Elonovinky #16: Hyperloop
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu.
V dnešním dílu se podíváme podrobněji na Hyperloop, tedy nový způsob dopravy extrémními rychlostmi pomocí kabin v odvzdušněných tubusech. Elon Musk v roce 2013 dal volně k dispozici vlastní představu toho, jak by takový Hyperloop mohl vypadat a hned několik firem ti inspirovalo k vývoji vlastního řešení. Musk se nyní k Hyperloopu vrací prostřednictvím své společnosti The Boring Company, jejíž tunely jsou pro vybudování Hyperloopu přímo ideální.
Elonovinky #16: Hyperloop:
Předchozí epizody Elonovinek:
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Už aby byla nějaká dráha v provozu. Pokud možno v ČR.😃
Jak se liší hyperloop bez tubusu od klasické železnice či maglevu?
Dopředu říkám, nejsem na to téma vůbec žádný odborník. Ale co jsem si našel a zjistil, tak hyperloop používá lineární indukční elektromotor. A tyto motory se používají na maglevech. Čili, bez tubusu by to nemělo jít moc poznat od maglevu. A tubus umožní dosáhnout vyšších rychlostí a snížení aerodynamického odporu. Co si teď čtu, jedinej menší rozdíl od maglevu by měl být ten, že by to mělo mít i kola. Tedy, tady dost záleží, který článek si čtete, některé říkají že kola tak akorát do 400km/h, jiné, že klidně i víc.
Mě se líbil tenhle článek, tak ho sem přidám
https://www.hyperloopdesign.net/
Hyperloop nemá jednotné technické řešení. Ono je to různé. Třeba původní Muskův design nevyužíval magnetickou levitaci, ale nadnášení na vzduchovém polštáři. Některé hyperloopy využívají kola, jiné ne atd.
cim? no tym, ze je to este ovela drahsie ako maglev, ktory sam je ekonomicky nerentabilny a ani vlady ho nechcu podporovat, lebo oproti klasickej vysokorychlostnej zeleznici neprinasa ziadne velke vyhody a naklady nan su vacsie
budovanie trati pre maglevy je radovo pomalsie ako budovenie slovenskych dialnic a to je uz teda co povedat 🙂
ak by s hyperloopom neprisiel musk tak by to vsetci povazovali za zart, ale pri muskovi to mala ale zato ukricana mensina zobrala ako vizionarske riesenie 🙂
V necem z toho, co tvrdis, muzes mit pravdu, ale docela sem si jisty, ze na to se tazatel asi neptal.
A opravdu si neslo odpustit tu posledni vetu, hlavne jeji druhou pulku, ze?
Všechno je to o tom, jak se to rozšíří a jakou to bude mít podporu či standardy. Maglev je pořád velmi raritní záležitost, vše se dělalo hodně na míru a prakticky monopolním způsobem (chceš to mít, tak si zaplať). Když se některé postupy ustálí a vznikne přenositelná sériová výroba, cena poletí dolů. Nezapomeňme také, že od prvního maglevu jsme se technologicky taky posunuli a některé věci umíme dělat levněji a efektivněji, o nových materiálech ani nemluvě.
Mně osobně přijde nelepší stavět to pod zemí. Kdyby existovala vrtná souprava, která odvrtá, obloží, položí co je třeba, aniž bychom na povrchu o něčem věděli, bylo by to super. Ovšem jen do první nehody nebo seismického posunu…taky vývěvy potřebují někam ten vyčerpaný vzduch vyfukovat, i když je fakt, že po zem by nic moc z atmosféry nemělo pronikat. Spíš, aby se to vytvořeným podtlakem nemělo tendenci bortit do sebe… Nechme se překvapit, každopádně, když slyším, kolik peněz má spolknout koridor pro rychlovlaky u nás (a to se má začít stavět tak za 10 let nejdříve), tak jen doufám, že se tohle brzo ujme a žádný koridor nebude třeba (on totiž taky dost rozdělí krajinu – víc než 100m široký oplocený pruh napříč celou republikou není nic, co bychom tu ještě potřebovali…)
Ona nějaká standartizace bude problém. Aktuálně na Hyperloopu aktivně pracuje 8+ firem, které jsou různě daleko v rozpracování konceptu. Vrtné soupravy finišující tunel nejsou dnes nereálné a stabilita tunelu by měla být dobrá i v případě odčerpání vzduchu. Vlastní koncept ani nepočítá přímo s vakuem, protože je to 1. energeticky náročné a 2. zbytečné. Stačí snížit tlak na úroveň 10 km aby se odpor vzduchu rapidně snížil, o zbytek by se měl postarat systém kompresoru na vlaku Hyperloopu.
A co se týče Maglevu. To je koncepce stará 50 let a nikam jsme se pořádně za tu dobu neposunuli 🙁