Elonovinky

Elonovinky #106: SpaceX se loučí s Dragonem první generace

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Nákladní kosmická loď Dragon společnosti SpaceX je tu s námi už od roku 2010, ale aktuálně se vydala na svou úplně poslední misi. Podívejme se tedy na historii tohoto plavidla a také budoucnost zásobovacích misí na ISS. SpaceX je totiž bude pro NASA provádět i nadále, akorát přechází na modernější variantu lodi vycházející z Crew Dragonu.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]

[/showhide]

Zobrazit komentáře

  • Možná zajímavá otázka proč u prvního Dragonu byla absence automatického dokování? Zdali finanční úspora nebo to nebylo od Nasa vyžadováno ?

    • Dovod je trosku iny ako pisal Invc.
      Standartny dokovaci prielez ma priemer 800 mm. To znamena, ze cez neho prejde krabica o strane povedzme 500 mm a to je dost obmedzujuce. NASA chcela mat moznost vynasat vacsie, rozmernejsie naklady napr.: cele ISPR
      https://en.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Payload_Rack
      Preto zvolili pre zasobovacie lode nie dokovaci port, ale CBM.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Berthing_Mechanism
      Tento prielez dovoluje vacsie, objemnejsie naklady, ale ma nevyhodu a to nemoznost dokovat, nie je na to vybaveny. Preto sa lode zachytavaju ramenom.
      Neskor sa ukazalo, ze to nie je az na tolko vyuzivane, nevozi sa tolko rozmernych nakladov. Zachytavanie lode ma aj dalsiu velku nevyhodu a to je cas, po ktory je posadka viazana pri ovladacom pulte. Spociatku vykonala posadka celu operaciu, zachytili lod aj ju pripojili k stanici. V sucasnosti lod len zachytia, pripojenie spravi pozemny tym dialkovo. Posadka sa venuje inej cinnosti.
      Preto sa rozhodli, ze nova generacia lodi uz bude dokovat automaticky.

      • Podle mě mohla hrát roli také bezpečnost. SpaceX byla v době udílení kontraktu COTS nová firma bez velkých zkušeností a dokování je technicky obtížnější a navíc rizikovější, pokud není provedeno správně. Takže možná taky kvůli tomu nakonec vyhrálo zachytávání ramenem.

        • To není rameno vs nerameno.

          To je jestli chtějí aby nákladní loď lítala
          1) k CBM, kde prostě automatické dokování není možné, ale je VÝRAZNĚ větší - 130 cm skoročtverec) a tak musí přes rameno
          2) nebo jestli chtějí k IDA,který autodock umí, ale je o hodně menší - kruh 80 cm

          Prakticky všechny nákladní lodě míří k CBM - HTV, cygnus, dragon - (rusové lítají jinam). Přejít z jedněch dveří na druhé znamená v podstatě přestavět loď...

          A taky je třeba se podívat, jaké porty v době zadání na ISS byly...

          • Medzinarodne dokovacie adaptery (IDA), na ktore budu nove lode dokovat su umiestnene na adapteroch PMA, ktore sami o sobe dokovanie umoznuju, maju APAS. Takze v dobe zadania kontraktu na zasobovacie lode boli rovnake kapacitne podmienky ako je tomu teraz.
            Ulohu v tom zohravalo aj to, ze sa planovalo vyuzitie APAS pre lode Orion ako nahradcu za vyradene Shuttly.

            Zaujimave je, ze nove pilotovane lode aj ich nakladne verzie budu vyuzivat rovnake adaptery IDA. Bude to organizacne o nieco narocnejsie, mozno sa dockame podobneho scenara ako sa niekedy realizoval na MIRe, kedy nakladna lod poodletela od MIRu a po vymene posadok sa k miru vratila, uvidime :)

          • Já přece netvrdím, že by Dragon dokoval k CBM. Mluvím o tom, že POKUD se při vývoji Dragonu zvažovalo dokování i berthing, tak roli při výsledném rozhodnutí mohlo hrát i to, že dokování je obecně obtížnější a riskantnější. Jestli se ale tehdy opravdu o dokování uvažovalo, nevím.

          • Uvazovalo, povodny navrh lode Dragon obsahoval dve varianty, nakladnu - realizovanu a pilotovanu - ktora sa nerealizovala. Ta mala obsahovat APAS a aj zachrannu vezicku. Vtedy SX o motoroch SuperDraco este neuvazovala.
            ESA mala pri vyvoji a vyrobe ATV nulove skusenosti s dokovanim a to bola ATV najvacsia a najtazsia lod aka k ISS automaticky dokovala. Povolene to bolo a nasledky zrazky by boli ine ako pri Progresse, alebo Soyuze.

    • Důvod je v podstatě na straně ISS - zjednodušeně nákladní port je určen k obsluze ramenem.

Sdílet

Aktuální články

Neuralink aktualizoval informace na své webové stránce, další prezentace pokroku se už blíží

U příležitosti blížící se prezentace pokroku Neuralinku, která by se měla konat co nevidět, firma…

27. 6. 2025

SpaceX na floridské rampě SLC-37 demoluje infrastrukturu po ULA, aby odtud mohla startovat Starship

SpaceX má poměrně rozsáhlé plány, které se týkají prakticky všech startovních ramp této firmy. Ani…

25. 6. 2025

Pomůže SpaceX s přepravou vzorků z Marsu?

Na povrchu Marsu jezdí velké rovery Curiosity a Perseverance. Nicméně ani ty nejsou tak dokonale…

23. 6. 2025

Známe totožnost dalšího uživatele implantátu Neuralinku

Rob Greiner je zřejmě již šestým uživatelem neurálního rozhraní N1 Telepathy od Neuralinku. Rob na…

18. 6. 2025

Starlink: Nahrazování starých družic, výroba milionů terminálů, stavba gigabitových bran a další novinky

V dalším přehledu novinek Starlinku se podíváme na loňské povolení, díky kterému může SpaceX nahrazovat…

17. 6. 2025

Historie vynášení družic Starlink a představení optimalizované varianty družice v2-mini

Již řadu let vynáší SpaceX na oběžnou dráhu družice pro internetovou konstelaci Starlink. Ze začátku…

12. 6. 2025