaverzi autonomního řízení, které využívá přepsaný software stack (části softwarových subsystémů, které dohromady tvoří kompletní program). Na tom vývojový tým pracoval většinu letošního roku a cílem bylo, aby se o více situací začala starat neuronová síť a ubylo tak pevných algoritmů určených pro určité situace. Momentálně betaverzi dostala pouze malá skupinka řidičů, kteří jsou zároveň nabádání k tomu, aby byli při jízdě ještě pozornější než normálně. Systém by momentálně měl být v takové fázi, ve které zvládne bez nutnosti zásahu řidiče jízdu po městě. Dokáže se vypořádat s kruhovými objezdy, řídí se značkami a semafory, umí odbočit na křižovatce apod. V následujícím videu můžete vidět nový Autopilot v akci. Za zmínku stojí palubní displej, na kterém je zobrazováno, jak počítač na základě videa z osmi kamer vytváří model okolního světa a detekuje všemožné objekty.

Musk také uvedl, že Tesla zváží možnost převést balíček Autopilotu ze starého do nového vozu (třeba za menší poplatek). Při koupi nového vozu by tak nebyla nutnost znovu zakupovat čím dál tím dražší možnost autonomního řízení, ale balíček by byl převeden. Tato možnost nejspíš bude do budoucna klíčová, jelikož cena balíčku FSD Capability je postupně zvyšována. Od pondělí se má cena zvýšit na 10 tisíc dolarů, přičemž další zdražování bude s největší pravděpodobností následovat. Musk dříve například zmínil, že hodnota plně autonomního řízení by v budoucnu mohla narůst až na 100 tisíc dolarů, tedy 2,5 milionů korun.

Tesla Energy

Během třetího kvartálu narostla kapacita nainstalovaných stacionárních úložišť energie o 81 % na 759 MWh, solárních panelů/střešních tašek pak Tesla nainstalovala 57 MWh, což je o 111 % více než v případě předchozího kvartálu (33% nárůst meziročně). Dle RJ Johnsona, výkonného ředitele energetické divize, udělala Tesla toto čtvrtletí v případě solárních střešních tašek velký pokrok. Firma například demonstrovala instalaci solárních tašek během necelých 36 hodin. Šlo však o docela malou střechu a do času není zahrnuta doba, kterou zabrala demontáž staré střechy a instalace nové podkladové vrstvy.  Tesla prý stále bojuje se zajištěním dostatečného počtu pracovníků a jejich školením, aby bylo možné navýšit počet instalací solárních střech. V případě industriální baterie Megapack je pak poptávka vyšší, než kolik Tesla zvládne příští rok vyrobit. Obecně u stacionárních úložišť pak automobilka očekává během roku 2021 dvojnásobný nárůst.

Rychlá instalace solární střechy (Zdroj: Tesla)

Při vývoji tepelného čerpadla pro Modely Y a 3 se Tesla naučila hodně věcí souvisejících s výrobou vysoce integrovaného systému schopného přenášení tepla prakticky odkudkoli kamkoli. Dle Muska existuje potenciál tyto zkušenosti aplikovat při vývoji domácího systému, který by kombinoval vytápění, chlazení a větrání (ideálně také se solárními panely či taškami a baterií Powerwall). Tesla ale zatím nemá žádný funkční prototyp a momentálně řeší jiné, důležitější, věci.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
104 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře