Elonovinky #106: SpaceX se loučí s Dragonem první generace

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Nákladní kosmická loď Dragon společnosti SpaceX je tu s námi už od roku 2010, ale aktuálně se vydala na svou úplně poslední misi. Podívejme se tedy na historii tohoto plavidla a také budoucnost zásobovacích misí na ISS. SpaceX je totiž bude pro NASA provádět i nadále, akorát přechází na modernější variantu lodi vycházející z Crew Dragonu.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

11
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
chello
Host
chello

Možná zajímavá otázka proč u prvního Dragonu byla absence automatického dokování? Zdali finanční úspora nebo to nebylo od Nasa vyžadováno ?

Invc
Host
Invc

Důvod je v podstatě na straně ISS – zjednodušeně nákladní port je určen k obsluze ramenem.

Mr. G
Host
Mr. G

Dovod je trosku iny ako pisal Invc.
Standartny dokovaci prielez ma priemer 800 mm. To znamena, ze cez neho prejde krabica o strane povedzme 500 mm a to je dost obmedzujuce. NASA chcela mat moznost vynasat vacsie, rozmernejsie naklady napr.: cele ISPR
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Standard_Payload_Rack
Preto zvolili pre zasobovacie lode nie dokovaci port, ale CBM.
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Berthing_Mechanism
Tento prielez dovoluje vacsie, objemnejsie naklady, ale ma nevyhodu a to nemoznost dokovat, nie je na to vybaveny. Preto sa lode zachytavaju ramenom.
Neskor sa ukazalo, ze to nie je az na tolko vyuzivane, nevozi sa tolko rozmernych nakladov. Zachytavanie lode ma aj dalsiu velku nevyhodu a to je cas, po ktory je posadka viazana pri ovladacom pulte. Spociatku vykonala posadka celu operaciu, zachytili lod aj ju pripojili k stanici. V sucasnosti lod len zachytia, pripojenie spravi pozemny tym dialkovo. Posadka sa venuje inej cinnosti.
Preto sa rozhodli, ze nova generacia lodi uz bude dokovat automaticky.

B.Boruvka
Host
B.Boruvka

Pratele sem jediny komu to video nejede?

Jiří Hadač
Redaktor

Stava se to, zkusil si to video primo na strance VTM? Jak je pod videem uvedeno?

B.Boruvka
Host
B.Boruvka

Uz jede! 😉