Ne všichni zaměstnanci SpaceX byli v minulosti spokojeni s pracovními podmínkami
Je všeobecně známo, že Elon Musk je workholik, který tvrdí, že někdy pracuje až 100 hodin týdně a není důvod mu to nevěřit. Je však poněkud nerealistické chtít takovéto praktiky po zaměstnancích jeho firem. Mezi srpnem 2014 a říjnem 2015 tak došlo k několika žalobám ze strany zaměstnanců na praktiky společnosti SpaceX.
- Srpen 2014 – Nekteří zaměstnanci podali žalobu na SpaceX kvůli tomu, že porušuje zákoník práce tím, že nedovoluje zaměstnancům brát si přestávku a že po nich vyžaduje práci mimo pracovní dobu.
- Duben 2015 – Sebring Whitaker podal žalobu, ve které tvrdil, že jemu a dalším zaměstnancům SpaceX nedostatečně platilo normální a přesčasovou práci a neposkytovalo mu přestávky na jídlo a odpočinek.
- Říjen 2015 – Stan Saporito, strukturní a integrační technik, pracující ve SpaceX mezi červnem 2013 a únorem 2015, podal žalobu o 5 milionů dolarů za újmu, kterou utrpěl, když po něm společnost SpaceX údajně požadovala krácení jeho pracovních přestávek a za neplacení přesčasové mzdy.
A v čem je tedy zakopán pes? Kalifornský zákoník práce vyžaduje od zaměstnavatele, aby zaměstnancům poskytl 30minutovou přestávku na jídlo, pokud ten pracuje více než 5 hodin a druhou přestávku na jídlo, pokud pracuje více než 10 hodin. Také nařizuje zaměstnavateli, aby poskytl zaměstnancům 10minutovou přestávku na odpočinek za každé 4 odpracované hodiny.
Tyto tři žaloby byly potom v roce 2016 sloučeny do jedné.
Celá záležitost byla potom uzavřena v květnu 2017, kdy došlo k mimosoudnímu vyrovnání. SpaceX zaplatí 4 milióny dolarů. Z nich 1,3 miliony dolarů dostanou právní zástupci žalujících stran a zbytek peněz bude rozdělen mezi 4100 zaměstnanců firmy, kdy každý dostane 500 dolarů a někteří až 2000 dolarů.
Jeden ze zaměstnanců se dokonce pokusil tuto dohodu zablokovat, aby donutil společnost zaplatit více v rámci jednotlivých případů, ale soud v Los Angeles tuto snahu zamítl.
Mluvčí společnosti SpaceX celou záležitost potom uzavřel těmito slovy: „Odmítáme tvrzení těchto zaměstnanců, ale místo toho, abychom vynakládali zbytečné náklady a dále zatěžovali soud prodlužováním těchto sporů, rozhodli jsme se tuto záležitost uzavřít, abychom se dál mohli věnovat naší práci.“
CNBC má poněkud jiný názor k celé situaci. Pochybuje, že povinnost zaplatit 4 milióny dolarů přiměje Elona Muska, aby změnil způsob svého podnikání. Zároveň však dodává, že ho k tomu časem může donutit trh. Pokud totiž i nadále bude platit stážistům průměrně 4000 dolarů měsíčně, což je přibližně polovina částky, kterou dostávají stážisti Facebooku, mohl by také následovat exodus talentovaných mladých lidí do jiných společností v Silicon Valley.
Článek CNBC končí úvahou, která zajímavě uzavírá celou kauzu. Zaměstnanci SpaceX jsou sice nadšeni dynamikou společnosti, skvělými lidmi i benefity, které jim SpaceX nabízí, přesto vidí výši svého základního platu jako nedostatek, který by se měl zlepšit. Pravdou však zůstává, že v hodnocení serveru Glassdoor, na kterém bývalí i současní zaměstnanci anonymně hodnotí práci v různých firmách, zůstává SpaceX pro léta 2017 i 2018 docela vysoko s hodnocením 4,4/5. Vysoko je hodnocen i samotný CEO společnosti Elon Musk s ratingem 98 %.
Každopádně práce ve SpaceX rozhodně není pro každého, avšak záleží také, v jakém oddělení pracujete. Doporučujeme pročíst naši sérii článků s výpověďmi stávajících i bývalých zaměstnanců ohledně práce pro Elona Muska. Jeden článek se například věnuje problematice vyhoření.
Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:
- Řetězec Walmart žaluje Teslu ohledně požárů solárních panelů
- SpaceX a Blue Origin žalují letectvo ohledně armádních kontraktů
- Jak SpaceX v roce 2014 žalovalo letectvo kvůli právu ucházet se o armádní zakázky
- SpaceX je levnější, a tak by prý mělo sondu Lucy vynést místo konkurenční ULA
- SpaceX žaluje americké letectvo ohledně udělení kontraktu na vývoj nových raket
- Jak se projevovala rivalita mezi SpaceX a Blue Originem?
- Jak začala rivalita mezi SpaceX a společností OneWeb?
- Proč Tesla nemůže v některých amerických státech prodávat svá auta?
- Tesla žaluje čínskou automobilku Xpeng a americký start-up Zoox za krádež obchodních tajemství
- Elonovinky #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry