Tesla dosáhla rekordního zisku a vydala betaverzi plně autonomního řízení

Americké automobilce Tesla se během třetího kvartálu letošního roku podařilo dosáhnout rekordu jak v počtu vyrobených vozů, tak i v případě následných prodejů. Konkrétně šlo o 145 tisíc vyrobených a 139 tisíc prodaných elektromobilů. Po dlouhé době navíc konečně šlo o kvartál, který nebyl přímo ovlivněn restrikcemi souvisejícími s pandemií koronaviru. V obou předchozích čtvrtletích letošního roku byla Tesla nucena na nějakou dobu zavřít své továrny, aby omezila kontakty mezi zaměstnanci. Během tohoto kvartálu tak poprvé byl celou dobu otevřený jak kalifornský Fremont vyrábějící Modely S, X, 3 a Y, tak i čínská továrna Giga Shanghai vyrábějící Model 3 pro čínský a nově též evropský trh.

S rekordními čísly a obecně bezproblémovým kvartálem očekávali analytici také dobré finanční výsledky za toto čtvrtletí. Odhady konkrétně hovořily o non-GAAP zisku kolem 0,5 dolarů na akcii, přičemž je třeba si uvědomit, že akcie Tesly prošly splitem v poměru pět ku jedné. Earning per share (EPS) 0,5 dolarů by tak v době před splitem odpovídaly 2,5 dolarům. V případě celkových příjmů pak odhady Tesle přisuzovaly částku kolem 8,26 miliard dolarů. Tesle se nakonec podařilo nejen těmto odhadům dostát, ale dokonce je opět překonat a dosáhnout rekordů v případě zisku, příjmů i free cash flow. Non-GAAP zisk na akcii byl za třetí čtvrtletí 0,76 dolarů, což oproti předchozímu čtvrtletí znamená růst o 73 %, meziročně si pak Tesla polepšila o 105 %. Pokud se podíváme na zisk dle všeobecně uznávaných účetních principů (GAAP), pak Tesla vydělala 0,27 dolarů na akcii, o 170 % více než v předchozím kvartálu, meziročně činil nárůst 69 %.

Automobily Tesla (Foto: Tesla)

Celkový příjem Tesly v období červenec až září 2020 byl 8,71 miliard dolarů, na čemž se z většiny dle očekávání podílela automobilová divize. Její příjem činí 7,61 miliard dolarů. Příjem energetické divize Tesly tentokrát dosáhl 579 milionů dolarů, podobně na tom byly též příjmy ze servisu a dalších aktivit, které činily 581 milionů dolarů. Čtvrtletní srovnání příjmů nedává kvůli dřívějšímu uzavření továren moc velký smysl, vypovídající může být pouze meziroční srovnání, dle kterého příjmy zaznamenaly 39% růst. Zajímavé je také poměrně výrazné navýšení hrubé marže, v případě automobilové divize nyní dosahuje 27,7 % (oproti předchozímu čtvrtletí jde o nárůst o 2,23 %, meziročně dokonce o 4,83 %). Celková hrubá marže je nyní 23,5 %, nárůst je podobný jako v případě marže automobilové divize.

Tesle se také nejspíš podařilo výrazně optimalizovat výrobu a způsob svého fungování, provozní marže totiž narostla z 5,4 % na 9,2 %. S mírným zlepšením marží přišel i vyšší zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA), jehož marže teď činí 20,6 % oproti 20 % v Q2. Tesla je často kritizována, že se do zisku dostává jen díky emisním kreditům, které prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují své emisní limity. Příjmy z těchto povolenek v posledních dvou čtvrtletí poměrně výrazně rostly, tentokrát ovšem zaznamenaly naopak pokles. Za Q3 dostala Tesla za kredity 397 milionů dolarů, o 7 % méně než v předchozím kvartálu. Bez prodeje těchto povolenek by ani tentokrát Tesla GAAP zisku nedosáhla, dostala by se ovšem na poměrně slušný non-GAAP zisk. Je ale třeba si uvědomit, že přestože jde z dlouhodobého hlediska počítat s výpadem těchto příjmů, tak momentálně tyto peníze umožňují Tesle investovat a zároveň se udržet v zisku.

Na závěr finančního shrnutí se ještě podívejme na free cash flow, tedy peněžní tok. Tesle se i tento kvartál podařilo tok udržet v kladných číslech, konkrétně generovala peněžní tok 1,39 miliardy dolarů, o 234 % více než v předchozím čtvrtletí. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 14,531 miliard dolarů, a to i přes velký nárůst kapitálových nákladů na 1 miliardu dolarů. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Giga továrny

Díky nedávno zveřejněným novinkám od Muska víme, že Tesla plánuje do evropského Modelu Y rovnou instalovat nové baterie typu 4860 představené na Tesla Battery Day. To s sebou samozřejmě přináší možné riziko. Pokud by Tesla narazila v Berlíně na nějaké problémy s výrobní linkou pro baterie, která zde bude poprvé implementována ve velkém, byla by výrazně ohrožena i produkce Modelu Y. Automobilka si je této hrozby vědoma, proto je jejím cílem vyrobit co nejvíce nových baterií s dostatečným předstihem, aby Giga Berlin byla na lokální produkci ze začátku co nejméně závislá. Výroba článků momentálně probíhá na pilotní lince ve Fremontu, přibližně do roka Tesla plánuje dosáhnout výrobní kapacity 10 GWh. Doposud zde byly vyrobeny už desítky tisíc článků. Produkce článků v Giga Berlin pak bude mít zásadní vliv na výrobu vozů až v roce 2022.

Elon Musk během konference zopakoval, že považuje za dobrý cíl dosáhnout roční výroby 20 milionů vozů v roce 2030. Není si každopádně jistý, zda toho automobilka opravdu dosáhne, jelikož je nárůst těžké předpovědět. Připomeňme, že na začátku letošního roku Tesla překonala hranici milionu vyrobených vozů. Současná kombinovaná výroba všech továren je 840 tisíc vozů ročně (590 tisíc Fremont, 250 tisíc Giga Shanghai), přičemž příští rok lze počítat s otevřením Giga Berlin a Giga Texas a též rozšířením produkce v Giga Shanghai o Model Y. Pravděpodobná roční výroba příští rok by tak měla být mezi 840 tisíci až 1 milionem vozů. Musk ani další představitelé Tesly ovšem nechtěli čísla moc komentovat, odhady na příští rok mají být oznámeny až po skončení čtvrtého kvartálu.

Vozový park

O samotných vozech Tesly se tentokrát ani přes nedávné modernizace a navyšování dojezdu moc nemluvilo, řeč se ale aspoň na chvíli stočila k chystanému Cybertrucku. Jeho vstup na trh je pořád naplánován na závěr příštího roku, příslušný tým se momentálně věnuje několika vylepšením, takže by finální produkt měl být lepší než představený prototyp. Musk očekává nějaké výzvy a možné zádrhely při zavádění vozu do výroby a je také potřeba, aby Giga Texas byla včas dokončena, přesto ale vidí závěr příštího roku jako realistický cíl pro zahájení výroby. Půjde každopádně s největší pravděpodobností o omezenou produkci, ve velkém začne doručování vozů až v roce 2022.

Zatím stále probíhá vývoj na tahači Tesla Semi, tým mající ho na starost se momentálně věnuje problematice nabíjení. Nabíjecí výkon do 350 kW, který je plánován pro osobní vozy, nebude stačit k dostatečně rychlému nabíjení tohoto tahače. Tým se proto poohlíží po jiných možnostech, přičemž spolupracuje i s dalšími firmami. Plán je, aby mohl být tahač nabit během přestávky řidiče a poté poskytnou dojezd až do další přestávky. Dle pravidel nepřerušená doba řízení nesmí být delší než 4,5 hodiny, poté je nutná pauza alespoň 45 minut.

Autopilot

Tesla nedávno oficiálně vypustila první betaverzi autonomního řízení, které využívá přepsaný software stack (části softwarových subsystémů, které dohromady tvoří kompletní program). Na tom vývojový tým pracoval většinu letošního roku a cílem bylo, aby se o více situací začala starat neuronová síť a ubylo tak pevných algoritmů určených pro určité situace. Momentálně betaverzi dostala pouze malá skupinka řidičů, kteří jsou zároveň nabádání k tomu, aby byli při jízdě ještě pozornější než normálně. Systém by momentálně měl být v takové fázi, ve které zvládne bez nutnosti zásahu řidiče jízdu po městě. Dokáže se vypořádat s kruhovými objezdy, řídí se značkami a semafory, umí odbočit na křižovatce apod. V následujícím videu můžete vidět nový Autopilot v akci. Za zmínku stojí palubní displej, na kterém je zobrazováno, jak počítač na základě videa z osmi kamer vytváří model okolního světa a detekuje všemožné objekty.

Musk také uvedl, že Tesla zváží možnost převést balíček Autopilotu ze starého do nového vozu (třeba za menší poplatek). Při koupi nového vozu by tak nebyla nutnost znovu zakupovat čím dál tím dražší možnost autonomního řízení, ale balíček by byl převeden. Tato možnost nejspíš bude do budoucna klíčová, jelikož cena balíčku FSD Capability je postupně zvyšována. Od pondělí se má cena zvýšit na 10 tisíc dolarů, přičemž další zdražování bude s největší pravděpodobností následovat. Musk dříve například zmínil, že hodnota plně autonomního řízení by v budoucnu mohla narůst až na 100 tisíc dolarů, tedy 2,5 milionů korun.

Tesla Energy

Během třetího kvartálu narostla kapacita nainstalovaných stacionárních úložišť energie o 81 % na 759 MWh, solárních panelů/střešních tašek pak Tesla nainstalovala 57 MWh, což je o 111 % více než v případě předchozího kvartálu (33% nárůst meziročně). Dle RJ Johnsona, výkonného ředitele energetické divize, udělala Tesla toto čtvrtletí v případě solárních střešních tašek velký pokrok. Firma například demonstrovala instalaci solárních tašek během necelých 36 hodin. Šlo však o docela malou střechu a do času není zahrnuta doba, kterou zabrala demontáž staré střechy a instalace nové podkladové vrstvy.  Tesla prý stále bojuje se zajištěním dostatečného počtu pracovníků a jejich školením, aby bylo možné navýšit počet instalací solárních střech. V případě industriální baterie Megapack je pak poptávka vyšší, než kolik Tesla zvládne příští rok vyrobit. Obecně u stacionárních úložišť pak automobilka očekává během roku 2021 dvojnásobný nárůst.

Rychlá instalace solární střechy (Zdroj: Tesla)

Při vývoji tepelného čerpadla pro Modely Y a 3 se Tesla naučila hodně věcí souvisejících s výrobou vysoce integrovaného systému schopného přenášení tepla prakticky odkudkoli kamkoli. Dle Muska existuje potenciál tyto zkušenosti aplikovat při vývoji domácího systému, který by kombinoval vytápění, chlazení a větrání (ideálně také se solárními panely či taškami a baterií Powerwall). Tesla ale zatím nemá žádný funkční prototyp a momentálně řeší jiné, důležitější, věci.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV

technomagg – Chci se zeptat, pracuje Tesla na zvýšení bezpečnosti ohledně požáru poškozené baterie? Vznikají tam zkratové proudy, tudíž se nedá dotknout ani kapoty auta. Netušíte, zdali někdy tento problém rozvinul Musk ?
Díky

Jan M.

V případě nárazu má elektromobil mnohem nižší pravděpodobnost že vzplane. V baterii jsou pyrotechnické odpojovače a v případě nárazu odpojí jak baterii jako takovou tak i jednotlivé sekce uvnitř aby se snížilo napětí. Bylo to vidět například když Sandy Munro rozebíral model Y

technomagg

ono tam bude ochrana jak psal Jan, druhý stupen pasivní ochrany můžeš udělat už při návrhu propojení článků a to tak že nadimenzuješ propoje mezi bateriemi tak že v případě zkratového proudu který může být extrémně velký ty propoje shoří – je lepší když ti shoří propoj mezi články a přepálí se než kdyby vznítili články – věřím tomu že žár z přepálených kontaktů baterii nevznítí, ale to jen odhaduji.
Každopádně nechápu proč každý řeší lithium a jeho hořlavost a nevadí mu benzín a jeho explozivní vlastnosti, benzín totiž na rozdíl od nafty téměř vždy exploduje a je dokázaný fakt že benzínové a naftová auta hoří na počet najetých km častěji.
Na druhou stranu lithium v baterii hoří relativně pomalu a neochotně se rozlézá – alespon ve srovnání s naftou nebo explozí benzínu kde opravdu utéct nestihneš, před hořícím lithiem utečeš protože to než se rozhoří po celé ploše baterie bude to minimálně 1-2 minuty, ale zkus si rozlít naftu na 4 metry čtvereční a zapálit – když nechá někdo na druhé straně nohu v kaluži nafty tak ti garantuji že ji nestihne vyndat od chvíle kdy uvidí první plamen. Kdyby jsi toto udělal s benzínem tak ti garantuji že spáleniny utrpíš i kdyby jsi tam sirku hodil z metrové vzdálenosti. Jako 60litrů benzínu je hodně silná bomba kterou má každý pod zadkem.

technomagg

koukni na tohle: není pomalé hoření lithia lepší ? https://www.youtube.com/watch?v=sOXIIyFHbQc
Jo jasně – když lithium chytně nikdo ho už neuhasí – přijdeš o auto, ale dnes každý soudný člověk má havarijní pojištění – já nechci aby auto přežilo a musel jsem ho opravovat, já chci nové zaplacené od pojišťovny a ne opravený vrak

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem technomagg
PetrV

Hoši, jste na mě 2. Mě to zajímalo, proto se Vás ptám.
Problém elektromobilů je, že baterie jsou plošně dole, pochopil jsem kvůli chlazení a těžišti.
Nádrž s benzínem je vzadu.
Víte hoší kolik je havarijní pojištění elektromobilu tesla 3 ? Moc.
Elektromobily jsou všudemožně dotované.
V Praze neplatí parkování, neplatí dálniční známku i povinné ručení je menší i když se to chová jako sporťák.
Jak se to teda asi stalo? Úplně samo?
Upozorňuji, nemám auto a jsem spokojený.

Jan M.

Tesla se bere jako prémiové drahé auto, proto má drahé pojištění. Elektromobily jsou náročnější na hašeni, to je pravda. Ale pravdepodobnost, že začnou hořet je mnohem mensí než u spalováků. A jak už tu někdo řikal, když už mi to auto začne hořet, tak je mě jedno jak je uhasitelné, protoze s tím autem uz jezdit nechci a je lepší kdyz to bude totalka a dostanu peníze z pojištení.

A jak tahle fáma vznikla? To je jednoduché. V Česku shoří každy den několik aut. V USA jsou do konce stovky tisic aut ročně (tušim 300k). Píše se o nich v médiich? Ne… Naproti tomu kdyz hoří 1 Tesla někde v Číně tak se o tom píše všude, i u nás na druhé straně světa.

PetrV

Díky za vysvětlení, rozumím.
Je to novinka, tak je více sledovaná.
V Rakousku nějaký horkokrevný klučina narazil s teslou do stromu a
auta se hasiči nemohli dotknout jak probíjelo.
Navíc hořela baterie.
Tak teslu dali do nádoby s vodou.
Kluk zemřel asi nárazem.
Příliš velký točivý moment motoru jako sporťák.
Mladí nedomýšlejí důsledky své jízdy.

V Průhonicích shořela tesla v servisu.
Také skončila v nádobě s vodou.

Havarijní pojištění za teslu zaplatíš cca 40 000 ročně? To je nejvíc z aut.
Povinné ručení je nižší, i když se to chová jako sporťák.
Netušíš, kde jsou nejlevnější?
Je to o drahé baterii, když nárazem odejde, tak výměna je raketa.

Technomagg

No zkus si pojistit lexus za 1,5mil a myslim ze na 40000 rocne se v klidu dostanes taky

Invc

Havarijní pojištění – je primárně o ceně auta. S bezpečností má poměrně málo společného.

Když si tam přidáš 3 roky GAP, obří čelní sklo s vyhříváním … tak to číslo od pojišťovny se líbí málokomu.

(a to mám protekční ceny 😉

PetrV

Také mám protekční ceny na pojištění. 1mio cena ale není tolik, přesto pojišťovny chtějí raketu za havarijní pojištění. poměr cena vozu/ cena havarijního je vysoká.

PetrV

Zeptám se kamaráda. Má už snad 5 let hybrida Nissan Lexus. Je hodně spokojený. Spolehlivý. Neměnil by.
Dojede daleko, většinu času na elektro- krátké vzdálenosti.
Dobíjí smysluplně , ne rychlodobíjení. Není umožněno.

Invc

Tak hodně štěstí s hledáním toho kamaráda…. co má hybrida mezi Nissanem a Lexxusem.

Bude asi jediný na světě.

PetrV

Ahoj, je to BMW, má Leasing, zítra mi pošle finance.
Včera jsem s ním mluvil, jen jsem to tu nenapsal.

Jan M.

Pokud se jedná o takový náraz, že se poškodá baterie, tak je to totálka tak jako tak (a byla by i u spalováku)

PetrV

Jene,
Ale spoustu částí je použitelných. Baterie je půlka ceny tesly?
Stačí náraz u podlahy auta o kámen a totálka je hotová.
Vysvětlete to zákazníkovi, auto netknuté, jen jsem štrejchl o kámen.
U spalováku se tím nezabýváte, pokud neurvete výfuk.
Častá bolístka neopatrných řidičů a řidiček…

Jan M.

Ta baterie je natolik chráněná, že ji štrejchnutí o kámen nic nudělá. Náraz, který by ji poškodil je totálka auta tak jako tak.

PetrV

To neznáte blondýny, Jene…

Jan M.

Na tu pasivní ochranu jsem zapomněl. Přesně jak říkáš, každý článek je připojený tenkým drátkem, který se při větším proudu přepálí a tím se vadný článek odpojí. Opět viz videa Sandyho Munroea

PetrV

A je to pravda, nebo jen trik, jako s emisemi VW?
Má to každá baterie?

Jan M.

má to každá baterie v Teslach, jak to mají jiní vyrobci nevím. Každopádně argument hořících elektromobilů je obecně dost mimo, kdyz si vozíme zadky na nádrži plné benzínu 🙂

PetrV

Jene, já si zadek v autě nevozím. Nohy mi slouží a cítím se svobodněji.
Třeba kvůli úspoře času názor změním. Všechny města jsou přeplněné auty a mě nebaví stát v kolonách.
Je to určitý typ masochismu….
Sdílená auta jsou dobrý nápad, ale z pohledu Covidu nic moc.
Jaký máš názor na Covid?
Zvykneme si na žití s ním jako na ostatní koronaviry a chřipajzny?

Jan M.

Na Covid? Moje mamka je zdravotní sestra na infekčním oddělení. Zatímco v minulých letech jim tam lidi umírali maximálně párkrát za rok, mají ted umrtí každý den. Z práce chodí fyzicky i psychicky naprosto vyčerpaná a je to čím dal horší. Takže můj názor je chránit se co nejvíc to jde, s nadějí vyhlížet očkování a odmítače opatření a roušek poslat na brigádu do nemocnice…

PetrV

Díky za pravdivou odpověď. Znám lékařku z Motola, měla lehký Covid před měsícem a půl. Teď se nezastaví, má navíc zase karanténu10 dnů , což znamená, že pracuje v pláštěnce a masce, dokud neupadne. Měla i 17 hodin směnu.
Pak znám lékaře od Balíka z VFN. Tahal toho 140 kg taxikáře s cukrovkou holýma rukama jen v lehké roušce. Covid nedostal. Taxikář měl štěstí, ne tak 42 let maratonec, zdravý, jen Covid 3 dny vyběhával. Umřel.
Řídím se lékařovým doporučením, které je z Taiwanu a letělo netem na jaře.
Pij po čtvrthodině doušek vody, ne alkohol, pravidelný spánek, hygiena, procházky přírodou. Všude Větrat. Omezit velké fyzické výkony (maratonci apod).
Dle mne ještě dělá ve městech hodně prach z aut, pneumatiky, zviřený prach na ulici. Na toto se nabaluje vir a přes klimu se dostane do auta, kde řádí.
Zdravé tělo by mělo Covid zvládnout.
Vakcína bude jen krátkodobá, bohužel koronaviry na vakcínu studují 35 let a je to obdoba chřipky, kdy vakcína je každý rok jiná dle doporučení WHO.
Máme hodně nemocných, ale úmrtnost díky kvalitní zdravotní péči nízkou. Bohužel lidi byli oproti jaru nezodpovědní, popíjeli alkohol, minulý víkend demonstrovali. Tím se prochrchlali a teď na to doplácíme.

Vyřiďte to mámě a rozešlete po netu.
Jde o životy lidí, u mladších pak jejich nefunkčnost z různých důvodů.
Díky Jene…

Petr Melechin

Covid sem prosím netahejte. Nepatří to sem a jistě existují vhodnější místa, kde se o tom můžete bavit.

PetrV

Petře promiň,
je realita všedního dne a ovlivňuje v současnosti vše.
I výrobu a prodej aut tesla, stavbu SS a SH, dokonce i využití tunelu v LA. Budou se bát tam vkročit.
Jsem optimista.

Ivo
Petr Melechin

Článek je jen pro zákazníky, ale tady je ta relevantní část pro zájemce:
comment image

Jiří

Děkuji. Tak to mi nepřijde moc nezávislé a profesionální, když to má takový osobitý podtón a podává zavádějící informace, viz třeba nesmyslný výpočet procent opčních odměn vůči čistému zisku a ještě ke všemu vůči tomu zisku, ze kterého už ty odměny byly odečteny.
A ještě k těm odměnám, nebo spíš odměně – je to řádně odhlasovaný kompenzační plán pro Muska a jediný jeho zdroj příjmů (nebo přesněji odměny) místo platu, takže by se raději ztotožnili s tím, že by nedostal nic? Toto je jednorázová odměna za výborné výsledky a pokud nedocílí Tesla dalších velmi ambiciózních milníků, tak nedostane lautr nic. V době, kdy se to odhlasovalo to znamenalo zvýšení obratu 15x, EBITDA 21x a tržní hodnoty 11x. Pro představu to je z titěrné automobilky vybudovat kolos s obratem na úrovni 60 % celého VW Group s prodeji 11 mil. vozidel ročně.

technomagg

Tak až budou rozestavěné továrny postavené tak se sníží náklady na investice a prudce zvýší výroba a to ten zisk vystřelí nahoru opravdu úctyhodným způsobem, nechápu ty výkřiky o povolenkách apod. Prostě systém je takto nastaven takže ho tesla logicky využije, nemůže nechat takový zdroj příjmů ladem – to by jim u akcionářů neprošlo.

PetrK

Oni spíš pláčí nad tím, že Tesla dál investuje a buduje, místo aby vyplácela tučné zisky na dividendách …

technomagg

jenže tesle nic jiného nezbývá není tak velká aby mohla přestat růst jinak ji velké koncerny zadupou do země – sice jim to jde pomalu ale stejně se ubírají stejným směrem – musí se dostat na velikost těch koncernů aby mohla přestat masivně investovat

Jiří

Podle mě, kdyby VW před třemi-čtyřmi lety vypustil do světa 100 tisíc ID.3, klidně o něco dražší než teď, tak už tu žádná Tesla není. Teď už ji nemůže zadupat do země nikdo. Letos bude mít Tesla obrat ve výši 11 % loňského obratu (historicky nejúspěšnějšího, který letos ani zdaleka takový nebude) celého VW Group se svými 12 značkami a to už rozhodně není zanedbatelné.
Dostihnout rozhodně nejde s tímto přístupem běžného životního cyklu jedné generace jednoho modelu, tj. ID.3 prodeje od letoška, 2023-2024 lehký facelift a další generace až po 7 letech až 2027 vs. inovace u Tesly každý kvartál.
Jediné, co by Teslu mohlo výrazně zpomalit je to, když se všichni ostatní na elektromobily vykašlou úplně, protože je rozhodně lepší, když bude mít 20% podíl na trhu 100 milionů aut než 80% podíl na trhu pár milionů EV.

PetrV

Dokud Elon ovládá Teslu, tak to tak bude. Předpokládám, že to bude napořád.
Je to žralok, investoři si naběhli, nakoupili akcie, zhodnocení mají v ceně akcie, kterou třeba lépe prodají.
Je to gambling,
Sám Elon říká, že cena akcií tesly je nadhodnocená.
Peníze, co dostává Tesla za emisní povolenky jdou Elonovi do kapsy na let k Marsu.
Někde ty peníze získat musí.
Sponzoruje to braniborská a berlínská vláda tj. němečtí daňoví poplatníci.
Za to budou mít lidi práci- až 4000 prac.+ dodavatelé. Pro až 750 000 vozů. Milion slyším poprvé
Jen Škoda Auto má 33 600 prac.+ dodavatelé. Pro 886 100 vozů.
Tušíte ten průser?
Kde je celé VW?
Ferdinand Porsche v Vratislavic nemá klidné spaní…
AI je mocná čarodějka…

PetrV

Já to chápu, příjde o práci hodně lidí a budou se muset změnit.
Elektroauta jsou hardwarově jednodušší, méně náročná na práci.
Software složitější.
Je to celý dodavatelský řetězec, co prostě sejde.
V čechách automobilky vysávají odborníky -strojaře elektro ap. z jiných odvětví.
Takhle tesla vysaje konkurenty. Přeplatí schopné lidi.

U Elektromobilů je problém při velkém množství aut, že způsobí nestabilitu elektrické sítě.
To je náklad, který by měl jít do ceny elektroauta. Baterie (UPS) u elektronabíjení apod.
Navíc s povolenkama je to podvod, protože většinou nabíjíte večer a v noci, kdy FVE nejedou a vítr s nocí slábne. Takže sosají elektro z uhelných a jaderných elektráren. Vodní jsou málo. Bioplyn spotřebuješ hodně nafty na dovezení krmiva.
DTTO při inverzi v zimě. Tam je to kritické pro přenosovou soustavu a hrozí blackout.
Proto němci sosají ze zahraničí drahou ee. Staví vedení z Norska. Sosají z čech, francie, belgie a neplatí za povolenky z uhelek.
Naoko vypadají jako ekologové, ve skutečnosti jedou v kritické době zimy na zahraniční odběr z uhelek, max. jejich paroplyn. elektrárny, které ale stojí na horší časy, dtto uhelky, které drží křetínský.

To by měla Tesla vyřešit, když chrlí auta. Je to spravedlivé?
Společenská zodpovědnost…

technomagg

elektroauto nemusí být softwarově složitější je to o tom že z elektrik dělají všichni výrobci včetně tesly luxusně vybavené a totálně přeplácané vozy výbavou – osobně chci elektrické auto s klimatizací (stačí i manuální, rádiem a elektricky ovládanýma oknama a max zrcátkama, víc doplňkové výbavy je zbytečné a jen to uměle zvyšuje cenu vozu. Jenže tam nejsou pro automobilky peníze na marži – takže nehrozí že by hned tak něco podobného prodávali. Snad jen Dacia Spring co má příští rok přijít na trh s avizovanou cenou 350.000 – má to být úplně na kost odrbané ve stylu klasické dáčie – tzn. pomalu budeš připlácet i za to že máš volant a ne jen tyč řízení v kabině.

PetrV

Co se týče problémů s přenosovou sítí, viz výše. Jaký na to máš názor?
Chápu, platí někdo jiný než Tesla – spotřebitel ee, majitel přenosové sítě.
Když budou nabíječku tesly dálkově odpojovat, tak se z elektromobilu stane kus nepojízdného šrotu?
Jak vidíš tento problém a nebo strkáš hlavu do písku?

Technomagg

Vyrobim si uz ted 40% spotreby domu a to vcetne enrgie na topeni, nabijeni pres noc a pomalu v ramci mnou placene rezervovane kapacity nepovazuji za problem. Platim si 25a 3f pokud nabijeni 3f bude brat cca 10a nevidim problem, nemam problem mit auto na nabijecce 10h a druha vec je ze na bazi denniho dobijeni nedobijis vzdy plnou kapacitu ale treba 2-5kwh podle toho kolik projedes takze to velky problem neni. Bank rozbiji az super rychlo dobijeni tam je to extremni napor na soustavu a chapu cenu 6kc za kw na dobijecich stanicich – cilem je donutit lidi dobijet doma a pomalu. Nehlede na to ze bateriim rychle dobijeni vylozene skodi, lithium ma rado dobijeni do 0,2C coz je na 5h dobijeni z prazdna do plna aby jsi baterku nenicil

Jiří

Superchargery budou za chvíli většinově v3 a věřím, že ostatní (Ionity apod.) se přidají brzy. Pak to naopak soustavě ulehčuje a nahrazuje PVE.

PetrV

Jak řešíš účiník, synchronizaci se sítí, přepětí v síti, podpětí v síti, jak ti to funguje? Zkušenosti?
Sedíš a koukáš nebo ti to řídí počítač, který se nesmí pokazit?
Fotovoltaiku přes den v létě nevypneš, když jsi na dovolené, a když tě odpojí, kde maříš výkon?…:-)
Aby ti neshořel dům…:-)
Větrník si točit u domu předpokládám nenecháš….
Bioplynku nemáš…
Máš elektrocentrálu na benzín?….:-)
Baterii úložiště, kolik máš kapacitu?
Jinak jsi druhý, co toto řešení píše.
Jsou to vše velmi drahá a citlivá řešení, každodenní kontrolu zdali se něco neporouchalo a která vyžadují přístup genia.

Popiš prosím podrobně svou chytrou domácnost včetně zdroje ee, střídače, synchronizace, bateriového úložiště.

A pak kolik tě to stálo a kolik jsi si zažádal o dotace?

Chtěl bych to udělat, ale nemám zbytečné peníze, bohužel. Ani na elektromobil.

99,9999999 procent lidí toto nechápe a ví max, že nalevo v zásuvce je fáze, napravo nulák a ten kolík je uzemnění….

Pak bohužel budou přetěžovat síť v nevhodnou dobu.
Chytré elektroměry s dálkovým odpojením všem nedáš.
Tak odpojí tu trafostanici, což se již v Praze děje.
S elektromobily je to obdoba ranní varné konvice.
1 konvice má 500W , milion puštěných najednou dá 500MW.
To nepočítám ztráty sítě.

Díky za všechny odpovědi….
Petr

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
technomagg

proč vymýšlet kolo? GridFree měniče s proudovou sondou – tzn měnič vždy vyrobí jen tolik aby pokryl spotřebu – není to termální systém energie, takže tady se vyrobit a přeměnit ze světla nemusí když pro energii nemáš využití, měnič umí snížit svůj výkon a vyrobit přesně dané množství energie. Takže aktuálně mám cca 7kWp výkon v solárech rozdělený mezi fáze s těmito měniči. Mám rozjednané připojení do sítě tak že ty čidla odendám a bohemia energy mi bude platit za přetoky tržní cenu na burze minus tuším 250,- Kč za obsluhu tohoto řešení – takže budu dostávat cca 1000,- Kč za MWh. Není to moc ale na zemi to nenajdu, tuhle službu jsem objevil náhodou moc ji neinzerujou a jsou jediní kdo to dělá aniž by jsi musel mít elektrárnu od nich.
Další věc co mám jako zálohu s baterií je kombinovaný měnič s výkonem 2.4kWh a 4,5 kWh baterii lifepo4 – to už mám asi 6 let – funguje to naprosto bezobslužně a spolehlivě za poslední 3 roky jsem se tomu věnoval jednou když ze sítě přišlo velké přepětí a měnič se díky vestavěné ochraně vypnul – musel jsem ho ručně vypnout a zapnout přes master switch off. Ten funguje tak že napřed ze slunce plně nabije baterii a když je nabitá tak odpojí přívod z veřejné sítě pro daný okruh zásuvek a jedeš jen na svou energii, v noci když energie v bateriích klesne na stanovenou mez zase přívod energie ze sítě zapne a čeká do rána na slunce aby baterie začal nabíjet. Mám nastaveno že k tomu odpojení dojde na cca 50% nabití baterie – takže se cyklováním neničí a kdyby v noci přišla bouřka ráno budu mít vlastní energii na pohon čerpadla ze studny, světla a nabíječky.

PetrV

Díky, nejsem tak znalý jako ty.
Přesto jsi musel GridFree měnič vypnout ručně při přepětí ze sítě, viz druhá část tvého příspěvku.
To jsi seděl doma a čekal na tuto situaci?
Je u tebe dálkové odpojování od sítě ze strany čez (eon) distribuce?
Aby v případě jejich potřeby tě vypli?
4,5 kWh baterie není nic moc kapacita, vybít ji pod 10 procent nemůžeš, nabíjíš na 50 procent, jak jsem se dočetl. Tzn využití jen 1,75 kWh.
Není tam chyba? Nenabíjíš na 90 procent? Cena cca 70 000 Kč. Vyplatí se to? Teslu nemáš, ale takové hračky koupíš? Jsou na to dotace přes bohemia energy?
Pro základní věci to stačí, teslu tím nenabiješ, co varnou konvici, zapnul jsi?

Neodpověděl jsi, jak svádíš proud z FVE, pokud odpojíš / porouchá se střídač, máš tam zkratování do země, nebo přikryješ panely (obojí ručně)? FVE přes den jede i v případě poruchy střídače. Nejčastější důvod požáru FVE.

Při přepětí bleskem u nás čez distribuce odpojuje dálkově trafo před bouřkou. Ty se tedy odpojuješ také?
Bohužel před 5-ti lety u nás byl suchý výboj blesku (bez deště). Odpálilo to sousedům čerpadla ve studních, některým doma spotřebiče. Já mám přepěťovou ochranu typ C a nám o nic neudělalo.
Jen nám nešel internet, protože nešel uzlový bod O2. Byl zničen přepětím.
Data z mobilní BTS jely, asi to tam měli lépe udělané i když jsou na kopci.
Velká zkušenost pro mě.

Upozorňuji, 99,999999 procent lidí netuší, o čem se bavíme….
Díky za odpovědi. Petr

Technomagg

Menic vyrobit v pripade nespotreby nemusi i kdyz na panel sviti, proste se energie ze svetla nepremeni a energie nikdy nevznikne.
prepeti resi ochrana integrovana primo v menici plne automaticke a ty logicky nic neresis, tyto ochrany reaguji v radu ms.
aktualne nic do site nedodavam a v gridfree menice v pripade ztraty nosneho signalu ze site behem 2ms odpoji se vypnou.
ta cast co mam s bateriemi funguje zcela nezavisle na siti a v pripade ze jedu na vlastni energii jsem od site touto casti spotreby zcela odpojen tzn sit neovlivni mne a ja sit.
baterie mam slabe ale jejich cena me zatim odrazuje od koupi dalsich, ty baterie mam hlavne kvuli tomu abych mel moznost napajet cerpadlo na vodu ze studny a nabijecky v pripade vypadku energie coz system splnuje a ano pustim i rychlovarnou konvici nebo mikrovlnku ale ne najednou to by shodilo jistic u elektrarny ktery je jen 10a

PetrV

Tzn. jsi teď na ostrovním provozu?
Jak to děláš když slunečník nesvítí, baterie se vybíjí na domácí provoz?
Platíš si rezervaci za jistič 10A?
Kolik platíš měsíčně? Platíš a nic neodebíráš… náklad navíc za OZE.
Dokázal by jsi spočítat, kolik tě celá sranda stála a stojí?
Náklady na instalaci, měsíční náklady na jistič ?

10 A jistič patrně 1 fáze je na varnou konvici, mikrovlnku, možná sporák, ale samostatně. Nebo máš 3 fáze kvůli střídači?
Teslu by jsi dobíjel ne doma, ale dobíjecím místě, páč 10 A je málo. Tudíž opět přenášíš zátěž na distribuci.
Dojedeš s vybitou teslou k nabíjení, dáš nabíjet, dle doby nabíjení odejdeš a příjdeš. Sedět v autě je nebezpečné, protože se stává, že baterie zahoří. Náročné časování a ubírá drsně na komfortu.

Díky za odpovědi Petr

technomagg

mám D45D – tzn 20 hodin nízkého tarifu, jistič 25A, reálně mě celá ta sranda se vším všudy mohla přijít tak na 130.000,- Kč – ale nedělal jsem to kvůli návratnosti, i když ta hlavně u toho gridfree systému je pěkná ale kvůli zajištění alespoň minimální dodávky v případě výpadku distributora – jsem v malé osadě na konci světa a v případě orkánu, nebo větší kalamity nás nechají i 5 dnu bez elektriky, a nejde elektrika – nemáš vodu, nemůžeš zatopit a nejde ti nic, můžeš jít z baráku pryč protože je za 2 dny neobyvatelnej v mrazech.
V takovém případě řešíš funkčnost a ne návratnost.
Systém funguje tak že jedeš na EON, nabiješ baterii ze slunce a když je nabitá na předem nastavenou úroveň systém se sám odpojí ze sítě, odpojen zůstaneš dokud napětí v bateriích neklesne na předem nastavenou hladinu, pak tě systém automaticky připojí zpět do sítě a čekáš na nabití baterií do rána – to je ta část s bateriemi – tam mám kritické systémy domu.
Grid Free část pouze snižuje spotřebu energie přes den, mám tepelné čerpadlo, takže mám logicky nastaven i ohřev vody a topení tak že přes den barák přetopím o 4-5 stupňů a večer v 19:00 systém sníží teplotu topné vody v systému o 10°C a požadavek na vytápení v radiátorech (nemám podlahovku) v místnostech taky o cca 5°C – jelikož mám brutálně hodně zatepleno znamená to že do rána skoro netopím a většinu tepla vyrobím s pomocí slunce. S teplou vodou to mám stejně – mám povoleno ohřev 300L bojleru jen přes den, v noci ne.

Měsíční úspora na systému je cca 2000-2500,- Kč na vyrobené energii, jelikož tím vytápím 4 byty (můj a 3 apartmány na ubytování v pensionu) tak platím i tak skoro 6000,- Kč měsíčně, ale bez toho bych platil ještě víc. Kdybych topil jen pro sebe a neměl tu hosty – což je teď v období karantény standart – tak dle elektroměru jsem na cca 40% z vlastního zdroje, a opravdu elektrikou nijak nešetřím a když to řeknu blbě je to můj jediný finanční vstup do domu – neplatím za vodu, za uhlí, za dřevo nic, vše jede jen na elektriku. Proto ten systém mám v plánu posílit a dovybavit i o další baterie, ale to už je na investici kolem 200.000 – ale dle výpočtů a křivky spotřeby bych pak mohl mít cca 90% veškeré spotřeby z vlastního zdroje alespon mimo 3 zimních měsíců, ale to je hudba daleké budoucnosti a v téhle situaci kdy mi stát zařízl jeden z největších zdrojů příjmu nevím kdy to budu moct realizovat.

PS: ani šroubek není přes dotace – vše jsem si montoval sám – jsem elektrikář, mám 50tku takže s tím nemám problém ale dotace mi do baráku prostě nesmí už z principu.

PetrV

Diky za odpoved.

Jsi psal výše 10 A jistic. Nekecas někdy?

25 A D45D je nízký tarif když vytapis přímotopy. Máme to na chalupě. Nesmíš mít doma žádný jiný topeni. Platime zálohy 3000 měsíčně. Moc tam nejsme a přesto doplácíme. Rozhodující finančně je rezervace za jistic. Kolik je lidí, co mají takový tarif?
6000 měsíčně platíš tj 72000 ročně a máš osetreno vse mimo 3 měsíců v zimě?
Pokud topis drevem a tepelnym cerpadlem je to podvod vůči distribuci a dodavateli ee. Za vodu ze studny je povinnost platit, málo ale máš ji.

Víš že lhát se nemá…

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
Technomagg

Vis co jsou podruzne jistice? 10a mam za menicem

Technomagg

A nema primotopy ale tepelne cerpadlo jen nechci platit za tarif pro cerpadlo tak mam d45

PetrV

Díky ti za odpověď.
Takže zase podvádíš distributora a dodavatele ee, stejně jako neplatíš za vodu a topíš v krbu dřevem.
To není moc férové vůči stabilnímu dodavateli ee.
Měl by jsi jít do sebe a změnit si poctivě tarif dle pravdy.
Takhle aby ses bál, že ti na to přijdou a zaplatíš flastr dle smluvních podmínek…
Nemáš z toho obavu?….
Jak k tomu přijde distribuce, kdy najednou v zimě, kdy je největší hlad po ee se připojí stovky takových chytráků a destabilizují síť?…
Nechceš natvrdo přejít na ostrovní provoz?
Ušetříš za placení 25A jističe, nikdo tě nebude obtěžovat fakturama a můžeš si v létě přebytky ee vytápět zahradní bazén….
vozítkem tesla nebudeš jezdit jen v zimě po 3 měsíce….
Dokonce ani čt poplatky nemusíš platit….
To jde ne?…:-)

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
Technomagg

Platim rezervovany prikon dle me maximalni spotreby bez fve. Neprijde mi na tom nic spatneho. Co se stabilizace site tyka kdyby jsi oboru trosku rozumel tak myslim takove blbosti nevyplodil. No nic v teto diskuzi koncim

PetrV

Technomagg díky za obohacení.

PetrV

Dobrý večer,

To jste nepochopil, od kolegy se učím a on ode mne.
Nebyla to lavina nesmyslů, to prosím opravte.
Každý umíme něco malinko jiného.
Ta diskuse odhaluje klady a zápory OZE, elektromobility atd…
Je to otevřená diskuse. Navzájem se respektujeme….
Kolega si chvíli dal pauzu, protože se dostal malinko do slepé uličky.

Tepelné čerpadlo je drahá investice, vyžaduje každoroční servis.
Kolik Vás to stálo jako investice?
a kolik ročně údržba včetně ee?
jaký máte jistič k TČ?
Elon rád prodává získané emisní povolenky, což je forma dotace na úkor jiné výroby.

Když pracujete z domova, k čemu Vám je auto?
Aby jste vyrazil po práci na nákup?
O víkendu vyrazil na výlet a návštěvy?
Auto má smysluplně jezdit.
Jinak je to kus plechu, která jen snižuje svou hodnotu..

Navíc této problematice rozumí jen hrstka lidí… 99,9999 procent neví, o čem jsme se bavili.
Nezlobte se, že jsem přísný. Asi půjdu spát….:-)
Hezký večer.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
PetrV

Neomlouvej se, nejsi podle tebe diskusní člověk.
Ale napsal jsi včera: Ale ty odpovědi byly fajn a díky za ně. účel to splnilo.
Já jsem spokojený, technomagg je spokojený, ty jsi byl včera spokojený.
Dnes jsi se probudil a jsi nespokojený, ale za to já nemůžu…:-)
Ty otázky nebyly od dítěte školního věku, ale naprosto účelově kladené.
Pokud tomu nerozumíš, nevadí. My jsme si porozuměli.
Technomagg to teď ví a ty netušíš stejně jako 99,9999 procent lidí.

Jinak neplácej fráze do větru a studuj.

Hloupé je, že Jiří s jeho mámou se odmlčeli.
Ten je také velmi chytrý a rozumí.

Díky Petr V

PetrV

Tak to jo a jak se ti platí peníze za tarif 25 A D45D ?
Je tam vysoká pevná složka a pak máš levný proud, takže se z placení nevyvlíkneš malým odběrem v létě díky nestabilnímu OZE.
Jak to vidíš?

Technomagg

U d55 jak se tusim tarif pro tc cerpadlo jmenuje je jeste vetsi pevna slozka a jedinej rozdíl je o 2 hodiny vic nizkeho tarifu, nechce se mi to menit a podvod to neni, topim elektrikou a je jedno jjestli primotopem nebo cerpadlem operator na zmene netrval kdyz jsem tam volal a informoval se na to

PetrV

Díky za odpověď.
D45 rozdílné od D55.
Je to jen důsledek české vyčůranosti, omlouvám se, že jsem byl tak zvídavý.
Velmi jsi mne obohatil.
Zase příště…

PetrV

Jojo, nepochopil jsem, špatně jsi jsi se vyjádřil.

Kamil

20 mega ročně? Já doufal tak v 10 mega. Samozřejmě jich prodají tak 100 tisíc, zbytek budou autonomní taxíky v jejich režii. Pak hodnotu firmy odhaduju na bilion a čistý zisk na 50 miliard ročně. Tak akorát na provoz města na Marsu. Dopravu zaplatí zisky že Starlinku.

Jiří

Nasvědčuje tomu dost věcí – přemrštěná cena za FSD (za pár dnů již $10000 a bude ještě významně růst), jako jediná(?) automobilka nemá možnost odkoupení vozu po leasingu…
Ale stejně něco budou muset prodávat. 10 milionů robotaxi s nonstop provozem nahradí >200 milionů aut, takže by pak byla hrozně malá výtěžnost, kdyby jich bylo ještě víc.
Hodnota firmy je teď $400 mld., bilion je jen 2,5násobek, to si myslím, že bude v roce 2030 víc. Čistý zisk bych odhadl stejně.

Lukáš

Prosím vás nevkládejte do článku videa z facebooku. Někteří lidé jako já vložené prvky fb blokují zdůvodu narušování soukromí ze strany fb. Takže mám místo videa blok prázdné stránky.

Pro lidi, kteří také žádné video nevidí, zde je odkaz na video https://www.facebook.com/elonxcz/videos/376913316999602/

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Lukáš
Jiří

Bez prodeje těchto povolenek by ani tentokrát Tesla GAAP zisku nedosáhla

Mimořádným výdajem byly v tomto kvartálu náklady na Muskovu odměnu, tzv. kompenzační plán za splnění určitých milníků (hodnota akcií, obrat,…), bez toho by byla i tak v plusu cca $100 mil.

dosáhnout 20 milionů vyrobených vozů do roku 2030

20 milionů ročně 🙂

Ivo Janáček

Ad povolenky, náklady nula, čistě stupidní přístup EU, který jen zvyšuje reálné emise stejně jako bonusy třeba za hybridy. Boj proti emisím má za výsledek vyšší emise (viz třeba reálná podpora SUV) a prázdnou kapsu.

Jiří

Navíc bez toho by měli zcela jistě zase jiné výdaje na výzkum/vývoj atd., takže naprosto souhlasím.
Jo, je to šílené, a to i třeba polovina tohoto cíle. Chtějí mít přes 3 mil./rok v roce 2025 a pak pokračovat ve stejném tempu dál (vychází to zhruba na průměrný 45% roční růst).

PetrK

určitě ročně ? teď se plánuje s 5 továrnami 1M ročně … x20 ?

Petr Melechin

Skoro milion ročně už vyrábějí teď, a to mají v provozu necelé dvě továrny.

PetrK

Počkej, teď vyrábí půl mega (plán na tento rok) se třemi továrnami na “půl plynu”. Příští rok +Berlín + Texas a má být na “půl plunu” 750k-1M. Tak jsem to pochopil z článku. Na “plný plyn” 2022 až 2,6M, jak píše níže Jiří nebo možná i víc … Každopádně x7 vypadá lépe, ale i tak strašně moc …

Petr Melechin

Mluvím o nainstalované roční KAPACITĚ, která je aktuálně 590 tisíc ve Fremontu a 250 tisíc ve Šanghaji. Po spuštění výroby Modelu Y v Číně to přesáhne ten milion.

PetrK

Dobře, nebudeme slovíčkařit 🙂

Tom

Například finální kapacita Giga Berlín má být milion aut ročně.

PetrV

V EIA je 750 000 aut. Hlavně nemají dostatek vody pro výrobu. Berlín nemůže umřít žízní.
Vodovod od Odry?

Samo

Voda je diskutabilná a hlavne veľa vody treba na batérie ak Tesla zainvestuje do čiastočne uzatvoreného cyklu alebo bude vyrábať suchú katódu v berlíne prečo nie? Alebo môžu zbierať a čistiť pre vlastnú potrebu odpadné vody 😀 Keď na odpadnú vodu môže bežať atómová elektráreň Paolo Verde uprostred nevadskej púšte alebo Giga Nevada tak nevidím problém vyriešiť vodný problém v berlíne… Pozemku majú dosť na postavenie umelého rezervoáru.
Kde sú problémy tam sú riešenia. comment image?width=1200&enable=upscale
https://en.wikipedia.org/wiki/Palo_Verde_Nuclear_Generating_Station

PetrV

Pravda, se znovupouzitim vody mne to nenapadlo. AI je velký pokrok v inovacich.

technomagg

Ono celkově se spotřebou vody se ten problém rád nafukuje, přitom ta voda se z přírody v drtivé většině neztratí, ale ekofašisti rádi vytrhují čísla z kontextu a pak vychází zvrhlosti a zavádějící informace že na výrobu jednoho auta se ztratí X tun vody apod. přitom ta voda se použije vyčistí a použije znovu, nebo se vrátí do přírody. Příroda je uzavřený systém – žádná látka se neztratí, nepatrné množství z celkové spotřeby se může použít tak že se změní na jiný prvek (vodík, kyslík v tomto případě) ale téměř vše se vrátí zpět do přírody ve formě H2O.

PetrK

S tou vodou je to trošku složitější. Je poměrně velký rozdíl, když se vrátí do země a doplní podzemní zdroje a když odteče “po betonu” do řeky a do pryč.

technomagg

jenže když odteče do řeky tak to jen znamená že se stejně vrátí do přírodního koloběhu vody – odpařování + déšť akorát proces je to delší a nevrátí se na stejném místě

PetrK

To nevrácení na stejném místě je to, co je problém. To není ani tak o ekologii, jako spíš opravdu o životním prostředí pro lidi. Více prachu, sušší vzduch, vyšší teploty, nedostatek vody. To že jí je v oceánu dost je mi tak nějak plat prtný, když si nezaleju zahrádku, nenapustím bazén … Pro technické provozy jsem schopný natáhnout trubky do nějaké řeky. Pro život je mi to k ničemu.

PetrV

Rozumím. V EIA pro Giga 4 jsem to nenašel. Ale to nevadí.
Pěkně popsáno, díky, máme se co učit.

Jarda

Proto také zdůrazňovali snížení spotřeby vody pro výrobu nového typu článků a to hodně výrazně.

Jiří

Fremont 600 tisíc + Shanghai 500 tisíc + Berlín 500 tisíc + Texas 1 mil. je přes 2,5 milionu roční výrobní kapacity až vše dostaví a rozjedou naplno (tj. tak konec roku 2022). A toto jsou pouze továrny postavené v ne moc lichotivé finanční situaci a dobách značných ztrát.
Už plánují další továrny v USA, Indii, Indonézii…. Mají skoro 15 mld. $ na účtech, jen za to můžou postavit dalších 5 továren pro dalších 2,5 mil. aut ročně a k tomu potenciál obřích zisků od příštího čtvrtletí dál. Ten 20násobný nárůst je extrémně ambiciózní, ale reálný. Za 5 let byl nárůst 10x (50 tisíc aut v roce 2015 na 500 tisíc letos), za dalších 5 let může být 8x na 4 mil. a pak 5x na 20 mil. v roce 2030. No proč ne? 🙂

PetrV

Lidi si to za tu dnesni cenu nekoupí. Nedostatek surovin na výrobu baterií. Co budete říkat, když bude jen sosat peníze za emisní povolenky?

technomagg

Když to lidi nekoupí tak kde se berou ty rekordní prodeje? smutná pravda je že zrovna tesla nemusí vůbec zlevňovat a prodá okamžitě celou svou produkci. Říkám smutná, protože bych teslu chtěl, ale ne za tuto cenu, ta investice mi nedává ekonomický smysl.
Každopádně až budou mít větší výrobní kapacitu jak odbyt tak až potom se možná dočkáme nějakého cenově dostupnějšího modelu, ale do té doby myslím že nemají důvod prodávat auto s cenovkou pod milion nebo dokonce pod 500.000,- Kč – kde podle mne začínají dávat auta ekonomicky smysl. Toto období je hold takové že nemají důvod.

A emisní povolenky ? To je prostě o tom že jak je nastaven systém, Tesla by bez nich přežila, ale auta by byly ještě o 10-15% dražší – bohužel nepochybuji že by se prodali i tak. Ono je stejně kouzelné že i když tesla staví jak o závod nové provozy, investuje do výzkumu a vývoje nových platforem tak dokáže dosáhnout zisku. Takové něměcké automobilky jen ječí jak postřelená prasata že je corona krize, že musí za miliardy EUR vyvíjet nové platformy na elektro vozy – viz ID3 od WV ale vesele kasírují státní podpory a dotace na udržení zaměstnanosti napříč celou evropou. Ale nového nic nepředvedou – jen povinná minimální evoluce, ale zase já jim rozumím – celý dodavatelský řetězec nastavený na vznětové a spalovací motory, vyvinutá a časem ověřená kurvítka ve vozech aby si je skoro každej po 5-8 letech vyměnil a najednou mají vyrábět vozy které se dají udělat skoro nesmrtelné ? Ono je nutné napřed vyvinout nové elektromotory a vymyslet znovu od začátku tak aby se tam vpašovalo dostatek kurvítek a uměle se snížila životnost vozů. Napřed to vypadalo že bude stačit strašák baterie, ale ta má bohužel pro velké koncerny moc velkou životnost a u zákazníka by neprošlo tam dát X generací starý typ aby se degradovala životnost.

PetrV

V současnosti chodím pěšky a žiji. Samozřejmě auto je pohodlí, zvláště v zimě.
Uvidíme, třeba teslu vyhrajeme v nějaké loterii. Nebo ojetou za 400 000 , tam to dává smysl.
Emisní povolenky jsou čuňárna jak v energetice, tak u aut. Ale odkonzervují určitý stav.
Z historie vím, že elektromobily byly dříve nežli auta. Ale prohrálo to díky malé kapacitě baterií a elektrickému osvětlení, které vytlačilo petrolej z osvětlení.
Najednou nebyl potřeba petrolej a zároveň se zjistilo, že benzin a nafta se dá spalovat v motorech.
Byl o tom krásný dokument na prima zoom.
VW hýbe střední evropou. Hardware auta ok, ale software jednoznačně tesla vítězí.
Jak dlouho vydrží PC jednotka u Tesly? Neodcházejí po 5-ti letech?
Jaké jsou statistiky?

technomagg

No osobně pokud bude Dacia Spring za cenu 350.000 tak to možná bude moje první elektrika – samozřejmě jako druhé auto do rodiny k ropáku. Přibližovadlo s dojezdem 200km odrbané na základní výbavu je podle mne správná cesta u teoreticky městského vozítka kde 90% cest bude do 30 minut v autě, tam je určující cena a za nové elektroauto 350.000 jsem ochotnej dát, ale 500.000 a více už opravdu ne když se bavíme o vozítku do 100km kolem baráku.

Jiří

Cena v Evropských zemích (Německo a Maďarsko jsem našel) je 17500 € před dotacemi, tj. lehce pod půlmilion. Až se vrátí koruna na normální hodnoty, tak to bude tak 470 tisíc (390 tisíc bez DPH) a to za auto velikosti Citigo, které bude ztrácet na hodnotě pomalu stejně jako nejlevnější Tesly.

Jiří

Za minulý kvartál vycházelo na jednu Teslu $2844 v kreditech, což dělá 5,5 %, teda běžná kvartální fluktuace cen, rozhodně nic co by jí teď drželo nad vodou a co by ovlivňovalo prodeje (asi jako rozdíl mezi tím, kdyby se iPhone prodával za 30 tisíc nebo 31,5 tisíc, prodeje by byly prakticky stejné).
Přesně tak – staví 3 ohromné továrny, z nichž ve dvou vyjedou první auta asi tak za rok, plně hotovou má jen jednu a přesto má zisk. Až to rozjedou, tak to bude ziskový fičák, že to svět ještě neviděl. Fakt mě ale zajímá co s těmi zisky/penězi budou dělat, když řikali, že Tesla nemá být zisková, ale má co nejrychleji akcelerovat přechod na udržitelnou energii. Kam asi investují těch volných skoro 15 mld. $, jestli budou teď kupovat firmy nebo co. Jsem hodně zvědavej.

PetrV

Dokud bude Elon Teslu většinově vlastnit, tak zisk opravdu nepůjde akcionářům.
Viděl bych to na bateriová úložiště.
Krátký čas na vyřízení povolení. Zdroj pro přenosovou síť M15+ a nebo M15-. Je to velmi dobře placené a technologii umí. Zároveň tím pomůže rozvoji elektromobilů…

Jiří

Elon je největší akcionář, ale ani zdaleka na většinový. Má něco přes 20 % akcií a až dostane celý kompenzační balíček (k tomu ale potřebuje ještě nárůst 60 % v akciích a 5,5x zvýšit obrat), tak to bude necelých 30 %.
Druhé části bohužel nerozumím vůbec 🙂

PetrV

Já myslel, že si drží většinu. Tušíš kdo s ním další hlasuje, aby zisk nebyl rozdělován? Jsou to američtí investoři?
Jiří, nezlobím se za to, že nic nevíš o přenosové soustavě.
Studuj, máš na to.
Navedu tě,
Nikola Tesla nerozděloval výrobu ee, přenosovou soustavu a spotřebitele. Je to jeden celek a on s tím tak pracoval. Edison se stejnosměrným proudem mohl napájet jen spotřebitele do 2-3 km, pak měl nízké napětí a žárovka nesvítila.
Když zlobí nestabilní zdroje OZE přenosovou soustavu svou nestabilitou, tak hrozí blackout, podpětí, přepětí, problémy s účiníkem atd…
Když zlobí spotřebitelé ve formě velkého odběru milionu nabíjených aut tesla, tak hrozí blacout, podpětí, přepětí, problémy s účiníkem atd…
Přenosová soustava nemůže doplácet na tyto 2 nestability.
Spotřebitele (majitele aut tesla atd…) si musí ukočírovat a stejně tak nestabilní zdroje ee neboli OZE.
A má na to obrovské páky.
Dotace do nestabilních OZE a dotace do elektroaut přes emisní povolenky okrádají o miliardy € ostatní stabilní dodavatele ee a výrobce aut se spalovacími motory a hlavně spotřebitele. Je to tunel v bílých límečkách.
Je to seriozní jednání? Neměla by se podat žaloba na zločinné spolčení?
V konečném důsledku jsou OZE a elektromobily větší zlo pro přírodu, nežli Uhelné elektrárny.
Chápeš to trochu?

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem PetrV
Jiří

Lidi si to koupí dnes za dnešní cenu a zítra za zítřejší cenu a že si to nekoupí Petr (a bohužel ani Jiří) Teslu opravdu trápit nemusí. Na největším domácím trhu je základní cena TM3 prakticky rovná průměrné prodejní ceně aut v USA.
Cenotvorba u Tesly je velmi pružná s ohledem na poptávku a přesto mají teď rekordní marže, takže prostor pro další zlevňování jistě je. Příklad zlevňování Tesly Model S (a v průběhu toho se ještě vylepšoval dojezd a další drobnosti):
2018: $96,000
1/2019: $93,000
2/2019: $83,000
3/2019: $86,000
6/2019: $80,000
5/2020: $75,000
10/2020: $72,000 -> $69,420
Podobně se zlevňují a vylepšují všechna jejich auta.

Nedostatek kterých surovin? Jako že by došlo železo, fosfor, lithium nebo nikl? A že o tom nikde nepíší.

Tesla již není závislá na žádných povolenkách. Vydělává sama o sobě a povolenky jsou jen příjemný bonus.

Jiří

Máte to prohozené – 145036 vyrobených a 139593 prodaných

Petr Melechin

Díky. Opraveno.

Jiří

Už jsem to odeslal i přes ten formulář a tady to chtěl smazat, ale už to nejde, jste moc rychlí 🙂

Pětimetr

Autopilot je efektivní. Má však ještě velkou cestu přes sebou. Na těch náhledech je patrný, jak to tu a tam zobrazí auto místo domu apod. Funguje to bezprecedentním dechberoucím způsobem, to bez debat. Ale aby si to jednou spletlo dům/auto nebo chodce/značku či podobně? Tomu bych život svěřit nechtěl.

Meh

Pokud ma automatika mensi chybovost (min skod na majetku, min mrtvych), pak automatika vyhrava nad clovekem.

Jiří

Doufám, že nebude bourat do značky/chodce/auta/domu i když si je mezi sebou splete 🙂
Jinak ten systém je zdvojený a vzájemně mezi sebou porovnává, takže záměny prakticky nebudou možné a ani je nelze zcela jednoznačně odvozovat od grafického znázornění na obrazovce.
Věřím, že jenom co si projede těch milion aut všechna roční období, tak bude už řádově lepší než velmi dobrý řidič.

Radim Meloda

Až tohoto autopilota zapněte na zasněžené silnici tak se ani nehne.

Adam Ř

Zatím nejde o to zapnout autopilota, jde o to nasbírat brutánlí množství dat pro trénování AI

Jiří

A Google znáte? Můžete i v češtině přesně jak píšete, třeba “autopilot na zasněžené silnici“.

Pětimetr

Říkám si, že pokud mi to na obrazovce ukáže něco jinýho, než je na silnici, pak se to skutečně spletlo. Takže usuzovat od znázornění na obrazovce můžu docela dobře.

eSko mi kolikrát ukazuje na monitoru náklaďák vpravo a přitom tam je třeba jen svodidlo nebo dům.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Pětimetr
Tom

A teď si představte, že Tesla bude mít příští rok superpočítač Dojo, který bude údajně nejvýkonnější ve své třídě na světě a bude z nasbíraných dat automaticky FSD trénovat. A Tesla má na silnicích už přes milion aut a příští rok bych se nedivil kdyby to byly dva a 2022 3 miliony… Lvl 4 autonomy tu bude co nevidět a pětka snad nakonec taky.