Mise Arabsat 6A

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 12. 4. 2019 00:35 SELČ
  • Startovní okno: 116 minut (00:35–02:31) (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 5. 4. 2019 v 18:00 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: Saúdsko-arabská telekomunikační družice Arabsat 6A postavená na platformě A-2100 společností Lockheed Martin
  • Hmotnost nákladu: Přibližně 6465 kg (hmotnost bez paliva je 3520 kg)
  • Raketa: Falcon Heavy Block 5 (nové stupně B1052.1, B1053.1 a B1055.1)
  • Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
  • Výsledná orbita: 327 km x 89 815 km x 22,96°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupňů: Všechny tři stupně přistály úspěšně – boční stupně na pevnině (LZ-1 a LZ-2) a centrální stupeň na mořské plošině OCISLY (avšak následně se převrhl, než mohl být zajištěn)
  • Pokus o zachycení krytu: Kryty byly jen vyloveny z vody, ale budou znovu použity
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • První komerční start rakety Falcon Heavy, první start SpaceX pro saúdsko-arabskou společnost ArabSat
  • První start Falconu Heavy ve variantě Block 5. Oproti prvnímu Falconu Heavy byla raketa vybavena černými nohami, titanovými kormidly na všech stupních a dalšími vylepšeními. Podle Elona Muska měl tento Falcon Heavy o 10 % vyšší výkon než ten první.
  • Raketové stupně byly u této mise zcela nové. V listopadu a prosinci 2018 byly odeslány z Hawthorne na testování do McGregoru. Po tomto startu budou oba boční stupně velmi rychle použity znovu na misi STP-2.
  • Plošina OCISLY se nacházela přibližně 965 km od pobřeží, což je nejdále v historii SpaceX
  • Centrální stupeň měl při odpojení od horního stupně rekordně vysokou rychlost 2981 m/s, takže jeho návrat atmosférou a přistání bylo možná doposud úplně nejnáročnější ze všech. Jednalo se o první úspěšné přistání centrální stupně vůbec. Bohužel než moh být stupeň po přistání zajištěn, rozbouřené moře jej převrhlo.
  • Kontrakt na výrobu satelitu se společností Lockheed Martin byl podepsán v dubnu 2015
  • Satelit bude na geostacionární dráhu umístěn na 30,5° východní délky. Bude poskytovat televizní, telefonní a internetové služby zákazníkům na Středním východě, v Evropě a Africe. Předpokládaná oblast pokrytí (údaje jsou ze stránky firmy ArabSat pro 30,5°, i když odpovídají družici Arabsat 5A)
  • Satelit pro dosažení geostacionární dráhy použije standardní chemický pohon
  • V únoru 2018 byl satelit dokončen a poté byl poslán do testovacího střediska Sunnyvale, kde podstoupil vakuové zkoušky, testy na vibrace, chlad a horko
  • Družice byla vyrobena souběžně se sesterským satelitem HellasSat-4/SaudiGeoSat-1, který by v únoru 2019 vynesen na raketě Ariane 5
  • Raketa letěla s aerodynamickým krytem vybaveným tepelnou ochranou na špičce, kterou jsme poprvé viděli na misi GPSIII-SV01. Oba aerodynamické kryty pak byly během této mise vyloveny z vody a mají být použity znovu ještě v roce 2019.
  • Toto prý byla sedmá mise SpaceX s raketou vybavenou novými tlakovými nádobami na helium (COPV 2.0). Měla by tedy představovat splnění požadavku NASA na provedení alespoň sedmi misí s těmito nádobami před letem Falconu 9 s lidskou posádku.
  • Vývoj data startu: 1. čtvrtletí 2018 → 3. čtvrtletí 2018 → 4. čtvrtletí 2018 → přelom 2018/2019 → únor 2019 → březen 2019 → 8. dubna 2019 → 10. dubna 2019 → 11. dubna 2019 → 12. dubna 2019

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Finální integrace Falconu Heavy před statickým zážehem:

Přistání bočních stupňů:

Statický zážeh:

Přistání všech stupňů:

Video z přepravy centrálního stupně:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Abby Garrett (@abbygarrettart) on

Odhození aerodynamického krytu:

Přivezení aerodynamických krytů:

Jiří Hadač

Jiří Hadač

Kdysi dávno chemik, nyní redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je NROL-76.

Podpořte projekt ElonX
Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
46 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

Dotaz. Proč bude použit FH? Tohle by F9 zvládnul, nebo se pletu?

PKoz

Podle mne byl contract uzavřen v době, kdy to ještě F9 neuměl. Otázkou je spíš, proč to nepřesunou te´d, když už to umí (ale bez přistání). Možná by se finančně nic moc nezměnilo, možná by si stoupli až na konec fronty, možná politicko-marketingová dohoda …

Jan M

Tak hlavně bych řekl že falcon 9 expendable bude dražší než FH non-expendable.

Petr Melechin

Tohle se hrozně špatně posuzuje, protože

1) Nevíme, za jakých podmínek byla smlouva uzavřena a jaké měl zákazník možnosti a požadavky.
2) Neznáme přesnou hmotnost satelitu (odhady se mnohdy hodně mýlí)
3) Neznáme přesnou cílovou orbitu, kam bude satelit vynesen, což je důležité při přemýšlení nad maximální nosnosti rakety. Není GTO jako GTO. Například Telstary byly těžší než Intelsat, ale přitom u Telstarů bylo možné přistání stupně a u Intelsatu ne. Důvodem je, že Intelsat byl vynesen na supersynchronní orbitu, což vyžaduje více paliva. Je možné, že Arabsat bude také vynesen na nějakou náročnější orbitu, což zákazníkovi ušetří čas a tím pádem i peníze, protože satelit se dostane na cílovou GEO dříve.

MP3

Ona hlavně GTO u Telstarů byla spíš “přechodová” ke GTO s apogeem jen 18000 km.

georgoo

Ked letel FH Demo, OCISLY bola naopak ovela blizsie (lahky naklad), robil sa brzdny manever. Ak je standartna vzdialenost pri GTO ca 600 km a teraz sa bude odpajat centralny stupen o pol minuty neskor, tak by to aj sedelo. Tych 950 km bude pre FH asi do buducna standartna vzdialenost pristavania centralneho stupna.

Vladimír Todt

Tak holt, když budou potřebovat, pořídí silnější remorkér. i když už nyní používají silnější a rychlejší. Než budou mít další plošinu. To mi připomíná – byla vůbec někdy nějaká detailnjěší zmínka o případné další plošině, na které by přistával mamutek SH/SS při misích bez návratu na kontinent? Tedy kromě video public prezentací. Na součásných mořských “chrastítkách” přistávat nemůže. Ale asi myslím příliš dopředu, přece jen F9 a za chvíli FH se stávají určitým standardem a u startu ostatních raket, pokud nemají zajímavý náklad, se nějak začínám nudit. :O SpaceX mě zmlsalo.

Ivo Janáček

Myslím si, že vzhledem k vývoji SLS bude tlak na SpaceX ve smyslu expandable prostřední stupeň a přistání bočních na moři a tím pádem dvě plošiny. Tímto se pak částečně vyřeší ostatní mise, kde by jedna plošina nestíhala.

georgoo

SpaceX stavia 3 plosinu, ktora bude na Floride. Zvysenie kadencie a pre pripad nehody pri pristati a poskodenie ASDS. Momentalne 4 plosinu stavat nebudu, nemaju dovod. FH nema dostatok nakladov, momentalne nie je tlak na to aby vsetky 3 stupne pristavali na mori.

Pristatie na ASDS ako ho v sucasnosti pozname je pomerne draha zalezitost oproti pristatiu na pevnine. Co moze pristava na pevninu.

SH/SS si nemyslim, ze bude v blizkej buducnosti pristavat na ASDS. Sucasne ho neobsluzi a nove sa teraz neoplati stavat. Ak bude potreba kvoli nosnosti, alebo pre pripad kedy im nepovolia pristatie SH na pevninu, vzdy mozu postavit dalsiu plosinu. Muskov plan na pristavanie na rampu je pekna idea, ale nikdy som si nemyslel, ze to budu realizovat. Posledna verzia SH bude mat nohy. Ono pristatie na rampu je privelke riziko, poskodenie rampy, nefunkcnost na x mesiacov si menozu dovolit.

Ivo Janáček

Ono je otázka co pak vlastně bude rampa. V praxi to může být rovná betonová plocha a celá konstrukce obslužné věže může být mobilní a k SHS prostě přijede, obslouží a po odletu se odsune, aby byla plocha celá k dispozici pro přistání.

Tom

S tím odkladem se nabízí otázka: Nebude už na Floridě tou dobou tma? Pokud správně počítám bude tam 20:00.

Tom

No tak třeba to naopak bude ještě lepší podívaná, takhle na hraně dne a noci. Každopádně centrální stupeň poletí do tmy takže tam toho moc neuvidíme. Ale stejně v drtivé většině přistání na moři vypadne signál takže jde jen o ten snímek, že tam je 🙂 Jinak díky Jirko za rychlou odpověď.

Ivo Janáček

Já bych řekl, že by to mohla být hezká podívaná a při sestupu budou světelné efekty.

Jan

Proč musí startovat zrovna 12.dubna? V den kdy mám přijímací zkoušky. To snad není pravda…. Doufám že se start odloží, protože nechci vstávat uprostřed noci a další den psát přijímačky…

krTTek

Dneska jsou zase maturity, tak co…. každej den má někdo něco 😉

hanh

Všichni tady doufáme, že jistě přijimačky do tohoto oboru :). Já bych dnes již tak vybíral.

Ivo Löffler

12. dubna 1961 první let do vesmíru J. Gagarin
12. dubna 1981 první let Columbia STS – 1
třeba je to náhoda

Damel
georgoo

Na poslednej detailnej fotke je vidiet poskodenie farby na spickach boostrov. Mozu to byt spicky z DM-1 ? Zvysok FH je krasne biely, len tie spicky vyzeraju ako jazdene 🙂

Damel

Nejsou to kryty z DM-1, jsou zcela nové. Jsou pokryty pásy černé tepelné ochrany, která je ještě navíc nastříkána bílou barvou kvůli zvýšení odrazivosti. Černé špičky vystavené slunci by příliš zahřívaly nádrže. Materiál je podobný filcu, proto není vrstva nanesené bílé barvy celistvá. Navíc v ní dochází vlivem tepelné roztažnosti nádrže vystavené slunci ke vzniku prasklinek, obzvláště dobře viditelné jsou tam, kde se dotýkají hrany pásů tepelné ochrany. Vnější vrstva tepelné ochrany zvyšuje na slunci svůj objem víc, než je mez “povrchového napětí” (pružnosti) v materiálu bílého odrazného nástřiku.

Petr Šída

Nemáte pravdu, opravdu jde o znovupoužité špičky z prvního letu

Damel

Můžete uvést svůj zdroj?

Tepelná ochrana nosních kuželů na FH1 a FH2 je řešena mírně rozdílně.

Krytky kamer na FH1 a FH2 mají jiný tvar.

Uchycení roštových kormidel je řešeno jinak u FH2.

Několik dalších rozdílů je patrno na fotografiích.
comment image

oks

Nezdálo se vám, že jeden z bočních stupňů byl po přistání trochu nakřivo?

Kamil

Co udělali s těmi kryty, že se dají použít znova? Tvrdilo se přeci, že po kontaktu s vodou už se nesmí použít. Proto taky vznikl celý ten cirkus Mr.Steven. A najednou to půjde? Znamená to, že celé zachytávání do sítě zruší a bude stačit lovit kryty z vody?

Vláďa

Mají se použít u mise Starlink, což je interní mise SpaceX, troufám si tvrdit, že na podobné misi poletí i ten první stupeň co elegantně přistál do moře. Mohou si tak otestovat jestli to jde a pokud něco selže tak to bude pouze věci SpaceX narozdíl od misí pro platícího zákazníka….

Brasik

To 90000km apogeum se mi nějak nezdá, zvlášť s u satelitu chemickým pohonem bych čekal tak okolo 37000km. To plánují nějaký bi-eliptický transfer? Na druhou stranu se v 90000km bude dobře srovnávat dráha s rovníkem.

Brasik

Fakt že jo! To je mocná orbita, FH má fakt sílu. Jsem zvědav kolik paliva tím ušetří oproti 37000km apogeu.

Petr Melechin

Podle CEO Arabsatu to prodlouží životnost o 3–5 let.

petr

Hezká práce. Gratuluji. Ještě hezkých pár letů se to neokouká. Škoda že nejdou lepší záběry i přistávání centrálního stupně. Možná dát příště kameru vedle na loď a ne jen přímo na plošinu.

Petr Šída

Ta loď je dost daleko, kamera zaznamenává a i záznam bude, jenom se ho moc nevede vysílat on line kvůli plasmě z motorů

petr

jj je jasné že záznam bude,ale i pohled z lodi kousek dál by byl fajn.

Petr Melechin

Doporučuji zhlédnout tohle video.

daevid

Už to tu niekde pravdepodobne bolo, ale celkom ma zaujal záber kamery v LOX tanku (omylom pár krát preblikla počas prenosu). Ktovie kde všade tie kamery majú..:)
https://twitter.com/elonmusk/status/1116479251669078016

Rasto