Elonovinky #18: Pokroky Boring Company

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu.

V dnešním dílu si shrneme ty největší novinky z nedávné besedy Elona Muska, na které prozradil své plány a aktuální pokroky své společnosti The Boring Company. Ta chce zrychlit a zlevnit ražbu tunelů a následně v nich vybudovat futuristické přepravní systémy. Musk na besedě mluvil o pokrocích ve vývoji vlastního razicího stroje a také způsobech, kterými chce dosáhnout onoho slibovaného zlevnění stavby tunelů.

Elonovinky #18: Pokroky Boring Company:

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

Tak jak už jsem naznačil níže, pokusím se sepsat svůj názor na to, co je uvedeno v tomto videu. Vycházím z toho, že jsem kdysi měl možnost pracovat na takovémto stroji (teda trochu větší o průměru 6m) a na jeho podpoře, takže mi některé věci nehrají a proto bych se s vámi o ně rád podělil a přečetl si vaše názory na věc.

0:22 – 0:26 – záběr tunelu: vlevo jsou vidět tři potrubí položené na standardních hácích, toto se používá běžně, jedno potrubí bude voda (postřik proti prachu, chlazení motorů a hydrauliky), druhé bude odpad a třetí by mohl být stlačený vzduch. Dále tam pak ještě může jít chladící voda, která cirkuluje a slouží pro chlazení stroje a případně vzduchu, ale to zde asi nehrozí. Všechny tyto zdroje pak bývají napojený na razící stroj pomocí velkých hadic, aby se stroj mohl kontinuálně pohybovat. Vpravo je vidět elektrický kabel, předpokládám, že se bude jednat o klasický odolný kabel 6KV pro napájení razícího stroje, kromě něj tam pak můžou být další kabely s menším průměrem pro napájení osvětlení a případně pro komunikaci. Napojení na razící stroj je pak provedeno pomocí gumového speciálního kabelu, který se může např. odvíjet a nebrání tak kontinuálnímu provozu. Nahoře je pak vidět lutna – velká trubka, která slouží pro větrání tunelu. Lutnou se tlačí čistý vzduch, pomocí velkého ventilátoru, který se pak celým profilem vrací zpět – ven. Video není moc zřetelné a tak těžkou soudit jestli jsou lutny pevné – kovové a nebo elastické – gumové. Z praxe znám obojí, ale na razícím stroji jsme používali ty gumové, protože byly napojeny na velký zásobník, ze kterého se postupně vysouvaly a tím pádem mohl stroj kontinuálně fungovat. V případě, který znám já osobně byly všechny popsané napojení realizovány pomocí tzv. girland, které visely na drážkách pod stropem a mohly se volně pohybovat za strojem. Jejich délka byla přibližně 50 – 250m podle potřeby a vždy jednou za čas se provedlo přepojení, aby mohl stroj pokračovat dále.

0:39 – 0:41 – vlevo jsou vidět pravděpodobně hadice nebo kabely, které jsou ve smyčkách, předpokládám, že je to nouzové řešení

0:41 – 0:48 – stavební práce slyšet nebudou, ale stačí, aby se jim to někde propadlo a už to bude znát, viz nedávný případ z Prahy. Výhoda LA je však lepší podloží, protože tam bude nejspíše všude kámen.

0:41 – 1:05 – dělat si všechno sám proč ne, ale docela bych se bál, aby to pak nedopadlo jako u Tesly, ale tady jde o jednotlivé kusy, tak snad ne.

1:05 – 1:15 – výroba vlastní výztuže určitě proč ne, co je in house, to bývá levnější a to moc dobře víme díky SpaceX. Jinak ale zatím je to docela ruční výroba jak je vidět. 🙂

1:15 – 1:40 – nový rychlejší stroj až 15x? No nevím, to se mi vážně zdá moc. Je otázka jestli stroj který mají je optimální pro geologické podmínky v místě, kde chtějí razit. Pokud není, pak možná ano, ale i tak si myslím, že vyrazit za den 500-1000m je nereálné. Ale třeba se pletu. 🙂

1:40 – 1:55 – tak nevím, ale to mi přijde jako totální nesmysl, všechny stroje co znám byly vždy na elektřinu, takže toto je možná špatný překlad. Pokud jde o baterky, tak je to podle mě další nesmysl, uvědomte si, že razící stroj má spotřebu v MW. Rovněž nechápu k čemu by jim byly baterky, když je potřeba je dobíjet. Prostě nesmysl. Možná tam budou mít nějakou baterii pro zálohu osvětlení nebo pro případ přepojování kabelu, ale to bude tak maximálně možná pro pohon hydrauliky a osvětlení, ale určitě ne pro ražbu. Jediné co by ještě možná trochu dávalo smysl je pokrytí proudových špiček při spuštění motorů, ale to budou obrovské proudy.

1:55 – 2:05 – elektrická lokomotiva už tady byla, toto je pouze Tesla PR, o nic jiného nejde. Jinak se běžně používá diesel a nebo stlačený vzduch. Elektřina se moc nepoužívá, protože se často razí v podmínkách s nebezpečím výbuchu.

2:05 – 2:13 – využití rubaniny (nikoliv bláta) pro výrobu něčeho je dobrý nápad, ale musíte mít trvale vhodný materiál, to jde zajisti jen někde a navíc nevím jak to bude vypadat pár metrů pod zemí.

No a nakonec už jen snad to, že Musk sice dostane auta rychle odněkud někam, ale kde pak zaparkují??? 🙂

Ivo

Není zač, jen mi to prostě nedalo nezareagovat. 😉

– k tomu tunelu vcelku platí co jsem napsal, vidím to tak na průměr kolem 3m resp. amerických 10 stop. Kabely asi budou sedět, nahoře jsou vidět ještě další držáky, zatím prázdné, takže asi určené pro využití až v rámci provozu. Pokud jde o potrubí, tak to horní je menší, voda tam být musí (už jen z důvodu hašení kdyby náhodou), odpad tam být taky musí a to třetí asi vzduch podle průměru. No a nahoře lutny klasické kovové, takže tam mají rezervu ještě.

– to je otázka jak budou hluboko, protože pokud moc, tak bude dlouho trvat cesta nahoru a dolů, navíc ono dost hluboko je třeba 30m a více, podle mě však pojedou spíš pod ulicemi v hloubce kolem 10m pod sítěmi.

– ok, to jsem netušil

– tak hovoří tam o dlouhém kabelu, ano jinak to nejde a můžu vám z vlastní zkušenosti říct, že jeho přetahování je fakt mazec, nesmí se to dělat technikou, jinak se může zničit, navíc se musí vypnout, protože těžko byste chtěli tahat kabel s 6KV a dneska možná i více. Díval jsem se na nějaké informace, takže jsem našel, že se používá třeba 14,4KV a to už není sranda. Jinak ač se to nesmělo, stejně se to tahalo třeba vrátkem nebo lokomotivou přes úvazek a jako že nikdo nic neviděl… no a pak se vymyslelo řešení zavěšení kabelu pod strop na girlandy a ejhle najednou bylo po problému, možná to budu muset Elonovi napsat :-D. Jinak ano, skutečně to tam řekl a myslím si, že si za toto asi bude sypat popel na hlavu. Časem… takže ano, kabel je skutečně extrémně drahý, ale jen jeden příklad, štít s průměrem 7m má příkon pohonu 26MW. Pokud bychom tedy srovnávali s Teslou, kdyby měla 100kWh baterii, pak by tato vydržela pohánět tento štít po dobu 38s (doufám, že to mám správně). Jelikož celkový příkon je vyšší, tak to zaokrouhlím a vyjde mi, že bych musel mít 120 battery packů na hodinu provozu a 2880 na celý den. No a to nemluvím o riziku vzniku požáru, to by nedopadlo dobře…

– v pohodě, spíš jsem si myslel, že to sem moc nepatří 😉

Jiří Hadač

Ivo, at se nedopracujes k hlavnimu prispevateli v oblasti TBC, neco jako lodar Karel Zvonik s Mr. Steven:-) zaplat panbu, ze se zivim zpracovanim plastu 🙂

Al

naozaj zaujímavé informácie. nejaké podrobnosti z prvej ruky ohľadom razenia tunelov sa človek len tak nedozvie. palec hore. Na elonX a kosmonautix sa často vraciam k článkom práve kvôli zaujímavým informáciám v diskusii. len tak ďalej

Damel

Nezazněla tam informace, jak bez kabeláže nabíjí baterie? Vozí je mašinkou sem a tam?

Jirka J.

Myslím,že to je logické. Součástí betonáže musí být i pokládání všech potřebných sítí. Koneokonců ta vozítka také budou potřebovat někde sbírat energii nebo bynt nějak pohybována…

abra616

Takže stejně potáhne kabely. Jediné co mne napadá, že díky tomu, že ražba nikdy není kontinuální a bude mít baterie (v podobě Bufferu) bude moc za sebou táhnout relativně slabý kablík.

Ivo

Tam se nic nebetonuje, tam se jen skládá hotová betonová výztuž. Jinak celé to video je divné a až budu mít víc času, tak tady napíšu delší reakci,jelikož jsem na takovém stroji, no spíš na větším než na takovém malém, měl možnost svého času pracovat takže spousta těch informací je divná a jde spíš o klasické PR.