Rok s Teslou v ČR: Můj Model 3 mě stále baví a dokonce mi vydělává

Je to rok od převzetí mojí Tesly Model 3. V tomto článku bych chtěl shrnout své roční zkušenosti a nasdílet ta nejdůležitější data. Chtěl bych se zaměřit mimo jiné na náklady na provoz. Díky pronajímání auta je totiž mám záporné – auto mi po odečtení nákladů vydělalo desítky tisíc korun.

Moje Tesla Model 3 (Foto: Radovan Paška)

Souhrnné statistiky

Za rok mám najeto 27 804 km. To je poměrně hodně, ale díky zábavnosti jízdy a nízké ceně za pohon jsem řídil rád a daleko. V létě jsme zvládli dva eurotripy: jeden přes Berlín do Chorvatska a druhý přes Benátky na Slovensko.

Průměrná roční spotřeba byla 204 Wh/km. Nesnažil jsem se jezdit na spotřebu, užívám si zrychlení a většina z kilometráže byly dálnice.

Zajímavá je také degradace baterie – podle TeslaMate klesl předpokládaný dojezd z 496 km na 474 km, tedy 22 kilometrů za rok. Data od majitelů ale ukazují, že degradace je rychlejší na začátku a postupně zpomalí. Neznamená to tedy, že auto přijde o 22 km dojezdu ročně. O problematice degradace baterií jsme před časem přeložili video.

Průměrná degradace baterií ve vozech Tesla v závislost na ujetých mílích (Zdroj: : Maarten Steinbuch)

Nabíjení

Nemám možnost nabíjení doma, ale domluvil jsem si nabíjení v práci. Firma mi zřídila Tesla wallbox a za elektřinu nic neplatím. Většina nabíjení probíhala tam.

Na dlouhých cestách po Evropě jsme nabíjeli hlavně na Superchargerech, které mám díky referralům z těchto článků pořád zadarmo. Díky!

Na výletech po ČR jsme nabíjeli hlavně na nabíječkách zadarmo. Nebylo jednoduché tyto nabíječky objevit, proto jsme vytvořili aplikaci s mapou nabíječek zdarma.

Zařídil jsem si také nabíjecí čip od PRE – předplatné mě stálo 30 Kč za každé 3 měsíce. Párkrát jsem na PRE nabíjel i za peníze, ale spíš jen v rámci testování. Celkem jsem PRE zaplatil 267 Kč.

Podrobnosti o mém Modelu 3 (Foto: David Vávra)

Servis a reklamace

Hned u předání jsem zjistil kosmetické vady a domluvil se na první reklamaci. Zamlžování zadního světla se po reklamaci vrátilo, tak jsem to reklamoval znova. Od druhé návštěvy servisu už se problém neobjevil.

Měl jsem také nehodu – při najíždění do dvora jsem si o pařez skrytý v trávě poškodil spodek karosérie a prorazil zadní pneumatiku. Oprava byla hrazena z pojištění, spoluúčast byla 5000 Kč.

Ještě se chci podělit o jednu „reklamaci“. Jeli jsme s autem na hory a měli sklopenou jednu sedačku kvůli snowboardu. Jeden pasažér tak musel sedět uprostřed, ale nebylo kam zapnout pás! Místo klipu na pás byla jenom díra. Nakonec jsem našel návod, jak odmontovat sedačku a našel klip zapadnutý pod sedačkou. Prostrčil jsem ho dírou v sedačce a problém byl vyřešen.

Poškození od pařezu (Foto: David Vávra)

Další náklady

Největší náklad je určitě pojištění. Protože je toto moje první auto, nemám dostatečné bonusy a prodraží se to. Pojištění na první rok mě stálo 42 943 Kč.

Další náklady byly na přezutí pneumatik na zimní (1320 Kč) a uskladnění letních pneumatik (850 Kč). Díky půjčování auto častěji myji. Náklady na mytí v bezkontaktní ruční myčce byly 1050 Kč.

Půjčování

Už před nákupem auta mě nadchlo tvrzení Elona Muska, že když zapojíte auto do „sítě robotaxi“ (Tesla Network), tak vám bude vydělávat na provoz a ještě vám něco zbyde. Služba sice ještě není v provozu, ale není potřeba čekat na futuristické technologie, auto vám může vydělávat už dnes. Existuje více služeb na půjčování vašeho auta; já používám české HoppyGo. Řeší za vás otravné věci jako ověřování řidičů, pojištění nebo marketing vašeho auta. Za ten rok jsem půjčil auto 16krát, a to mi celkem vydělalo 115 492 Kč.

Většina zápůjček byla na delší dobu – typický řidič je někdo, kdo uvažuje o koupi stejného auta, ale chce si vyzkoušet s elektroautem na několik dní žít. Auto jsem také půjčoval novinářům na testy, jako narozeninový dárek nebo jako zpestření firemní akce. Všichni řidiči byli slušní, chovali se k autu pěkně a po jízdě byli patřičně nadšení. Dokonce mi několikrát auto umyli, i když to po řidičích nevyžaduji.

Půjčování mě neomezovalo. Na HoppyGo si vedu kalendář dostupnosti a zadávám tam i dny, kdy auto potřebujeme my. Jenom to chce víc plánovat a nezapomínat to tam zadávat. Jednou se nám stalo, že jsme potřebovali auto neočekávaně (kvůli úrazu) a Tesla byla půjčená. Nebyl problém si na HoppyGo půjčit jiné auto, přičemž to díky referralům z těchto článků bylo zadarmo.

Štastný řidič při první výpůjčce přes HoppyGo (Foto: David Vávra)

Zábavnost a zážitky

Musím říct, že i po roce mě řízení Tesly pořád baví. Těším se na každý výlet a samotná cesta někam není ztracený čas, ale zábava. Samotné řízení je jednoduché a nevyčerpávající, zrychlení neomrzí, baví mě testovat Autopilot a pozorovat, jak se auto chová. Během přestávek často sledujeme v autě Netflix, YouTube, hrajeme hry, posloucháme hudbu na boží repro soustavě. Díky Camp Mode jsme mohli v autě mnohokrát přespat. Příbuzní a kamarádi chtějí všechno vyzkoušet a svézt se. Byli jsme na několika Tesla srazech, máme z toho super zážitky a nové kamarády.

Spaní na cestách (Foto: David Vávra)

Co ale nejvíc udržuje zájem, jsou softwarové updaty. Za ten rok v autě přibylo:

  • Nabíječky třetích stran na mapě
  • Prohlížení záznamů ze Sentry Mode
  • Automatické zastavování na semaforech
  • Upozornění, pokud na semaforech padne zelená
  • Nové hry (Fallout Shelter, Polytopia a Solitaire)
  • Upozornění na nezavřené dveře nebo okýnka
  • Čtení značek a upravování rychlosti Autopilotu (toto bylo bohužel prozatím odebráno dalším updatem, protože v ČR nefungovalo spolehlivě)
  • Vyhřívání nabíjecího portu, aby nezamrzal
  • Možnost zamčení přihrádky u spolujezdce na PIN
  • … a spousta menších vylepšení
Shrnutí

Celková bilance příjmů a nákladů za rok je následující:

Půjčování 115 492
Nabíjení PRE – 267
Pojištění – 42 943
Spoluúčast nehody – 5000
Mytí – 1050
Přezutí pneumatik – 1320
Uskladnění pneumatik – 850
Celková bilance 64 062

Tyto peníze neberu jako výdělek, spíše jako snižování počáteční velké investice. Vzhledem k tomu, jak mě i po roce život s autem pořád baví, tak jsem za pořízení rád.

Předchozí díly seriálu o nákupu a používání Tesly v Česku:

David Vávra



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
139 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře