Gwynne Shotwell: Falcon Heavy ještě letos, motory Raptor a Merlin, jiný název pro ITS, a další informace

Gwynne Shotwell, provozní ředitelka (COO) společnosti SpaceX

Provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell před týdnem poskytla zhruba hodinový rozhovor v rámci kosmonautického podcastu The Space Show, během kterého odpovídala na otázky moderátora i posluchačů. Dozvěděli jsme několik nových informací a došlo k vysvětlení některých dřívějších nejasností. To nejdůležitější jsem pro vás shrnul v tomto článku. Přišla řeč na Falcon Heavy, znovupoužití prvních stupňů, nové varianty Falconu nebo třeba ITS a motor Raptor.

Falcon Heavy

Demonstrační let Falconu Heavy je stále plánován na letošek, konkrétně by měl start proběhnout “do konce roku”. Gwynne zároveň upřesnila, že během úvodní mise raketa neponese žádný užitečný náklad a místo toho SpaceX chce demonstrovat určité schopnosti této rakety. Například dlouhý pobyt druhého stupně na orbitě. Nezapomínejme také, že Elon dříve naznačil, že SpaceX při této misi možná provede nějaký experiment se záchranou druhého stupně.

Gwynne také potvrdila, že během první mise Falconu Heavy budou boční stupně přistávat na pevnině a centrální stupeň na ASDS.

Vizualizace startu Falconu Heavy (Zdroj: SpaceX)

Letošní znovupoužití prvních stupňů

Gwynne prohlásila, že i když začátkem roku odhadovala, že letos dojde ke znovupoužití až 6 stupňů, nakonec to vypadá, že číslo by mohlo být vyšší. Dva stupně letěly na misích SES-10 a BulgariaSat-1, další dva budou tvořit boční stupně prvního Falconu Heavy a ve hře jsou podle Gwynne další 3–4 použité stupně, o které zákazníci projevili zájem. Víme, že společnost SES zvažuje recyklovaný stupeň pro minimálně dvě ze tří misí, které má na letošek u SpaceX objednané, ale o nikom dalším zatím nevíme.

Block 4 a Block 5

Dozvěděli jsme se, že současná varianta Falconu 9 označovaná Block 3 je podle Gwynne schopna 2 až 3 letů. Finální verze zvaná Block 5 bude prý mimo jiné disponovat novým octawebem, vylepšeným heliovým systémem a dalšími zlepšováky, které umožní snazší a rychlejší znovupoužití a zároveň bude tato varianta prý schopna zhruba 12 letů. Gwynne řekla, že vlastně ani nebude probíhat renovace stupňů, ale v podstatě jen inspekce.

Block 4 je pak údajně spíše přechodová varianta, jakýsi most mezi současnou verzí a tou finální.

Detail nových roštových kormidel, která umožní snazší znovupoužitelnost Falconu (Foto: SpaceX)

Rychlost výroby raket

Gwynne zmínila, že výroba rakety trvá zhruba rok a v současnosti jich SpaceX vyrábí kolem 20 ročně, zatímco před 3 roky to bylo pouze 6 raket. Po loňské nehodě mise Amos-6 však museli výrobu na čas omezit, protože věděli, že několik měsíců nebudou moct létat.

Soukromé lety s posádkou

SpaceX plánuje vyslat turisty kolem Měsíce a Gwynne se nechala slyšet, že zájem o všelijaké soukromé lety je větší než čekala. Zároveň však upozornila, že prioritu momentálně mají lety s posádkou pro NASA.

Motory Merlin a Raptor

Gwynne se rozplývala nad vývojem motoru Merlin, který měl úplně na začátku tah pouhých 370 kN a verze, která bude létat na Falconu varianty Block 5, má tah 845 kN. Jedná se tedy o obrovský rozdíl. Zároveň pro zajímavost dodala, že Merlin během testování ustál tah až 1067 kN. S takovým tahem však samozřejmě nebude provozován při ostrých misích.

Ředitelka SpaceX zároveň poskytla konkrétnější informace k vyvíjenému metanovému motoru Raptor. Testovací exemplář, který momentálně mají, je zmenšený a má tah kolem 1000 kN, ale finální velikost ještě není jistá. Pravděpodobně však prý výsledný motor bude 2–3x silnější. S testovacím motorem už prý provedli desítky zážehů a vývoj pokračuje slibně.

Zároveň dodala, že SpaceX zvažuje využití Raptoru pro rodinu raket Falcon. Není však jasné, jestli mluví jen o vývoji Raptoru pro druhý stupeň Falconu, na který přispívá USAF, nebo o něčem větším, jako třeba úplně nové raketě, která by vyplnila mezeru mezi Falcony a obřím ITS.

Test motoru Raptor v září 2016 v McGregoru (Foto: SpaceX)

Interplanetary Transport System

Když už jsme u ITS, Gwynne oznámila, že SpaceX není spokojeno s názvem “Interplanetary Transport System”, a tak se prozatím vrací k původním názvům BFR a BFS (Big Falcon Rocket a Big Falcon Spaceship).

Na otázku, zda se SpaceX po selhání kompozitové nádrže vyvíjené pro tuto marsovskou raketu rozhodlo vydat jiným směrem, Gwynne odpověděla, že zatím to rozhodně nevzdávají a vývoj kompozitových nádrží pokračuje. Nevědí, jestli se jim povede dosáhnout kýžených výsledků, ale rozhodně se o to prý pokusí.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře