Elonovinky #42: Tesla rozjíždí výrobu solárních tašek
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
V dnešním dílu se podíváme na trochu jinou stránku společnosti Tesla, která je známá hlavně svými elektrickými vozy. Kromě nich totiž vyrábí taky baterie, solární panely a speciální solární tašky. A právě těm se budeme věnovat. Tyto tašky z tvrzeného skla jsou velmi odolné, jsou k dispozici v různých stylech a zároveň dokáží generovat elektrickou energii, aniž by vám vzhled domu kazily klasické střešní panely. Solární střecha je tedy velmi pěkná na pohled, ale má i svoje nevýhody, například vyšší cenu.
Elonovinky #42: Tesla rozjíždí výrobu solárních tašek:
Předchozí epizody Elonovinek:
- #41: Nové zakázky pro Falcon Heavy
- #40: Boring Company otevře svůj první tunel
- #39: Tesla je konečně zisková
- #38: Tesla Model 3 jde na dračku
- #37: Proč Falcony někdy přistávají na pevnině a jindy na moři?
- #36: Tesla Autopilot je lepší než kdy dřív
- #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
- #34: Nové BFR a oblet turistů kolem Měsíce
- #33: Boring Company bude rozdávat stavební cihly zdarma
- #32: Čím vším si projde první stupeň Falconu 9
- #31: Boring Company v L.A. postaví tunel na stadion Dodgers
- #30: Tesla má přeplněné servisy
- #29: Crew Dragon a astronauti ve stylových skafandrech
- #28: Dokáže umělá inteligence porazit profesionály v Dotě 2?
- #27: Jak SpaceX chytá aerodynamické kryty do obří sítě
- #26: Tesla v Číně postaví Gigafactory
- #25 Kdy poletí megaraketa BFR?
- #24: Muskova kontroverzní miniponorka
- #23: Tesla oslavuje důležitý milník
- #22: Crew Dragon a pilotované lety na ISS
- #21: Tesla utahuje opasky
- #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště
- #19: Tryskový Roadster a další novinky z Tesly
- #18: Pokroky Boring Company
- #17: Gigafactory
- #16: Hyperloop
- #15: Revoluční Falcon 9 Block 5
- #14: Finance Tesly a novinky o Modelu Y
- #13: Muskova tunelářská firma dospívá
- #12: Roboti ve službách SpaceX
- #11: Potíže s výrobou Tesly Model 3
- #10: Dragon a zásobování ISS
- #9: Špatné zprávy pro Teslu
- #8: Ražba tunelů
- #7: Přistávání raket Falcon
- #6: Elektrický kamion Tesla Semi
- #5: Neuralink a OpenAI
- #4: Starlink
- #3: Tesla a SolarCity
- #2: SpaceX a Falcon Heavy
- #1: The Boring Company
- Mise Starlink 6-61 - 2. 10. 2024
- Mise Starlink 11-2 - 1. 10. 2024
- Crew Dragon nyní může v případě selhání padáků zachránit astronauty pomocí svých motorů SuperDraco - 28. 9. 2024
Zajímalo by mě co si mám představit pod pojmem doživotní záruka. Snížení účtu navždy je rovněž klasická PR metoda. Jde o to, že doživotní záruka může být v praxi 15 – 30 let navíc s tím, že každý rok se snižuje účinnost, takže ke konci bude klidně třeba jenom 50% oproti té, která byla na začátku.
“Nekonečná záruka” na tašku jako takovou, 30 let na zbytek. To znamená, že i když se časem zhorší účinnost, pořád má člověk aspoň pěknou a odolnou střechu. 🙂
Problém je ten, že nikde není uvedeno jaká ta záruka má pravidla a na webu je pouze zvláštní věta ve smyslu, že se záruka vztahuje na to, že je taška schopna generovat energii. To by v praxi znamenalo jen to, že nespadne do režimu hot spot, kdy naopak energii spotřebovává. Bohužel to ale neříká nic o tom, jestli za dvacet let spadne účinnost na 50% nebo ještě méně. Chci tím vším jen říct, že zatím se nejedná o ekonomicky zajímavou nabídku, ale je to spíše pro lidi, kteří se chtějí tvářit na venek ekologicky a přitom si nehyzdit dům klasickými panely, které jsou mnohem levnější a budou mít odhadem 2x vyšší účinnost. Odhadem proto, protože na webu SC nenajdete jeden jediný technický parametr a nebo se prostě špatně dívám a nemohu jej najít.
Ano, po 20 letech může účinnost klesnout na 50 %, ale taky může klesnout jen na 80 %. Než budou k dispozici konkrétní data, nejde říct, jaká je návratnost investice a případná (ne)výhodnost oproti běžné nové střeše a klasickým solárním panelům. Nicméně nevím, proč by panely měly mít 2x vyšší účinnost. Články pro panely i tašky se vyrábějí ve stejné továrně, takže nejspíš půjde o stejnou technologii a tudíž by měly mít stejnou účinnost.
Aktuálně se provedla studie v UK a tam zjistili pokles o 25% a to si myslím, že budou panely v průměru staré tak 5 – 10 let a to ještě tam je docela chladno což dělá panelům dobře. Naopak integrace do střechy jejich teplotu zvyšuje.
http://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/studie-britske-solarni-elektrarny-vyrabi-kvuli-degradaci-az-ctvrtinu-mene-elektriny/
Pokud jde o 2x menší účinnost je to dáno tím, že tam bude spousta nevyužitého místa a ještě k tomu navíc spousta spojů.
“Pokles v některých případech až o 25 %” je něco jiného než průměrný pokles o 25 %. Bylo by potřeba vidět konkrétní statistiky zkoumající ty poklesy účinnosti, jinak to je nicneříkající. Další věc je, že je milion druhů panelů a každý má jinou kvalitu a životnost, takže to asi nejde moc generalizovat. A Tesla má teď relativně nově nějaké vlastní panely, kde účinnost a životnost můžou být jinde (samozřejmě můžou být i podprůměrné).
Zkrátka, stejně tak jako já nemám data, na jejichž základě bych mohl s jistotou říct, že solární střechy budou naprosto dokonalým řešením (ani to netvrdím), tak ty nemůžeš říct, že to bude totální fail, protože 10 let staré panely mají takové a takové ztráty účinnosti. Ale samozřejmě je v pořádku upozornit na tyhle potenciální rizika, jen bych byl opatrný s vyvozováním nějakých závěrů. Na to je moc brzo a nemáme dostatek informací o technologiích Tesly.
Já jsem tím chtěl spíš upozornit na něco, co si většina lidí vůbec neuvědomuje. Navíc mám velkou obavu, že reálně si to stejně nikdo nezměří a hlavně většina lidí si ani pořádně nepřečte záruční podmínky.
Třeba v IT je rozumnější pořizovat více jednoúčelových krabic než jednu “all in one”. Líp se to spravuje a je menší riziko. I líp se obměňuje po částech.