Tesla přestala nabízet Model 3 se středním dojezdem, v Evropě jde Model 3 na dračku

Je tomu přibližně půl roku od doby, kdy byla v USA uvedena do prodeje verze Tesly Model 3 se „středním dojezdem“ 425 km dle měření EPA. S pořizovací cenou přibližně 1 milion korun před zdaněním a bez započtení dotací se tehdy jednalo o nejlevnější variantu Modelu 3 na trhu (cena později ještě klesla v rámci zlevňování a dostala se přibližně na 900 tisíc). Teď se ale Tesla rozhodla tuto verzi stáhnout z prodeje. Důvodem pravděpodobně je nízký zájem o tuto variantu kvůli nově nabízené nejlevnější verzi za necelých 800 tisíc korun, kterou na americký trh automobilka uvedla koncem února. O tuto levnou verzi „standardní dojezd“ je naopak velký zájem, kvůli čemuž Tesla musela prodloužit dodací lhůtu této varianty o měsíc na současných 6 až 8 týdnů.

Tesla Model 3 (Zdroj: Tesla)

Odstranění verze se středním dojezdem z nabídky může být každopádně špatnou zprávou pro některé evropské zákazníky. Tato varianta totiž měla na starý kontinent dle vyjádření Muska dorazit někdy v květnu, teď to ale vypadá, že se na evropský trh nikdy nedostane a Tesla přijde rovnou s nejlevnější variantou. Ta se má podle Muska dostat do Evropy zhruba koncem léta. Dvěma prodávaným variantám „dlouhý dojezd“ a Performance (vyšší výkon) se každopádně v Evropě vede dobře. Model 3 se v únoru stal v Německu nejprodávanějším čistě elektrickým vozem, prodalo se ho celkem 959 kusů, o 177 víc než druhého Renaultu Zoe. Ještě lépe si sedan Tesly vede v Norsku, kde se ho jen během prvních 12 dní března prodalo přes 1 300 kusů, čímž s celkovým počtem 2 100 registrací za rok 2019 překonal Volkswagen e-Golf a Nissan LEAF. Model 3 bodoval též v Nizozemsku, i zde se v únoru stal nejprodávanějším elektromobilem, prodalo se ho 472 kusů. Celkově se Model 3 stal za únor 2019 s počtem 3 730 registrovaných kusů nejprodávanějším čistě elektrickým automobilem v západní Evropě. A pozor, Model 3 na starý kontinent dorazil teprve v polovině února, takže Tesle stačila k překonání všech konkurenčních elektromobilů jen půlka měsíce.

Jedni z prvních evropských majitelů Modelu 3 (Foto: Tesla)

V případě novinek ohledně Modelu 3 to ale není vše. Tesla nedávno vydala softwarový update, který by měl zvýšit výkon všech Modelů 3 až o 5 % a zároveň navýšil dojezd varianty „dlouhý dojezd“ s náhonem na zadní kola o 15 mil na konečných 325 mil dle EPA (520 km). Varianta „dlouhý dojezd“ s pohonem všech čtyř kol zůstala na čísle 310 mil (496 km). Dle Muska se Tesle podařilo zvýšit efektivitu pohonného ústrojí a zároveň prý automobilka získala víc zkušeností s tím, kolik energie může odebrat z baterie, aniž by jí způsobila nějakou škodu. Dojezd by každopádně mohl být ještě větší, což potvrzují starší dokumenty od EPA, dle kterých varianta  „dlouhý dojezd“ s náhonem na zadní kola může na jedno nabití ujet až 334 mil (537 km).

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
daevid

Posledný kvartálový mesiac sa blíži ku koncu. Počkajte si na finálne čísla.
Čísla budú známe nedlho po ukončení kvartálu..

pavilek9258

(vykousl jsem můj koment z jiné diskuze)

Dle tohoto odkazu
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
bylo do konce Q4 2018 vyrobeno 155.663 kusů Model 3
dnešní stav (14. 03. 2019 13:23) je 219.704 kusů
čili k dnešnímu dni bylo zatím v Q1 2019 vyrobeno 64.000 vozů tohoto typu
tzn. že za 2,5 měsíce letošního roku bylo měsíčně vyrobeno 25.600 kousků
Čísla jsou jistě přibližná, ale na stručný obrázek to myslím stačí.
Domnívám se, že jedna věc jsou čísla prodejů v USA a druhá výroba celkem.

čísla se vztahuji k datu 14. 3.

peter

niesu niekde globalne predajne cisla tesiel?
ono tych 3700 predanych aut vyzera ako slusne ale len do momentu ked si clovek pozrie prepad v predajnosti v usa kde Q4 predavali priemerne 20500 aut mesacne a v jan a feb je to len okolo 6000
nieco sa predalo urcite aj v cine, ale zeby to dokazalo vykompenzovat straty v usa pochybujem
k tomu este nutnost vyplatenia dlhopisov za 900mil., tak to nevyzera na dobry stvrtrok pre teslu

Roman

Dluh za teměř miliardu dolaru už je davno zaplacen. Poptavka v USA je stabilni a v Čině je model 3 velice popularni.

peter

platil sa v tomto stvrtroku, takze ziadne davno
a co si predstavujes pod pojmom stabilna poptavka? prepad z 25000 resp. 20500(priemer za Q4) na 6000 v prvych 2 mesiacoch ty povazujes za stabilnu poptavku? asi mame velmi rozdielny pojem pre toto slovne spojenie

a vies tu popularitu v cine konkretne vycislit? ja som skusil narychlo zistit cisla ale nejak sa mi to nepodarilo, tak ak vies konkretne cisla za prve mesiace tak kludne sa s nimi podel

Roman

V Čině uživatel Weibo, který si vzal elektromobil na zkušební jízdu 13. února, zjistil, že mobilní telefon svého obchodního zástupce přijímá oznámení o objednávkách modelu 3 každých 6-10 minut. Některe prodejny se pod tihou objednavek zhroutily. To je tak asi jedine co jsem našel. https://www.teslarati.com/tesla-model-3-orders-china/

peter

takze cisla nemas
pocet vyzvanania telefonu nieje konkretne cislo predaja
inak to stym telefonom som nasiel aj ja

Martin B

A je ti jasné, že Tesla neprodávala v USA prví dva měsíce, protože vyráběla auta pro Evropu a Čínu? Stejně jako to dělá každý kvartál u modelů S a X. Prostě musíš se smířit s tím, že Model 3 už se prostě nevyrábí jenom pro USA.

peter

vyrabala auta pre europu a cinu? nuz lenze v usa padol predaj o 14-18tis/mesiac a v europe predali 3700 za 2 mesiace

peter

kolko je to aut 8 trajektov?

co som nasiel tak registrovane vin neznamena ze bolo vyrobene auto

su niekde aspon ako tak vierohodne cisla kolko aut opustilo tovaren za prve dva mesiace?

Roman

Jedna z lodi co plula do Evropy byla loď Glovis Captain ta ma kapacitu +- 5500 aut.

Petr Melechin

Podle mě nemá smysl teď řešit prodeje v jednotlivých měsících, protože je to celé zkreslené. V prosinci byly prodeje v USA nadprůměrné kvůli končícímu příspěvku, takže pokles v následujícím měsíci je logický (a k poklesu z prosince na leden dochází každý rok bez ohledu na příspěvky a týká se i ostatních automobilek). Navíc pro Čínu nejsou k dispozici čísla a prodeje ve velkém tam začaly teprve před pár týdny. V Evropě dodávky taky začaly teprve před měsícem, takže prodeje za únor reprezentují jen polovinu měsíce (navíc toho nejkratšího v roce) a čísla z března zatím moc nejsou.

A hlavně jelikož doprava vyrobených aut z USA do Evropy nebo Číny trvá několik týdnů, vznikla mezera, kdy velká část výroby byla dlouho na cestě, takže logicky nemohla představovat prodej, i když výrobní kadence zůstala stejná nebo se nejspíš i zvýšila. Takže první čtvrtletí bude z hlediska prodejů abnormálně nízké, což se projeví nižšími příjmy. Ostatně Musk už varoval, že Tesla bude v prvním čtvrtletí nejspíš ve ztrátě.

Nicméně to podle mě není důvod k obavám. Horší by bylo, kdyby Tesla záměrně snížila počet vyráběných kusů. To by značilo pokles poptávky. Momentálně to nevypadá, že by problém byl v poptávce. Tesla prodá každé auto, které vyrobí, ale jelikož začátkem roku došlo k výraznému zvýšení prodlevy mezi výrobou auta a jeho dodáním kvůli několikatýdenní dopravě do Evropy a Číny, výsledkem je papírový pokles prodejů. Takže Tesla od prosince vyráběla auta pro Evropu a Čínu, ale jejich dodání zákazníkům začalo až v druhé polovině února. Takže v podstatě celý leden je z hlediska prodejů nereprezentativní.

Za dva týdny Tesla zveřejní počet vyrobených vozů, což teprve bude číslo, na jehož základě lze nějak hodnotit první čtvrtletí. Prodeje pak budou relevantní spíše až ve druhém čtvrtletí, během kterého už budou od začátku do konce probíhat pravidelné dodávky do Evropy a Číny, takže to nebude dočasně zkreslené.

dfvdfvdfv

nadpis stojí a to. “tesla přestala nabízet, ale v Evropě jde na dračku”

Petr Melechin

Proto je tam to slovíčko “vůz”, aby bylo jasnější, že druhá část věty se týká Modelu 3 obecně. Ale chápu, že je to trochu matoucí formulace.

Ivo Janáček

Přiznám se, že mě to taky moc nedává smysl.

Petr Melechin

Už jsem ten titulek trochu upravil.