Řetězec Walmart žaluje Teslu ohledně požárů solárních panelů

Koncem srpna proběhla médii zpráva o soudním sporu mezi Teslou a společností Walmart, která provozuje řetězec obchodních domů. Walmart dle těchto zpráv žaluje Teslu za způsobení celkem sedmi požárů solárních panelů, které americká automobilka nainstalovala na již 248 střech obchodů patřících Walmartu. Z podání žaloby vyplývá, že Walmart svádí vinu na „léta velké nedbalosti“ ze strany Tesly a na „neschopnost dodržovat průmyslové standardy“. První takovýto požár začal ještě před rokem 2016, tedy v době, kdy Tesla neměla s Walmartem ještě nic společného. Solární panely jsou totiž produktem společnosti SolarCity, která byla právě v roce 2016 odkoupena Teslou. Pomyslnou poslední kapkou dle Walmartu pak byly tři požáry v roce 2018. Po nich byla Tesla údajně požádána, aby veškeré své solární panely odpojila, čemuž automobilka vyhověla, i když k tomu prý nebyla smluvně zavázána. I poté ovšem dle žaloby následoval další požár na jednom z obchodů.

Celá situace v tomto podání vypadá pro Teslu špatně, zvlášť v době, kdy se pomalu chystá na výrobu svých solárních střešních tašek. Web CleanTechnica však přišel s dobrým shrnutím, které nabízí pohled také z druhé strany. Tesla totiž už v červenci podala oficiální stížnost kvůli tomu, že Walmart podle ní porušil smlouvu a nedodržel dohodu ohledně opětovného zapojení solárních panelů. V průvodním dopise Tesla podrobně rozebírá svou verzi událostí a vypadá to, že celý problém není zdaleka tak jednostranný, jak by se mohlo z novinových titulků zdát. Tesla například tvrdí, že dva požáry na střeše obchodů Walmartu z března a května 2018 vůbec nesouvisely s jejími solárními panely. CleanTechnica tedy teoretizuje, že žaloba Walmartu je spíš jen obrannou reakcí na zmíněnou stížnost Tesly.

Pracovník SolarCity instaluje střešní solární panely (Foto: Bloomberg)

Po požárech se sice obě společnosti dohodly na odpojení veškerých solárních panelů, zároveň ale byla v plánu velká revize a opětovné spuštění. To měla Tesla provést vše na své náklady. Dle CleanTechnicy každopádně Walmart opětovně revize zařízení zdržoval, načež se rozhodl Tesle nepovolit znovuzapnutí systému, přestože dle externích expertů schválených oběma společnostmi byly solární panely bezpečné. Namísto toho začal po Tesle požadovat proplacení konzultantů a škod na poškozených střechách, přestože tyto podmínky v prvotní dohodě o revizi nebyly. Tyto informace potvrzuje též oficiální vyjádření advokáta Tesly.

CleanTechnica neuvádí, jestli Tesla na tyto požadavky přistoupila, každopádně obě společnosti se následně dostaly k dalšímu bodu. Walmart totiž trvá na tom, že i přes analýzy o bezpečnosti systému znovu nepovolí zapnout solární panely, dokud Tesla nezjistí příčinu požárů. Automobilka se do toho dle dostupných informací pustila, každopádně to vypadá, že Walmart stále zvyšuje své požadavky, aby oddálil zapnutí systému, případně aby z celé situace získal víc výhod. Což lze z pohledu Walmartu i chápat, tato taktika ovšem na druhou stranu určitě nepomůže vzájemným vztahům s Teslou.

Vypadá to tedy tak, že celý soudní spor je ze strany Walmartu pouze další snahou o zdržení situace a o natlačení Tesly do méně výhodné pozice. Tomu nasvědčuje i skutečnost, že obě společnosti vydaly po pár dnech od podání žaloby společné prohlášení, jež do budoucna zní pozitivně. Firmy uvádí, že se „těší na nalezení všech problémů a obnovení funkčnosti solárních panelů, jakmile si obě strany budou jisti, že byly dané problémy vyřešeny.“ Je tedy pravděpodobné, že celý soudní spor nakonec skončí vzájemnou dohodou.

Tesla ve snaze zabránit budoucím požárům solárních panelů spustila v létě minulého roku Projekt Titan, v rámci něhož začala s výměnou konektorů a optimalizátorů výkonu. Druhá zmíněná součástka zjednodušeně řečeno zajišťuje, aby solární panel dodával co největší množství energie, aniž by se přehřál, což by mohlo vést k jeho poškození či požáru. Dle tvrzení Tesly za minulé roky došlo k poškození méně než jednoho 1 % konektorů, jež SolarCity kupovalo od společnosti Amphenol. Společnost SolarEdge, jež Tesle dodává optimalizátory pak v prohlášení pro Business Insider uvedla, že není nijak zapojená do soudního sporu Tesly a Walmartu, přičemž ani žádný její produkt není v žalobě uveden. Bývalý zaměstnanec Tesly pak Business Insideru prozradil, že automobilka neprovádí pravidelnou kontrolu a údržbu solárních panelů (pokud samozřejmě není uvedeno jinak ve smlouvě se zákazníkem), s tím, že zákazník má možnost monitorovat stav systému v mobilní aplikaci a v případě problému Tesle zavolat.

Zdroje: CleanTechnica, The Verge

Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře